گزارش IDC از بازار جهانی پوشیدنی‌ها در سه‌ماهه دوم 2018 – افزایش محبوبیت ساعت‌های هوشمند

نمایش خبر

تاریخ : 1397/6/15        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، پوشیدنی Wearable ، گارمین Garmin ، ساعت هوشمند Smartwatch ، فیت بیت Fitbit ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز سه‌شنبه 4 سپتامبر 2018 (13 شهریور 1397) گزارش خود از وضعیت بازار جهانی دیوایس‌های پوشیدنی در سه‌ماهه دوم سال 2018 را منتشر نمود. به گزارش بخش بررسی فصلی بازار جهانی پوشیدنی‌ها در IDC، طی سه‌ماهه اخیر، 27.9 میلیون دستگاه دیوایس پوشیدنی وارد بازارهای جهانی شده که این میزان در مقایسه با تعداد پوشیدنی‌های عرضه شده در سه‌ماهه دوم 2017 (یعنی 26.4 میلیون دستگاه) 5.5 درصد رشد داشته است. ارزش دلاری بازار نیز با رشد سالانه 8.3 درصدی، به 4.8 میلیارد دلار در فصل اخیر افزایش یافت. IDC این پدیده را به ادامه محبوبیت ساعت‌های هوشمند با قیمت‌های بالای آنها نسبت می‌دهد.

Apple Watch Series 3

اگر از منظر جغرافیایی به موضوع بنگریم، بازارهای توسعه یافته – شامل آمریکای شمالی، ژاپن و اروپای غربی – نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6.3 درصد افت داشته‌اند. طی سال گذشته، عمده پوشیدنی‌های عرضه‌شده در این بازارها را مچ‌بندهای ساده تشکیل داده بود. اما از آن زمان تا کنون، عرضه مچ‌بندهای ساده به طور چشمگیری در این مناطق افت کرده و در مقابل، رشد ساعت‌های هوشمند به اندازه‌ای نبوده که این افت را خنثی کند. البته شرایط در بازارهای نوظهور متفاوت است. در این مناطق – که آسیا/اقیانوسیه (به جز ژاپن)، اروپای شرقی و مرکزی، خاور میانه و آفریقا و نهایتا آمریکای لاتین را دربر می‌گیرد – بازار با 14 درصد رشد سالانه همراه بوده است. علت این رشد آن است که از یک طرف، تقاضا برای مچ‌بندهای ساده (به دلیل قیمت پایین) هنوز بالا بوده و از طرف دیگر، اسمارت‌واچ‌ها نیز با اقبال خوبی از سوی کاربران مواجه شدند.

به گفته جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، تحلیلگر ارشد IDC، افت بازارهای توسعه‌یافته به هیچ وجه نگران کننده نیست، چرا که این بازارها در مرحله گذار به پوشیدنی‌های پیشرفته‌تر هستند. عمده کارکرد نسل پیشین پوشیدنی‌ها به ارائه فیدبک‌های توصیفی (مثل گام‌شماری) محدود بود، اما قابلیت‌ها و امکانات نسل‌های کنونی و آینده پوشیدنی‌ها، به مراتب بیشتر بوده و این دیوایس‌ها در حال تبدیل شدن به ابزارهای تشخیص‌دهنده و تجویزکننده هستند. در کنار این دیوایس‌های هوشمندتر، مجموعه‌ای از تکنولوژی‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس – از جمله توسعه‌دهندگان اپلیکیشن، شرکت‌های مخابراتی، قطعه‌سازها، نهاد‌های فعال در عرصه بهداشت و درمان و ... – مشاهده می‌شود که همگی خود را برای رشد در سال‌های آتی آماده می‌کنند.

IDC Wearables Market Report Q2 2018

پنج کمپانی برتر تولیدکننده دیوایس‌های پوشیدنی در سه‌ماهه دوم سال 2018

به اعتقاد رامون یاماس (Ramon Llamas)، مدیر تحقیقاتی گروه پوشیدنی‌ها در IDC، طی سه‌ماهه اخیر، 2 نیروی کلیدی در بازار جریان داشته است؛ یکی تقاضای قدرتمندتر برای پوشیدنی‌های هوشمند و دیگری افت کندترِ بازار پوشیدنی‌های ساده. انتظارات کاربران از دیوایس‌های پوشیدنی بیشتر شده و ساعت‌های هوشمند این خواسته را برآورده کرده‌اند. به‌علاوه اینکه، کمپانی‌های نسبتا تازه‌وارد در عرصه ساعت‌های هوشمند (مثل فیت‌بیت و چندین شرکت چینی) به رشد پایداری دست یافته‌اند.

درست است که طی چند فصل اخیر بازار پوشیدنی‌های ساده با افت مواجه شده، اما این بدان معنا نیست که این محصولات دیگر جایی در بازار ندارند. هنوز هم پوشیدنی‌های ساده و ارزان قیمت در بخش‌هایی از بازار، ترجیح داده می‌شوند؛ جایی که تقاضا برای ردیاب‌های تناسب اندام مچی و ساعت‌های هیبریدی وجود دارد.

IDC Wearables Market Report Q2 2018

پنج کمپانی برتر سازنده ابزارهای پوشیدنی، حجم عرضه، سهم بازار و نرخ رشد سالیانه در سه‌ماهه دوم 2018

در ادامه نگاهی داریم به عملکرد 5 برند برتر بازار جهانی پوشیدنی‌ها در سه‌ماهه دوم 2018:

• اپل

طی سه‌ماهه اخیر، اپل با عرضه 4.7 میلیون دستگاه اپل‌واچ و کسب 17 درصد از سهم بازار، موفق شد شیائومی را کنار زده و رتبه نخست را از آن خود کند. این حجم از عرضه، نسبت به 3.4 میلیون اپل‌واچی که در سه‌ماهه دوم سال 2017 عرضه شده بود، از رشد 38.4 درصدی اپل حکایت می‌کند. مدل مجهز به ارتباطات LTE اپل‌واچ، نقش مهمی در رشد این محصول داشته و بسیاری از کانال‌های مخابراتی در سراسر جهان از آن استقبال کرده‌اند. در ماه ژوئن نیز، این مدل از اپل‌واچ در کشورهایی مثل برزیل، مکزیک و کره جنوبی عرضه شد. همزمان با رونمایی از سیستم عامل watchOS 5، اپل چرخه‌های احتمالی تعویض ساعت‌های هوشمند خود را نیز برنامه‌ریزی کرده است، زیرا watchOS 5 تنها با اپل‌واچ‌ سری 1 و مدل‌های بعد از آن سازگار خواهد بود.

Apple Watch Series 3

• شیائومی

عرضه دیوایس‌های پوشیدنی شیائومی در فصل اخیر با 19.8 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از 3.5 میلیون به 4.2 میلیون دستگاه افزایش یافت و 15.1 درصد از سهم بازار را برای این شرکت چینی به ارمغان آورد تا با فاصله کمی از اپل، در رتبه دوم جهانی بایستد. به گفته IDC، شیائومی سبد محصولات خود را متنوع‌تر کرده که اقلامی چون کفش، ساعت کودکان و چندین مدل مختلف Mi Band را شامل می‌شود (همه این محصولات از قیمت پایینی برخوردارند). همچنین، موفقیت گوشی‌های هوشمند و دیگر محصولات شیائومی در بازارهای اروپا و خاور میانه، این برند را بیش از پیش در این مناطق به مردم شناسانده است. آگاهی از برند شیائومی و شناخته‌تر شدن آن در بین مردم، موفقیت بیشتری را در زمینه پوشیدنی‌ها برای این کمپانی در پی خواهد داشت.

Xiaomi Mi Band 3

• فیت‌بیت

طبق گزارش IDC، تعداد دیوایس‌های پوشیدنی عرضه شده توسط فیت‌بیت در سه‌ماهه اخیر، 2.7 میلیون دستگاه بوده که در قیاس با تعداد پوشیدنی‌های عرضه شده این شرکت در مدت مشابه سال قبل (3.4 میلیون دستگاه)، 21.7 درصد افت داشته است. با توجه به اتکای بیشتر فیت‌بیت به فروش مچ‌بندهای ساده در گذشته، افت این کمپانی همچنان ادامه دارد. فیت‌بیت در سه‌ماهه اخیر نتوانست سرعت رشد خود را حفظ کند و در حال حاضر تنها 9.5 درصد از سهم بازار در اختیار این کمپانی آمریکایی است. اما نباید از این نکته غافل باشیم که با ورود Versa (دومین اسمارت‌واچ فیت‌بیت) به بازار در ماه آوریل، این کمپانی موفق شد کاربران خود را افزایش داده و در مجموع با عرضه 1.1 میلیون دستگاه ساعت هوشمند در سه‌ماهه اخیر، به دومین فروشنده برتر اسمارت‌واچ در دنیا تبدیل شود. ناگفته نماند، فیت‌بیت یکی از معدود کمپانی‌های سازنده‌ای‌ست که به شکل فعال بخش تجاری بازار را هدف قرار داده و در این حوزه پیشتاز باقی مانده است.

Fitbit Versa

• هواوی

مثل شیائومی، عمده تمرکز هواوی نیز روی بازار چین است. البته این روند به‌آرامی در حال تغییر بوده و هواوی در خارج از مرزهای چین هم رشد را تجربه کرده است. استراتژی تولید محصول با 2 برند نیز برای هواوی جواب داده و بیش از نیمی از پوشیدنی‌های این کمپانی با برند Honor وارد بازار می‌شود. لازم به ذکر است، هواوی در بین 5 فروشنده برتر دیوایس‌های پوشیدنی در سه‌ماهه اخیر، بیشترین رشد سالانه را داشته است. طی بازه زمانی یادشده، پوشیدنی‌های هواوی با 118.1 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از 800 هزار دستگاه به 1.8 میلیون دستگاه افزایش یافته است. در حال حاضر، 6.5 درصد از بازار جهانی پوشیدنی‌ها در دست هواوی‌ست.

• گارمین

کمپانی گارمین در فصل اخیر با عرضه 1.5 میلیون دستگاه دیوایس پوشیدنی (که از رشد سالانه 4.1 درصدی خبر می‌دهد)، موفق شد ضمن کسب 5.3 درصد از سهم بازار و پیشی گرفتن از سامسونگ، عنوان پنجمین فروشنده محصولات پوشیدنی در دنیا را همچنان حفظ کند. طی سه‌ماهه اخیر، میزان عرضه ساعت‌های هوشمند گارمین از پوشیدنی‌های ساده عرضه‌شده توسط این کمپانی فراتر رفت که این پدیده از تمایل فزاینده کاربران به خرید پوشیدنی‌های هوشمند (به جای پوشیدنی‌های ساده) حکایت دارد. موفقیت سری ساعت‌های Vivo (با محوریت تناسب اندام) و همچنین عرضه ساعت جدید Approach S10 (که برای گلف‌بازها طراحی شده) از جمله مواردی‌ هستند که گارمین از آنها منتفع شده است.

چند روز پیش مؤسسه Counterpoint نیز گزارشی از وضعیت بازار جهانی ساعت‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم 2018 را منتشر کرد. طبق این گزارش، اپل با در اختیار داشتن 41 درصد از کل بازار اسمارت‌واچ‌ها در رتبه نخست دنیا قرار داشته و فیت‌بیت با سهم 21 درصدی در رتبه دوم قرار دارد. با خواندن گزارش Counterpoint به این نتیجه می‌رسیم که اپل و فیت‌بیت (که روی هم رفته 62 درصد از بازار اسمارت‌واچ‌ها را تشکیل می‌دهند) مهم‌ترین تولیدکنندگان این محصول در دنیا بوده و سایر تولیدکنندگان – یعنی AMAZFIT ،Fossil، گارمین و سامسونگ – با سهم به مراتب کمتر نسبت به این دو، در رتبه‌های بعدی تولید ساعت هوشمند قرار می‌گیرند.

Counterpoint Smartwatch Report Q2 2018

نکته جالب دیگری که Counterpoint به آن اشاره کرده، لیست پرفروش‌ترین ساعت‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم 2018 است. طبق این رده‌بندی، اپل‌واچ سری 1 پرفروش‌ترین ساعت هوشمند بوده و پس از آن ساعت‌های Amazfit BIP ،Fitbit Versa، اپل‌واچ سری 3 و Fitbit Ionic محبوب‌ترین اسمارت‌واچ‌های دنیا در فصل اخیر بر شمرده شده‌اند. در پایان، لازم به ذکر است که انتظار می‌رود در روز 12 سپتامبر (21 شهریور) اپل طی رویدادی به نام "Gather Round" از نسخه به‌روزرسانی‌شده اپل‌واچ رونمایی کند.

Counterpoint Smartwatch Report Q2 2018

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا