معرفی اسنپ‌دراگون 710 – تراشه جدید کوالکام برای اسمارت‌فون‌های میان‌رده

نمایش خبر

تاریخ : 1397/3/4        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، پردازنده Processor ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip)

واحد خبر mobile.ir : کوالکام در جریان MWC 2018 از تولید رده جدیدی از چیپ‌ست‌های خود با عنوان سری اسنپ‌دراگون 700، برای پر کردن خلأ میان سری 600 و 800، خبر داده بود. حال این کمپانی در روز چهارشنبه 23 می 2018 (2 خرداد 1397) نخستین عضو از این خانواده را با نام اسنپ‌دراگون 710 معرفی کرده است. پلتفرم موبایلی جدید کوالکام را از یک سو می‌توان نمونه پیشر‌فته‌ تراشه میان‌رده اسنپ‌دراگون 660 دانست و از سوی دیگر می‌توان آن را نسخه پایین‌تری از پیشرفته‌ترین پروسسور فعلی بازار یعنی اسنپ‌دراگون 845 در نظر گرفت. اسنپ‌دراگون 710 مجهز به قابلیت‌های پردازش شبکه عصبی و موتور چندهسته‌ای هوش مصنوعی است که به گفته کوالکام کارایی آن را در زمینه کاربردهای هوش مصنوعی روی دستگاه، در مقایسه با اسنپ‌دراگون 660، تا دو برابر افزایش خواهد داد.

Introducing Qualcomm Snapdragon 710 Mobile Platform

کدار کنداپ (Kedar Kondap)، معاون مدیریت محصول کوالکام، با اشاره به این که پلتفرم موبایلی اسنپ‌دراگون 710 نخستین چیپ‌ست در رده جدید 700 است، بر این باور است که تراشه جدید فناوری‌ها و ویژگی‌هایی را ارائه می‌کند که پیش از این تنها در پلتفرم‌های موبایلی پیشرفته این شرکت وجود داشت. او در ادامه می‌افزاید: « اسنپ‌دراگون 710 به این منظور طراحی شده است که با ترکیب قابلیت‌های کلیدی هوش مصنوعی و ارتقاء عملکرد، محصولات مشتریان‌مان را به دستیاران شخصی کاملی تبدیل کند و تجارب هر روزه حیاتی مصرف‌کنندگان، از جمله ویژگی‌های پیشرفته دوربین، را بهبود بخشد. [تجاربی که از کاربرد] پردازش هوش مصنوعی با سرعت بالا و روی دستگاه، بدون قربانی شدن طول عمر باتری بهره خواهند برد.»

تراشه‌های سری 600 از جمله SD650 و SD660 در زمره نخستین تراشه‌هایی قرار می‌گیرند که به منظور استفاده در گوشی‌های میان‌رده طراحی شدند. این تراشه‌ها با توجه به برخورداری از هسته‌های بزرگ و قوی CPU، کارایی پردازنده گوشی‌های رده میانی را به نحو چشمگیری افزایش می‌دهند. این پردازنده‌ها البته در عمل به موفقیت چشمگیر و بزرگی در بین سازندگان دست پیدا نکردند اما در این اواخر بسیاری از سازندگان چینی همچون شیائومی، میزو، ZTE و Vivo از این پلتفرم موبایلی در اسمارت‌فون‌های خود بهره برده‌اند و ظاهرا کوالکام با تغییر نام نسل جدید این سری با عنوان سری 700 در پی برطرف کردن این مشکل و مطرح ساختن مجدد این پروسسورها است.

مطابق اعلام کوالکام، کارایی کلی پلتفرم موبایلی جدید در مقایسه با اسنپ‌دراگون 660 معادل 20 درصد، سرعت مرور وب در آن 25 درصد و سرعت باز شدن اپ‌ها تا 15 درصد افزایش یافته است.

اسنپ‌دراگون 710 همچون اسنپ‌دراگون 845 با لیتوگرافی 10 نانومتری LPP سامسونگ ساخته شده است. این پردازنده شامل هشت هسته پردازشی Kryo 360 است که بر اساس گزارش منابع خبری، دو هسته آن مبتنی بر معماری پردازنده‌های Cortex A75، با حداکثر سرعت کلاک 2.2 گیگاهرتز برای پردازش‌های سنگین به کار می‌روند و شش هسته دیگر منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex A55، با فرکانسی تا حداکثر 1.7 گیگاهرتز برای پردازش‌های سبک کاربرد دارند.

Introducing Qualcomm Snapdragon 710 Mobile Platform

ظاهرا SD710 از نظر ویژگی‌های حافظه مشابه SD660 است. این چیپ‌ست نیز از حافظه رَم LPDDR4 با سرعت 1866 مگاهرتز استفاده می‌کند و پهنای باند انتقال داده‌های آن 29.9 گیگابیت در ثانیه است؛ با این تفاوت که در آن، از همان حافظه کش جدیدی استفاده شده که نخستین بار در SD845 معرفی شده بود. البته کارشناسان عقیده دارند که حافظه کش به کار رفته در این تراشه کوچک‌تر و احتمالا 1 مگابایتی است.

اسنپ‌دراگون 710 نخستین تراشه رده میانی کوالکام محسوب می‌شود که مجهز به پردازشگر گرافیکی سری 600 Adreno و به طور دقیق Adreno 616 است. البته هنوز اطلاعات دقیقی در خصوص این پردازنده گرافیکی منتشر نشده است، اما پیش‌بینی‌ می‌شود که فرکانس آن حدود 750 مگاهرتز باشد. بر این اساس می‌توان انتظار داشت که عملکرد گرافیکی این پردازنده در مقایسه با Adreno 512 به‌کاررفته در SD660 تا 35 درصد بهبود یابد.

Introducing Qualcomm Snapdragon 710 Mobile Platform

پلتفرم موبایلی جدید کوالکام، نه تنها از نظر لیتوگرافی ساخت و هسته‌های پردازشی مشابه اسنپ‌دراگون 845 است، بلکه از نظر پردازنده سیگنال دیجیتال یا DSP نیز به این چیپ‌ست شباهت دارد. هر دو این پردازنده‌ها مجهز به نسل سوم DSPهای هگزاگون با نام Hexagon 685 هستند. در زمینه امکانات تصویربرداری، اسنپ‌دراگون 710 مجهز به ISP یا پردازنده سیگنال تصویری Spectra 250 کوالکام است که در سیستم‌های دودوربینه تا وضوح 20 مگاپیکسل و در تک‌دوربین‌ها تا رزولوشن 32 مگاپیکسل را پشتیبانی می‌کند. به علاوه، این پردازنده مجهز به ویژگی‌هایی همچون تثبیت تصویر، کاهش اعوجاج، فوکوس خودکار سریع و جلوه‌های بوکه فوری است و از عکس‌برداری و فیلم‌برداری در محیط‌هایی با نور کم پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب، می‌توانیم به ‌زودی شاهد گوشی‌های میان رده‌ای باشیم که همانند اسمارت‌فون‌های پرچمدار پردازش تصویری با کیفیت بالا خواهند داشت.

اسنپ‌دراگون 710 از پخش محتوای 4K HDR پشتیبانی می‌کند؛ قابلیتی که پیش از این تنها در چیپ‌ست‌های سری 800 دیده می‌شد. همچنین با توجه به ارتقاء معماری سیستم فرعی پردازش تصویری Adreno، دستگاه‌هایی که از پردازنده SD710 استفاده می‌کنند، هنگام کار با اپ‌های بازی و پخش محتوای 4K HDR در مقایسه با SD660 تا 40 درصد و هنگام پخش ویدئو تا 20 درصد کاهش مصرف انرژی خواهند داشت.

به کمک موتور هوش مصنوعی به کاررفته در SD710 قفل‌گشایی گوشی با تشخیص چهره و استفاده از تشخیص عمق فعال (active depth sensing) امکان‌پذیر خواهد بود. این تراشه به نسخه جدید فناوری انحصاری شارژ سریع کوالکام یعنی Quick Charge 4+ مجهز است و مطابق اعلام شرکت سازنده، به کمک آن می‌توان 50 درصد از باتری را تنها در 15 دقیقه شارژ نمود.

Introducing Qualcomm Snapdragon 710 Mobile Platform

مودم به کار رفته در این تراشه با تجمیع چهار اپراتور شبکه (4CA) از Cat 15 برای دانلود با سرعتی تا 800Mbps و تجمیع دو اپراتور شبکه (2CA) از Cat 7 برای آپلود با سرعت 300Mbps تا مدولاسیون 256 QAM پشتیبانی می‌کند. استفاده از این مودم برخی از پیشرفته‌ترین ویژگی‌های فناوری 4G LTE را در اختیار چیپ‌ست‌های رده 700 قرار می‌دهد که از آن میان می‌توان به پشتیبانی از استاندارد 4x4 MIMO (روی حداکثر 2 اپراتور تجمیع‌شده) و تکنولوژی LAA (کوتاه‌شده Licensed-Assisted Access) اشاره کرد که در مقایسه با دستگاه‌هایی که از این ویژگی‌ها پشتیبانی نمی‌کنند، به ترتیب برای افزایش 70 درصدی سرعت دانلود در فضاهای با سیگنال ضعیف و سرعت بیشتر در مناطق پرجمعیت به کار می‌روند. پشتیبانی از وای-فای پرسرعت با استاندارد 2x2 802.11ac و بلوتوث نسخه 5 از دیگر مشخصات این چیپ‌ست است.

پلتفرم موبایلی SD710 از همان روز معرفی در اختیار سازندگان قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌شود که دستگاه‌های مجهز به این پردازنده در فصل دوم سال جاری میلادی و احتمالا در نمایشگاه Computex تایوان معرفی شوند. 

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا