معرفی چیپ‌ست Helio P25 - تراشه‌ای مناسب برای سیستم‌های 2 دوربینه

نمایش خبر

تاریخ : 1395/11/24        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : مدیاتک MediaTek ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، هلیو پی 25 Helio P25 ، پردازنده Processor

واحد خبر mobile.ir : اگر بخواهیم یک چیپ‌ست قدرتمند ساخت کمپانی مدیاتک را نام ببریم، معمولا به یاد تراشه‌های سری Helio X می‌افتیم، چرا که این چیپ‌ست‌ها در بسیاری از اسمارت‌فون‌های رده‌بالا استفاده می‌شوند. کمپانی مدیاتک سری دیگری از چیپ‌ست به نام Helio P نیز تولید می‌کند که معمولا در دیوایس‌های میان‌رده به کار می‌روند، اما مدیاتک اصرار دارد که این سری تراشه‌ها را -- همانند سری Helio X -- تراشه‌هایی پرقدرت و پیشرفته معرفی کند. در سپتامبر سال 2016، مدیاتک طی مراسمی از تولید دو چیپست Helio X30 و Helio P25 خبر داد، ولی طی مراسم فقط به ذکر ویژگی‌های Helio X30 پرداخت و جزییات مربوط به Helio P25 فاش نشد. در آن زمان خیلی از کارشناسان حدس می‌زدند، P25 ورژن بالاتر P20 با سرعت کلاک بیشتر باشد.

introducing mediatek helio p25 soc

اما سرانجام کمپانی مدیاتک در روز چهارشنبه 8 فوریه 2017 (20 بهمن 1395) طی خبری که در وب‌سایت اصلی خود منتشر کرد، جزییات بیشتری از مشخصات این چیپ‌ست را در اختیار کاربران قرار داد. قدرت پردازشی فناوری 16 نانومتری، در کنار ISP یا همان پردازنده سیگنال تصویری انحصاری این شرکت -- که MediaTek Imagiq نام دارد -- همراه با ویژگی‌های مربوط به سیستم‌های 2 دوربینه، باعث شده این تراشه بتواند نیاز آن دسته از کاربران اسمارت‌فون که با گوشی خود عکاسی می‌کنند را برآورده کند.

introducing mediatek helio p25 soc

مدیاتک مدعی است ویژگی‌های سخت‌افزاری ISP به کاررفته در این چیپ‌ست، موجب شده تا Helio P25 بتواند اجرای افکت‌های پیشرفته عکاسی را فراهم نماید، از جمله عمق میدان سطحی (که معمولا با لنزهای گران‌قیمت‌تر همراه است) و همچنین نوردهی خودکار با عملکرد بالا که در نتیجه آن کاربران می‌توانند در هر شرایط نوری، عکس‌هایی با کیفیت بگیرند.

تراشه 12 بیتی MediaTek Helio P25 از 2 پردازنده سیگنال تصویری (ISP) برخوردار بوده و به گفته شرکت سازنده ویژگی‌های زیر را ارائه می‌کند:

• رزولوشن بالا: پشتیبانی از یک دوربین 24 مگاپیکسلی و یا 2 دوربین 13 مگاپیکسلی

• بهینه‌شده برای سیستم 2 دوربینه: پشتیبانی از قابلیت حذف نویز رنگی و تک‌رنگ همراه با بوکه عمق میدان سطحی (DoF bokeh) در آن واحد

• دامنه دینامیکی بالا: پشتیبانی از ویدئوی HDR با پیش‌نمایش کامل

• نوردهی خودکار با عملکرد بالا: برخورداری از Turbo 3A به‌منظور افزایش سرعت همگرایی AE (نوردهی خودکار) به میزان 30 تا 55 درصد

جفری جو (Jeffery Ju)، معاون اجرایی و یکی از مدیران ارشد عملیاتی کمپانی مدیاتک، در توصیف این چیپ‌ست جدید می‌گوید: «MediaTek Helio P25 زمینه را برای دوربین‌های اسمارت‌فون با ویژگی‌های متعدد و رزولوشن بالا فراهم نموده و عکس‌های خارق‌العاده و ویدئوهای 4K2K را امکانپذیر می‌کند. با پشتیبانی از 2 دوربین، هریک به وضوح 13 مگاپیکسل، MediaTek Helio P25 انتظارات از عکاسی موبایل را بازتعریف کرده و ویژگی‌های چندرسانه‌ای ما، نظیر تکنولوژی MediaTek MiraVision، روزبه‌روز تجربه بصری کاربران را بالا می‌برد.»

بنا بر آنچه در وب‌سایت مدیاتک آمده، با به‌کارگیری پروسه 16 نانومتری FinFET در ساخت این تراشه، تا 25 درصد در مصرف انرژی آن صرفه‌جویی خواهد شد. Helio P25 از 8 هسته پردازشی -- منطبق بر معماری پردازنده‌های ARM Cortex-A53 -- تشکیل شده که حداکثر سرعت کلاک آنها 2.5 گیگاهرتز است. به گفته مدیاتک، این تراشه ضمن ارائه قدرت بیشتر، نسبت به سایر چیپ‌ست‌های رقیب، مصرف انرژی کمتری خواهد داشت. گفتنی است مدیاتک، واحد پردازش گرافیکی این چیپ‌ست را یک GPU دوگانه به نام ARM Mali-T880 -- با حداکثر سرعت کلاک 900 مگاهرتز -- در نظر گرفته که برای پخش ویدئوها و بازی‌های سنگین، به گفته این شرکت مناسب است، اما در قیاس با آنچه که در چیپ‌ست‌های پرچمدار سال گذشته میلادی دیده‌ایم، می‌توان این پیکربندی را ورژن ضعیف‌تر پرچمدارهای 2016 نامید.

introducing mediatek helio p25 soc

چیپ‌ست Helio P25 امکان آپلود تا 64 کیوآام (QAM) را برای حالت LTE-TDD فراهم نموده و از قابلیت‌های پیشرفته‌ای در زمینه بهینه‌سازی مصرف برخوردار است که از این جمله می‌توان به سازگاری آن با ماژولی موسوم به Envelope Tracking Modulator اشاره کرد که موجب افزایش قدرت پردازشی و در عین حال، تولید گرمای کمتر می‌شود.

Helio P25 از RAM کم مصرف با نرخ دو برابر داده -- یا در اصطلاح (DDR -- (LPDDR4X تا ظرفیت حداکثر 6 گیگابایت پشتیبانی می‌کند. به موجب این ویژگی، پهنای باند تا 70 درصد بهبود یافته و نیازهای انرژی RAM برای عملکردهای چندوظیفه‌ای کاهش می‌یابد که در بهبود تجربه کاربری تأثیر به‌سزایی دارد.

در پایان گفتنی است که انتظار می‌رود گوشی‌های هوشمند مجهز به MediaTek P25 در سه‌ماهه نخست سال 2017 وارد بازار شوند.  

منبع : MediaTek


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا