معرفی نسل جدید اسپیکرهای هوشمند آمازون: Echo، Echo Plus و Echo Spot

نمایش خبر

تاریخ : 1396/7/9        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمازون اکو Amazon Echo ، دستیار شخصی هوشمند Intelligent Personal Assistant ، آمازون الکسا Amazon Alexa ، اسپیکر هوشمند Smart Speaker ، آمازون Amazon

واحد خبر mobile.ir : بنا بر آمار موسسه تحقیقات بازار eMarketer، حدود 70 درصد از سهم بازار اسپیکرهای هوشمند در آمریکا در اختیار آمازون است. نخستین اسپیکر هوشمند این کمپانی با نام Amazon Echo در سال 2014 و پس از آن نسخه کوچک‌تر با نام Echo Dot و نسخه قابل حمل موسوم به Amazon Tap در سال 2016 معرفی شدند. آمازون در اوایل سال جاری میلادی، دوربین Echo Look و سپس اسپیکر Echo Show را با نمایشگر 7 اینچی معرفی کرد. این کمپانی در روز چهارشنبه 27 سپتامبر 2017 (5 مهر 1396) مجموعه جدیدی از محصولات Echo را معرفی کرد. این محصولات شامل نسل جدید اسپیکر Echo، اسپیکر هوشمند Echo Plus، اسپیکر مجهز به صفحه‌نمایش Echo Spot و چند محصول دیگر است.

Introducing New Amazon Echo and Echo Plus and Echo Spot Smart Speakers

این محصولات با تکیه بر دستیار صوتی هوشمند الکسا به ابزاری خاص تبدیل می‌شوند. پیش‌سفارش این ابزارها از روز معرفی و در وب‌سایت آمازون آغاز شده است و این شرکت برای کاربرانی که هر سه اسپیکر جدید را به طور همزمان خریداری کنند، 50 دلار تخفیف در نظر گرفته است. مکانیزم تشخیص صدا و پاسخ به پرسش‌ها و فرمان‌ها در این اسپیکرها به کمک دستیار صوتی الکسا و از طریق رایانش ابری صورت می‌گیرد که همواره در حال هوشمندتر شدن و تطابق با نیازهای کاربری است. همچنین کلیه اسپیکرهای آمازون، علاوه بر سرویس‌های اختصاصی پخش موسیقی این شرکت مانند Amazon Music از دیگر سرویس‌ها مانند Pandora، Spotify، Tuneln و iHeartRadio نیز پشتیبانی می‌کند.

آمازون به عنوان یکی از پیشروان بازار نوپای خانه‌های هوشمند در پی آن است که برای تثبیت جایگاه خود، سری دستگاه‌های Echo را پیش از حضور جدی‌تر رقبا در این حوزه، به بازار معرفی و عرضه نماید. در واقع آمازون نخستین شرکتی است که در اواخر سال 2014 با عرضه اسپیکر Echo پا به عرصه رایانش صوتی و اسپیکرهای هوشمند نهاد. اما اکنون با وجود رقبایی همچون گوگل (Google Home)، اپل (HomePod)، مایکروسافت (Invoke) و اضافه شدن سامسونگ و سونی کار دشواری پیش رو دارد، چرا که همه این شرکت‌ها تلاش می‌کنند نقش پررنگی در بازار خانه‌های‌ هوشمند و دستیار صوتی داشته باشند.

Introducing New Amazon Echo and Echo Plus and Echo Spot Smart Speakers

آمازون Echo در برابر گوگل Home

منابع خبری احتمال ارائه دستگاه‌های جدید توسط آمازون را پیش‌بینی کرده بودند زیرا این شرکت به مدت چند هفته فروش معمول اسپیکرهای Echo را متوقف کرده و پیش از این توقف، دستگاه‌ها را با 50 درصد تخفیف به مبلغ 90 دلار به فروش رسانده بود. به علاوه نزدیک به سه سال است که هیچ‌ ارتقای سخت‌افزاری در اسپیکرهای Echo صورت نگرفته است. از همین رو گمانه‌‌زنی‌ها در خصوص برنامه آمازون برای ارائه مدل بعدی Echo به ویژه برای رقابت بهتر با HomePod (اسپیکر رده‌ بالای اپل که بناست در ماه دسامبر وارد بازار شود) قوت گرفت. برخی منابع خبری نیز از احتمال ارائه نسخه‌ای از Echo با ارتفاع کمتر، باریک‌تر و پوشش پارچه‌ای خبر داده بودند. علاوه بر اسپیکر Echo، فروش پخش‌کننده تلویزیونی Fire TV نیز متوقف شده و کارشناسان از احتمال ارائه نسخه جدید آن با بهبود قابلیت‌های الکسا خبر داده بودند.

در ادامه نگاهی به برخی ویژگی‌های محصولات جدید آمازون خواهیم داشت.

نسل جدید اسپیکر هوشمند Echo

نسخه جدید Echo نسبت به مدل اولیه کوچک‌تر است و ارتفاع کمتری دارد. این نسخه نخستین به‌روزرسانی اصلی این محصول پس از حدود سه سال محسوب می‌شود. این اسپیکر که مجهز به دستیار صوتی هوشمند الکسا است، با طراحی جدید و ارتقای صدا با فرآیند دالبی در تاریخ 31 اکتبر با قیمت 99.99 دلار عرضه خواهد شد؛ قیمتی که حدود 44 درصد از اولین نسخه عرضه‌شده Echo پایین‌تر است. آمازون برای پوشش بیرونی Echo جدید چند طرح و رنگ در نظر گرفته که از آن جمله می‌توان به طرح پارچه با رنگ‌های زغالی، خاکستری (heather gray) و ماسه‌ای و طرح چوب با رنگ‌های گردویی، بلوطی و همچنین نقره‌ای اشاره کرد که متناسب با دکوراسیون خانه، می‌توان از این رنگ‌های متنوع بهره برد.

Introducing New Amazon Echo and Echo Plus and Echo Spot Smart Speakers

این اسپیکر دارای سیستم تشخیص صدای 360 درجه با پردازش دالبی، 7 میکروفن، توئیتر اختصاصی و ووفر 2.5 اینچی برای پخش صداهای زیر و بم است. به علاوه، از نسل دوم فناوری دوربُرد یا far-field برای شناسایی کلمات بهره می‌برد که از ویژگی‌هایی همچون پردازش بهتر کلمات، بهبود فناوری ارسال نقطه‌ای (beamforming) و قابلیت حدف صداهای اضافه برخوردار است.

اسپیکر هوشمند Echo Plus

آمازون به فکر آن دسته از کاربران علاقمند به نخستین نمونه اسپیکر Echo با ارتفاع بدنه بیشتر هم بوده است و نسخه به‌روزرسانی‌شده آن را با نام Echo Plus با بدنه پلاستیکی عرضه خواهد کرد. در این اسپیکر می‌توان به کمک دستیار صوتی الکسا به دستگاه‌های هوشمند خانه متصل شد و چراغ لامپ‌ها، قفل‌ها و دیگر دستگاه‌ها را به راحتی کنترل نمود. این ابزار هوشمند از 31 اکتبر سال جاری میلادی در رنگ‌های سفید، مشکی و نقره‌ای و با قیمت 149.99 دلار وارد بازار خواهد شد. این اسپیکر دارای یک هاب هوشمند داخلی است و با بسیاری از محصولات مبتنی بر پروتکل ZigBee از جمله محصولات Philips Hue، GE و Kwikset سازگار است و برای مدت محدودی لامپ هوشمند Philips Hue نیز به طور رایگان همراه با آن در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

Introducing New Amazon Echo and Echo Plus and Echo Spot Smart Speakers

این اسپیکر نیز مانند نسل جدید Echo مجهز به 7 میکروفن، فناوری beamforming، حذف صداهای اضافه، فناوری far-field برای عملکرد بهتر و قابلیت تشخیص صدای کاربر از همه جهات در هنگام پخش موسیقی است.

اسپیکر هوشمند Echo Spot

در کنار این دستگاه‌ها، آمازون Echo Spot را هم معرفی کرده است که با توجه به اندازه کوچک و نمایشگر 2.5 اینچی می‌توان آن را ترکیبی از Echo Dot و Echo Show در نظر گرفت. به گفته مدیران آمازون، این اسپیکر دارای بهترین سیستم تشخیص صدا و 4 میکروفن است و به عنوان ساعت هشدار هوشمند و نیز برای برقراری تماس‌های ویدئویی می‌توان از آن استفاده کرد. انتظار می‌رود این محصول در ماه دسامبر با قیمت 129.99 دلار عرضه شود.

Introducing New Amazon Echo and Echo Plus and Echo Spot Smart Speakers

آمازون همراه با معرفی نسل دوم اسپیکرهای Echo، در دسته لوازم جانبی نیز ابزارهای تازه‌ای به سبد محصولات خود افزوده است. این شرکت از دستگاهی با نام Echo Connect رونمایی کرده است که به کاربر امکان می‌دهد اسپیکر‌های Echo را به خط تلفن خانگی خود متصل نماید و از آن به عنوان بلندگو استفاده کند. به این ترتیب کاربر می‌تواند بدون درگیر شدن دست (hands-free) از طریق فرمان به الکسا اقدام به برقراری تماس از جمله تماس‌های اضطراری نماید. این دستگاه در ماه دسامبر سال جاری میلادی با قیمت 34.99 دلار به بازار عرضه خواهد شد.

Amazon Echo Connect

Amazon Echo Connect

آمازون در ادامه از دستگاه جدیدی به نام Echo Buttons رونمایی کرده است که شامل دکمه‌های زنگ‌داری‌ (buzzer) است که از طریق بلوتوث مرتبط شده‌اند و برای بازی کردن به الکسا متصل می‌شوند. قیمت یک مجموعه دوتایی از این دستگاه 19.99 دلار خواهد بود و در فصل تعطیلات در آمریکا، بریتانیا و آلمان عرضه خواهند شد. این کمپانی آمریکایی همچنین نسخه جدید پخش‌کننده تلویزیونی Fire TV را با وضوح 4K و کیفیت HDR با قیمت 69.99 دلار معرفی کرده است.

Amazon Fire TV 4K

Amazon Fire TV 4K

آمازون همچنین قابلیت‌های دستیار صوتی هوشمند خود را ارتقا بخشیده است. یکی از این بهبودها، امکان تعریف روال (routine) در الکسا است. برای فهم بهتر این تغییر، یک خانه هوشمند را در نظر بگیرید که در آن، با تعریف کارهای روتین به راحتی می‌توان چندین دستگاه را کنترل کرد و چند اقدام را از طریق یک فرمان صوتی در ساعتی مشخص انجام داد. به طور مثال، روالی ایجاد کرد که با پیام «صبح بخیر الکسا!» در ساعت 6 صبح هر روز، چراغ‌های آشپزخانه روشن شود، قهوه‌ساز شروع به کار کند و پیش‌بینی وضعیت هوا برای کاربر خوانده شود.

آمازون برای آینده دستیار دیجیتال هوشمند خود برنامه‌های جالب توجهی دارد. این شرکت قصد دارد تا سال آینده دستیار صوتی هوشمند الکسا را به خودروهای BMW اضافه کند و در حال همکاری با کمپانی فورد است تا الکسا را در خودروهای این شرکت نیز جای دهد. جالب آن که سایت Financial Times چندی پیش از توسعه عینک هوشمندی مجهز به الکسا و همچنین سیستم دوربین امنیتی متصل به اینترنت از سوی آمازون خبر داد. البته تا کنون اظهار نظری در این خصوص از سوی مدیران این شرکت منتشر نشده است.  

منبع : Amazon


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا