پیش‌بینی IDC از وضعیت بازار جهانی پوشیدنی‌ها تا سال 2022 – رشد اسمارت‌واچ در رکود اسمارت‌فون

نمایش خبر

تاریخ : 1397/9/29        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، پوشیدنی Wearable ، ساعت هوشمند Smartwatch

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه IDC در روز دوشنبه 17 دسامبر 2018 (26 آذر 1397) پیش‌بینی خود از وضعیت بازار جهانی دیوایس‌های پوشیدنی تا سال 2022 را در قالب گزارشی در وب‌سایت اصلی این مؤسسه منتشر کرد. به گزارش بخش بررسی فصلی بازار جهانی پوشیدنی‌ها، پیش‌بینی می‌شود عرضه جهانی این محصولات در سال 2018، با 8.5 درصد رشد نسبت به سال 2017، به 125.3 میلیون دستگاه برسد. برآوردهای IDC حاکی از آن است که محبوبیت روزافزون ساعت‌های هوشمند و استقبال بیشتر از این قبیل محصولات در بازارهای نوظهور، موجب خواهد شد تا عرضه جهانی پوشیدنی‌ها با نرخ رشد مرکب سالانه 11 درصد (طی 5 سال پیش رو)، در سال 2022 به 189.9 میلیون دستگاه بالغ شود.

idc wearable devices market forecast 2018 2022

به گفته جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، تحلیلگر ارشد IDC، طی 5 سال آتی، روی آوردن از پوشیدنی‌های ساده به هوشمند به قدری ادامه می‌یابد که تا سال 2022، سهم این دو دسته از بازار پوشیدنی‌ها برابر خواهد شد. ترقی پوشیدنی‌های هوشمند نه تنها در بازارهای به تکامل رسیده، بلکه در بازارهای نوظهور – از جمله آسیا/اقیانوسیه – و هر جای دیگر نیز مشاهده خواهد شد. با توجه به اینکه بیش از یک سوم تمام دیوایس‌های پوشیدنی هوشمند در ژاپن به مصرف می‌رسد، این کشور نیز نقش مهمی را در بازار جهانی این محصولات ایفا خواهد کرد.

طبق پیش‌بینی IDC، در بازه زمانی 5 ساله بین 2018 تا 2022، سیستم‌عامل WatchOS – که تنها در اپل‌واچ به کار گرفته می‌شود – همچنان سیستم‌عامل غالب پوشیدنی‌های هوشمند باقی خواهد ماند. البته ذکر این نکته ضروری‌ست که با گسترش دیگر پلتفرم‌ها، پیش‌بینی می‌شود سهم WatchOS از 44.4 درصد در سال 2018 به 35.8 درصد در سال 2022 کاهش یابد. انتظار می‌رود سهم سیستم‌عامل اندروید از بازار جهانی در سال 2022 به 22.4 درصد رسیده و پس از WachOS به دومین پلتفرم پوشیدنی‌های هوشمند تبدیل شود. توجه داشته باشید که در این زمینه، اندروید نباید با WearOS اشتباه گرفته شود. برخلاف WearOS – که کاملا متن-باز نیست – پلتفرم متن-باز اندروید این امکان را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد تا تجربه کار با پوشیدنی‌ها را سفارشی کرده و هر فروشنده بتواند محصول خود را از محصول شرکت دیگر متمایز کند. با توجه به ممنوع شدن سرویس گوگل در چین، بسیاری از برندهای چینی همین استراتژی را در پیش گرفته‌اند. طبق پیش‌بینی IDC، ازدیاد این نوع دیوایس‌ها در بسیاری از کشورهای همسایه چین نیز ادامه خواهد یافت.

idc wearable devices market forecast 2018 2022

پیش‌بینی IDC از بازار دیوایس‌های پوشیدنی در فاصله سال‌های 2018 تا 2022 برحسب نوع دستگاه (تعداد به میلیون عدد)

استفاده از WearOS در ساخت پوشیدنی‌های هوشمند توسط شرکت‌های بیشتر و رسیدن این پلتفرم به سایر رقبا (از حیث امکانات و توانایی‌ها) موجب می‌شود تا WearOS تا سال 2022 با در دست داشتن 19.8 درصد از کل بازار پوشیدنی‌ها، پس از WatchOS و اندروید، در جایگاه سوم قرار بگیرد. بقیه پوشیدنی‌های هوشمند را پلتفرم‌ها و فروشنده‌های کوچک‌تر به پیش خواهند برد. البته طبق پیش‌بینی IDC، باقی‌مانده بازار در سیطره پلتفرم‌های اختصاصی کمپانی‌هایی چون سامسونگ، فیت‌بیت و گارمین خواهد بود.

idc wearable devices market forecast 2018 2022

پیش بینی بازار جهانی اسمارت‌فون برحسب محصول در سه‌ماهه سوم سال 2018

رامون یاماس (Ramon Llamas)، مدیر تحقیقاتی گروه پوشیدنی‌ها در مؤسسه IDC، بر این باور است که طی سال‌های پیش رو، تکامل سیستم‌عامل‌های ساعت‌های هوشمند حول چندین محور اتفاق خواهد افتاد. نخست آنکه، ساعت‌های هوشمند با فراهم کردن اطلاعات به گونه‌ای که بتوان روی آن اقدامی انجام داد و آن را با یک نگاه اجمالی به صفحه ساعت دریافت کرد، روی مقوله "راحتی" و آسودگی هرچه بیشتر کاربران متمرکز خواهند شد. ثانیا، اسمارت‌واچ‌ها راه‌های ارتباطی جدیدی را بین کاربران ایجاد می‌کنند که در این زمینه، ارتباطات سلولی نقش تعیین‌کننده‌ای را در توسعه خواهد داشت. ثالثا، سیستم‌عامل‌های ساعت‌های هوشمند، نه تنها ارتباط بین کاربران با یکدیگر را ممکن می‌سازند، بلکه زمینه ارتباط بین آنها و دیوایس‌ها و سیستم‌های هوشمند دیگر را نیز فراهم می‌کنند. در نهایت، با توجه به نقش مهم ساعت‌های هوشمند در ردیابی اهداف سلامتی و تشخیص بیماری‌های احتمالی، می‌توان پیشرفت‌های قابل‌توجهی را در حوزه سلامت برای این ساعت‌ها انتظار داشت.

در ادامه نگاهی داریم به وضعیت شکل‌های مختلف سخت‌افزاری پوشیدنی‌ها در 5 سال پیش‌رو:

ساعت‌: به احتمال زیاد، تا پایان سال 2018 حدود 72.8 میلیون دستگاه ساعت هوشمند وارد بازارهای جهانی خواهد شد که می‌توان گفت این مقدار، دو سوم کل پوشیدنی‌های عرضه‌شده در این سال را تشکیل می‌دهد. اما طبق پیش‌بینی IDC، میزان عرضه ساعت‌های هوشمند تا سال 2022 (با نرخ رشد مرکب سالانه 13.3 درصد) به 120.2 میلیون دستگاه خواهد رسید. جدای از ساعت‌های هوشمند، تولید و عرضه ساعت‌های هیبریدی و برخی ساعت‌های ساده مخصوص کودکان نیز طی پنج سال آتی همچنان در مقیاس بالا ادامه خواهد یافت. البته طی بازه زمانی یادشده، رشد عرضه این قبیل دیوایس‌ها نسبتا ثابت باقی می‌ماند.

Fossil Sport Smartwatch

Fossil Sport Smartwatch

مچ‌بند هوشمند: برخلاف ساعت‌های هوشمند، نرخ رشد سالانه مرکب این دسته از پوشیدنی‌ها بین سال‌های 2018 تا 2022، تنها 0.3 درصد تخمین زده شده است. البته تا سال 2022، میزان عرضه مچ‌بندها در جهان به 47 میلیون دستگاه خواهد رسید که در صورت تحقق این پیش‌بینی، باز هم چیزی حدود 24.7 درصد از مجموع پوشیدنی‌های بازار به این دسته اختصاص خواهد داشت. تولید مچ‌بند از سوی برندهای مختلف، چندین هدف را دنبال می‌کند. به عنوان مثال، کسی که برای اولین بار قصد دارد استفاده از محصولات پوشیدنی را تجربه کند، به احتمال زیاد نخستین گزینه خرید او مچ‌بند خواهد بود. همچنین، این دیوایس‌ها می‌توانند جایگزین ساده‌تری برای ساعت‌های هوشمند باشند. ناگفته نماند، در بازارهای توسعه‌یافته، قیمت پایین این محصولات باعث می‌شود تا مچ‌بندهای هوشمند بتوانند نقش ابزارهای مانیتورینگ پزشکی را برای بیماران ایفا کنند.

Fitbit Alta HR

Fitbit Alta HR

گوش‌پوش (earwear): در سال 2018 تنها 2 درصد از کل بازار پوشیدنی‌ها به گوش‌پوش‌ها (محصولاتی مثل هدفون‌های بی‌سیم و ای‌یربادها) مربوط می‌شود، اما طبق برآورد IDC، این سهم در سال 2022 به 6.8 درصد افزایش خواهد یافت. بخش قابل‌توجهی از رشد این نوع پوشیدنی‌ها، مدیون حذف تدریجی جک هدفون در دیوایس‌های مدرن است. به‌علاوه، تجهیز هدفون‌های بی‌سیم به قابلیت‌های ردیابی بیومتریک – که امروزه از سوی تعداد زیادی از برندها اجرا می‌شود – در گسترش این نوع دیوایس‌های پوشیدنی بی‌تأثیر نخواهد بود.

در پایان بد نیست به این نکته اشاره کنیم که رشد مستمر دیوایس‌های پوشیدنی در حالی رقم می‌خورد که صنعت سخت‌افزار در وضعیتی بحرانی قرار گرفته است؛ رشد فروش گوشی‌های هوشمند و کامپیوترهای شخصی، به شدت کند شده است. با توجه به اینکه بازار جهانی اسمارت‌فون در آستانه رسیدن به نقطه اشباع قرار دارد، انتظار می‌رود فروش گوشی‌های هوشمند برای نخستین بار در تاریخ عرضه این محصول، در سال جاری میلادی با افت مواجه شود. از طرفی، طبق جدیدترین پیش‌بینی IDC، احتمال دارد فروش کامپیوترهای شخصی – که طی چند سال اخیر ثابت بوده یا کاهش داشته – تا سال 2022 با 2 درصد افت در هر سال مواجه شود. بازار تبلت‌ها نیز روزگار خوبی نداشته و ضمن تجربه افت‌های متوالی در چهار سال اخیر، هیچ اثری از بهبود در آن مشاهده نمی‌شود.  

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا