PwC اعلام کرد: اپل بی‌بدیل در نوآوری؛ آمازون یکه‌تاز تحقیق و توسعه

نمایش خبر

تاریخ : 1397/9/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آلفابت Alphabet ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، آمازون Amazon

واحد خبر mobile.ir : کمپانی PricewaterhouseCoopers یک شرکت چندملیتی‌ در لندن است که در زمینه ارائه خدماتی مثل مشاوره مدیریت، مشاوره مالی و سرمایه‌گذاری، مشاوره حقوقی، خدمات حسابداری و ... فعال می‌کند. این شرکت در گزارشی که اخیرا در یکی از مجله‌های وابسته به شرکت – یعنی strategy-business – منتشر کرده، به مقوله برترین کمپانی‌های دنیا از حیث نوآوری و بودجه اختصاص داده شده برای تحقیق و توسعه پرداخته است. طبق این گزارش، در سال مالی 2018 – پایان یافته در 30 ژوئن – کمپانی آمریکایی اپل نوآورانه‌ترین شرکت سال 2018 لقب گرفته و آمازون نیز با صرف مبلغی معادل 22.6 میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه، در این زمینه بیش از سایر کمپانی‌های دنیا هزینه کرده است.

PwC R&D Spending and Most Innovative Companies Report 2018

همانطور که در مقدمه گفته شد، کمپانی اپل در صدر فهرست نوآورانه‌ترین کمپانی‌ها قرار دارد. جالب است بدانید از سال 2010 همواره این عنوان در اختیار اپل بوده و تنها در سال 2017 بود که آلفابت توانست موقتا این جایگاه را کسب کند. اپل نخستین کمپانی آمریکایی بود که در سال 2018 موفق شد به ارزش بازار 1 تریلیون دلار دست یابد. مطمئنا چنین دستاوردهایی تصادفی نبوده و نشان از توانایی اپل در طراحی و توسعه محصولات و خدمات متمایز دارد. پس از اپل، کمپانی‌های آمازون، آلفابت و مایکروسافت به ترتیب رتبه‌های دوم تا چهارم را در نوآوری از آن خود کرده‌اند. فهرست ده کمپانی برتر 2018 از منظر نوآوری را در زیر مشاهده می‌کنید.

PwC R&D Spending and Most Innovative Companies Report 2018

10 کمپانی برتر از لحاظ نوآوری از سال 2010 تا 2018

با نگاه به این فهرست، حسی دیجیتال به شما دست می‌دهد! در بین 10 کمپانی فوق، 3 شرکت اپل، سامسونگ و اینتل در بخش کامپیوتر و الکترونیک بوده و 5 شرکت آمازون، آلفابت، فیس‌بوک، مایکروسافت و نت‌فلیکس نیز در حوزه نرم‌افزار و اینترنت فعالیت دارند. تنها خودروسازی که در این لیست دیده می‌شود تسلا است. جالب است بدانید مقاله واشنگتن پست در ارزیابی خودروی الکتریکی Model 3، این خودرو را "آیفون چرخ‌دار" نامیده بود. تنها کمپانی صنعتی قدیمی حاضر در این لیست – یعنی جنرال الکتریک – نیز طی سال‌های اخیر در پی آن بوده تا خود را به عنوان یک "کمپانی صنعتی دیجیتال" معرفی کند.

می‌رسیم به بحث هزینه برای تحقیق و توسعه یا در اصطلاح R&D. طبق داده‌های گزارش اخیر، کمپانی آمریکایی آمازون با صرف مبلغ 22.6 میلیارد دلار در زمینه تحقیق و توسعه، برای دومین سال متوالی، در رتبه نخست ایستاد. پس از آن، کمپانی‌های آلفابت (با 16.2 میلیارد دلار)، فولکس‌واگن (با 15.8 میلیارد دلار) و سامسونگ (با 15.3 میلیارد دلار) در مکان‌های دوم تا چهارم قرار می‌گیرند. در ادامه فهرست 20 کمپانی برتر دنیا از حیث هزینه برای R&D در سال 2018 را ملاحظه می‌کنید:

PwC R&D Spending and Most Innovative Companies Report 2018

20 کمپانی برتر از لحاظ هزینه در زمینه تحقیق و توسعه (R&D)

هزینه برای تحقیق و توسعه در بین 1000 شرکت برتر از این حیث، در سال 2018 با 11.4 درصد رشد سالانه به رقم بی‌سابقه 782 میلیارد دلار رسیده که نشان می‌دهد صرف هزینه برای اهداف R&D در تمام مناطق دنیا و تقریبا در همه صنایع (به جز صنایع دفاعی، هوافضا، انرژی و صنایع شیمیایی) افزایش یافته است. میزان هزینه کمپانی‌های حوزه کامپیوتر و الکترونیک، تا پایان سال 2017 بیش از 5 سال بود که هیچ رشدی نداشت و لذا کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که در سال 2018، شرکت‌های فعال در حوزه سلامت، از لحاظ هزینه‌های صرف‌شده برای R&D در رتبه نخست قرار بگیرند. اما این پیش‌بینی محقق نشد و علی‌رغم افزایش بودجه تحقیق و توسعه از سوی بخش بهداشت و سلامت، افزایش خیره‌کننده 13 میلیارد دلاری در بودجه تحقیق و توسعه صنایع کامپیوتر و الکترونیک، این بخش‌ها را همچنان در رتبه اول نگه داشت.

همانطور که گفته شد، از لحاظ جغرافیایی، افزایش هزینه برای R&D در کمپانی‌های همه مناطق مشاهده می‌شود، اما چین و اروپا در این زمینه سرآمدند. در این میان، کمپانی‌های چینی با افزایش 34.4 درصدی هزینه‌های تحقیق و توسعه، فاصله خود را از بقیه حفظ کرده‌‌اند.

PwC R&D Spending and Most Innovative Companies Report 2018

طبق تحلیل ارائه‌شده در گزارش اخیر، آن دسته از کمپانی‌ها که هم در نوآوری سرآمد بوده و هم عملکرد بهتری نسبت به سایرین داشته‌اند، در 6 خصلت مشترک هستند:

1- استراتژی نوآوری خود را با استراتژی کسب‌وکارشان تراز می‌کنند.

2- در مقیاس کل شرکت، پشتیبانی فرهنگی برای نوآوری ایجاد می‌کنند.

3- رهبران رده بالای آنها تا حد زیادی در برنامه‌های نوآوری مشارکت دارند.

4- فهم مصرف‌کنندگان نهایی را مستقیما مبنای نوآوری قرار می‌دهند.

5- در اوایل فرآیند نوآوری، انتخاب پروژه را با دقت فراوان کنترل می‌کنند.

6- در هر یک از پنج خصیصه فوق عالی عمل کرده و این اصول را به گونه‌ای در جهت کسب رضایت مشتری به کار بسته‌اند که توانسته بازار آنها را متحول کند.

برای یک کمپانی، رسیدن به سطح عملکرد بالا دشوار بوده و دشوارتر از آن، حفظ این شرایط است. اما موفقیت کمپانی‌های نوآور، مهر تأییدی‌ست بر این اصل که هیچ رابطه‌‌ درازمدتی بین مقدار هزینه خرج شده برای نوآوری و عملکرد مالی شرکت وجود ندارد. به عبارت دیگر، هزینه کردن در جهت نوآوری، الزاما وضعیت مالی شرکت را بهبود نمی‌بخشد. بلکه آنچه اهمیت دارد آن است که کمپانی‌ها چگونه این پول و دیگر منابع را برای ارائه محصولات و خدمات مشتری‌پسند، به کار می‌بندند. ناگفته نماند، کیفیتِ استعداد، فرآیندها و تصمیم‌گیری‌های شرکت نیز در این زمینه حائز اهمیت است.  

منبع : Strategy Business


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا