گزارش سالانه هواوی از عملکرد شرکت در سال 2018 – پیشرفت با چاشنی تحریم

نمایش خبر

تاریخ : 1398/1/12        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، هواوی Huawei

واحد خبر mobile.ir : کمپانی هواوی – سومین تولیدکننده بزرگ اسمارت‌فون در دنیا – در روز جمعه 29 مارچ 2019 (9 فروردین 1398) گزارش سالانه خود از عملکرد مالی شرکت در سال 2018 را منتشر کرد. علی‌رغم جنگ اقتصادی آمریکا و چین و اتهاماتی که دولت آمریکا در سال گذشته در رابطه با جاسوسی به هواوی نسبت داد، نتایج مالی این شرکت، از ادامه رشد آن حکایت دارند. طبق گزارش اخیر، درآمد هواوی در سال 2018 با 19.5 درصد رشد نسبت به سال 2017، به 721.2 میلیارد یوان (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 107.13 میلیارد دلار) بالغ شده است. به گفته برخی منابع، این نخستین بار است که درآمد سالانه هواوی از 100 میلیارد دلار فراتر می‌رود.

Huawei 2018 Annual Financial Results

سود خالص شرکت نیز در سال 2018 برابر با 59.3 میلیارد یوان (8.8 میلیارد دلار) اعلام شده که نسبت به سود خالص شرکت در سال قبل از آن، 25.1 درصد رشد داشته است. بد نیست بدانید رشد سالانه سود خالص هواوی در سال 2017 برابر با 28 درصد و در سال 2016 تنها 0.4 درصد گزارش شده بود.

در سال 2018 هواوی 101.5 میلیارد یوان (یعنی 14.1 درصد از مجموع درآمد حاصل از فروش خود) را در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرده و از این منظر، طبق آمار برخی مؤسسات، در بین کمپانی‌های برتر دنیا در رتبه پنجم قرار می‌گیرد. طی ده سال اخیر، هزینه‌ای که هواوی در بخش تحقیق و توسعه صرف نموده، به بیش از 480 میلیارد یوان رسیده است. آمار رسمی "سازمان جهانی مالکیت معنوی" (WIPO) حاکی از آن است که در سال 2018، هواوی درخواست ثبت 5,405 پتنت را به این سازمان ارائه کرده و از این حیث بالاتر از سایر کمپانی‌های دنیا می‌ایستد.

جیو پینگ (Guo Ping)، ریاست دوره‌ای هواوی، همزمان با انتشار گزارش سالانه هواوی گفت: «فناوری اطلاعات وارتباطات به سرعت راه خود را برای ورود به هر صنعتی هموار می‌کند. این [امر] تحولی دیجیتال و هوشمند را رقم زده که [همان] نیروی محرکه اقتصاد دیجیتالی ما بوده است.» وی در ادامه از سرمایه‌گذاری گسترده شرکت در فناوری 5G و پیاده‌سازی تجاری آن خبر داد و مدعی شد که هواوی قصد دارد بهترین ارتباطات شبکه‌ای در دنیا را بسازد. وی خاطر نشان کرد که امنیت فضای سایبری و محافظت از حریم شخصی کاربر، برای هواوی در اولویت قرار دارد.

Huawei 2018 Annual Financial Results

جیو پینگ (Guo Ping)، ریاست دوره‌ای هواوی

در کسب‌وکار اقلام مصرفی، هواوی ضمن افزایش سهم خود از بازار جهانی اسمارت‌‌فون، موفق شد جایگاه دیوایس‌های رده‌بالای خود را نیز ارتقا ببخشد. دستاورد دیگر هواوی، ساخت یک اکوسیستم هوشمند برای تمام سناریوهای مصرفی کاربران است. ناگفته نماند، درآمد حاصل از فروش محصولات مصرفی هواوی در سالی که گذشت، 348.9 میلیارد یوان اعلام شده که نسبت به سال قبل از آن، 45.1 درصد رشد داشته است.

لذا بدیهی‌ست که کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های هواوی – که ساب‌برند Honor را نیز شامل می‌شود – موفق‌ترین بخش این کمپانی در سال 2018 بوده است. از جمله دستاوردهای بزرگ هواوی، می‌توان به عرضه گوشی‌های پرچمداری مثل Mate 20 Pro ،P20 Pro و Honor View 20 اشاره کرد که همه این دیوایس‌ها با استقبال خوبی در بازار مواجه شدند. همچنین، هواوی موفق شد گستره حضور خود در بازار هند را دو برابر کند.

هواوی در کسب‌وکار اپراتوری خود، راه‌کارهای 5G و SoftCOM AI را راه‌اندازی نمود. نوآوری‌های هواوی در بخش‌هایی چون پهنای باند خانگی و اینترنت اشیا نیز در سال 2018 ادامه داشته و فرصت‌های رشد جدیدی را در اختیار اپراتورها قرار داده است. درآمد هواوی از کسب‌وکار اپراتوری در سال 2018 به 294 میلیارد یوان رسیده که نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است (تنها 1.3 درصد افت).

درآمد کسب‌وکار سازمانی هواوی در سال گذشته با رشدی 23.8 درصدی، به 74.4 میلیارد یوان بالغ شد. این کسب‌وکار فعالیت‌هایی چون ارائه خدمات ابری، کلان داده، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، به همراه طیفی از محصولات مورد نیاز برای مراکز داده، حافظه‌های کاملا مبتنی بر flash و وای-فای را شامل می‌شود. یکپارچه‌سازی این تکنولوژی‌ها با پلتفرم دیجیتال هواوی، ضمن هموار کردن مسیر برای احداث شهرهای هوشمند، شهرهای امن و محوطه‌های هوشمند در دانشگاه‌ها، موجب شده تا مشتریان هواوی در بخش‌های مالی، حمل و نقل و انرژی نیز بتوانند ساختار سازمانی خود را با تحولی دیجیتال، ارتقا دهند.

هواوی در کسب‌وکار ابری خود، علاوه بر راه‌اندازی 160 سرویس ابری و 140 راه‌کار، در نتیجه همکاری با شرکای خود موفق شد خدماتش را با 40 "منطقه دسترسی" (availability zone) در 23 ناحیه مختلف، به مشتریانش ارائه نماید. جالب است بدانید هواوی در این زمینه، تعداد شرکای خود را به بیش از 6 هزار رسانده و سرویس‌های هوش مصنوعی خود را در بیش از 200 پروژه – که به 10 صنعت بزرگ مربوط می‌شوند – فعال نموده است.

این نتایج مالی قدرتمند در حالی رقم می‌خورد که این شرکت در سال 2018 با بحران‌های سیاسی فراوانی روبرو بود که البته هنوز هم ادامه دارند. سال گذشته دولت آمریکا مدعی شد که هواوی از تجهیزات مخابراتی و شبکه‌ای خود به منظور جاسوسی برای دولت چین استفاده می‌کند. بر مبنای این اتهام، آمریکا ضمن راه انداختن جنجال رسانه‌ای، از متحدان خود خواسته تا هواوی را تحریم کنند. در حال حاضر، خیلی از نهادهای دولتی – از جمله در استرالیا و آمریکا – استقاده از تجهیزات مخابراتی هواوی را در زیرساخت‌های داده‌ای و شبکه‌ای خود ممنوع کرده‌اند. همانطور که گفته شد، این اتفاقات افت سالانه 1.3 درصدی را در درآمد کسب‌وکار اپراتوری هواوی در پی داشته است.

Huawei 2018 Annual Financial Results

در اوایل مارچ امسال، هواوی با برپایی یک رویداد عمومی، از دولت آمریکا به خاطر تخریب وجهه شرکت بدون ارائه سندی دال بر اینکه هواوی یک تهدید امنیتی محسوب می‌شود، شکایت کرد. با تمام این اوصاف، اخیرا اریک ژو (Eric Xu)، مدیرعامل دوره‌ای هواوی، مدعی شد که هیاهوی رسانه‌ای آمریکا علیه این شرکت، حتی به نفع شرکت هم بوده و باعث شده نام هواوی بیش از پیش بر سر زبان‌ها بیفتد.

جیو پینگ نیز با بیان عباراتی کنایه‌آمیز، اتهامات آمریکا علیه شرکت را بی‌تأثیر دانست. وی گفت: «ساده‌ترین راه برای پایین آوردن یک قلعه، حمله به آن از درون است. [همچنین] آسان‌ترین راه برای تقویت آن، از بیرون است.» وی در ادامه یادآور شد که هواوی با قدرت به مسیر خود ادامه داده و با توسل به هر اقدامی، سعی می‌کند تا این موانع بیرونی را از سر راه برداشته، مدیریت را بهبود بخشیده و به سمت اهداف استراتژیک خود گام بردارد.

Huawei P30 and P30 Pro

هواوی سال 2019 را با قدرت شروع نمود و عرضه دیوایس‌هایی مثل P30 Pro و P30 حاکی از آن است که این غول چینی، با چنین جنجال‌هایی تسلیم نخواهد شد. در پایان بد نیست یادآوری کنیم که هواوی در سال 2016 با یک هدف‌گذاری بلندپروازانه، اظهار امیدواری کرد که تا سال 2021 به سازنده شماره یک اسمارت‌فون در دنیا تبدیل شود. این شرکت از جولای 2018، با کنار زدن اپل، پس از سامسونگ در جایگاه دوم عرضه گوشی هوشمند در جهان ایستاده و از لحاظ سهم بازار جهانی نیز، همین رده‌بندی برقرار است. با توجه به نرخ رشد مناسب هواوی، بعید نیست این کمپانی در آینده‌ای نه چندان دور، به رویای خود دست یابد.  

منبع : Huawei


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا