گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه سوم سال 2018 – افزایشی کمتر از پیش‌بینی‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1397/8/6        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، گوگل Google ، آلفابت Alphabet

واحد خبر mobile.ir : کمپانی آلفابت که گوگل نیز بخشی از آن به حساب می‌آید، روز پنج‌شنبه 25 اکتبر 2018 (3 آبان 1397) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه سوم 2018 پایان یافته در 30 سپتامبر، اعلام کرد. طبق این گزارش، درآمد این مجموعه در این بازه زمانی به 33.74‌ میلیارد دلار بالغ می‌شود که نسبت به سال گذشته و درآمد 27.772 میلیارد دلاری، با بیش از 21 درصد افزایش روبرو شده است. میزان سود خالص نیز در این میان، 9.192 میلیارد دلار اعلام شده که در این زمینه نیز در مقایسه با 6.732 میلیارد دلار سال گذشته افزایش 36 درصدی دیده می‌شود. آلفابت در سه‌ماهه قبلی یعنی Q2 2018 به دلیل جریمه‌های اتحادیه اروپا سود بسیار کمتری برابر با 3.195 میلیارد دلار کسب کرده بود.

Alphabet Q3 2018 Financial Report

راث پورات (Ruth Porat) مدیر مالی آلفابت و گوگل از شتاب قدرتمند کسب و کار این شرکت در سطح جهانی که در صدر آن جست‌وجوی موبایل و محصولاتی‌‌ست که هر روزه به میلیاردها نفر در سراسر جهان کمک می‌کند سخن گفته و می‌افزاید: «درآمدهای آلفابت 33.7 میلیارد دلار بوده [است که] 21 درصد نسبت به سه‌ماهه سوم 2017 افزایش یافته و [به همین دلیل] تمرکز روی ارائه فرصت‌های در چشم‌اندازمان را ادامه می‌دهیم.»

Alphabet Q3 2018 Financial Report

Ruth Porat مدیر مالی آلفابت و گوگل

طبق معمول بالاترین منبع درآمد گوگل به کسب و کار تبلیغات این شرکت تعلق دارد که با 28.954 میلیارد دلار، نزدیک به 85.8 درصد از کل درآمد را به خود اختصاص داده است. این رقم در مقایسه با مبلغ 24.065 میلیارد دلاری به دست آمده از تبلیغات در زمان مشابه سال گذشته با 20 درصد افزایش روبرو شده است.

بخش دیگر درآمدها یا other revenues شرکت آلفابت که فروشگاه Play Store، کسب و کار پردازش ابری و محصولات سخت‌افزاری را تشکیل داده و با نگاهی به آن می‌توان وضعیت این شرکت را جدا از کسب و کار تبلیغات سنجید، درآمد 4.64 میلیارد دلاری را کسب کرده که در این مورد نیز با افزایش بیش از 29 درصدی نسبت به سال قبل و درآمد 3.59 میلیارد دلاری روبرو می‌شویم که هر چند سهم بسیار اندکی از کل درآمد آلفایت دارد اما در مجموع نشانه‌ای از حرکت رو به جلو و سلامت شرکت به حساب می‌آید.

Alphabet Q3 2018 Financial Report

ساندار پیچای (Sundar Pichai) مدیرعامل گوگل پیش از این در اواخر سال 2017 از رشد بخش کلاد این شرکت در آینده و درآمد 1 میلیارد دلاری آن برای هر سه‌ماهه مالی خبر داده بود امری‌که ظاهرا در این سه‌ماهه محقق نشده چرا که با وجود آنکه پیچای در جریان اعلام نتایج مالی سه‌ماهه سوم 2018 از «بردهای بسیار مهم» برای این کسب و کار سخن گفته اما درآمد دقیق این بخش به عدد و رقم اعلام نشده است. به گفته صاحب نظران، کسب و کار پردازش ابری شرکت گوگل بعد از آمازون و مایکروسافت در جایگاه سوم قرار دارد اما از نظر پیچای، نیاز شرکت‌های مختلف به شبکه‌های ابری چندگانه برگ برنده و عامل تغییر این بازی به نفع مایکروسافت خواهد بود.

بخش Other Bets یا دیگر ریسک‌ها که یکی از قسمت های ضررده در در مجموعه آلفابت به حساب می‌اید امسال به درآمد بیشتری دست یافته و درآمد 117 میلیون دلاری آن در این فصل با 25 درصد ارتقاء به 146 میلیون دلار افزایش یافته است البته در مقابل میزان ضرر عملیاتی این بخش نیز بیشتر شده و از 650 میلیون دلار سه ماهه سوم 2017 حالا به 727 میلیون دلار رسیده است. از جمله بخش‌های فعال در این قسمت باید به گوگل فایبر (Google Fiber) در زمینه راه‌کارهای اینترنت پس سرعت، بخش اتوموبیل‌های خودران Waymo و همچنین Verily که در زمینه مسائل بهداشت و درمان فعالیت می‌کند اشاره کرد. راث پورات در جریان اعلام نتایج مالی این سه‌ماهه، درآمدهای به دست آمده در این بخش را عمدتا مرتبط با Fiber و Verily عنوان نمود.

Alphabet Q3 2018 Financial Report

هزینه‌های خرید ترافیک (TAC) گوگل که از طرف این کمپانی به سازندگان اسمارت‌فون‌ها نظیر اپل برای استفاده از سرویس‌های گوگل (مثل خدمات جست‌وجو) پرداخت می‌شود در این سه‌ماهه به رقم گزاف 6.582 میلیارد دلار بالغ می‌شود که نزدیک به 23 درصد کل درآمد تبلیغاتی آلفابت را تشکیل می‌دهد. این رقم با اینکه سال گذشته بسیار کمتر از این رقم و تنها نزدیک به 5.5 میلیارد دلار بود اما نسبت آن به کل درآمد تبلیغات تغییری نداشت و همچنان مثل امسال 23 درصد محاسبه می‌شود.

با وجود افزایش درآمد، هزینه‌های آلفابت (capital expenditure) نیز نسبت به سال قبل با افزایش روبرو شده است؛ مجموعه هزینه‌های این سه‌ماهه، 5.6 میلیارد دلار اعلام شده که به گفته پورات بخش بزرگی از آن به ماشین‌ها و پروژه‌های ساخت مراکز داده تعلق دارد. هزینه‌های عملیاتی (operating expenses) آلفابت که عمده آن در بخش تحقیق و توسعه به مصرف رسیده، 11.1 میلیارد دلار است که نسبت به سال گذشته با 26 درصد افزایش روبرو شده است. مالیات آلفابت در این گزارش نیز 9 درصد اعلام شده که در سه‌ماهه مشابه در سال 2017، به 16 درصد می‌رسید.

با وجود روند رشد ملایم درآمد و سودآوری در مجموعه آلفابت، تحلیلگران بازار برای این بازه زمانی، درآمد 34.04 میلیارد دلاری را پیش‌بینی کرده بودند که رقم درآمد آلفابت اندکی از این میزان کمتر بوده و به همین علت پس از انتشار این گزارش، قیمت سهام شرکت در معاملات بعد از بسته شدن بازار از 3.5 تا 5.3 درصد (بنا به گزارش‌های مختلف) کاهش پیدا کرد. گوگل چندی پیش از جدیدترین اسمارت‌فون‌های این برند یعنی Pixel 3 و Pixel 3 XL و نمایشگر هوشمند Google Home Hub رونمائی کرد اما این رونمائی‌ها در ماه اکتبر صورت پذیرفته و به همین علت نتایج آنها در گزارش سه‌ماهه سوم 2018 منعکس نشده است و باید منتظر دیدن تأثیر آنها در گزارش بعدی گوگل باشیم.  

منبع : Alphabet


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا