گزارش IDC از بازار اسمارت‌فون هند در فصل سوم 2019- افت سامسونگ، رشد خیره‌کننده Realme

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/8/21        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، هند India ، سامسونگ Samsung ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : موسسه پژوهشی IDC پس از انتشار گزارش خود از سه‌ماهه سوم بازار جهانی ‌اسمارت‌فون در هفته گذشته، حالا آمار بازار هند را برای دوره زمانی جولای تا سپتامبر سال جاری میلادی منتشر کرده است. بر اساس گزارش بخش بررسی فصلی بازار گوشی‌های موبایل IDC، که در روز دوشنبه 11 نوامبر 2019 (20 آبان 1398) منتشر شد، تعداد اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده به بازار هند در سه‌ماهه سوم امسال با رشد 26.5 درصدی نسبت به فصل دوم و 9.3 درصدی نسبت به سال گذشته به 46.6 میلیون دستگاه رسیده است. جالب آن که چهار سازنده برتر این فهرست، چینی بوده و به غیر از سامسونگ، رشد سالانه را از نظر میزان عرضه در این بازه زمانی تجربه کرده‌اند.

Realme C2

کارشناسان IDC عقیده دارند که افزایش عرضه در بازار هند از عوامل متعددی همچون جشنواره‌های متنوع فروش آنلاین، ارائه نمونه‌های جدید اسمارت‌فون و اصلاح قیمتی در برخی مدل‌های کلیدی برندها سرچشمه گرفته است. ستاره این فصل Realme بوده که با رشد سالانه شگفت‌آور 401.3 درصدی چشم‌ها را خیره ساخته است. درخشش Realme در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر، پیش از این نیز در گزارشی از موسسه کانترپوینت منعکس شده بود. البته دیگر زیرمجموعه‌های BBK Electronics هم عملکرد درخشانی داشته‌اند به طوری که ویوو با عرضه 7.1 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سه‌ماهه اخیر، رشد قابل توجهی را، در مقایسه با 4.5 میلیون واحد عرضه‌شده در مدت مشابه سال گذشته، محقق ساخته است. اوپو نیز به تنهایی 5.5 میلیون گوشی هوشمند را وارد بازار هند کرده و توانسته افزایش سالانه 92.3 درصدی را به ثبت برساند. بر اساس گزارش IDC، موفقیت کمپانی Realme بیش از همه به سبب ارائه محصولات مقرون‌به‌صرفه‌ای همچون C2 در کنار گوشی‌های سری 5 و 3i بوده است.

پنج شرکت برتر ارائه‌کننده اسمارت‌فون در هند در سه‌ماهه سوم 2019 (عرضه به میلیون عدد)

به گفته اوپاسانا جاشی (Upasana Joshi)، معاون تحقیقات و دستگاه‌های مشتری در IDC هند، «تداوم گسترش تهاجمی پلتفرم‌های فروش آنلاین و پیشنهادهای جذاب آن‌ها برای بازپرداخت و بازخرید محصولات، در کنار مقرون‌به‌صرفه بودن الگوهای پرداختی همچون No Cost EMI و گزینه‌های تامین مالی، کلید اصلی رشد سالانه 28.3 درصدی سالانه کانال‌های فروش آنلاین و دستیابی به 45.4 درصد از سهم این بازار بوده است». ظاهرا No Cost EMI روشی برای فروش قسطی محصولات است که در آن بهای دستگاه خریداری‌شده در چند قسط مساوی پرداخته می‌شود، بدون آن که نیاز به پرداخت بهره اضافه‌ای باشد.

نگاهی به طیف قیمتی محصولات عرضه‌شده در بازار هند طی فصل سوم 2019 نشان می‌دهد که 80 درصد از گوشی‌های ارائه‌ شده در بازه قیمتی 200 دلار و پایین‌تر (14 هزار روپیه) بوده‌اند. نزدیک به 19 درصد از سهم عرضه نیز به محدوده قیمتی 200 تا 500 دلار (14 تا 35 هزار روپیه) اختصاص یافته و یک درصد باقیمانده نیز مربوط به گوشی‌های بالای 500 دلار بوده است. در گروه اسمارت‌فون‌های پیشرفته با قیمت بالای 500 دلار، اپل به سلطه خود بر بازار ادامه داده و 51.3 درصد از سهم عرضه را در اختیار داشته است. این کمپانی با کاهش قیمت‌ها و ارائه پیشنهادات مقرون‌به‌صرفه برای مدل‌های قدیمی‌تری همچون آیفون XR، آیفون 8 و نسخه 128 گیگابایتی iPhone 7 در کنار عرضه سری‌ جدید آیفون 11 و 11 پرو جایگاه خود را تقویت کرده است. همچنین گفتنی است که گروه گوشی‌های هوشمند با قیمت300 تا 500 دلار سریع‌تر رشد را در میزان ارائه تجربه کرده‌اند.

سهم بازار پنج شرکت برتر ارائه‌کننده اسمارت‌فون در هند در سه‌ماهه سوم 2019

رشد شیوه‌های فروش آنلاین سبب بروز چالش‌های جدی برای کانال‌های فروش آفلاین شده و عامل کاهش سالانه 2.6 درصدی در سه‌ماهه سوم سال جاری برای این بخش بوده است. با آنکه فعالان کانال‌های فروش آفلاین کوشیده‌اند پیشنهادات فروش محصولات خود را با رقبای بخش آنلاین هم‌گام سازند، اما برای ارائه گزینه‌های جذاب و جذب مشتریان از فضای آنلاین با دشواری‌ مواجه شده و در سه‌ماهه گذشته نیز همچنان با مشکلات ناشی از محصولات فروخته‌نشده از فصل‌های پیشین دست به گریبان بوده‌اند. به علاوه، گزارش IDC نشان می‌دهد که مراجعات حضوری مشتریان و درخواست قیمت از مراکز خرده‌فروشی نیز در طول ماه سپتامبر امسال، در مقایسه با سال‌های گذشته با کاهش نسبی مواجه شده است.

بازار فیچرفون‌ها نیز اگر چه 43.3 درصد از کل بازار را در اختیار داشته، اما در طول فصل گذشته با عرضه 35.6 میلیون گوشی، شاهد افت سالانه 17.5 درصدی بوده است. فیچرفون‌های سازگار با فناوری نسل چهارم نیز به خاطر حجم بالای کالای موجود در کانال‌های فروش، با کاهش 20.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شده‌اند. به علاوه، محصولات 2/2.5G نیز افت 16.2 درصدی را در سه‌ماهه سوم 2019 تجربه کرده‌اند.

موسسه IDC در ادامه گزارش خود وضعیت پنج سازنده برتر بازار هند را در فصل اخیر مورد بررسی قرار داده است:

شیائومی

برترین شرکت فصل اخیر در بازار هند شیائومی بوده که با ثبت رکورد توانسته بیشترین میزان عرضه خود را در مدت سه‌ماهه در بازار هند محقق سازد و با رشد 8.5 درصدی نسبت به سال گذشته، 12.6 میلیون اسمارت‌فون به بازار این کشور ارائه دهد. بر اساس گزارش IDC، در کل بازار اسمارت‌فون هند دو مدل Redmi 7A و Redmi Note 7 Pro شیائومی بالاترین میزان عرضه را داشته‌اند.

Redmi K20 Pro

این شرکت در بازه قیمتی 300 تا 500 دلار نیز با تکیه بر گوشی‌های سری Redmi K20 عملکرد خوبی داشته است. شیائومی همچنان به سیطره خود بر کانال‌های آنلاین فروش ادامه و 40 درصد از سهم این بازار را به خود اختصاص داده است. به علاوه، چهار مدل از پنج مدل برتر اسمارت‌فون در فروش آنلاین در این فصل، محصول شیائومی بوده‌اند.

سامسونگ

در میان پنج‌ عرضه‌کننده برتر بازار هند، سامسونگ تنها شرکتی است که شاهد کاهش 8.5 درصدی از نظر حجم عرضه بوده است. فاصله زمانی میان عرضه مدل‌های قدیمی‌تر سری گلکسی A (مانند گلکسی A10، گلکسی A50 و ...) با نمونه‌های جدید این مجموعه (از جمله گلکسی A10s و A50s) آن هم درست پیش از جشن دیوالی، مهم‌ترین عامل این کاهش سریع از دید کارشناسان IDC بوده است.

Samsung Galaxy A50s

با این حال به گفته IDC اسمارت‌فون جدید گلکسی M30s عرضه پرقدرتی را در سه‌ماهه پیشِ رو تجربه خواهد کرد.

ویوو

این شرکت در فاصله زمانی جولای تا سپتامبر 2019، شاهد رشد سالانه 58.7 درصدی بوده که بخش عمده این رشد به پشتوانه گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه سری Y (مانند Y12 و Y91/i) رقم خورده است.

Vivo Y91i

همچنین بیش از 20 درصد کل عرضه‌های ویوو به مجموعه‌های جدید Z/U تعلق دارد که منحصرا به صورت آنلاین عرضه می‌شوند. به این ترتیب، ویوو توانسته در فصل سوم 2019 با 8.2 درصد از سهم بازار، سومین سازنده آنلاین برتر باشد.

Realme

شرکت Realme با رشد بیش از 400 درصدی در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2019 موفق شده به جایگاه چهارم صعود کند. همان طور که اشاره شد افزایش چشمگیر عرضه این کمپانی بیش از همه به سبب عرضه سنگین مدل مقرون‌به‌صرفه C2 و سری‌های 5 و 3i بوده است.

Realme 3i

همچنین سهم بخش آنلاین Realme هم در فصل گذشته به قله تاریخی 26.5 درصدی دست یافته که نسبت به میزان 16.5 درصدی سه‌ماهه گذشته، افزایش قابل توجهی به شمار می‌رود.

اوپو

جایگاه اوپو در این سه‌ماهه به رتبه پنجم تنزل یافته و این در حالی است که کمپانی چینی رشد سالانه 92.3 درصدی را تجربه کرده است. اسمارت‌فون مدل A5s این شرکت در فصل گذشته پنجمین محصول با بیشترین میزان عرضه بوده است.

Oppo Reno2

افزون بر این، اوپو در میان شرکت‌های دارای سریع‌ترین رشد در بخش گوشی‌های 300 تا 500 دلاری با تکیه بر عرضه گوشی‌های جدید سری Reno2 توانسته به جایگاه دوم دست یابد. با این حال، عرضه اختصاصی اسمارت‌فون‌های سری K این کمپانی در کانال‌های آنلاین، به سبب رقابت جدی میان شیائومی و Realme، با توفیق چندانی همراه نبوده است.

منبع : IDC