Helio P90 پرچمدار 12 نانومتری مدیاتک مجهز به ARM A75

نمایش خبر

تاریخ : 1397/9/22        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : پردازنده Processor ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، مدیاتک MediaTek ، هلیو پی 90 Helio P90

واحد خبر mobile.ir : شرکت مدیاتک امروز 13 دسامبر 2018 (22 آذر 1397) در مراسمی در شهر پکن از جدیدترین پروسسور موبایلی این شرکت با نام Helio P90 رونمائی کرد؛ این چیپ‌ست نه‌تنها در نوع و تعداد هسته‌های پردازشی در مقایسه با نسل‌های قبلی بهبود یافته بلکه در زمینه گرافیک و به خصوص هوش مصنوعی نیز با ارتقاء روبرو شده است. هدف‌‌گذاری مدیاتک از معرفی P90 ارائه قابلیت‌هائی در سطح دیوایس‌های پرچمدار برای گوشی‌های پیشرفته رده میانی به خصوص در بخش‌های مرتبط با هوش مصنوعی،‌ قابلیت‌های تصویربرداری و مصرف انرژی‌ست و با وجود آنکه لیتوگرافی 12 نانومتری این چیپ‌ست دیگر چندان مدرن به نظر نمی‌رسد اما برای این رده هنوز جذابیت‌هائی را به همراه دارد.

Introducing MediaTek Helio P90 SoC

با ظهور نسل جدید پردازنده‌ها و تمرکز گسترده برندهای سازنده چیپ‌ست بر پرچمداران رده میانی، شرکت مدیاتک نیز زمان را برای ارائه محصولی قدرتمندتر در این حوزه برای رقابت با نمونه‌هائی چون Snapdragon 675 و Snapdragon 710 از کوالکام و Kirin 710 از هواوی مغتنم دانسته و با ایجاد تغییرات اساسی در Helio P90، رقبای این حوزه را به چالش دعوت کرده است. از سوی دیگر با وجود حضور کم‌رنگ پردازنده‌های مدیاتک در گوشی‌های هوشمند عرضه شده در آمریکای شمالی و اروپائی غربی، این پردازنده‌ها به‌خصوص در رده رو به گسترش اینترنت اشیا (IoT) با استقبال گرمی روبرو شده‌اند که از آن جمله باید به اسپیکر هوشمند Echo Dot شرکت آمازون و بسیاری دیگر از دستگاه‌های مجهز به Google Assistant اشاره کرد. در جنبه‌ای متفاوت مودم 5G جدید مدیاتک با نام M70 که به تازگی معرفی شده‌ است نیز احتمالا در سال آینده مشتریان بزرگی را به سمت این برند جلب خواهد کرد. بدین‌ترتیب چیپ‌ست قدرتمند Helio P90 را باید در راستای تلاش‌های کمپانی مدیاتک برای یافتن مشتریان تازه و حضور ‌در بازارهای جدید ارزیابی کرد؛ امری که در صورت ارائه یک قیمت رقابتی می‌تواند بر تصمیم سازندگان برای گوشی‌های هوشمند رده میانی تأثیرگذار باشد.

Introducing MediaTek Helio P90 SoC

پروسسورهای موبایلی سری P شرکت مدیاتک تا مدت‌ها تنها بر اسمارت‌فون‌های رده میانی رو به پائین بازار متمرکز بوده و پردازنده‌های پیشرفته‌تر این کمپانی تنها در سری X عرضه می‌شدند؛ این روند البته هنوز نیز تا حدودی ادامه دارد اما در اوائل سال جاری میلادی با معرفی Helio P60 و نسخه جدیدتر آن یعنی Helio P70 نشانه‌هائی از تمایل مدیاتک برای ارتقاء پروسسورهای سری P به رده میانی رو به بالای بازار مشاهده شد. Helio P60 و P70 هر دو به جز هسته‌های ضعیف ARM A53 به چهار هسته قدرتمندتر ARM A73 مجهز شده‌اند که با وجود گذشت دو نسل و ارائه هسته‌های ARM A75 و A76 هنوز در جایگاه قابل‌قبولی به خصوص برای گوشی‌های رده میانی بازار قرار دارند. در هر دو مدل همچنین یک واحد پردازش هوش مصنوعی چند هسته‌ای یا multi-core AI processing unit حضور دارد که در P70 با بهبود روبرو شده است.

پردازنده: ارتقاء هسته‌ها در یک ترکیب 2+6

در حالی‌که هر دو پروسسور قبلی این سری یعنی P60 و P70 در بخش هسته‌های قدرتمندتر خود از ARM A73 استفاده کرده و تنها تفاوت آنها به 0.1 گیگاهرتز افزایش فرکانس در نسل جدیدتر باز می‌گردد، در P90 شرایط کاملا دگرگون شده و نه‌تنها این بار از هسته‌های جدیدتر ARM A75 برای انجام پردازش‌های سنگین‌تر استفاده شده بلکه هسته‌های ضعیف‌تر سری 5 نیز حالا به ARM A55 بهبود یافته‌اند. دیگر تفاوت مهم این قسمت به تعداد این هسته‌ها تعلق دارد که به جای ترکیب 4+4 مدل‌های پیشین حالا از 2 هسته قوی‌تر A75 با فرکانس 2.2 گیگاهرتز در کلاستر big و 6 هسته 2 گیگاهرتزی A55 در کلاستر LITTLE استفاده شده است. مدیاتک برای تنظیم بار بین هسته‌ها از فناوری اختصاصی خود با نام CorePilot بهره می‌برد که ضمن ایجاد توازن بین هسته‌ها با توجه به بار پردازشی مورد نیاز،‌ از ایجاد حرارت بیش از اندازه نیز جلوگیری می‌کند. این فناوری به گفته مدیاتک همچنین در زمینه مصرف انرژی و دوام باتری نیز موثر است. حداکثر حافظه رم مورد پشتیبانی در این پروسسور، 8 گیگابایت از نوع دو کاناله LPDDR4x با فرکانس 1,866MHz است و در بخش حافظه داخلی نیز از حافظه‌های پرسرعت UFS 2.1 پشتیبانی می‌کند.

Introducing MediaTek Helio P90 SoC

گرافیک: کوچ از ARM به PowerVR

در حالی‌که پردازش گرافیکی در P60 و P70 با گرافیک 3 هسته‌ای Mali-G72 انجام می‌گرفت، این قطعه در P90 جای خود را به PowerVR GM9446 داده که فرکانس آن به 970 مگاهرتز (در مقابل 900MHz در P70 و 800MHz در P60) افزایش یافته و شرکت سازنده از 50 درصد کارائی بالاتر این گرافیک نسبت به نسل قبلی سخن گفته است.

حداکثر وضوح دوربین مورد پشتیبانی توسط ISP این چیپ‌ست در حالت تک‌دوربینه به 48 مگاپیکسل می‌رسد و در حالت دو دوربینه نیز می‌توان دو واحد 24 و 16 مگاپیکسلی را در کنار هم به کار گرفت. حداکثر وضوح اسلوموشن مورد پشتیبانی در این مجموعه به 480‌ فریم در ثانیه می‌رسد و وضوح صفحه‌نمایش نیز تا فول اچ‌دی پلاس در نسبت 21:9 یا 1080×2520 پیکسل قابل افزایش است.

Introducing MediaTek Helio P90 SoC

هوش مصنوعی: چهار برابر توان بالاتر

نکات مثبت قابل اشاره در Helio P90 به تغییر هسته‌های پردازشی و گرافیکی محدود نبوده و در زمینه هوش‌ مصنوعی نیز شرایط برای رقابت این پروسسور حتی با بزرگانی مثل Snapdragon 845 فراهم است؛ Helio P90 نیز مثل P60 و P70 از واحد پردازش هوش مصنوعی یا APU بهره می‌برد اما این واحد که حالا APU 2.0 نامیده می‌شود به گفته مدیاتک، 4 برابر قدرت پردازشی بیشتری نسبت به گذشته دارد. معماری AI Fusion این پروسسور امکان تقسیم وظایف مرتبط با هوش مصنوعی بین سه گزینه مختلف شامل APU چیپ‌ست، شتاب‌دهنده هوش مصنوعی (AI Accelerator) و یا واحدهای سه‌گانه پردازش تصویر (triple IPU) را دارد که بدین‌ترتیب حداقل به گفته خود شرکت مدیاتک به سادگی قادر به کنار زدن رقبای رده میانی در این زمینه خواهد بود. مدیاتک به همین نیز بسنده نکرده و در بنچ‌مارک‌های هوش مصنوعی ارائه شده، عملکرد AI این محصول را بالاتر از چیپ‌ست Snapdragon 845 حاضر در OnePlus 6 و حتی فراتر از Kirin 980 در Mate 20 Pro عنوان کرده است.

Introducing MediaTek Helio P90 SoC

دسترسی توسعه‌دهنده‌گان به واحد پردازش هوش مصنوعی یا APU این چیپ‌ست با پلتفرم NeuroPilot مدیاتک انجام می‌شود که از طریق آن امکان اجرای فریم‌ورک‌های Caffe ،ensorFlow Lite ،TensorFlow و Caffe 2 و همچنین APIهای شبکه عصبی اندروید فراهم می‌شود.

دیگر قابلیت‌های هوش‌ مصنوعی اشاره شده توسط برخی منابع خبری در رابطه با Helio P90 شامل تشخیص نوع محتوای در حال پخش از صفحه‌نمایش و تنظیم المان‌های تصویر متناسب با آن، تثبیت و کاهش لرزش‌های تصویر در حین تماس ویدئویی و ارائه جزئیات بیشتر در عکس‌های گرفته شده در محیط‌های کم‌نور می‌شوند که برخی از آنها برای اولین بار به لیست کاربری‌های AI افزوده شده‌اند. مدیاتک همچنان از همکاری با شرکای آمریکائی این برند برای توسعه ویژگی‌های مرتبط با ترجمه براساس هوش مصنوعی سخن گفته و احتمال استفاده از AI در بازی‌های موبایلی و تشخیص آنی و بلافاصله اشیاء را دور از ذهن ندانسته است. Helio P90 همچنین از ویژگی‌های واقعیت افزوده Google Lens نیز پشتیبانی می‌کند که عملکرد این قسمت نیز توسط واحد APU این پروسسور تقویت می‌شود.

گزینه‌های معمول هوش مصنوعی نظیر تشخیص چهره برای بازگشائی قفل صفحه‌نمایش و زیباسازی تصاویر سلفی در اینجا نیز طبیعتا حضور دارند و گزینه جدیدی با نام دنبال کردن حالت‌های حرکتی یا Pose Tracking نیز به آن افزوده شده است. Pose Tracking به گفته مدیاتک امکان دنبال کردن و تحلیل حرکات و ژست‌های افراد مختلف حاضر در تصویر را به صورت آنی و لحظه‌ای فراهم آورده و در ایجاد آواتارهای واقعیت افزوده نقش موثری ایفا می‌کند.

Introducing MediaTek Helio P90 SoC

ارتباطات: LTE قوی‌تر،‌ بلوتوث جدید

گزینه‌های ارتباطی یک چیپ‌ست موبایلی از اهمیتی هم‌طراز با سایر قسمت‌های آن برخوردار بوده و پیشرفت در این بخش، امری کاملا الزامی به نظر می‌رسد. حداکثر سرعت ارتباطات تحت شبکه در Helio P90 با پشتیبانی از LTE Cat.12 در دانلود به 600Mbps می‌رسد که نسبت به LTE Cat.7‌ در دو نسخه قبلی با بهبود قابل‌توجه‌ای روبرو شده است. وای‌فای ac، بلوتوث نسخه 5 و پشتیبانی از GPS/GLONASS/BeiDou/Galileo در مسیریابی ماهواره‌ای، سایر راه‌های ارتباطی این چیپ‌ست را تشکیل می‌دهند.

Introducing MediaTek Helio P90 SoC

با وجود آنکه Helio P90 سریع‌ترین و قدرتمندترین پردازنده موبایلی موجود محسوب نمی‌شود اما حضور آن در گوشی‌های ارزان‌قیمت رده میانی به پیشرفت چشمگیری منجر خواهد شد که نمونه آن را در کمتر پردازنده‌ مشابه‌ای (حداقل در این قیمت) می‌توان سراغ گرفت. ارتقاء هسته‌های پردازشی و گرافیکی، گزینه‌های ارتباطی راضی‌کننده و لیست بلندبالای قابلیت‌های مرتبط با هوش مصنوعی، Helio P90 را به انتخابی شایسته در رده میانی بدل ساخته و از همین رو در نیمه اول سال 2019 یعنی زمان ارائه این چیپ‌ست به بازار، احتمالا شاهد حضور آن در برخی از کلیدی‌ترین اسمارت‌فون‌های این کلاس خواهیم بود.  

منبع : MediaTek


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا