گزارش Counterpoint از بازار آنلاین اسمارت‌فون در هند – شیائومی، تنها در صدر

نمایش خبر

تاریخ : 1398/3/24        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، هند India ، سامسونگ Samsung ، ایسوس Asus ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint در روز دوشنبه 10 ژوئن 2019 (20 خرداد 1398) گزارشی را از فروش آنلاین اسمارت‌فون در بازار هند، طی سه‌ماهه نخست سال 2019 منتشر کرد. طبق این گزارش، در فصل اخیر 43 درصد از گوشی‌های هوشمند عرضه شده در بازار هند، به شکل آنلاین در اختیار مشتریان قرار گرفته‌اند. جالب است بدانید، این میزان از عرضه آنلاین – که 17 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته – تا به امروز در هند بی‌سابقه بوده و در بالاترین حد خود قرار دارد. Counterpoint این پدیده را به عرضه اسمارت‌فون‌های جدید، برگزاری رویدادهای فروش و ارائه طرح‌ها و پیشنهادهای ویژه در سه‌ماهه نخست نسبت می‌دهد.

Realme 3

Realme 3

آنشیکا جین (Anshika Jain)، تحلیل‌گر پژوهشی Counterpoint، بر این باور است که علاوه بر عرضه محصولات بیشتر، کاهش قیمت دیوایس‌های محبوب نیز در رشد فروش آنلاین مؤثر بوده است. به گفته وی، گوشی‌هایی که بیشترین تأثیر را در رشد فروش آنلاین در بازار هند داشتند عبارتند از ردمی 6A و سری‌های ردمی نوت 6 و 7 (محصولات شیائومی)، سری Galaxy M سامسونگ، Realme 3 ،Honor 10 Lite و Zenfone Max Pro (محصول ایسوس). سهم بالای فروش اسمارت‌فون از کانال‌های آنلاین نشان می‌دهد که سیاست جدید تجارت الکترونیک تأثیر محدودی داشته و غول‌های این عرصه، راه مناسبی برای مقابله با آن پیدا کرده‌اند.

آنچه آنشیکا جین از آن تحت عنوان "سیاست جدید تجارت الکترونیک" یاد می‌کند، در واقع تغییری‌ست که در فوریه 2019 در سیاست تجارت الکترونیک هند اعمال شد. البته، قبل از اعمال این تغییر، برندها از گستره قدرتمند خود در فضای آنلاین استفاده کرده و موفق شدند موجودی اضافه خود را به فروش برسانند. این در حالی‌ست که در سه‌ماهه پایانی 2018 – که فصل پرفروش سال محسوب می‌شود – کانال‌های فروش آفلاین هنوز با انباشتگی موجودی انبار مواجه بودند.

Redmi 6A

Redmi 6A

تارون پاثاک (Tarun Pathak)، از مدیران Counterpoint، در رابطه با عملکرد برندهای مختلف در بازار آنلاین هند می‌گوید: «در این سه‌ماهه شاهد آن بوده‌ایم که برندها به منظور به دست آوردن سهم [بیشتری از] بازار، استراتژی کانال ترکیبی را اتخاذ کرده‌اند. برندهای مهم مثل شیائومی، Realme و وان‌پلاس، گسترش[کسب‌وکار خود] را به شکل آفلاین آغاز کرده‌اند که بخشی از وابستگی این برندها به کانال‌های آنلاین را کاهش داده است. در این میان، سامسونگ – که معمولا در کانال‌های آفلاین قدرتمند بوده – با [عرضه اسمارت‌فون‌های] سری M خود در آمازون، روی گسترش بازار آنلاین نیز متمرکز شد. گسترش آفلاین برای رشد این بازیگران [عرصه موبایل] یک استراتژی کلیدی است.» وی در انتها به این نکته اشاره کرد که کانال فروش آنلاین در بازاری مثل هند – که حساسیت بالایی به قیمت دارد – همچنان از اهمیت بالایی برخوردار است.

طی فصل اخیر، فروش گوشی‌های هوشمند در بخش آفلاین بازار 4 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت داشته و در مقابل، کانال‌های فروش آنلاین – همانطور که در مقدمه هم گفته شد – با 17 درصد رشد سالانه همراه شدند. مهم‌ترین کانال‌های فروش آنلاین اسمارت‌فون در هند عبارتند از Flipkart، آمازون و شیائومی. در این میان Flipkart با در دست داشتن 53 درصد از سهم بازار آنلاین، نخستین کانال فروش اینترنتی بوده و آمازون و شیائومی نیز به ترتیب با 36 و 11 درصد در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

شیائومی، Realme، ایسوس و هواوی مهم ترین برندهایی بودند که از طریق Flipkart وارد بازار شده و بیش از چهار پنجم کل اسمارت‌فون‌های عرضه شده از طریق این کانال را تشکیل دادند. علی‌رغم برتری Flipkart از حیث سهم بازار، آمازون طی سه ماهه نخست 2019 موفق شد با 38 درصد رشد سالانه، سریع‌تر از سایر کانال‌ها رشد کند. سامسونگ، شیائومی، هواوی و وان‌پلاس عمده برندهایی بودند که آمازون طی فصل اخیر اسمارت‌فون‌های آنها را در بازار هند به فروش رساند. در این میان ردمی 6A، سری Galaxy M و وان‌پلاس 6T پرفروش‌ترین اسمارت‌فون‌های فروخته‌شد توسط آمازون در این بازه زمانی بوده‌اند.

Counterpoint India Online Smartphone Market Report Q1 2019

عرضه‌کنندگان برتر اسمارت‌فون در کانال‌های فروش آنلاین کشور هند

طبق گزارش Counterpoint، سهم آمازون در فروش اینترنتی گوشی‌های هوشمند در هند، طی فصل اخیر به بالاترین میزان خود رسید. جالب است بدانید، در همین مدت، به لطف فروش محصولات برندهایی مثل وان‌پلاس، سامسونگ و اپل، آمازون توانست سهم خود را از بازار آنلاین اسمارت‌فون‌های پیشرفته هند به 81 درصد برساند (مقایسه کنید با Flipkart که تنها 17 درصد از این بازار را به خود اختصاص داد). لازم به ذکر است، منظور از اسمارت‌فون‌های پیشرفته در بازار هند، آن دسته از گوشی‌های هوشمند است که قیمتی بالاتر از 30 هزار روپیه دارند.

اگر بخواهیم بازار آنلاین هند را از نظر برندها بررسی کنیم، باید بگوییم که شیائومی با در دست داشتن 43 درصد از این بازار، سرآمد است. ردمی 6A، ردمی نوت 6 Pro و سری ردمی‌ نوت 7، تقریبا دو سوم کل اسمارت‌فون‌هایی را تشکیل می‌دادند که شیائومی در فصل اخیر از طریق کانال‌های آنلاین در هند به فروش رساند. شایان ذکر است، در بین 10 مدل برتر اسمارت‌فون‌های بازار آنلاین هند، 6 مدل متعلق به شیائومی بوده و ردمی 6A عنوان پرفروش‌ترین گوشی در این بازار را کسب نموده است. نباید فراموش کنیم که کاهش قیمت‌های چندین باره از سوی شیائومی طی فصل اخیر، در حصول این موفقیت بی‌تأثیر نبوده است.

Counterpoint India Online Smartphone Market Report Q1 2019

برترین برندهای ارائه‌کننده اسمارت‌فون در بازار آنلاین کشور هند در سه‌ماه اول 2018 و 2019

در سه‌ماهه نخست سال 2019، سامسونگ برای اولین بار تصمیم گرفت تا مدل‌های Galaxy M10 و M20 را با استراتژی آنلاین flash sale (فروش کالا با قیمت پایین‌تر در بازه زمانی خیلی کوتاه) از طریق آمازون به فروش برساند. همین امر سهم سامسونگ از بازار آنلاین هند را با رشدی 31 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 15 درصد رساند و توانست با اختلاف زیادی نسبت به شیائومی، در رتبه دوم بایستد. تقاضای اولیه برای خرید گوشی‌های سری M قدرتمند بود و همین نکته بود که سهم سامسونگ از بازار آنلاین هند را به بالاترین سطح خود رساند.

اسمارت‌فون Realme 3 به لطف مشخصات بالا و ارائه انواع مشوق‌ها برای مشتریان، در بین 10 مدل برتر بازار آنلاین هند قرار گرفت و به این ترتیب برند Realme توانست با کسب 11 درصد از بازار آنلاین هند، سومین برند برتر این بازار لقب بگیرد. بد نیست بدانید ایسوس – که یک سال قبل هیچ حضوری در بازار آنلاین هند نداشت – طی فصل اخیر 8 درصد از این بازار را به خود اختصاص داد و چهارم شد. هواوی نیز با 7 درصد در مکان پنجم قرار گرفت. با این اوصاف، 85 درصد از بازار آنلاین اسمارت‌فون هند در سه‌ماهه نخست 2019، در اختیار این 5 برند برتر بوده است.

در پایان لازم به ذکر است، طی سه ماهه نخست 2019، رده قیمت 15 تا 20 هزار روپیه سریع‌ترین رشد را در بازار آنلاین هند داشته و عمده گوشی‌های عرضه‌شده در این قیمت‌ها متعلق به شیائومی و هواوی بوده است. در این رده قیمت، گوشی هوشمند ردمی نوت 6 Pro و Honor 10 Lite بهترین عملکرد را داشته‌اند.  

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا