گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه دوم 2018 – جریمه‌های کمیسیون اروپا دست‌بردار نیستند

نمایش خبر

تاریخ : 1397/5/4        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، گوگل Google ، آلفابت Alphabet

واحد خبر mobile.ir : کمپانی آلفابت – که شرکت مادر گوگل محسوب می‌شود – در روز دوشنبه 23 جولای 2018 (1 مرداد 1397) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه دوم سال 2018 – پایان یافته در 30 ژوئن – منتشر کرد. طبق این گزارش، درآمد آلفابت در فصل اخیر 32.657 میلیارد دلار اعلام شده است. این میزان، در مقایسه با درآمد آلفابت در سه‌ماهه دوم سال قبل (26 میلیارد دلار) حدود 26 درصد افزایش داشته و حتی از رقم برآورد کارشناسان بنیاد "تامسون رویترز" (32.17 میلیارد دلار) نیز بالاتر بوده است. به گفته روث پورِت (Ruth Porat)، مدیر ارشد مالی آلفابت، سرمایه‌گذاری‌های این شرکت، تجاربی عالی برای کاربران، نتایجی قدرتمند برای تبلیغ‌کنندگان و فرصت‌های کاری جدیدی را برای گوگل و آلفابت در پی داشته است. 

Alphabet Q2 2018 Financial Report

با توجه به آنچه گفته شد، سود هر سهم آلفابت در سه‌ماهه گذشته 11.75 دلار بوده است (در حالی که کارشناسان تامسون رویترز، رقم 9.59 دلار را پیش‌بینی کرده بودند). گفتنی‌ست، در ابتدا ارزش سهام آلفابت در معاملات بعد از ساعات اداری تا 5 درصد افزایش یافت، اما پس از ویدئوکنفرانس مسئولین شرکت برای بیان نتایج مالی، این افزایش در حدود 3.6 درصد تثبیت شد. در مجموع باید گفت، رشد درآمد آلفابت راضی‌کننده بوده و ترس ناشی از تأثیر فوریِ قوانین جدید اروپا در رابطه با حریم شخصی را کم‌رنگ کرده است. کمتر بودن هزینه‌های خرید ترافیک گوگل نسبت به آنچه پیش‌بینی می‌شد نیز موجب خشنودی کارشناشان وال‌استریت شده است.

مثل همیشه، عمده درآمد آلفابت در این فصل هم از راه کسب‌وکار تبلیغات به دست آمده است. طبق آمار این گزارش، درآمد تبلیغاتی آلفابت در سه‌ماهه اخیر بالغ بر 28 میلیارد دلار بوده است (یعنی 86 درصد از مجموع درآمد این فصل) که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 23.9 درصد رشد داشته است. اما امسال، سلطه گوگل در زمینه تبلیغات آنلاین از سوی کمیسیون اروپا به چالش کشیده شد که مثل سال گذشته آلفابت را مجبور به پرداخت جریمه‌ای سنگین نمود. به گفته کمیسیون اروپا (EC) برخی از بندهای قراردادی در تفاهم‌نامه‌هایی که بین گوگل و شرکای اندرویدی‌اش تنظیم شده، ناقض قوانین رقابتی در اروپا بوده و لذا این کمیسیون در تاریخ 18 جولای (27 تیر) آلفابت را به پرداخت جریمه‌ای 4.34 میلیارد یورویی (معادل 5.07 میلیارد دلار) محکوم کرد.

Alphabet Q2 2018 Financial Report

از طرفی، فشار دولت آمریکا برای بهبود اعتدال در محتوای ایجادشده توسط کاربران، گوگل را بر آن داشته تا تحلیلگران بیشتری را به خدمت بگیرد. یوتیوب، سرویس پخش ویدئویی که در تملک گوگل قرار دارد، هزینه بیشتری را صرف پرداخت به تولیدکنندگان محتوای ویدئویی نموده تا کاربران به سرویس‌های مشابهی که Netflix و AT&T ارائه می‌کنند، متمایل نشوند.

اما هیچ کدام از مشکلات فوق نتوانسته آلفابت را متوقف کند، زیرا درآمد فصلی آلفابت برای دو سال پی‌در‌پی، رشد سالانه حداقل 20 درصد را تجربه کرده است. ریچارد کرامر (Richard Kramer)، از تحلیلگران مؤسسه Arete Research، سلطه گوگل بر بازار شناور تبلیغات دیجیتال را امری مسلم می‌داند که جای هیچ سؤالی را باقی نمی‌گذارد.

با توجه به اینکه جست‌وجو از طریق دستگاه‌های موبایل، محرک اصلی رشد گوگل به حساب می‌آید، این شرکت چندین سال است که نسبت به افزایش "هزینه‌های خرید ترافیک" هشدار می‌دهد. هزینه‌های خرید ترافیک، در واقع پولی‌ست که گوگل به شرکت‌های سازنده تلفن همراه (مثل اپل) می‌پردازد تا از سرویس‌های گوگل (مثل جست‌وجو) استفاده کنند. یکی از دستاوردهای گوگل در سه‌ماهه دوم سال 2018، آن بود که نرخ رشد فصلی "هزینه‌های خرید ترافیک" یا TAC، برای نخستین بار در سه سال اخیر کاهش یافت، که به اعتقاد جیمز کوردول (James Cordwell)، تحلیلگر Atlantic Equities، چشمگیرترین نتیجه مالی آلفابت در این گزارش محسوب می‌شود. طبق گزارش آلفابت، گوگل در سه‌ماهه اخیر چیزی حدود 6.42 میلیارد دلار (یعنی 23 درصد از مجموع درآمد حاصل از تبلیغاتش) را صرف TAC نموده، ولی همین مؤلفه در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی، 24 درصد از درآمد حاصل از تبلیغات را شامل شده بود. جالب است بدانید، روث پورت، کند شدن نرخ رشد TAC در سه‌ماهه دوم، را قبلا پیش‌بینی کرده بود.

Alphabet Q2 2018 Financial Report

به گفته ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل، با سرمایه‌گذاری در نرم‌افزار هوش مصنوعی، گوگل بهتر می‌تواند پیش‌بینی کند که کجا برای قرار دادن تبلیغ‌ها مناسب‌تر است. همین امتیاز باعث شده تا سرویس‌های تبلیغی گوگل برای تبلیغ‌کنندگان جذاب‌تر شود. وی افزود، با گسترش هر چه بیشتر سرویس ویدئویی یوتیوب و جست‌وجوی گوگل در سراسر دنیا، فروش تبلیغات گوگل نیز بیشتر شده است. به گفته پیچای، گوگل توانایی به نمایش گذاشتن تبلیغات از راه اسپیکر هوشمند Google Home و همچنین سرویس Google Maps را دارا بوده و در پی آن است تا بهترین روش برای انجام این کار را تعیین کند. ناگفته نماند، آلفابت، فیس‌بوک و دیگر تولیدکنندگان عمده اپلیکیشن در دنیا، به غول‌های بزرگی در عرصه تبلیغات مبدل شده‌اند، زیرا امروزه در سراسر جهان، توجه مردم به اپلیکیشن‌های اسمارت‌فون و تلویزیون، از توجه آنها به روزنامه و پخش متداول تلویزیونی بیشتر شده است.

پس از تبلیغات، درآمدزاترین بخش آلفابت در گزارش مالی این شرکت، other revenues (درآمدهای دیگر) نام دارد که کسب‌وکارهایی مثل فروش اپلیکیشن از طریق Play Store، رایانش ابری، فروش محصولات سخت‌افزاری و سرویس‌های اینترنتی را در بر می‌گیرد. طی سه ماهه اخیر، درآمدی که آلفابت از این کسب‌وکارها به دست آورده، با 36.5 درصد رشد سالانه، به 4.42 میلیارد دلار رسیده است. گفتنی‌ست، بسیاری از حجم سرمایه‌گذاری آلفابت به همین کسب‌وکارها اختصاص دارد، زیرا گوگل برای پشتیبانی از آنها، چاره‌ای جز اضافه کردن مراکز داده و استخدام کارکنان جدید ندارد.

اما یکی دیگر از ردیف‌های درآمدی آلفابت در گزارش مالی اخیر، تحت عنوان Other Bets (سایر ریسک‌ها) عنوان شده، که کمپانی‌هایی مثل Verily (در بخش بهداشت و درمان)، Google Fiber (سرویس ایترنتی پرسرعت) و Waymo (شرکت سازنده اتومبیل‌های خودران) را شامل می‌شود. مجموع درآمد هر سه کمپانی در فصل اخیر، تنها 145 میلیون دلار بوده که نسبت به درآمد آنها در مدت مشابه سال گذشته (97 میلیون دلار) 49 درصد رشد داشته است. اما علی‌رغم این افزایش درآمد، باید بگوییم این بخش، نه تنها سودی برای آلفابت در بر نداشته، بلکه زیان عملیاتی 732 میلیون دلاری را نیز به شرکت تحمیل کرده است. مقایسه این رقم را با میزان زیان‌دهی این بخش در سه‌ماهه دوم 2017 (یعنی 633 میلیون دلار) بدان معناست که زیان‌دهی این سه شرکت در عرض یک سال 16 درصد افزایش داشته است.

Waymo logo

البته این مسأله چندان هم برای آلفابت اهمیت نداشته و نگران‌کننده نیست، زیرا آلفابت انتظار ندارد این شرکت‌های نوپا فورا به سوددهی برسند. اما بسیار تعجب‌برانگیز است که آلفابت پول زیادی را هم خرج پیشرفت این شرکت‌ها نکرده است؛ هزینه سرمایه‌ای آلفابت برای این شرکت‌ها طی سه‌ماهه اخیر، تنها 10 میلیون دلار بوده است. در حالی که در مدت مشابه سال گذشته، 148 میلیون دلار به این امر اختصاص یافته بود. البته این امر برای کل مجموعه آلفابت صادق نیست زیرا مجموع هزینه سرمایه‌ای آلفابت در سه‌ماهه اخیر به 5.5 میلیارد دلار بالغ شده است (تقریبا دو برابر میزانی که در سه‌ماهه دوم 2017 هزینه شده بود). روث پورت این افزایش هزینه را به سرمایه‌گذاری بیشتر برای ساخت مراکز داده، تأسیسات و تجهیزات تولید نسبت می‌دهد. همچنین، به دلیل افزایش سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه، هزینه‌های عملیاتی آلفابت هم طی این مدت با 2 درصد افزایش نسبت به سال گذشته، به 10.9 میلیارد دلار بالغ شده است.

در پایان ذکر این نکته ضروری‌ست که هرچند درآمد آلفابت در سه‌ماهه اخیر، نسبت به سه‌ماهه دوم سال 2017 افزایش یافته، اما به دلیل جریمه‌ای که شرکت مجبور به پرداخت آن شد، سود عملیاتی آلفابت، از 4.13 میلیارد دلار در سه‌ماهه دوم سال 2017 به 2.80 میلیارد دلار در سه‌ماهه اخیر کاهش یافته است. جالب است بدانید آلفابت در سه‌ماهه دوم سال 2016 به سود عملیاتی 4.9 میلیارد دلار دست یافته بود و اگر جریمه‌های پارسال و امسال کمیسیون اروپا نبود، رقم سود عملیاتی آلفابت در سه‌ماهه‌های دوم سال‌های 2017 و 2018 به ترتیب به 6.86 و 7.87 میلیارد دلار می‌رسید! با این اوصاف، اگر آلفابت بخواهد باز هم با دولت به مشکل بر بخورد، شکی نیست که این امر تأثیر نامطلوبی بر کسب‌وکار شرکت خواهد داشت. 

منبع : Alphabet


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا