موسسه گارتنر از جایگاه دوم هواوی در بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست 2019 خبر داد

نمایش خبر

تاریخ : 1398/3/11        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گارتنر Gartner ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی گارتنر در روز سه‌شنبه 28 می تازه‌ترین گزارش خود را از وضعیت بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه نخست 2019 منتشر کرده است. مطابق این گزارش، فروش جهانی اسمارت‌فون به کاربران نهایی در سه‌ماهه منتهی به مارس 2019، در مجموع 373 میلیون واحد بوده و در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته با 2.7 درصد کاهش رو‌به‌رو شده است. نکته جالب این گزارش آن است که کمپانی چینی هواوی با وجود غیبت در ایالات متحده آمریکا جایگاه خود را به عنوان دومین فروشنده گوشی هوشمند حفظ کرده و به کاهش فاصله خود با سامسونگ ادامه داده است. پیش از این IDC نیز از کاهش عرضه اسمارت‌فون در فصل اول سال جاری میلادی و برتری هواوی بر اپل خبر داده بود.

Gartner Smartphone Market Report Q1 2019

بر اساس آمار منتشرشده گارتنر، در اولین فصل 2019، سامسونگ در حدود 71,621 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به فروش رسانده و با در اختیار داشتن 19.2 درصد از بازار در جایگاه نخست قرار گرفته است. سپس هواوی با سهم بازار 15.7 درصدی و فروش 58,436 میلیون واحد اسمارت‌فون، مکان دوم را از آنِ خود ساخته است. 11.9 درصد از سهم این بازار نیز متعلق به اپل بوده که با فروش نزدیک به 44,568 میلیون گوشی هوشمند به رتبه سوم بسنده کرده است. اوپو و ویوو هم به عنوان دو زیرمجموعه هولدینگ BBK Electronics به ترتیب 29,602 و 27,368 میلیون اسمارت‌فون به فروش رسانده‌اند و در مکان چهارم و پنجم جدول برترین فروشندگان گوشی هوشمند به کاربران نهایی در سه‌ماهه نخست 2019 قرار گرفته‌اند.

آنشول گوپتا (Anshul Gupta)، مدیر ارشد تحقیقاتی گارتنر، در این خصوص می‌گوید: «تقاضا برای اسمارت‌فون‌های پیشرفته همچنان پایین‌تر از گوشی‌های ساده بوده است. این مسئله برندهایی مانند سامسونگ و اپل را، که معمولا نقش چشمگیری در بازار اسمارت‌فون‌های پیشرفته دارند، تحت تأثیر قرار داده است. به علاوه، تقاضا برای اسمارت‌فون‌های کاربردی (یا utility) نیز به سبب کاهش نرخ ارتقاء گوشی‌های ساده به گوشی‌های هوشمند، کمتر شده است؛ چرا که گوشی‌های ساده و مجهز به 4G مزایای قابل توجهی را با قیمت پایین‌تر در اختیار کاربران قرار می‌دهند.»

Gartner Smartphone Market Report Q1 2019

فروش جهانی اسمارت‌فون به کاربران نهائی برحسب برند در سه‌ماهه اول سال 2019 - تعداد به 1000 عدد

کارشناسان گارتنر نیز همچون دیگر موسسات پژوهشی اعتقاد دارند که کاهش نوآوری در گوشی‌های پرچمدار و قیمت‌های فزاینده عامل اصلی طولانی‌تر شدن چرخه تعویض اسمارت‌فون در میان کاربران است. چنان که حتی کشورهایی مانند آمریکا و چین نیز که دو بازار عمده گوشی هوشمند محسوب می‌شوند، در سه‌ماهه اخیر به ترتیب افت 15.8 و 3.2 درصدی را تجربه کرده‌اند.

در سه‌ماهه منتهی به مارس 2019، هواوی با وجود بحران‌های سیاسی و کنار گذاشته شدن از برنامه تجهیز اپراتورهای آمریکایی به شبکه 5G، همچنان بیشترین رشد سالانه را به میزان 44.5 درصد در میان 5 شرکت برتر داشته است. جالب آن که میزان فروش هواوی در تمام مناطق افزایش یافته و به گفته گوپتا، در دو بازار اروپا و چین بزرگ عملکرد خوبی داشته و به ترتیب افزایش 69 و 33 درصدی اسمارت‌فون را محقق ساخته است. هواوی همچنین به برتری خود در چین بزرگ با 29.5 درصد از سهم بازار ادامه داده و در پیشتاز بازار بوده است؛ امری که به این کمپانی در مسیر حفظ جایگاه دومین تولیدکننده در سطح جهان کمک کرده است.

Huawei P30 Pro

Huawei P30 Pro

البته ممکن است رشد هواوی دیری نپاید، زیرا گوگل هم به تازگی به فهرست تحریم‌کنندگان این شرکت پیوسته و اعلام کرده است که آپدیت‌های اندروید و سرویس‌هایی مانند Gmail و مهم‌تراز آن Play Store را در اختیار نسل بعدی گوشی‌های هوشمند هواوی قرار نخواهد داد. کارشناسان گارتنر پیش‌بینی کرده‌اند که در دسترس نبودن سرویس‌ها و اپ‌های گوگل در اسمارت‌فون‌های هواوی، در صورت اجرایی شدن، کسب‌وکار اسمارت‌فون هواوی را در سطح جهانی با خطر شکست مواجه خواهد ساخت و با ایجاد ترس در خریداران، رشد هواوی را دست کم در کوتاه‌مدت محدود خواهد کرد. در همین راستا، PriceSpy که وب‌‌سایتی برای مقایسه محصولات است و به طور میانگین ماهانه 14 میلیون بازدیدکننده دارد، به تازگی از کلیک کمتر روی گوشی‌های هواوی از سوی خریداران آنلاین خبر داده است.

گفتنی است که هواوی حدود دو هفته پیش در روز 15 می (25 اردیبهشت) در لیست شرکت‌های ممنوعه تجاری وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفت. سپس بعد از یک هفته، اجرای این حکم به مدت سه ماه و تا 19 آگوست (28 مرداد) به تعویق افتاد. از جمله شرکت‌هایی که با این تصمیم آمریکا همراهی خواهند کرد، علاوه بر گوگل می‌توان به اینتل، کوالکام، Xilinx ،Broadcom و شرکت ژاپنی پاناسونیک اشاره کرد.

سامسونگ با وجود افت سالانه 8.8 درصدی در سه‌ماهه اول 2019، همچنان فروشنده شماره یک بوده است. این شرکت با عرضه گوشی‌های پرچمدار سری گلکسی S10 بازخورد خوبی را دریافت کرد. با این حال، تأثیر این محصول جدید در گزارش سه‌ماهه نخست 2019 محدود بوده است، زیرا عرضه گلکسی S10 تنها در اواخر فصل نخست 2019 آغاز شده است. البته نباید از یاد برد که سامسونگ با ارائه نمونه‌های جدید گوشی‌های سری A و همچنین سری تازه معرفی‌شده M، طیف محصولات میان‌رده و رده پایین خود را تقویت نموده است. اما در این زمینه هم رقابت تهاجمی سازندگان چینی، تأثیر این تلاش‌های تازه را محدود ساخته است.

Samsung Galaxy S10 5G

Samsung Galaxy S10 5G

فروش آیفون‌های اپل در فصل اخیر در مجموع حدود 44.6 میلیون واحد بوده که کاهش 17.6 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. اگر چه کاهش قیمت آیفون در بازار باعث افزایش تقاضا شده، اما برای رشد در سه‌ماهه نخست کافی نبوده است. این امر از طولانی شدن چرخه جایگزینی محصولات این شرکت و تلاش کاربران برای یافتن مزایا و ارزش کافی، برای توجیه تعویض آیفون‌های موجود خود سرچشمه می‌گیرد.

ویوو در سه‌ماهه گذشته توانسته 27.4 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را به فروش برساند و با کنار زدن شیائومی، جایگاه پنجم را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که تعداد اسمارت‌فون‌های فروخته‌شده شیائومی 27.2 میلیون واحد بوده که از اختلاف اندک با ویوو حکایت دارد.

استفاده ویوو از ویژگی‌هایی مانند حسگر اثر انگشت درون صفحه‌نمایش، دوربین سلفی pup-up، فناوری‌های شارژ سریع و نمایشگر‌های تمام صفحه سبب رشد دو رقمی فروش اسمارت‌فون‌های این شرکت در فصل اخیر شده است. به باور گوپتا، ویوو می‌تواند با گسترش طیف محصولات رده پایین و فروش آنها در بازارهای نوظهور آسیا/اقیانوسیه، عملکرد خود را حتی از این هم بهتر کند.

Vivo V15 Pro

Vivo V15 Pro

به نظر می‌رسد تمرکز فعلی تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در جهت حفظ وفاداری مشتریان در سراسر جهان است. به علاوه، تحقیق درباره تغییر فرم فاکتورهای طراحی نیز در دستور کار سازندگان قرار دارد. گارتنر پیش‌بینی کرده است که گوشی‌های خم‌شونده تا سال 2023 بتوانند 5 درصد از بازار اسمارت‌فون‌های پیشرفته (معادل حدود 30 میلیون دستگاه) را به خود اختصاص دهند. تاکنون شرکت‌هایی همچون سامسونگ و هواوی نمونه اولیه گوشی‌های خم‌شونده خود را معرفی کرده‌اند. اما با توجه به مشکلات سخت‌افزاری گلکسی فولد سامسونگ، به نظر می‌رسد بازار هنوز برای پذیرش و انتقال به این دسته از محصولات نیاز به زمان دارد.  

منبع : Gartner


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا