گزارش Canalys از بازار پوشیدنی‌ها در سه‌ماهه اول 2018 – گارمین، دومین فروشنده اسمارت‌واچ در جهان

نمایش خبر

تاریخ : 1397/3/6        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، پوشیدنی Wearable ، کانالیز Canalys ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Canalys در روز چهارشنبه 23 می 2018 (2 خرداد 1397) گزارش خود از وضعیت بازار پوشیدنی‌ها در سه‌ماهه نخست سال 2018 را منتشر کرد. طبق این گزارش، طی سه‌ماهه اخیر در مجموع 20.5 میلیون دیوایس پوشیدنی – در کلاس bandها و ساعت‌های هوشمند – وارد بازار شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 35 درصد رشد داشته است. Canalys بخش قابل‌توجهی از این رشد را به تقاضای قدرتمند برای دیوایس‌های حوزه سلامت نسبت می‌دهد. آمار ارائه‌شده از سوی Canalys نشان می‌دهد که در حال حاضر، نصف بیشتر دیوایس‌های پوشیدنی این رده را bandهای ساده (فاقد سیستم‌عامل) تشکیل داده‌اند. به بیان دقیق‌تر، طی فصل اخیر، حدود 43 درصد از پوشیدنی‌های این رده را ساعت‌های هوشمند و 57 درصد بقیه را bandهای ساده تشکیل دادند.

Canalys Wearable Bands Market Report Q1 2018

درست است که در حال حاضر، عمده بازار پوشیدنی‌ها به bandهای ساده مربوط می‌شود، اما این بدان معنا نیست که عمده درآمد بازار هم به این دیوایس‌ها اختصاص داشته باشد. قیمت بالاتر ساعت‌های هوشمند باعث شده تا سهم این محصولات از درآمد بازار پوشیدنی‌ها به مراتب بیشتر باشد. آمار Canalys حاکی از آن است که سهم اسمارت‌واچ‌ها از درآمد محصولات پوشیدنی، 80 درصد بوده و تنها 20 درصد از درآمد این بازار به bandهای ساده تعلق دارد.

کمپانی اپل با عرضه 3.8 میلیون اپل‌واچ در سه‌ماهه نخست سال 2018 در رتبه نخست جهانی قرار گرفت. شرکت چینی شیائومی نیز موفق شد 3.7 میلیون دستگاه پوشیدنی را وارد بازار کرده و با فاصله کمی از اپل در مقام دوم جای گیرد. البته Canalys به دلیل نزدیک بودن آمار پوشیدنی‌های عرضه‌شده از سوی اپل و شیائومی، سهم هر دو شرکت از بازار جهانی را 18 درصد اعلام کرده است. باز هم این نکته را متذکر می‌شویم، که شبیه بودن آمار عرضه محصولات پوشیدنی توسط اپل و شیائومی، درآمدهای مشابهی را نصیب این دو شرکت نکرده است.

Apple Watch Series 3

اپل واچ سری 3

اپل‌واچ – که تنها محصول پوشیدنی اپل به شمار می‌رود – قیمت گزافی داشته و درآمد بالایی را برای اپل در پی دارد. اما بیش از 90 درصد از دیوایس‌های پوشیدنی شیائومی به دست‌بندهای ارزان‌قیمت Mi Band مربوط می‌شود. با این اوصاف، درآمد اپل از عرضه 3.8 میلیون اپل‌واچ به مراتب بالاتر از درآمدی‌ست که عرضه 3.7 میلیون دستگاه پوشیدنی توسط شیائومی، نصیب این شرکت می‌کند. البته Canalys از ارائه جزییات مربوط به درآمد شرکت‌ها خودداری نموده است.

فروش بالا طی دوره تعطیلات در سه‌ماهه پایانی سال 2017، عرضه اپل‌واچ را در آن مقطع به رقم خیره‌کننده 8 میلیون دستگاه رساند، که حتی از مجموع ساعت‌های سوییسی صادرشده نیز بیشتر بود. اما به گفته Canalys، آن تب بالا فروکش کرده و عرضه اپل‌واچ در فصل اخیر، به همان میزانی که در سه‌ماهه نخست سال 2017 گزارش شده بود، کاهش یافته است. این تغییر فصلی، قابل پیش‌بینی بود و نه تنها اپل‌واچ، بلکه عمده محصولات اپل را نیز شامل می‌شود.

تجهیز یک مدل از اپل واچ سری 3 به سیم‌کارت و شبکه LTE، نقطه عطفی در تاریخ این دیوایس محسوب شده و جیسون لو (Jason Low)، تحلیلگر ارشد Canalys، موفقیت‌های اخیر اپل در زمینه ساعت‌های هوشمند را به همین مسأله نسبت می‌دهد. درآمد اضافی از راه فروش این مدل از اپل‌واچ، در کنار درآمد حاصل از ارتباطات دیتای مشترکان موجب شد تا اپراتورها از این تغییر استقبال کرده و هر ماه به لیست اپراتورهایی که نسخه LTE اپل‌واچ را به فروش می‌رسانند، افزوده شود. به عنوان مثال، گفته می‌شود عرضه اپل‌واچ سری 3 در بهبود نتایج مالی اپراتور Verizon در فصل اخیر، مؤثر بوده است. طبق آمار، 260 هزار نفر از مشترکینی که طی فصل اخیر به Verizon پیوستند، با دیوایس‌های پوشیدنی خود عضو این شبکه شده‌اند. کمبود اسمارت‌واچ‌های سیم‌کارت‌خور و باور به این مسأله که اپل‌واچ موفق‌ترین محصول در نوع خودش است، این ذهنیت را قوت می‌بخشد که عرضه اپل‌واچ نقش چشمگیری در افزایش مشترکین Verizon داشته است.

Canalys Wearable Bands Market Report Q1 2018

میزان عرضه جهانی پوشیدنی‌ها در کلاس بند و اسمارت‌واچ در سه‌ماهه اول سال 2018

در حال حاضر اکوسیستم اپل یک ساعت قدرتمند مجهز به LTE را ارائه کرده که نظیر آن در اکوسیستم اندروید یافت نمی‌شود (بد نیست بدانید، 59 درصد از اسمارت‌واچ‌های مجهز به اتصالات cellular در بازار، اپل‌واچ هستند). البته شنیده‌ها حاکی از آنند که گوگل ظاهرا قصد دارد ساعت هوشمند مشابهی را با نام Pixel Watch به تولید برساند. به گفته جیسون لو، اگر این اتفاق رخ دهد، رقابت سختی – که بازار شدیدا به آن احتیاج داشته – رقم خواهد خورد.

پس از اپل و شیائومی، کمپانی فیت‌بیت با در دست داشتن 11 درصد از سهم بازار پوشیدنی‌ها در جایگاه سوم جهانی قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه جایگزین کردن اسمارت‌واچ‌های قدیمی با مدل‌های جدید، سرعت گرفته، فیت‌بیت نیز در تلاش است تا در این بازار رقابتی، ضمن قانع کردن کاربرانش برای ارتقای bandهای خود به اسمارت‌واچ، کاربران جدیدی را جذب کند. به گفته وینسنت ثی‌یلک (Vincent Thielke)، تحلیلگر پژوهشی Canalys، فیت‌بیت روی ساعت هوشمند Versa – که حدود 2 ماه قبل معرفی شد – حساب ویژه‌ای باز کرده است. از جمله امکانات جالب این ساعت، قابلیت‌های ردیابی سلامت در بانوان است که فیت‌بیت انتظار دارد به این وسیله بتواند بازار خود را گسترش دهد.

Fitbit Versa

جدیدترین برآوردهای Canalys نشان می‌دهد، 24 درصد از عرضه پوشیدنی‌های فیت‌بیت به ساعت‌های هوشمند (از جمله Blaze) مربوط می‌شود. همکاری بین فیت‌بیت و گوگل در پروژه رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار برای Cloud Healthcare (سلامت در فضای ابری)، زمینه ورود این شرکت به نظام‌های سلامت را فراهم کرده و این یک گام مثبت تلقی می‌شود. فیت‌بیت در پی آن است تا سرمایه‌گذارانش را متقاعد کند که فروش پوشیدنی‌ها را افزایش داده است. البته این مسأله برای فیت‌بیت نگران‌کننده به نظر می‌رسد، چرا که ممکن است از پس این کار بر نیاید.

پس از فیت‌بیت، کمپانی گارمین با اختصاص 7 درصد از سهم بازار جهانی پوشیدنی‌ها به خود، در رتبه چهارم قرار می‌گیرد. اما بد نیست بدانید هم اکنون این کمپانی با عرضه یک میلیون دستگاه ساعت هوشمند در سه‌ماهه اخیر، پس از اپل، دومین فروشنده بزرگ اسمارت‌واچ در جهان به شمار می‌رود. شرکت گارمین، از تخصص خود در حوزه GPS برای تولید ساعت‌های هوشمند بهره گرفته و همین امر بسیاری از ورزشکاران استقامتی و علاقه‌مندان به فعالیت در محیط‌های بیرونی را به سمت خرید این ساعت‌ها سوق داده است. به اعتقاد وینست ثی‌یلک، همین مسأله ورود گارمین به عرصه اسمارت‌واچ‌ها را سرعت بخشیده است.

Canalys Wearable Bands Market Report Q1 2018

گارمین تغییرات مثبتی را در دیوایس‌های خود ایجاد کرده که از آن جمله می‌توان به افزودن قابلیت Garmin Pay به سری ساعت‌های Forerunners و vivoactive و همچنین فضای ذخیره‌سازی موسیقی به ساعت Forerunner 645 اشاره کرد. شکی نیست که راه‌اندازی سرویس‌های جدید، راه خوبی‌ست برای وفادار نگه داشتن مشتریان به یک برند، اما گارمین باید بداند که بایستی این سرویس‌ها را بر اساس موارد استفاده واقعی آنها ارتقا دهد. اگر گارمین تنها محرک چنین اکوسیستمی باشد، این امر می‌تواند برایش هزینه‌بر باشد.

ناگفته نماند، شرکت چینی هواوی نیز 6 درصد از سهم بازار جهانی پوشیدنی‌ها را در اختیار داشته و مقام پنجم را از آن خود کرده است. 

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا