گزارش گارتنر از بازار گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم 2018 - چینی‌ها موتور محرک بازار

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/9/14        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، گارتنر Gartner ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo

واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی گارتنر در روز دوشنبه 3 دسامبر 2018 (12 آذر 1397) گزارش جدیدی در مورد وضعیت بازار گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم سال 2018 منتشر کرده است؛ طبق این گزارش، میزان فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم با 1.4 درصد رشد به 389 میلیون افزایش یافته و برندهای چینی هواوی و شیائومی عامل محرک فروش در این بازه زمانی بوده‌‌اند. جالب اینکه پیش از این در گزارش Counterpoint از بازار جهانی موبایل در سه‌ماهه سوم 2018 با وجودی‌که میزان عرضه با 380 میلیون تفاوت چندانی با گزارش فروش گارتنر نداشت اما این رقم در مقایسه با سال قبل، 5 درصد کمتر عنوان شده بود. ترتیب برندهای اول تا پنجم دو گزارش البته تفاوتی با هم ندارد.

Gartner Smartphone Market Report Q3 2018

آنشول گوپتا (Anshul Gupta) مدیر تحقیقاتی گارتنر در رابطه با این گزارش می‌گوید: «اگر ما هر دوی هواوی و شیائومی را از لیست فروشندگان جهانی اسمارت‌فون خارج کنیم، فروش [گوشی هوشمند] به کاربران نهائی، 5.2 درصد کاهش پیدا می‌کند. تولیدکنندگان برتر گوشی موبایل چینی با رهبری [عواملی مثل] اسمارت‌فون‌های با قیمت پائین، ویژگی‌های ارتقاء یافته دوربین و صفحه‌نمایش‌های با وضوح بالا، فروش خود را در بازارهای نوظهور در سه‌ماهه سوم 2018 تقویت نموده‌اند.»

Gartner Smartphone Market Report Q3 2018

فروش جهانی اسمارت‌فون به کاربران نهائی برحسب برند در سه‌ماهه سوم سال 2018 - تعداد به 1000 عدد

در حالی‌که اکثر تولیدکنندگان گوشی موبایل با افت روبرو شده‌اند این ماجرا در مورد شرکت هواوی برعکس بوده و تقاضا برای گوشی‌های این برند در سه‌ماهه سوم امسال با 43 درصد افزایش روبرو شده است. این شرکت برند اول در بازار بزرگ چین بوده و نه‌تنها در عرضه جهانی بلکه در بسیاری از کشورهای اروپائی نیز همچنان در بین سه برند اصلی جای دارد. به گفته گوپتا، هواوی با سرمایه‌گذاری شدید در زمینه برندینگ و تقویت کانال‌های توزیع در بازارهای نوظهور خاورمیانه، آسیا-اقیانوسیه و آفریقا، در حال کم کردن فاصله خود با سامسونگ است. گوپتا از جمله فعالیت‌های هواوی در این زمینه به ارائه سری ارزان‌قیمت آنر اشاره می‌کند که در بازارهای یاد شده به عنوان محرکی برای تعویض فیچرفون‌های ساده به گوشی‌های هوشمند عمل می‌کند.

Honor 8X

Honor 8X

شرکت سامسونگ در سه‌ماهه سوم سال 2018 بالاترین افت خود را از زمان دنبال کردن بازار موبایل از سوی موسسه گارتنر تجربه کرده است؛ افت فروش سامسونگ در سه‌ماهه سوم 2018 به 14 درصد افزایش یافته و در گزارش IDC از بازار گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم سال 2018 نیز این افت تقریبا به همین میزان و معادل 13.8 درصد اعلام شده بود. گارتنر از جمله عوامل این عملکرد ضعیف را به تقلای نچندان سودمند گلکسی S9، گلکسی S9+ و گلکسی Note9 برای افزایش تقاضا در بازار و روبرو شدن اسمارت‌فون‌های رده میانی و پائین سامسونگ با رقبای چینی که سهم بالائی را در بازارهای کلیدی همچون هند به دست آورده‌اند، مرتبط می‌داند.

Samsung Galaxy Note9

Samsung Galaxy Note9

عملکرد اپل در سه‌ماهه سوم به گفته گارتنر تقریبا ثابت بوده و با رشد 0.7 درصدی روبرو شده است، IDC نیز در گزارش ماه پیش خود از این سه‌ماهه نظر مشابهی داشت و رشد اپل در این بازه را تنها 0.5 درصد عنوان کرده بود. گوپتا در رابطه با عملکرد اپل، از بازاری اشباع شده با اسمارت‌فون‌های پیشرفته با نرخ رشد آهسته و افزایش رقابت در چین یاد کرده و می‌افزاید: «اسمارت‌فون‌های پرچمدار جدید اپل، معرفی شده در سپتامبر، کلید مشخص‌کننده تعداد فروش کلی آیفون در 2018 خواهند بود. بررسی‌های اولیه کانال [توزیع به این موضوع] اشاره می‌کند که XS Max با فروش بهتری نسبت به مدل XS روبروست و همچنین XS Max را به عنوان یک اضافه حیاتی برای بازار چین می‌بینیم جائی‌که اپل در حال از دست دادن سهم [بازار] است.»

چهارمین شرکت تولید‌کننده گوشی‌های هوشمند در گزارش گارتنر یعنی شیائومی، فروش محصولات خود را با رشدی 23.7 درصدی از 26.8 میلیون دستگاه در سه‌ماهه سوم سال 2017 به 33.2 میلیون افزایش داده و سهم بازار آن نیز از 7 درصد سال پیش حالا به 8.5 درصد ارتقا یافته است. Oppo‌ به عنوان پنجمین برند این لیست از نگاه گارتنر تنها 3.7 درصد رشد داشته و با فروش بیش از 30 میلیون گوشی به کاربران در فصل سوم سال 2018، به سهم بازار 7.9 درصدی دست یافته است.

گارتنر در ادامه گزارش خود از دو فناوری 5G و گوشی‌های انعطاف‌پذیر خم‌شونده به عنوان آینده فناوری در دنیای اسمارت‌فون یاد می‌کند. گارتنر کاهش چشمگیر فروش گوشی‌های هوشمند در چند فصل اخیر را عامل محرکی برای تمایل سازندگان به ساخت دستگاه‌های متفاوتی مثل نمونه‌های خم‌شونده و مدل‌های مجهز به فناوری ارتباطی 5G دانسته که در نهایت امکان ایجاد موج تازه‌ای را در این بازار خواهند داشت.

Samsung Infinity Flex

صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر Infinity Flex سامسونگ

روبرتو کوزا (Roberta Cozza) مدیر تحقیقاتی در مجموعه گارتنر، سال 2019 را سالی مهم برای بخش تحقیق و توسعه شرکت‌های مختلف برای تست و بررسی گونه‌های مختلف فناوری 5G دانسته اما با ابراز تردید در رابطه با فراگیر شدن گوشی‌های موبایل 5G با حجم بالا در بین کاربران، این امر را به سال 2020 موکول کرده است. جدا از اسمارت‌فون‌های مجهز به قابلیت ارتباطی 5G، انتظار آن می‌رود که برخی از شرکت‌ها نظیر سامسونگ، هواوی و LG نیز در سال آینده گوشی‌های خم‌شونده را به بازار ارائه کنند. به گفته کوزا نسل اول این گوشی‌ها با وجود جذابیت اولیه، دارا قیمت بالایی بوده و از لحاظ نوع کاربری نیز با مشکلاتی همراه هستند. این تحلیلگر گارتنر در ادامه می‌افزاید: «ساخت یک اکوسیستم نرم‌افزاری قدرتمند و همراه ساختن توسعه‌دهندگان برای ساخت رابط‌های کاربری نوآورانه و جذاب برای گوشی‌های هوشمند تاشو برای فروشندگان زمان‌بر خواهد بود.» 

منبع : Gartner