گزارش Canalys از بازار موبایل چین در سه‌ماهه سوم 2018 – افت 15 درصدی سالیانه

نمایش خبر

تاریخ : 1397/10/18        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، چین China ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : چین، بزرگ‌ترین بازار موبایل جهان این روزها شرایط نا مطلوبی را پشت سر می‌گذارد و طبق آمارهای ارائه شده، کاهش ارزش مالی و افت عرضه برندهای اصلی این بازار صدمات بزرگی را به برندهای مختلف وارد ساخته است که از آن جمله باید به بازنگری اپل در پیش‌بینی نتایج مالی سه‌ماهه نخست 2019 در پی فروش پایین‌تر از انتظار آیفون اشاره کرد. اپل بخش بزرگی از این کاهش درآمد را به بازار چین مرتبط می‌داند و این شرایط احتمالا در آینده نزدیک برای سایر برندها نیز تکرار خواهد شد. مجموعه تحقیقاتی Canalys در جدیدترین گزارش خود از بازار چین، بر این مسئله صحه گذاشته و از افت 15 درصدی این بازار در سه‌ماهه سوم 2018 سخن گفته است.

Canalys Chinese Smartphone Market Report Q3 2018

طبق اطلاعات ارائه شده در این گزارش، مجموع گوشی‌های هوشمند عرضه شده به بازار چین در سه‌ماهه سوم سال 2018 تنها به 101 میلیون عدد می‌رسد که مقایسه آن با 119 میلیون زمان مشابه در سال گذشته، از افت 15 درصدی حکایت دارد و فصل سوم 2018 را بعد از سه‌ماهه اول به بدترین فصل از لحاظ آمار ارائه اسمارت‌فون در این بازار بدل می‌سازد. Canalys ضمن اشاره به ادامه این روند در آینده، از نبود نشانه‌ای مبنی بر بهبود اوضاع و به جریان افتادن چرخه تعویض گوشی در این کشور سخن می‌گوید. مشکل اصلی این بازار از نگاه این موسسه تحقیقاتی به تقاضاهای ضعیف برای خرید کالا از سوی کاربران تعلق دارد و پیشنهادهای تشویقی قدرتمند از سوی فروشندگان از جمله پیشنهادهای ارائه شده در روز مجردها (Singles Day یا 11 نوامبر) نیز تأثیر خاصی در این روند نداشته است. کانالیز پیش‌بینی می‌کند که این روند در سه‌ماهه چهارم 2018 نیز با توجه به دورنمای ضعیف اقتصادی با افت 3 درصدی نسبت به سال قبل ادامه پیدا کرده و تغییر خاصی در آن رخ ندهد.

Canalys Chinese Smartphone Market Report Q3 2018

در جمع برندهای سازنده گوشی‌های هوشمند در بازار چین از لحاظ حجم عرضه طبق انتظار همچنان هواوی با سهم 25 درصدی در صدر قرار داشته و ویوو با 23، اوپو با 21 و شیائومی با 13 درصد در جایگاه دوم تا چهارم قرار دارند. تنها تغییر این بخش که پیش از این در گزارش Counterpoint از بازار اسمارت‌فون چین در فصل سوم 2018 نیز به آن اشاره شده بود، پیشی گرفتن Vivo از اوپو و تغییر جایگاه‌های دوم و سوم نسبت به سال گذشته است و جدا از این مورد تغییر خاصی در برندهای اول تا پنجم دیده نمی‌شود.

جایگاه پنجم این لیست در حالی به اپل تعلق می‌گیرد که در صورت تغییر شیوه رده‌بندی و مد نظر قرار دادن ارزش مالی این بازار، شرایط کاملا دگرگون شده و اپل با در اختیار داشتن 23 درصد از حجم 30.7 میلیارد دلاری بازار اسمارت‌فون چین، به صدر لیست و بالاتر از هواوی (که 22 درصد این بازار را در اختیار دارد) صعود می‌کند. به گفته کانالیز حجم عرضه گوشی‌های اپل بعد از معرفی آیفون XS، آیفون XS Max و آیفون XR اندکی با بهبود روبرو شد و سهم بازار این شرکت در زمینه حجم عرضه به اندکی بیش از 5 درصد ارتقاء پیدا نمود. به جز اپل، سامسونگ و نوکیا تنها برندهای خارجی حاضر در لیست 10 برند ارائه‌کننده اسمارت‌فون در چین هستند که درصد اندکی از حجم عرضه گوشی‌های هوشمند این کشور را به خود اختصاص می‌دهند. ارتقاء جایگاه میزو به رتبه ششم بالاتر از سامسونگ و Hisense به رتبه هشتم از دیگر نکات جالب توجه در این جدول به حساب می‌آیند.

Canalys Chinese Smartphone Market Report Q3 2018

با وجود آنکه قیمت بالاتر آیفون‌های اپل، این شرکت را از لحاظ ارزش به صدر برندهای عرضه‌کننده اسمارت‌فون در چین رسانده است اما همین موضوع به نوعی به پاشنه اپل نیز تبدیل شده و در کشوری که متوسط قیمت فروش اسمارت‌فون در آن تنها 305 دلار عنوان شده و این رقم برای 10 اسمارت‌فون اول این بازار تنها 227 دلار است شرایط برای فروش آیفون‌های گران‌قیمت نزدیک به 1000 دلاری چندان فراهم نیست. به گفته کانالیز، Oppo A5 در صدر لیست 10 گوشی پر فروش بازار چین در سه‌ماهه سوم سال 2018 قرار دارد و پس از آن Oppo R15 و Vivo X21 در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند. این لیست به‌جز یک استثنا یعنی Xiaomi Redmi 6A فقط شامل گوشی‌های اوپو و Vivo بوده که سهم اولی 4 گوشی و دومین 5 گوشی است. کانالیز از رده قیمتی 400 تا 600 دلاری به عنوان منطقه داغ و محبوب برای پرچمداران بازار یاد می‌کند و ویژگی‌هائی نظیر تاشو بودن صفحه‌نمایش و قابلیت ارتباطی 5G را ضامنی برای رشد این رده به حوزه قیمتی فراتر از 600 دلار می‌داند.

Canalys Chinese Smartphone Market Report Q3 2018

اپل برای حل بحران فروش خود در مناطق مختلف از جمله چین به برنامه تعویض گوشی‌های قدیمی با مدل‌های جدید (به‌خصوص iPhone XR) روی آورده اما ظاهرا تخفیف ارائه شده از سوی اپل در این زمینه برای کاربران چینی چندان راضی‌کننده نبوده و از این رو به گفته کانالیز بسیاری از کاربران به پلتفرم‌های خرید و فروش کالای دست دوم از جمله Aihuishou (که به محبوبیت بالائی در چین دست یافته است)، روی آورده‌اند.از اپل به عنوان تنها خارجی بازار موبایل چین که هنوز از شرایط نسبتا مناسبی برخوردار است یاد می‌شود اما این شرایط با توجه به تنش‌های تجاری و سیاسی ایجاد شده بین آمریکا و چین از یک سو و دیگر مشکلات پیش روی اپل همچون موفقیت اخیر کوالکام برای ایجاد محدودیت فروش آیفون در چین، حداقل در کوتاه‌مدت با دورنمای امیدوارکننده‌ای همراه نمی‌شود.

Canalys Chinese Smartphone Market Report Q3 2018

هواوی، برند شماره یک بازار چین (از لحاظ حجم عرضه) نیز شرایط متفاوتی را نسبت به گذشته تجربه می‌کند؛ این برند که همچنان بالاترین میزان عرضه خود را در ساب‌برند آنر و گوشی‌های پرچمدار سری P و Mate تجربه می‌کند به گفته کانالیز بر سرمایه‌گذاری در بازارهای خرده‌فروشی متمرکز شده و بر همین اساس در سال 2018 سه فروشگاه فیزیکی موسوم به IoT experience store را در شهرهای بزرگ چین افتتاح کرده است؛ در این فروشگاه‌ها طیف وسیعی از لوازم خانگی هوشمند از سایر برندها که امکان اتصال به دستگاه‌های هواوی (نظیر اسمارت‌فون‌ها، اسپیکرهای هوشمند و روترها) را دارند به نمایش در می‌آیند و راه‌کارهائی برای استفاده آسان‌تر از این لوازم خانگی با دیوایس‌های هواوی ارائه می‌شود. این فروشگاه‌های بزرگ عمدتا توسط شرکای توزیع‌کننده هواوی اداره شده و ظاهرا حجم بزرگی از هزینه‌های آنها نیز مستقیما توسط خود شرکت تأمین می‌شود. این شیوه از عرضه محصولات و سرویس‌ها از سوی هواوی به گفته ناظران برای عمیق‌تر کردن هرچه بیشتر رابطه این برند با توزیع‌کنندگان کلیدی و بهبود چهره هواوی در نزد مصرف‌کنندگان صورت می‌پذیرد. هواوی در ماه‌های اخیر با مشکل ناخواسته‌ای در صفحه‌نمایش Mate 20 Pro، (ساخت شرکت LG) روبرو شد که چاره‌ای جز تعویض رایگان این‌گونه صفحه‌نمایش‌ها برای هواوی باقی نگذاشت؛ این مشکل همچنین در میزان عرضه Mate 20 Pro‌ در برخی بازارها نیز با تأثیر منفی همراه بوده است.

Canalys Chinese Smartphone Market Report Q3 2018

کانالیز در ادامه این گزارش به شرایط بازار چین و سهم برندهای مختلف از فروش انلاین و مستقیم پرداخته است؛ طبق این گزارش حجم عرضه آنلاین گوشی‌های هوشمند در بازار چین در سه‌ماهه سوم سال 2018 به 31.7 میلیون عدد می‌رسد که 31.5 درصد از کل عرضه اسمارت‌فون را به خود اختصاص می‌دهد. حجم عرضه آنلاین در زمان مشابه در سه‌ماهه سوم سال 2017، تنها 24.6 میلیون عدد اعلام شده که 20.7 درصد از کل عرضه گوشی‌های هوشمند را تشکیل می‌داد. از نگاه کانالیز، دو برند Oppo و Vivo دارای بالاترین نرخ رشد در عرضه گوشی‌های هوشمند در کانال‌های آنلاین در سه‌ماهه سوم سال 2018 به حساب می‌آیند.

Canalys Chinese Smartphone Market Report Q3 2018

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا