گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه نخست 2019 – سوددهی به همراه جریمه مالی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/2/12        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، آلفابت Alphabet ، گوگل Google

واحد خبر mobile.ir : کمپانی آلفابت در روز دوشنبه 29 آوریل 2019 (9 اردیبهشت 1398) گزارش مالی خود از سه‌ماهه نخست سال 2019 را منتشر کرد. طبق این گزارش، درآمد آلفابت طی فصل اخیر، 36.33 میلیارد دلار (معادل 9.5 دلار در هر سهم) اعلام شده است. هرچند این میزان در مقایسه با درآمد بی‌سابقه 39.27 میلیارد دلاری شرکت در سه‌ماهه پایانی 2018 فاصله دارد، اما نسبت به درآمد آلفابت در مدت مشابه سال گذشته (31.1 میلیارد دلار) 17 درصد رشد داشته است. سود عملیاتی شرکت 6.6 میلیارد دلار و حاشیه سود آن 18 درصد بوده است. ناگفته نماند، یکی از نکات مهم در گزارش مالی آلفابت، تأثیر جریمه مالی کمیسیون اروپا بر سوددهی شرکت است.

Alphabet Q1 2019 Financial Results

کمیسیون اروپا ماه قبل آلفابت را به خاطر اقدامات ضدرقابتی در زمینه تبلیغات و قیمتهای سودجویانه در این عرصه، به میزان 1.7 میلیارد دلار جریمه کرد. به گفته گوگل، این جریمه را نمی‌توان از مالیات کسر کرد و لذا مستقیما روی نتایج مالی شرکت تأثیرگذار بوده است. اگر این جریمه را در نظر نگیریم، سود عملیاتی شرکت – با حاشیه سود 23 درصد – به 8.3 میلیارد دلار و سود هر سهام به 11.90 دلار می‌رسید. جالب است بدانید، کارشناسان مؤسسه Yahoo Finance درآمد آلفابت را 37.34 میلیارد دلار (معادل 10.7 دلار در هر سهم) تخمین زده بودند. همین امر موجب شد تا ارزش سهام آلفابت در معاملات پس از ساعات اداری، چیزی حدود 7.35 درصد سقوط کند.

به گفته روث پورات (Ruth Porat)، مدیر ارشد مالی آلفابت، جست‌وجوی موبایلی، یوتیوب و سرویس ابری آلفابت، بیشترین نقش را در کسب درآمد فصل اخیر شرکت داشتند که نسبت به سه‌ماهه نخست سال قبل، 17 درصد (و با فرض ثبات واحد پولی، 19 درصد) افزایش داشته است. با نگاه به جدول نتایج مالی شرکت متوجه می‌شویم که مثل همیشه، عمده درآمد آلفابت از طریق تبلیغات گوگل حاصل شده است.

Alphabet Q1 2019 Financial Results

Ruth Porat مدیر ارشد مالی آلفابت

طبق گزارش اخیر، درآمد کسب‌وکار تبلیغات گوگل در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی بالغ بر 30.7 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با درآمد 26.6 میلیارد دلاریِ این بخش در مدت مشابه سال گذشته، رشد خوبی داشته است. اما حقیقت آن است که هرچه بازار تبلیغات پیشرفت می‌کند، گوگل با رقابت شدیدتری از سوی دیگر کمپانی‌های فعال در این عرصه مواجه می‌شود. از طرفی، سایر کسب‌وکارهای جدیدتر آلفابت هم آنقدر پخته نشده‌اند که بتوان روی سوددهی آنها حساب ویژه‌ای باز کرد.

یکی از ردیف‌های مالی گزارش‌های مالی آلفابت، Other Revenues است که از فعالیت گوگل در زمینه سخت‌افزار (مثل تولید اسمارت‌فون‌های پیکسل و دیوایس‌های Home) و همچنین پلی‌استور و سرویس‌های ابری حاصل می‌شود. گزارش اخیر نشان می‌دهد که درآمد این بخش نیز از 4.3 میلیارد دلار در سه‌ماهه نخست 2018، به 5.4 میلیارد دلار در سه‌ماهه اخیر افزایش پیدا کرده است. اما اگر این رقم را با 6.5 میلیارد دلاری که شرکت در سه‌ماهه چهارم سال قبل از این راه کسب کرده بود مقایسه کنیم، متوجه کاهش درآمد خواهیم شد. روث پورات این امر را به فشارهایی که در رده بالای بازار اسمارت‌فون وجود دارد نسبت می‌دهد. ظاهرا سامسونگ، وان‌پلاس و دیگر برندهای معتبر در تولید گوشی‌های هوشمند پیشرفته، رقابت شدیدی با گوگل داشته و کار را برای گوشی‌های پیکسل کمی دشوار کرده‌اند.

Google Pixel 3 XL and Google Home Hub

Google Pixel 3 XL و Google Home Hub

به گفته روث پورات، بیشترین حجم سرمایه‌گذاری فصل اخیرِ گوگل برای تحقیق و توسعه، به همین کسب‌وکار سخت‌افزار و سرویس‌های ابری مربوط می‌شود. ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، نیز از سرمایه‌گذاری در بخش سخت‌افزار دفاع کرد و گفت که درباره محصولات سخت‌افزاری شرکت (محصولاتی مثل Home ،Pixel و Nest) احساس خوبی دارد. وی اسپیکرهای هوشمند Google Home را پیشرو در بازار نامید و خاطر نشان کرد که تعهد گوگل به کسب‌وکار سخت‌افزارش، بسیار جدی‌ست. به گفته پیچای، اسپیکرهای هوشمند Google Home در پیش‌برد مقوله "رایانش" (یا در اصطلاح computing) در آینده، نقش بسیار پررنگی خواهد داشت، زیرا سیر تکامل رایانش از سطح تلفن‌های همراه فراتر خواهد رفت. لذا برای حضور در آن جایگاه، باید در درازمدت به این اسپیکرها پایبند ماند.

اما دیگر درآمدهای آلفابت – که ارتباط مستقیمی به شرکت گوگل ندارد – تحت عنوان Other Bets در گزارش مالی شرکت ذکر می‌شوند که به فعالیت‌هایی در حوزه اینترنت پهن‌باند (شرکت Fiber)، اتومبیل‌های خودران (شرکت Waymo)، بهداشت و درمان (شرکت Verily)، تحویل کالا با پهپاد (شرکت Wing) و ... مربوط می‌شود. طی فصل اخیر، درآمد آلفابت در این بخش 170 میلیون دلار بوده که عمدتا از شرکت‌های Verily و Fiber به دست آمده است. این میزان، در مقایسه با درآمد مدت مشابه سال گذشته (150 میلیون دلار) کمی رشد داشته، اما حقیقت آن است که این بخش از کسب‌وکار آلفابت – مثل فصل‌های پیش – همچنان زیان‌ده بوده و زیانی برابر با 868 میلیون دلار را به شرکت تحمیل کرده است. با این حساب، زیان‌دهی اخیر آلفابت در بخش Other Bets از زیان این بخش در مدت مشابه سال گذشته (571 میلیون دلار) نیز بیشتر شده است.

Wing Delivery Drone

 Drone تحویل کالای Wing

روث پورات در جریان اعلام نتایج مالی آلفابت، خبرهایی را نیز از جدیدترین اتفاقات رخ داده در زیرمجموعه‌های Other Bets در اختیار علاقه‌مندان قرار داد، از جمله اینکه Waymo با تغییرکاربری کارخانه‌ای در شهر دیترویت، قصد دارد ناوگان خود را در تولید اتومبیل‌های خودران راه‌اندازی کند. همچنین، کمپانی Loon (از زیرمجموعه‌های آلفابت) توانست موافقت کمپانی HAPSMobile (از زیرمجموعه‌های Softbank) را برای سرمایه‌گذاری به ارزش 125 میلیون دلار، جلب کند. هدف از تشکیل شرکت Loon، ارائه اینترنت به مناطق روستایی و دورافتاده است، به این شکل که شبکه‌های وایرلس با استفاده از بالون‌هایی در ارتفاع 18 کیلومتری سطح زمین قرار گرفته و اینترنتی با سرعت 4G-LTE را به مردم این نواحی ارائه می‌دهند.

یکی دیگر از زیرمجموعه‌های آلفابت با نام Wing، به تازگی موفق شد تأییدیه "حامل هوایی" (Air Carrier) را از اداره هوانوردی فدرال دریافت کند. به این ترتیب، Wing نخستین شرکتِ تحویل کالا با پهپاد است که موفق به دریافت این تأییدیه می‌شود. با این اوصاف، Wing در مقایسه با رقبایی مثل آمازون، مزیت محسوسی خواهد داشت.  

منبع : Alphabet