گزارش Canalys از بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه نخست 2019- رشد 41 درصد هواوی، افت 30 درصدی اپل

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/2/17        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : کانالیز Canalys ، آمار Statistics ، چین China ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : بر اساس جدیدترین گزارش موسسه پژوهشی Canalys، بازار گوشی‌های هوشمند کشور چین در سه‌ماهه منتهی به مارس 2019، بدترین عملکرد را در شش سال گذشته داشته است. نتایج این گزارش که در روز 30 آوریل (10 اردیبهشت) منتشر شد، نشان می‌دهد که تعداد اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده در بازار چین طی فصل اخیر با 3 درصد کاهش به 88 میلیون واحد رسیده است. گزارش مالی تولیدکنندگان بزرگی مانند اپل و سامسونگ از فصل اخیر نیز از افت فروش خبر می‌دهد. اما ظاهرا هواوی در این میان استثناء بوده و تنها شرکتی است که در شرایط رکود بازار توانسته 41 درصد رشد سالانه داشته باشد و 34 درصد از سهم بازار اسمارت‌فون کشور چین را به خود اختصاص دهد.

Canalys China Smartphone Market Report Q1 2019

همان طور که اشاره شد، گزارش Canalys از بازار اسمارت‌فون چین در نخستین فصل 2019، از برتری بی چون و چرای هواوی حکایت دارد، به طوری که از هر سه گوشی هوشمند فروخته‌شده در چین، یکی محصول این کمپانی بوده است. هواوی با در نظر گرفتن زیربرند آنر در سه‌ماهه منتهی به مارس 2019، حدود 29.9 میلیون واحد گوشی هوشمند وارد بازار کرده است. این شرکت در طول ماه‌های اخیر با شرایط عجیبی دست‌ و پنجه نرم کرده که محدودیت حضور در بازار آمریکا با اتهام تقلب و جاسوسی و کاهش رشد اقتصادی و رکود بی‌سابقه بازار اسمارت‌فون در چین از جمله آنهاست. با این حال، آمار موسسات پژوهشی نشان می‌دهد که هواوی به خوبی توانسته در این شرایط دشوار، مسیر پیشرفت خود را حفظ کند.

Canalys China Smartphone Market Report Q1 2019

نرخ رشد و میزان عرضه گوشی‌های هوشمند پنج برند اصلی بازار چین در سه‌ماهه اول سال 2019 (عرضه به میلیون عدد) 

پس از هواوی، اوپو با عرضه 16.8 میلیون دستگاه اسمارت‌فون و سهم بازار 19.1 درصدی جایگاه دوم را در اختیار گرفته است. شرکت خواهر اوپو یعنی ویوو، 15 میلیون گوشی هوشمند به بازار ارائه کرده و جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است. رتبه‌های چهارم و پنجم این جدول متعلق به شیائومی و اپل است که به ترتیب با عرضه 10.5 و 6.5 میلیون دستگاه اسمارت‌فون، 11.9 و 7.4 درصد از سهم بازار چین را از آنِ خود ساخته‌اند.

مو جیا (Mo Jia)، یکی از تحلیلگران Canalys، با خوش‌بینی عقیده دارد روند نزولی بازار چین پس از سالی نامطلوب، اندکی بهبود یافته است. او در ادامه می‌افزاید: «فروشندگان عمده خود را با حداکثر سرعت برای ارائه محصولات جدید آماده می‌سازند و برای حفظ سهم [بازار] خود در مواجهه با هواوی، که از همیشه قوی‌تر است، در زمینه بازاریابی هزینه می‌کنند.» از دید او، هواوی در طول این سه‌ماهه سرمایه‌گذاری خود را در فروشگاه‌های فیزیکی افزایش داده است تا با استفاده از حجم و سهم بازار خود، فروشندگان کوچک‌تر را از دور رقابت خارج سازد. سیاست دیگر هواوی، افزایش نفوذ در مناطق روستایی چین با عرضه اسمارت‌فون‌های ارزان‌قیمت است. به علاوه، این کمپانی بسیاری از فروشگاه‌های خود را از نظر ظاهری ارتقا داده و سبد وسیع‌تری از محصولات اینترنت اشیای مصرف‌کنندگان و تجهیزات جانبی را برای جلب نظر رهگذران در آن‌ها ارائه کرده است. مو بر این باور است که این سرمایه‌گذاری‌ها به هواوی کمک کرده‌ تا مشتریان دیگر تولیدکنندگان همچون مانند اوپو و ویوو را از آنِ خود سازد؛ تولیدکنندگانی که سابق بر این و در طول چند سال گذشته به طور کامل بر کانال‌های آفلاین فروش مسلط بود‌ه‌اند.

Canalys China Smartphone Market Report Q1 2019

نرخ رشد عرضه گوشی‌های هوشمند توسط پنج برند اصلی بازار چین در سه‌ماهه اول سال 2019 

گزارش مالی هواوی از عملکرد سال 2018 از درآمدی 107 میلیارد دلاری و سودی نزدیک به 8.8 میلیارد دلاری حکایت دارد که عمده آن حاصل عملکرد قوی بخش کسب‌وکار محصولات مصرفی این شرکت بوده و پس از آن بخش کسب‌وکار مخابراتی این شرکت قرار دارد. در واقع، درآمد و سود این کمپانی چینی در پایان سال گذشته میلادی در مقایسه با سال 2017، به ترتیب 19.5 و 25.1 درصد افزایش یافته است.

بر اساس تحلیل یتینگ گوان (Yiting Guan)، یکی دیگر از تحلیلگران Canalys، « دو شرکت اوپو و ویوو استراتژی تولید خود را به سوی تازه‌سازی برندهای خود تغییر داده‌اند.» کمپانی ویوو در حال ایجاد سبد محصول بزرگتری در بازار چین است تا نسبت به گذشته طیف گسترده‌‌تری از مصرف‌کنندگان را پوشش دهد و در همین راستا هفت خانواده متفاوت محصول را به این بازار عرضه کرده است. اوپو نیز تمرکز زیادی بر سری جدید محصولات خود با عنوان Reno دارد تا تقاضا برای محصولات رده میانی و پیشرفته خود را خود را از سر گیرد. جالب آن که، زیربرند Realme هم (که با هدف گسترش‌ کانال‌های فروش اوپو در کشور هند معرفی شده بود) از هند به چین آورده شده تا در زمینه محصولات رده پایین با شرکت‌های شیائومی، هواوی و همچنین زیربرند آنر وارد رقابت شود.

Canalys China Smartphone Market Report Q1 2019

نزول عرضه گوشی‌های هوشمند در بازار چین به پایین ترین سطح از سال 2013 

کمپانی شیائومی با ارتقای وضعیت کانال کالاهای موجود خود، توانسته نسبت به سه‌ماهه چهارم 2018 رشد مناسبی داشته باشد اما همانند دیگر شرکت‌های چینی، از نظر سهم بازار و میزان عرضه در مقایسه با سه‌ماهه نخست سال گذشته، شاهد افت بوده است. به گفته گوان، رقابت در حوزه فعالیت شیائومی به دلیل ورود چندین بازیگر بزرگ، تشدید شده است. از دید او، استقلال بیشتر زیربرند Redmi برای رقابت در بخش محصولات رده پایین بازار، می‌تواند امیدهای تازه‌ای برای شیائومی به ارمغان آورد تا در بخش محصولات پیشرفته رشد کند. با وجود موفقیت دستگاه‌های اینترنت اشیاء این شرکت در چین، همچنان گوشی‌های هوشمند بخش محوری فعالیت‌های شیائومی به شمار می‌روند. از این رو، حفظ مسیر رشد در سهم بازار گوشی‌های هوشمند، می‌تواند پایگاه کاربری محصولات این شرکت را گسترش بخشد؛ امری که در استراتژی کلی شیائومی نقش حیاتی ایفا می‌کند.

در میانه بازار راکد اسمارت‌فون چین، اپل نیز با ارائه 6.5 میلیون آیفون در فصل گذشته، بدترین سه‌ماهه را در دو سال گذشته تجربه کرده است. از دید جیا مو، عملکرد اپل در چین نگران‌کننده است چرا که به طور معمول سه‌ماهه دوم و سوم، فصل‌های ناموفق اپل از نظر فروش هستند و نه سه‌ماهه نخست؛ زیرا محصولات ارائه‌شده این شرکت در اولین فصل مالی سال همچنان تازه محسوب می‌شوند. اپل تلاش کرده است تا قیمت خرده‌فروشی آیفون را کاهش دهد و به این ترتیب فشار کانال‌های فروش تا حدود زیادی کم شده است. با وجود آن که تعداد گوشی‌های فعال آیفون در چین از مرز 300 میلیون دستگاه فراتر رفته است، اما همچنان جلوگیری از مهاجرت کاربران آیفون به محصولات اندروید برای اپل اهمیت حیاتی دارد. یکی از چالش‌های اپل در چین آن است که باید نرم‌افزارها و خدمات ارائه‌شده خود در بازارهای غربی را با همان سرعت در این کشور بومی‌سازی و ارائه نماید. از این رو، سخت‌افزارهای این شرکت در چین، بیشتر از هر جای دیگر در معرض رقابت قرار می‌گیرند. در نتیجه استفاده از ویژگی‌های به‌روزی همچون نسل پنجم شبکه‌های همراه در کنار بومی‌سازی نرم‌افزارها، به منظور جلوگیری از کاهش احتمالی تقاضا برای آیفون‌های اپل اهمیت ویژه‌ای دارد. 

منبع : Canalys