معرفی Fitbit Versa – دومین ساعت هوشمند فیت‌بیت

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/12/24        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : ساعت هوشمند Smartwatch ، پوشیدنی Wearable ، فیت بیت Fitbit

واحد خبر mobile.ir : شاید کمپانی فیت‌بیت بیش از هر برند دیگری از ورود اپل به عرصه تولید ساعت‌های هوشمند متضرر شده باشد. ظاهرا اپل‌واچ با جلب نظر مشتریان، بخش قابل‌توجهی از درآمد فیت‌بیت از راه فروش پوشیدنی‌ها را مال خود کرده و لذا فیت‌بیت برای مقابله با اپل، حدود 6 ماه پیش، نخستین ساعت هوشمند خود با نام Fitbit Ionic را معرفی کرد. البته این ساعت، آن طور که کمپانی سازنده انتظار داشت، با استقبال مواجه نشد. حال به نظر می‌رسد فیت‌بیت به این نتیجه رسیده که بهترین راه برای مقابله با اپل، کپی کردن از آن است! فیت‌بیت در روز سه‌شنبه 13 مارچ 2018 (22 اسفند 1396) از دومین ساعت هوشمند خود با نام Fitbit Versa رونمایی کرد، که از نظر ظاهری، شباهت زیادی به اپل‌واچ دارد.

Introducing Fitbit Versa Smartwatch

جیمز پارک (James Park)، مدیر عامل و یکی از بنیان‌گذاران فیت‌بیت، می‌گوید: «همزمان با ادامه رشد رده پوشیدنی‌ها، ]ساعت هوشمند[ Fitbit Versa با ارائه طراحی زیبا، امکاناتی کامل، استفاده آسان و قیمت رقابتی، نیازی اساسی را در بازار پر می‌کند.» به گفته وی، Versa به قابلیت‌های پیشرفته‌ای در زمینه سلامتی و تناسب اندام (که برند فیت‌بیت به آن شناخته شده) مجهز بوده، با پلتفرم‌های موبایل سازگاری داشته و باتری آن می‌تواند بیش از 4 روز دوام بیاورد. در ادامه با جزییات بیشتری درباره این ساعت آشنا می‌شویم:

• طراحی

ساعت هوشمند Versa، بدنه‌ای نازک از جنس آلومینیوم آنودیزه داشته و روشنایی نمایشگر لمسی آن – که مربعی با گوشه‌های گرد است – بیش از هزار نیت (nit) اعلام شده که ظاهرا عملکرد بسیار خوبی در زیر نور آفتاب خواهد داشت. در این ساعت جدید، بر خلاف Ionic، از ظاهر زمخت و گوشه‌های تیز نمایشگر خبری نیست. Versa ساعتی کوچک‌تر، سبک‌تر، با گوشه‌های گردشده و انحنایافته، به همراه چند ویژگی‌ جدید است. فیت‌بیت، این ساعت را سبک‌ترین ساعت هوشمند فلزی در آمریکا می‌داند.

• ردیابی سلامت و تناسب اندام

ساعت هوشمند Versa از لحاظ ردیابی تمرینات ورزشی و ارائه داده‌های مربوط به سلامتی، عملکرد قابل‌قبولی داشته و می‌تواند نتایج را به شکلی واضح و قابل‌فهم از طریق اپلیکیشن Fitbit به نمایش بگذارد. مثل Ionic، این ساعت جدید هم توانایی مانیتورینگ ضربان قلب را با استفاده از سنسور PurePulse دارد. اسمارت‌واچ Versa – که به سیستم عامل Fitbit OS مجهز است – به شکل پیش‌فرض از اپلیکیشن Fitbit Coach برخوردار است. این اپلیکیشن حاوی بیش از 15 برنامه روتین تمرین بوده و به طور خودکار این برنامه‌ها را (همزمان با تمرین کردن شما) برای‌تان زمان‌بندی می‌کند. این نکته بسیار کاربردی‌ست چرا که دیگر کاربر لازم نیست، هر بار که به تمرین می‌پردازد (مثلا برای مدت کوتاهی می‌دود) این کار را به طور دستی در برنامه وارد کند، بلکه فعالیت تمرینی به طور خودکار ثبت می‌شود. گفتنی‌ست، ورژن کامل‌تر اپلیکیشن Fitbit Coach – که برنامه‌های تمرینی بیشتری را شامل می‌شود – با پرداخت اشتراک سالانه 39.99 دلار، قابل دریافت است.

Introducing Fitbit Versa Smartwatch

طبق ادعای شرکت سازنده، Versa تا عمق 50 متری در برابر آب مقاوم بوده و لذا، ردیابی تمرینات شنا نیز با این ساعت امکانپذیر است. اپلیکیشن Cardio Fitness Level، میزان تناسب اندام‌تان را به شما اعلام می‌کند. اپلیکیشن Reminders to Move نیز با یادآوری برنامه‌های تمرینی، شما را در طول روز به تحرک بیشتری وا می‌دارد. نکته جالب آن است که Versa برای خواب کاربران هم برنامه دارد. اپلیکیشن Sleep Stages، با اندازه‌گیری مراحل سه‌گانه خواب (خواب سبک، خواب عمیق و مرحله خواب REM) کیفیت خواب شما را بررسی کرده و برنامه Sleep Insights می‌تواند یک خواب آرام را برای شما زمان‌بندی کند. به گفته فیت‌بیت، وجود سنسوری به نام SpO2، می‌تواند برخی شاخص‌های مهم سلامتی، از جمله وقفه تنفسی در خواب، را در آینده اندازه‌گیری کند. برخی دیگر از انواع داده‌هایی که این ساعت توانایی ردیابی آنها را دارد، عبارتند از: تعداد گام‌ها، میزان مسافت طی‌شده، کالری‌های سوزانده شده، تعداد طبقاتی که کاربر بالا رفته و تعداد دقایقی که فعال بوده است.

Introducing Fitbit Versa Smartwatch

هارلی پسترناک (Harley Pasternak)، از مربیان سلبریتی‌های آمریکا و سفیر کمپانی فیت‌بیت، می‌گوید: «من همه مشتریانم را تشویق کردم که فعالیت‌های خود را ردیابی کنند تا متوجه شوند این کار چه نقشی در سلامتی و تناسب اندام‌شان ایفا می‌کند.» به گفته وی، Versa تمام ویژگی‌هایی که آنها برای پشت سر گذاشتن روزهای پرمشغله خود نیاز دارند را یک‌جا داشته و علاوه بر آن، به اندازه کافی شیک است که بتوان آن را در هر جایی استفاده کرد؛ چه در باشگاه و چه در جمع دوستان.

ناگفته نماند، یکی از امکانات جالب این ساعت، برنامه New Parent است که می‌تواند در امر بچه‌داری و مراقبت از نوزاد، تا حد زیادی به والدین کمک کند. با وارد کردن اطلاعات مربوط به شیردادن، تعویض پوشک و خواب و همچنین حال عمومی نوزاد، والدین می‌توانند ارتباط بین خواب و خلق و خوی نوزاد را بهتر درک کرده و به مرور زمان، روال روزمره سالم‌تری را برای خود و نوزادشان پیش ببرند.

• ردیابی سیکل قاعدگی در بانوان

یکی از قابلیت‌های جدیدی که قرار است از تابستان به ساعت‌های فیت‌بیت افزوده شود، توانایی ردیابی عادت ماهانه در زنان است. هدف از این کار، آن است که به زنان در درک این موضوع که سیکل قاعدگی چگونه بر سلامت عمومی آنها تأثیر می‌گذارد، کمک شود. طبق نظرسنجی اخیر فیت‌بیت، 80 درصد زنان از تعداد مراحل موجود در یک سیکل قاعدگی بی‌اطلاع بوده و بیش از 70 درصد از آنها، نمی‌توانستند متوسط طول یک سیکل را به درستی مشخص کنند. به گفته بیت‌بیت، سازوکار این ویژگی جدید، به این شکل است که فرد داده‌های مربوط به سیکل قاعدگی خود و همچنین علائمی چون سردرد، آکنه و دردهای شکمی را در برنامه ثبت می‌کند. به مرور زمان، الگوریتم سیکل موجود در این برنامه، هوشمندتر و دقیق‌تر شده و می‌تواند زمان سیکل‌های بعدی را پیش‌بینی کند. به‌علاوه اینکه از طریق اپلیکیشن Fitbit، می‌توان به اطلاعات مفیدی درباره سیکل قاعدگی، تخمک‌گذاری، باروری و تصورات غلط در این موضوع‌ها (که در وبلاگ فیت‌بیت آمده) دسترسی یافت.

• نوتیفیکیشن‌ها

یکی از نکات مثبت Versa آن است که با هر سه پلتفرم iOS، اندروید و حتی ویندوز سازگار است. پس با داشتن این اسمارت‌واچ، می‌توانید نوتیفیکیشن‌هایی از قبیل تماس‌ها، پیام‌ها، تقویم و هشدار اپلیکیشن‌ها را روی صفحه ساعت مشاهده کنید. با این اوصاف، نوتیفیکیشن‌های Versa – در مقایسه با اپل واچ یا ساعت‌های مجهز به اندروید ور – محدودترند، اما نوتیفیکیشن‌های پایه و اساسی، پوشش داده شده‌اند.

Introducing Fitbit Versa Smartwatch

• موسیقی

فیت‌بیت ظرفیت دقیق حافظه داخلی Versa را اعلام نکرده، اما به این نکته اشاره نموده که می‌توان بیش از 300 آهنگ یا ترانه را به صورت آفلاین در حافظه ساعت ذخیره و در مواقع دلخواه (مثلا موقع تمرین) بدون نیاز به همراه داشتن اسمارت‌فون به آنها گوش داد. امکان استریم موسیقی از سرویس‌هایی چون Deezer و Pandora (فقط برای کاربران آمریکایی) نیز وجود دارد. ناگفته نماند، برای پخش موسیقی می‌توانید هدفون خود را از طریق بلوتوث به ساعت وصل کنید.

• پرداخت

با توجه به پشتیبانی از NFC، کاربران می‌توانند با رجیستر کردن کارت بانکی خود، در فروشگاه‌هایی که امکان پرداخت‌ بدون تماس (contactless payment) فراهم باشد، برای پرداخت از این ساعت استفاده کنند. البته کاربران ساکن آمریکا، برای برخورداری از این ویژگی، مجبورند ورژن گران‌تر این ساعت – به نام Fitbit Versa Special Edition – را تهیه کنند. به گفته فیت‌بیت، در حال حاضر این قابلیت از سوی حدود 40 بانک در 14 کشور جهان به رسمیت شناخته شده و تا پایان سال 2018، به تعداد بانک‌ها و کشورها افزوده خواهد شد.

• اپلیکیشن‌ها و واچ‌فیس‌ها

همانطور که گفته شد، سیستم‌عامل ساعت‌های هوشمند فیت‌بیت، Fitbit OS نام دارد. هرچند برنامه‌های نوشته شده برای این سیستم‌عامل در مقایسه با watchOS اپل یا اندروید ور گوگل به مراتب محدودتر است، اما در حال حاضر بیش از 550 اپلیکیشن و واچ‌فیس در فروشگاه اپلیکیشن فیت‌بیت (Fitbit App Gallery) قرار دارد که کاربران می‌توانند برای شخصی‌سازی ساعت خود از آنها استفاده کنند. لازم به ذکر است، علاوه بر اپلیکیشن‌های فیت‌بیت، برخی برندهای محبوب از جمله E-Trade ،Flipboard ،Hue Lights ،Nest ،Starbucks ،Strava ،Surfline ،United Airlines ،AccuWeather و Yelp نیز اقدام به طراحی اپلیکیشن و واچ‌فیس برای پلتفرم Fitbit OS نموده‌اند.

Introducing Fitbit Versa Smartwatch

در کنار امکانات و مزایای Versa، چند نکته منفی نیز به چشم می‌خورد؛ بر خلاف Ionic، این ساعت هوشمند جدید فاقد GPS است. مورد دیگر تفاوت قائل شدن بین سیستم‌عامل‌هاست. به عنوان مثال، یکی از قابلیت‌های جدید که درآینده نزدیک به این ساعت اضافه می‌شود، Quick Reply (ارسال پاسخ‌های از پیش‌تعیین‌شده به پیام‌ها) نام دارد، که گوگل آن را با پلتفرم‌های پیام‌رسانی مختلف امتحان کرده، اما در ابتدا، فقط دارندگان گوشی‌های اندرویدی می‌توانند از این قابلیت بهره‌مند شوند. محدودیت پرداخت در آمریکا و ناگزیر بودن کاربران آمریکایی به خرید نسخه Special Editions نیز، از دیگر نکات منفی Versa محسوب می‌شود. به‌علاوه، از دیدگاه برخی کارشناسان، کپی‌برداری فیت‌بیت از طراحی اپل‌واچ کار جالبی نبوده و می‌توان گفت، تنها تفاوت ظاهری بارز بین Versa و اپل‌واچ، دسته کوک دیجیتال (digital crown) است که در سمت راست بدنه اپل‌واچ شاهد آن هستیم.

ساعت هوشمند Versa، در رنگ‌های مشکی با قاب آلومینیومی مشکی، خاکستری با قاب آلومینیومی نقره‌ای و رنگی موسوم به هلویی (peach) با قابی آلومینیومی به رنگ صورتی طلایی به تولید خواهد رسید. بند استاندارد این ساعت سیلیکونی بوده و 30 دلار قیمت دارد، اما فیت‌بیت بندهای گوناگونی را برای سلایق مختلف طراحی نموده، از جمله بند چرمی Horween (50 دلار) یا بندهای فلزی یا توری‌شکل با قیمت‌هایی بین 80 تا 100 دلار.

Introducing Fitbit Versa Smartwatch

پیش‌فروش ساعت Fitbit Versa از 13 مارچ (22 اسفند) در فروشگاه‌های آنلاین آغاز شده و این دیوایس از آوریل 2018، رسما وارد بازار می‌شود. قیمت این ساعت 199.95 دلار اعلام شده که نسبت به اسمارت‌واچ‌های سامسونگ و اپل، قیمت مناسب‌تری داشته و دقیقا 100 دلار ارزان‌تر از Ionic است (البته نسخه Special Edition با قیمت 229.95 دلار به فروش خواهد رسید). شاید مهم‌ترین نکته‌ای که در این ساعت باعث جلب نظر خریداران شود، دوام طولانی باتری آن باشد. 

منبع : Fitbit