پیش‌بینی گارتنر از روند ثابت عرضه گوشی‌های هوشمند در سال 2019

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/1/22        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گارتنر Gartner

واحد خبر mobile.ir : بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی گارتنر که در روز دوشنبه 8 آوریل سال جاری میلادی (19 فروردین 1398) منتشر شده است، عرضه جهانی رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند در سال 2019 به بیش از 2.21 میلیارد دستگاه خواهد رسید؛ رقمی که در مقایسه با تعداد دستگاه‌های هوشمند ارائه‌شده در سال 2018 تغییر چندانی را نشان نمی‌دهد. این در حالی است که بازار اسمارت‌فون در سال 2020 بار دیگر به مدار رشد باز خواهد گشت. تحلیل پژوهشگران این موسسه نشان می‌دهد که بازار رایانه‌های شخصی به روند نزولی خود ادامه خواهد داد، هرچند به نظر می‌رسد گوشی‌های هوشمند در سال 2020 رشد خود را از سر خواهند گرفت.

Gartner Global Device Shipments Report 2019

رانجیت آتوال (Ranjit Atwal)، یکی از مدیران تحقیقاتی گارتنر، در این زمینه می‌گوید: «برای هشتمین سال پیاپی، بازار رایانه‌های شخصی بدون حرکت است. عرضه PC در سال 2019 با افت 0.6 درصدی نسبت به سال 2018، در مجموع به 258 میلیون دستگاه خواهد رسید». به علاوه، یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که عرضه رایانه‌های شخصی معمولی در سال 2019 با 3 درصد کاهش سالانه به 189 میلیون دستگاه می‌رسد.

آتوال عقیده دارد که مصرف‌کنندگان به طور گسترده‌ای در حال کنار گذاشتن رایانه‌های شخصی خود هستند، اما دستگاه جدیدی را جایگزین آن نمی‌کنند. به این ترتیب، میزان عرضه در سال 2019، باز هم حدود 2.5 میلیون واحد کاهش خواهد یافت. برای کسب‌وکارها انتقال از سیستم‌عامل‌های قدیمی‌تر به ویندوز 10 ادامه می‌یابد. با آن که ایالات متحده آمریکا اینک در فاز نهایی این مهاجرت قرار دارد، چینی‌ها انتقال به سیستم‌عامل جدید را به تاخیر انداخته‌اند و هنوز نیازمند چند سال زمان برای اتمام این فرایند هستند. به گفته اتوال، با ورود به سال 2020، سازمان‌ها با استفاده نکردن از ویندوز 10 با ریسک قابل توجه حاصل از سیستم‌عامل پشتیبانی‌نشده مواجه خواهند بود. چنان که بر اساس برنامه مایکروسافت، زمان‌بندی پشتیبانی از ویندوز 7 در ژانویه سال 2020 به پایان خواهد رسید. بر همین اساس، گارتنر پیش‌بینی کرده است که در دو سال آینده، حدود 75 درصد از PCهای حرفه‌ای از ویندوز 10 استفاده خواهند کرد.

Gartner Global Device Shipments Report 2019

عرضه جهانی دستگاه‌های سخت‌افزاری براساس نوع دستگاه از سال 2018 تا 2021 (عرضه به میلیون عدد)

روند نزولی بازار گوشی‌های موبایل در سال 2019 و بازگشت به مسیر صعودی در سال 2020

تحلیلگران گارتنر پیش‌بینی کرده‌اند که عرضه گوشی‌های موبایل در سال 2019 به 1.8 میلیارد واحد خواهد رسید که حاکی از کاهش سالانه 0.5 درصدی است. روبرتا کوزا (Roberta Cozza)، یکی دیگر از مدیران گارتنر بر این باور است که کاربران برای کاربردها و فناوری جدید به آستانه‌ای رسیده‌اند که اگر سازندگان در مدل‌های جدید گوشی به عرضه تجارب، کارایی و کاربردهای جدید و چشمگیر نپردازند، تمایل یا نیازی به ارتقای دستگاه‌های هوشمند احساس نخواهد شد. از این رو، پیش‌بینی می‌شود که بازار گوشی‌های موبایل پیشرفته، در کشورها و مناطقی که به بلوغ کافی رسیده‌اند، در سال 2019 به افت خود ادامه خواهد داد. اما این افت پایدار نخواهد بود و به نظر می‌رسد که در سال 2020 بازار گوشی‌های موبایل رشد خود را از سر بگیرد و میزان عرضه دستگاه‌های هوشمند در مقایسه با سال 2019، افزایشی 1.2 درصدی را تجربه کند. گارتنر برآورد کرده است که با توجه به افزایش مدت نگهداری گوشی‌ها توسط کاربران، تا سال 2023 میانگین طول عمر کاربری اسمارت‌فون‌های پیشرفته از 2.6 سال به 2.8 سال افزایش خواهد یافت.

گوشی‌های خم‌شونده تا سال 2023 پنج درصد از اسمارت‌فون‌های پیشرفته را تشکیل خواهند داد

اخیرا تعدادی از تولیدکنندگان اسمارت‌فون مانند سامسونگ و هواوی در جریان کنگره جهانی موبایل بارسلون از گوشی‌های خم‌شونده خود رونمایی کرده‌اند و به نظر می‌رسد که این محصولات تا پایان سال 2019 به طور رسمی وارد بازار شوند. با آن که تحلیلگران گارتنر پیش‌بینی می‌کنند که گوشی‌های خم‌شونده توانایی ارتقای مجدد سطح نوآوری را در بازار اسمارت‌فون دارند، اما درباره رشد ناگهانی آنها در کوتاه‌مدت با احتیاط سخن می‌گویند. با توجه به این تحلیل، برآورد شده است که گوشی‌های خم‌شونده تا سال 2023، پنج درصد از کل گوشی‌های پیشرفته را به خود اختصاص ‌دهند که برابر با رقمی در حدود 30 میلیون دستگاه است.

Huawei Mate X

با توجه به وضعیت کنونی محصولات، انتظار می‌رود کاربران از گوشی‌ها خم‌شونده نیز به مانند گوشی‌های معمول استفاده کنند و روزانه صدها بار آن‌ها را باز و روی نمایشگر تایپ نمایند؛ مسأله‌ای که احتمالا سبب آسیب‌دیدگی این گوشی‌ها، بر اساس نوع طراحی و شیوه خم شدن آن‌ها، خواهد شد. به این ترتیب، پیش‌بینی می‌شود در طول پنج سال آینده، گوشی‌های خم‌شونده، با توجه به چالش‌های متفاوت تولید، همچنان در بازار به عنوان محصولاتی خاص حضور داشته باشند. به علاوه در کنار صفحه‌نمایش این گوشی‌ها، قیمت این محصولات هم مانعی برای فروش بیشتر آنها است؛ هرچند با گذشت زمان این قیمت‌ها کاهش خواهد یافت. البته گوشی‌های خم‌شونده‌ای که در حال حاضر قیمتی در حدود 2,000 دلار دارند، نکات مثبت و منفی متضاد زیادی را حتی برای بسیاری از پذیرندگان اولیه فناوری ارائه می‌دهند.

به گزارش گارتنر، تولیدکنندگان در کوتاه‌مدت، فرم فاکتورهای بیشتری را با گوشی‌های خم‌شونده ارائه خواهد داد، چرا که هدف آنها فهم الگوهای کاربرد بهینه و ترجیحات کاربران است. کوزا در ادامه صحبت‌های خود می‌افزاید: «نکته مهم برای مدیران محصول، تبدیل کاربردپذیری به محور اصلی توسعه محصولات است تا به این طریق اطمینان یابند که تجربه کاربری در همه نمایشگرهای خم‌شونده، پیوسته و بدون گسستگی ارائه شده است.» 

منبع : Gartner


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا