گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه پایانی سال 2018 – موفقیت در هاله‌ای از ابرها!

نمایش خبر

تاریخ : 1397/11/18        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، آلفابت Alphabet ، گوگل Google

واحد خبر mobile.ir : هولدینگ آلفابت در روز دوشنبه 4 فوریه 2019 (15 بهمن 1397) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه چهارم سال 2018 – پایان یافته در 31 دسامبر 2018 – منتشر کرد. طبق این گزارش، درآمد آلفابت طی سه‌ماهه اخیر با 22 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 39.3 میلیارد دلار رسید. با این حساب، می‌توان گفت درآمد آلفابت در آخرین فصل از سال گذشته، برابر با 12.77 دلار در هر سهم بوده است. سود عملیاتی شرکت نیز در پایان سه‌ماهه چهارم 8.2 میلیارد دلار اعلام شده که از حاشیه سود 21 درصدی خبر می‌دهد. ناگفته نماند، علی‌رغم زیان خالص 3 میلیارد دلاری در مدت مشابه سال قبل، آلفابت موفق شد سود خالص خود در سه‌ماهه اخیر را به 8.9 میلیارد دلار برساند.

Alphabet Q4 2018 Financial Results

طی فصل اخیر، آلفابت توانست با عملکردی قابل قبول، به نتایج مالی خوبی – که عمدتا بالاتر از حد انتظار کارشناسان وال ‌استریت بود – دست یابد (وال استریت نتایج مالی آلفابت را 10.86 دلار در هر سهم بر پایه درآمد 38.98 میلیون دلاری تخمین زده بود). البته علی‌رغم این موفقیت، به دنبال گزارش شرکت از زیان‌دهی در بخش Other bets (که کسب‌وکار اتومبیل خودران Waymo را نیز شامل می‌شود) ارزش سهام آلفابت در معاملات پس از ساعات اداری روز دوشنبه، 3.5 درصد پایین آمد.

هزینه به ازای کلیک یا CPC (هزینه‌ای که آلفابت برای هر تبلیغ قرار گرفته روی سرور خود، از شرکت‌ها دریافت می‌کند) نسبت به سال گذشته 29 درصد و در مقایسه با فصل قبل 9 درصد کاهش داشته است. این خبر، ضمن اینکه زنگ هشداری برای سرمایه‌گذاران شرکت است، از تحلیل قدرت قیمت‌گذاری گوگل برای تبلیغات حکایت دارد. همچنین در حالی که پیش‌بینی می‌شد هزینه سرمایه‌ای آلفابت در سه‌ماهه چهارم چیزی حدود 5.63 میلیارد دلار باشد، این هزینه در فصل گذشته به بیش از 7 میلیارد دلار بالغ شد و فصل پرهزینه‌ای را برای آلفابت رقم زد.

گوگل – که مهم‌ترین و سودآورترین زیرمجموعه آلفابت به حساب می‌آید – به تنهایی 39.12 میلیارد دلار در فصل اخیر درآمدزایی داشته که از این میان نزدیک به 32.64 میلیارد دلار سهم کسب‌وکار تبلیغات بوده است. کسب‌وکار تبلیغات گوگل ظاهرا به سطح مشخصی از رشد رسیده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد رشد داشته است (همان نرخ رشدی که در پایان سه‌ماهه چهارم 2017 شاهد آن بودیم). هزینه‌های خرید ترافیک یا TAC (هزینه‌ای که گوگل به کمپانی‌هایی مثل اپل پرداخت می‌کند تا از سوی این شرکت‌ها به عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض انتخاب شود) در فصل اخیر به 7.44 میلیارد دلار رسید که نسبت به سه‌ماهه سوم 13 درصد و در قیاس با مدت مشابه سال قبل 15 درصد افزایش داشته است. همچنین، 23 درصد از درآمد حاصل از تبلیغات در فصل اخیر، صرف هزینه‌های خرید ترافیک شده است. ناگفته نماند، گوگل در عرصه تبلیغات دیجیتال، رقیب قدرتمندی به نام آمازون را پیش روی خود دارد.

Alphabet Q4 2018 Financial Results

6.49 میلیارد دلار دیگر، درآمدی‌ست که آلفابت آن را "دیگر درآمدهای گوگل" نامیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 31 درصد رشد داشته است. گفتنی‌ست این بخش، کسب‌وکارهایی مثل سرویس‌های ابری و سخت‌افزار گوگل را شامل می‌شود. روث پورات (Ruth Porat)، مدیر ارشد مالی آلفابت، این سرویس ابری را یکی از کسب‌وکارهایی خواند که در مجموعه آلفابت از سریع‌ترین رشد برخوردار بوده است.

پورات، بدون فاش کردن رقم درآمد مربوط به سرویس ابری گوگل، به این نکته اشاره کرد که این سرویس همچنان رشد درآمدی قابل‌توجهی را از GCP (پلتفرم ابری گوگل) عاید شرکت می‌کند. البته پورات و ساندار پیچای – مدیر عامل گوگل – به سایر دستاوردهای این بخش در سال گذشته اشاره کردند، از جمله اینکه در سال 2018، تعداد قراردادهای GCP (با ارزش بیش از 1 میلیون دلار) دو برابر شده است. همچنین، گوگل ضمن افزایش تعداد قراردادهای چندساله GCP به بیش از دو برابر، اعلام کرد که در حال حاضر بیش از 5 میلیون مشتری در سراسر دنیا برای استفاده از پلتفرم G Suite به گوگل هزینه پرداخت می‌کنند.

Google G Suite

به گفته ساندار پیچای، تلاش گوگل در راستای کمک به مشتریان برای ایجاد تحول دیجیتال در کسب‌وکارشان نتیجه داده و این شرکت، در سه‌ماهه جاری نیز همچنان به روند رشد خود در تمام مناطق جغرافیایی و صنایع ادامه خواهد داد. اما علی‌رغم بیان دستاوردهای فراوان کسب‌وکار ابری از سوی مسئولین گوگل، هنوز مشخص نیست که وضعیت این کسب‌وکار در مقایسه با دیگر رقیبانش چگونه است. هفته گذشته،کمپانی چینی علی‌بابا – از فعالان بزرگ عرصه تجارت الکترونیک – اعلام کرد که درآمد کسب‌وکار رایانش ابری این شرکت در سه‌ماهه پایانی 2018، با 84 درصد رشد سالانه به 962 میلیون دلار افزایش یافته است. با این حساب درآمد سال گذشته این کمپانی از سرویس‌های ابری، چیزی حدود 4 میلیارد دلار خواهد بود.

به گفته پیچای، سرویس‌های ابری گوگل – که به مدت سه سال توسط دایان گرین (Diane Greene) مدیریت می‌شد – اکنون کاملا آماده و متمایز از سرویس‌های مشابه است. توماس کوریان (Thomas Kurian)، که سال‌های متمادی از مدیران شرکت اوراکل بود، اخیرا جانشین گرین در شرکت گوگل شد. پیچای معتقد است یکی از نکات قابل توجه در عملکرد سال گذشته گوگل، توانایی شرکت در جلب مشتریان بزرگ است (5000 کمپانی با قراردادهای چندساله در سراسر جهان). واضح است که گوگل تمرکز ویژه‌ای روی این قسمت از کسب‌وکارش خواهد داشت.

اما در گزارش مالی آلفابت 154 میلیون دلار دیگر نیز جزء درآمدهایی شمرده شده که گوگل آن را حاصل بخش Other Bets (ریسک‌های دیگر) می‌داند. این بخش از درآمد آلفابت، نتیجه فعالیت‌های کمپانی‌هایی مثل Verily (در بخش بهداشت و درمان) و استارت-آپ Waymo (تولیدکننده اتومبیل‌های خودران) است. ظاهرا Other bets تنها بخشی‌ست که درآمدش پایین‌تر از حد انتظار کارشناسان وال استریت (187.4 میلیون دلار) بوده است. ناکامی این بخش از کسب‌وکار آلفابت زمانی مشخص‌ می‌شود که بدانید علی‌رغم رشد سالانه 18 درصدی در درآمد، طی فصل اخیر این بخش 1.33 میلیارد دلار زیان‌دهی داشته که از زیان‌دهی سه‌ماهه چهارم سال 2017 (748 میلیون دلار) نیز فراتر رفته و می‌توان گفت دو برابر شده است.

Google Waymo

در انتها، بد نیست بدانید طی سال مالی 2018، درآمد آلفابت با 23 درصد رشد سالانه به 136.8 میلیارد دلار (43.70 دلار در هر سهم) رسید. در پایان سال 2018 تعداد کارکنان آلفابت 98,771 نفر گزارش شده که در مقایسه با 80,110 نفر در مدت مشابه سال گذشته، افزایش قابل توجهی داشته است. به گفته پورات، عمده افزایش نیروی شرکت طی سالی که گذشت، در کسب‌وکار سرویس‌های ابری (عوامل فنی و نیروی فروش) بوده است.  

منبع : Alphabet


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا