اسنپ‌دراگون 675 – پلتفرم موبایلی 11 نانومتری کوالکام

نمایش خبر

تاریخ : 1397/8/1        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : پردازنده Processor ، کوالکام Qualcomm ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، کوییک چارج 4 Quick Charge 4.0 ، هوش مصنوعی Artificial Intelligence ، اسنپ دراگون 675 Snapdragon 675

واحد خبر mobile.ir : کمتر از 3 ماه پیش در آگوست 2018 شرکت کوالکام از پروسسور جدیدی به نام Snapdragon 670 رونمائی کرد که با لیتوگرافی 10 نانومتری و مشخصاتی پیشرفته برای پر کردن فاصله مابین چیپ‌ست‌های Snapdrgaon 660 و Snapdragon 710 ارائه شده بود و امکانات بالائی را در اختیار گوشی‌های رده میانی قرار می‌داد. کوالکام اما در اندک زمانی پس از معرفی SD670 بار دیگر به سراغ این رده پر طرفدار رفته و در روز سه‌شنبه 23 اکتبر 2018 (1 آبان 1397) چیپ‌ست تازه‌ای را با نام Snapdragon 675 معرفی کرده است که برای اولین بار در تاریخ کوالکام از پیشرفته‌ترین هسته‌های پردازشی در رده میانی و قبل از حضور آن‌ها در یک پروسسور پرچمدار بهره می‌برد.

Introducing Qualcomm Snapdragon 675 Mobile Platform

کِدار کانداپ (Kedar Kondap) معاونت بخش مدیریت محصول در شرکت کوالکام، ضمن اشاره به نقش اساسی اسنپ‌دراگون 675 در باز گذاشتن دست شرکت‌های سازنده برای طراحی نسل بعدی ویژگی‌ها با کارائی فوق العاده در گوشی‌های آینده می‌گوید: «اسمارت‌فون‌های مبتنی بر Snapdragon 675 با تجهیز شدن به قابلیت‌های گیمینگ پیشرفته، کارائی قابل توجه دوربین و یک موتور هوش‌ مصنوعی چند هسته‌ای، تجربه‌های تازه ای را برای کاربران در جهان به همراه می‌آورند.»

Introducing Qualcomm Snapdragon 675 Mobile Platform

اسنپ‌دراگون 675 از شباهت‌های نزدیکی با نسل قبلی این کلاس برخوردار است که این موضوع در حالی‌که هنوز تنها تعداد انگشت‌شماری از گوشی‌های موبایل به Snapdragon 670 مجهز شده‌اند احتمالا در آینده نزدیک به تداخل بازار و همپوشانی مشهودی بین این دو پلتفرم موبایلی منجر خواهد شد. SD675 با اینکه همانند SD670 و البته SD710 در یک ساختار 6+2 هسته‌ای ارائه می‌شود اما دو هسته قدرتمند این پروسسور،‌ با تغییر بزرگی همراه شده‌اند که معمولا نه در تولیدات کوالکام بلکه در هیچ شرکت سازنده چیپ‌ست‌های موبایلی تا به امروز به این صورت تکرار نشده است؛ هسته‌های دوگانه پر قدرت جدید SD675 با نام Kryo 460 ارائه می‌شوند که براساس معماری Cortex ARM A76 بوده که نه‌تنها نسبت به هسته‌های ARM A75 حاضر در اسنپ‌دراگون 670 و اسنپ‌دراگون 710 جدیدتر و پیشرفته‌تر است بلکه در مقایسه با پیشرفته‌ترین راه‌حل پردازشی کوالکام در حال حاضر یعنی Snapdragon 845 نیز (حداقل در فناوری ساخت) دست بالاتر را در اختیار دارد. البته در Snapdragon 845 با وجود استفاده از هسته‌های ARM A75، هنوز به دلیل فرکانس بیشتر و تعداد هسته‌های پردازشی قدرت پردازش بالاتری ارائه می‌شود. هسته‌های ARM A76 پیش از این تنها در چیپ‌ست پرچمدار Kirin 980 هواوی ظاهر شده‌اند.

Introducing Qualcomm Snapdragon 675 Mobile Platform

دو هسته پر قدرت Snapdragon 675 دارای فرکانس 2 گیگاهرتز هستند که از این بابت تغییری نسبت به SD670 ندارند و 6 هسته ARM A55 که برای کارهای سبک‌تر به کار گرفته می‌شوند نیز ظاهرا با همان فرکانس حداکثر 1.7 گیگاهرتز عمل می‌کنند. تغییر هسته‌های پردازشی، به گفته کوالکام منجر به 15 درصد بهبود در اجرای اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی، 30 درصد در هنگام اجرای بازی‌ها، 20 درصد در موقع پخش موسیقی و 35 درصد ارتقاء در هنگام مرور وب نسبت به اسنپ‌دراگون 670 می‌شود که تقریبا با تخمین شرکت ARM هنگام مقایسه Cortex A76 با Cortex A75 برابر است. نکته جالب این مقایسه، یکسان بودن فرکانس هسته‌های پردازشی هر دو چیپ‌ست SD670 و SD675 است و به همین علت، بهبودهای اعلام شده در نتایج به طور مستقیم به ماهیت هسته‌های جدید ارتباط دارد. یک نکته عجیب در این میان، وضعیت نابرابر اسنپ‌دراگون 675 در مقایسه با اسنپ‌دراگون 710 است که با وجود آنکه اولی باید منطقا در شرایط ضعیف‌تری نسبت به دومی قرار بگیرد، اما با حضور این هسته‌های جدید، (حداقل روی کاغذ و در تست‌های پردازشی)، شرایط برای برتری SD675 کاملا مهیاست به همین دلیل احتمالا باید منتظر آپدیت تازه‌ای برای سری 700 کوالکام در آینده نزدیک باشیم.

Introducing Qualcomm Snapdragon 675 Mobile Platform

در حالی‌که در زمینه پردازشی شرایط اسنپ‌دراگون 675 برای برتری نسبت به همتایان آن فراهم است اما گرافیک این پروسسور، اوضاع را پیچیده‌تر از قبل می‌کند؛ در اسنپ‌دراگون 710 از گرافیک Adreno 616 استفاده شده بود و اسنپ‌دراگون 670 نیز با Adreno 615‌ عرضه شد از همین رو انتظار آن می‌رود که در اسنپ‌دراگون 675 نیز حداقل با همان گرافیک حاضر در مدل 670 یعنی Adreno 615 روبرو شویم؛ امری که البته در عمل با حضور Adreno 612 محقق نمی‌شود! کوالکام حداقل تا این لحظه در مورد کیفیت این گرافیک و عملکرد آن در مقایسه با نسل‌های پیشین اطلاعات دقیقی را منتشر نکرده و تنها به این نکته اشاره کرده است که با انجام برخی «بهبودهای گیمنیگ» که ظاهرا به صورت نرم‌افزاری هستند، تا 90 درصد، jank (پرش‌ها، تطابق نداشتن سوژه‌ها با محیط، متوقف شدن بازی و...) کمتری در حین اجرای بازی با فعال کردن این قابلیت دیده می‌شود. همچنین در مقایسه با Snapdragon 670 نیز کوالکام تنها به عبارات کلی نرخ فریم‌های سریع‌تر، گیم‌پلی روان‌تر، پرهیز از فریم‌های گم‌شده، کیفیت صدای فوق‌العاده و اولویت‌ در اتصال اشاره کرده است. این رویکرد Snapdragon 675 را بیش از همه چیز می‌توان قابلیتی مشابه GPU Turbo هواوی توصیف کرد که کاملا نرم‌افزاری بوده و تنها در برخی بازی‌های خاص تأثیرگذار خواهد بود.

Introducing Qualcomm Snapdragon 675 Mobile Platform

ISP یا پروسسور سیگنال این چیپ‌ست از نوع Spectra 250L است که مهم‌ترین نکته در مورد آن به پشتیبانی از دوربین‌های سه‌گانه تعلق دارد. بر پایه این فناوری، SD675 قادر به کنترل آنی سه دوربین مجزا‌ست که این روزها به ترند تازه‌ای در دنیای موبایل تبدیل شده و حتی برخی شرکت‌ها تعداد دوربین‌های بخش پشتی را به چهار عدد نیز افزایش داده‌اند. حداکثر وضوح مورد پشتیبانی این چیپ‌ست در حالت تک دوربینی به 25 مگاپیکسل و در حالت دوگانه به 16 مگاپیکسل می‌رسد و از محو کردن پس‌زمینه با افکت بوکه به هر دو صورت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیز پشتیبانی می‌کند.

Introducing Qualcomm Snapdragon 675 Mobile Platform

یکی دیگر از سورپرایزهای قابل اشاره در مورد Snapdragon 675 در لیتوگرافی ساخت آن نهفته است؛ فناوری 11 نانومتری ساخت این چیپ‌ست ظاهرا از نوع 11LPP شرکت سامسونگ است که ترکیبی از لیتوگرافی‌های 14 و 10 نانومتری این شرکت بوده و با هدف توسعه چیپ‌ست‌های خوش‌قیمت مجهز به برخی امکانات پیشرفته رده 10 نانومتری، ساخته شده است. توجه به این نکته ضرروری‌ست که هر دو مدل پیشین این رده یعنی SD670 و SD710 با لیتوگرافی 10 نانومتری ساخته شده‌اند و از این رو هنوز نمی‌توان در مورد مصرف پائین‌تر Snapdragon 675 با لیتوگرافی 11 نانومتری با صراحت اظهارنظر کرد.

Introducing Qualcomm Snapdragon 675 Mobile Platform

بخش هوش مصنوعی یکی دیگر از حوزه‌های بهبود مورد اشاره کوالکام در مورد Snapdragon 675 است که به گفته شرکت سازنده به لطف یک موتور هوش مصنوعی چند هسته‌ای (multi-core AI Engine)، تا 50 درصد بهبود در کارائی‌های مرتبط با AI را ارائه می‌کند. این موتور هوش مصنوعی چند هسته‌ای در حوزه‌هائی همچون به‌دست آوردن اطلاعات از تصاویر و ویدئوها، تطبیق یافتن با شرایط و آموختن نکات جدید از صدای کاربران و بهبود مصرف انرژی به یاری دستگاه‌های مجهز به چیپ‌ست جدید کوالکام آمده و در کنار دیگر گزینه‌های پردازشی دستگاه از جمله هسته‌های Kryo، گرافیک Adreno، پروسسور سیگنال دیجیتال Hexagon و پردازش ناهمگون (heterogenous computing)، محاسبات هوش مصنوعی درون دستگاه را با سرعت و بهره‌وری بالاتری انجام می‌دهد. هوش مصنوعی SD675 علاوه بر این در زمینه‌های امنیتی و مواردی مثل تشخیص چهره برای بازگشائی قفل و امنیت پرداخت‌های موبایلی نیز به‌کار گرفته می‌شود.

سایر مشخصات SD675 به صورت تیتروار شامل این موارد می‌شوند:

- مودم Snapdragon X12 با استاندارد LTE Cat.12 و سرعت دانلود 600Mbps

- پشتیبانی از Quick Charge 4+ با امکان پر کردن 50 درصد ظرفیت باتری در عرض 15 دقیقه

- پشتیبانی از فناوری‌های صدای Qualcomm Aqstic و Qualcomm aptX

- وای‌فای ac (وای‌فای 5) دو بانده

- بلوتوث نسخه 5

- پشتیبانی از USB-C با استاندارد سرعت 3.1

- پشتیبانی از مسیریاب‌های GPS/GLONASS/BeiDou/Galileo/QZSS/SBAS

اسنپ‌دراگون 675 از امروز در اختیار سازندگان گوشی‌های هوشمند و توسعه‌دهنده‌گان سخت‌افزاری قرار گرفته و طبق پیش‌بینی کوالکام، اولین دستگاه‌های مجهز به این پلتفرم موبایلی در سه‌ماهه اول سال 2019 در دسترس خریداران قرار می‌گیرد.  

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا