گزارش IDC از بازار پوشیدنی‌ها در سه‌ماهه پایانی و کل سال 2017 – صعود اپل به صدر جدول

نمایش خبر

تاریخ : 1396/12/15        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، پوشیدنی Wearable ، گارمین Garmin ، فیت بیت Fitbit ، ساعت هوشمند Smartwatch ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز پنجشنبه 1 مارچ 2018 (10 اسفند 1396) گزارش خود را از وضعیت بازار دیوایس‌های پوشیدنی در سه‌ماهه پایانی و همچنین مجموع سال 2017 منتشر کرد. طبق این گزارش، برخلاف افت بازار اسمارت‌فون، بازار جهانی پوشیدنی‌ها با رسیدن به رکوردهای جدید در عرضه این محصولات، هم در سه‌ماهه پایانی و هم در کل سال 2017 به مسیر رو به رشد خود ادامه داده است. نکته حائز اهمیت در این گزارش آن است که اپل – به لطف افزایش میزان عرضه ساعت‌های هوشمند – موفق شد در هر دو بازه زمانی یادشده، از رقبایی چون فیت‌بیت و شیائومی عبور کرده و بازار جهانی اسمارت‌واچ را در دست بگیرد. در ادامه، پس از ارائه وضعیت کلی از بازار جهانی پوشیدنی‌ها، موقعیت کمپانی‌های برتر این حوزه را تشریح می‌کنیم.

Apple Watch Series 3

به گزارش بخش بررسی فصلی بازار دیوایس‌های پوشیدنی در مؤسسه IDC، طی سه‌ماهه پایانی سال 2017 حدود 37.9 میلیون دستگاه پوشیدنی وارد بازار شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 7.7 درصد رشد داشته است. همچنین، میزان عرضه این محصولات در کل سال 2017 برابر با 115.4 میلیون دستگاه عنوان شده که نسبت به تعداد پوشیدنی‌های عرضه‌شده در سال 2016 (104.6 میلیون دستگاه) با 10.3 درصد رشد همراه بوده است. این در حالی‌ست که رشد سالانه بازار پوشیدنی‌ها در سال 2016 حدود 27.3 درصد گزارش شده بود. لذا نتیجه می‌گیریم که سرعت رشد بازار این محصولات رو به کند شدن است.

IDC Wearables Market Report Q4 and Full Year 2017

پنج کمپانی برتر سازنده ابزارهای پوشیدنی، حجم عرضه، سهم بازار و نرخ رشد سالیانه در سه‌ماهه چهارم 2017

به اعتقاد رامون ت. یاماس (Ramon T. Llamas)، مدیر تحقیقاتی گروه پوشیدنی‌ها در IDC، این کند شدن به هیچ وجه ناشی از نبود علاقه به تولید این محصولات نیست. به گفته وی، بسیاری از تولیدکنندگان دیوایس‌های پوشیدنی که به فروش مدل‌های قدیمی خود امیدوار بودند، به طور کلی از این بازار خارج شده و در مقابل، سایر تولیدکنندگان – از جمله چندین استارت‌آپ – نه تنها جایگزین آنها شدند، بلکه دیوایس‌ها، قابلیت‌ها و خدماتی را در این زمینه ارائه کردند که توانست پوشیدنی‌ها را بیش از پیش با زندگی مردم پیوند بزند. اگر روند بازار به همین ترتیب پیش رود، نسل بعدی پوشیدنی‌ها به قدری پیشرفته خواهد بود که محصولات سال 2016 هم در مقایسه با آنها، قدیمی به نظر خواهند رسید.

در این میان اپل موفق شد خود را به سرعت در این بازار بالا بکشد. یاماس می‌گوید: «علاقه به ساعت‌های هوشمند همچنان رو به افزایش بوده و اپل هم برای تأمین [این نیاز] در موقعیت مناسبی قرار دارد.» وی معتقد است، سلایق کاربران طی چند فصل اخیر پیچیده‌تر شده و اپل نیز با توجه به تقاضای کاربران برای نصب سیم‌کارت و استریم کردن صوت و تصویر، یک نسخه از آخرین سری اپل‌واچ را به چنین قابلیت‌هایی تجهیز کرده است. حال باید دید اپل در آینده چگونه این قابلیت‌های جدید را پیاده‌سازی می‌کند و رقابت با چه سرعتی ادامه خواهد یافت.

جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، تحلیلگر ارشد IDC در بخش بررسی فصلی بازار دیوایس‌های موبایل، می‌گوید: «اگرچه قیمت تک‌محصول‌ها به آرامی افت کرده، اما اولویت مصرف‌کنندگان به سمت دیوایس‌های پیچیده‌تر و برندهای شناخته‌شده‌تر متمایل شده است. به همین دلیل است که از سال 2016 [به بعد]، متوسط قیمت فروش در [بازار] این پوشیدنی‌ها رشدی 2 رقمی را به خود دیده است.» به باور اوبرانی، محصولات پوشیدنی – با پتانسیل فروش نرم‌افزار و خدمات جانبی – خود را به عنوان بازاری به شدت سودآور برای برندها و کمپانی‌های ارائه‌دهنده خدمات، اثبات کرده‌اند.

IDC Wearables Market Report Q4 and Full Year 2017

پنج کمپانی برتر سازنده ابزارهای پوشیدنی، حجم عرضه، سهم بازار و نرخ رشد سالیانه در کل سال 2017

آنچه در زیر می‌آید، مروری‌ست بر وضعیت تولیدکنندگان برتر محصولات پوشیدنی در سه‌ماهه پایانی سال 2017:

• اپل

چندین فصل بود که اپل در بازار پوشیدنی‌ها، با فاصله‌ای نزدیک پشت سر برندهایی چون فیت‌بیت و شیائومی حرکت می‌کرد، اما سرانجام در سه‌ماهه چهارم سال 2017 موفق شد گوی سبقت را از این دو کمپانی ربوده و یکه‌تاز بازار شود (البته افت قابل‌توجه فیت‌بیت، در اول شدن اپل بی‌تأثیر نبوده است). اپل در برهه زمانی مناسبی نبض بازار را در دست گرفت؛ زمانی که بسیاری از کاربرانِ پوشیدنی‌های ساده به سمت ساعت‌های هوشمند روی آورده و قابلیت نصب سیم‌کارت در این ساعت‌ها (مثل آنچه که در یک ورژن از اپل‌واچ سری 3 شاهد بودیم)، با استقبال گرم کاربران مواجه شده است. همین که کاربر دیگر نیازی به همراه داشتن گوشی ندارد، خود دلیل قانع‌کننده‌ای برای محبوبیت این ساعت‌ها به شمار می‌آید.

بد نیست بدانید، اپل در فصل اخیر 8 میلیون اپل‌واچ را به بازار عرضه و با در دست گرفتن 21 درصد از بازار پوشیدنی‌ها، رتبه نخست را از آن خود کرد. این رقم در مقایسه با 5.1 میلیون اپل‌واچی که این کمپانی در سه‌ماهه پایانی سال 2016 به بازار عرضه کرده بود، از رشد خیره‌کننده 57.5 درصدی حکایت دارد. همچنین، طبق گزارش IDC، مجموع اپل‌واچ‌های عرضه شده در سال 2017 برابر با 17.7 میلیون دستگاه گزارش شده و در اینجا هم اپل با فاصله دو میلیونی نسبت به شیائومی، در رتبه نخست قرار می‌گیرد. گفتنی‌ست این رقم در قیاس با عرضه 11.3 میلیون دستگاه اپل‌واچ در سال 2016، از رشد سالانه 55.9 درصدی حکایت می‌کند.

• فیت‌بیت

کمپانی فیت‌بیت – که در شهریور ماه از نخستین ساعت هوشمند خود با نام Fitbit Ionic رونمایی کرده بود – طی سه‌ماهه پایانی سال 2017 با جدیت بیشتری به تبلیغ و توزیع این محصول پرداخت و توسعه اپلیکیشن برای سیستم عامل این ساعت (Fitbit OS) را ادامه داد. فعالیت‌های اخیر فیت‌بیت نشان می‌دهد این کمپانی قصد دارد مقوله سلامتی را با تمام توان دنبال کند. همکاری با شرکت‌هایی مثل Dexcom و United Healthcare و شرکت در برنامه‌هایی از قبیل برنامه پیش‌گواهی سازمان غذا و دارو (FDA) و برنامه تحقیقاتی دقت پزشکی – که از سوی "مؤسسه ملی سلامت" آمریکا برگزار می‌شود – نمونه‌ای از این فعالیت‌هاست.

Fitbit Ionic

Fitbit Ionic

کمپانی فیت‌بیت در سه‌ماهه پایانی سال 2017، حدود 5.4 میلیون دیوایس پوشیدنی را به بازار عرضه کرده و با کسب 14.2 درصد از سهم بازار، دومین عرضه‌کننده پوشیدنی‌ها در فصل اخیر لقب می‌گیرد. این رقم در مقایسه با 6.5 میلیون دستگاهی که فیت‌بیت در مدت مشابه سال گذشته روانه بازار کرده بود، 17.3 درصد افت نموده است. البته در مقیاس سالانه، فیت‌بیت در کل سال 2017 با عرضه 15.4 میلیون دستگاه پوشیدنی و کسب 13.3 درصد از سهم بازار، با فاصله کمی از شیائومی، در جایگاه سوم جهان قرار می‌گیرد. این در حالی‌ست که در سال 2016، فیت‌بیت با عرضه 22.5 میلیون دستگاه پوشیدنی، با اختلاف زیادی نسبت به شیائومی در رتبه نخست جهان قرار داشت. با مقایسه این دو آمار، به افت سالانه 31.6 درصدی فیت‌بیت پی می‌بریم.

• شیائومی

شیائومی در سه‌ماهه پایانی سال 2017 حدود 4.9 میلیون دستگاه پوشیدنی را روانه بازار کرد که در قیاس با سه‌ماهه چهارم سال 2016، چیزی حدود 4.5 درصد افت داشته است. عمده عرضه جهانی شیائومی، به دستبند سلامتی MiBand 2 مربوط می‌شود. سایر محصولات پوشیدنی شیائومی در این فصل عبارتند از: ورژن تکمیلی MiBand 2 با نام MiBand HRX، کفش هوشمند Mijia و دومین ساعت این کمپانی برای کودکان تحت عنوان Mitu Kids’ Watch 2.

در مجموع سال 2017، شیائومی با عرضه 15.7 میلیون دیوایس پوشیدنی و کسب 13.6 درصد از سهم بازار جهانی، جایگاه دومی خود را حفظ کرد. البته به گزارش IDC، افتی 0.3 درصدی نسبت به سال 2016 در عرضه پوشیدنی‌های شیائومی مشاهده می‌شود. ناگفته نماند، شیائومی در حالی دومین عرضه‌کننده جهانی دیوایس‌های پوشیدنی نام گرفته که عمده تمرکز این کمپانی روی بازار چین بوده و تنها کمتر از 15 درصد از این محصولات به خارج از چین صادر می‌شوند.

• گارمین

عرضه 2.5 میلیون دیوایس پوشیدنی، کسب 6.5 درصد از بازار جهانی و قرار گرفتن در جایگاه چهارم جهان، نتیجه عملکرد کمپانی گارمین در فصل اخیر بوده است. عرضه پوشیدنی‌های گارمین در سه‌ماهه چهارم 2017، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.7 درصد رشد داشته است. مثل فیت‌بیت، عمده عرضه گارمین نیز شامل دستبندهای سلامتی است. محصولاتی که گارمین با برند vivo عرضه می‌کند، حجم پوشیدنی‌های ساده این کمپانی در فصل اخیر را به بیش از یک میلیون دستگاه رساند. همچنین، میزان عرضه پوشیدنی‌های هوشمند گارمین – شامل اسمارت‌واچ‌های با برند vivo و اسمارت‌واچ های پیشرفته‌ای که با برند Fenix وارد بازار می‌شود – برای اولین بار در فصل اخیر به مرز 1 میلیون دستگاه نزدیک شد و رشدی سریع‌تر از پوشیدنی‌های ساده این کمپانی را رقم زد. ناگفته نماند، گارمین با عرضه 6.3 میلیون دیوایس پوشیدنی در سال 2017 (که با افت سالانه 0.8 درصدی همراه بود) چهارمین عرضه‌کننده عمده پوشیدنی‌ها در دنیا لقب گرفت.

• هواوی

کمپانی چینی هواوی در سه‌ماهه پایانی سال 2017، حدود 1.6 میلیون دیوایس پوشیدنی را به بازار عرضه و به 4.3 درصد از این بازار جهانی (رتبه پنجم) اکتفا کرد. اما نکته قابل‌توجه آن که این کمپانی در مدت مشابه سال گذشته، تنها 800 هزار دستگاه دیوایس پوشیدنی را وارد بازار کرده بود و این یعنی هواوی در فصل اخیر به رشد چشمگیر 93.2 درصدی رسیده که در بین 5 کمپانی نخست، بیشترین میزان رشد به حساب می‌آید. به گفته IDC، محبوبیت نسل سوم مچ‌بندهای هواوی در چین همچنان ادامه داشته و همین امر، هواوی را به دومین تولیدکننده عمده پوشیدنی‌ها در چین بدل نموده است.

البته تمرکز بیش از حد روی بازار چین به نفع هواوی نبوده و عرضه پوشیدنی‌های این کمپانی در خارج از چین 2 درصد افت نمود و باعث شد این برند نتواند در کل سال 2017، بین 5 کمپانی برتر عرضه‌کننده محصولات پوشیدنی جای بگیرد. جالب است بدانید کمپانی آمریکایی Fossil با تولید 4.9 میلیون دیوایس پوشیدنی در سال 2017، عنوان پنجمین عرضه‌کننده برتر در سال را به خود اختصاص داد. نکته‌ای که درباره عملکرد این شرکت جلب توجه می‌کند، آن است که Fossil در سال 2016 تنها 2.1 میلیون پوشیدنی را وارد بازار کرده بود و این یعنی رشد سالانه Fossil بیش از 133 درصد بوده است!

IDC Wearables Market Report Q4 and Full Year 2017

پنج کمپانی برتر ارائه‌کننده محصولات پوشیدنی در سه‌ماهه چهارم 2017 برجسب تعداد و سهم بازار

در پایان، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که با نگاه به جدول ارائه‌شده در گزارش IDC از کمپانی‌های برتر سال 2017، متوجه می‌شویم که بیشترین میزان عرضه دیوایس‌های پوشیدنی در سال 2017 به هیچ‌یک از برندهای یادشده مربوط نبوده و در واقع به ردیف "سایر" بر می‌گردد. مجموع دیوایس‌های پوشیدنی عرضه‌شده از سوی سایر برندها در سال 2017، برابر با 55.5 میلیون دستگاه بوده و این نشان می‌دهد بیش از 48 درصد پوشیدنی‌های دنیا توسط کمپانی‌های کوچک‌تر به تولید می‌رسد. البته با ادامه رشد برندهای صاحب‌نام – مثل اپل – این درصد کمتر خواهد شد.  

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا