معرفی اپل واچ سری 3 – جدیدترین ساعت هوشمند اپل با قابلیت مکالمه

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/6/25        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : ساعت هوشمند Smartwatch ، اپل واچ Apple Watch ، واچ او اس watchOS ، Apple Watch Series 3 ، Apple Watch Edition Series 3 ، Apple Watch Series 3 Aluminum ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir :  کمپانی اپل در روز سه‌شنبه 12 سپتامبر 2017 (21 شهریور 1396) همزمان با معرفی تازه‌ترین نمونه‌های آیفون و Apple TV، سری جدید ساعت هوشمند خود با نام Apple Watch Series 3 را معرفی کرد. مهم‌ترین خبر در این ارتباط آن است که اپل در نهایت قابلیت برقراری تماس را به صورت مستقل از گوشی هوشمند به این سری از اسمارت‌واچ‌های خود افزوده است. قابلیتی که به گفته جِف ویلیامز، مدیر ارشد عملیاتی اپل، باعث دگرگون شدن نحوه استفاده از ساعت اپل می‌شود و به کاربر حسی از آزادی می‌دهد؛ چرا که کاربران قادر خواهند بود بدون نیاز به آیفون اتصال خود را حفظ کند. اپل‌ واچ سری 3 مبتنی بر پلتفرم watchOS 4 است که خرداد ماه سال جاری و در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل معرفی شده بود.

Introducing Apple Watch Series 3

اپل این ساعت هوشمند را در دو مدل ارائه کرده است که یکی از آن‌ها مجهز به امکان اتصال cellular، و دیگری بدون امکان چنین اتصالی است. کارشناسان بر این باورند که ساعت هوشمند جدید اپل عمدتا آپدیتی از اپل‌ واچ سری 2 محسوب می‌شود، زیرا تغییرات روی این اسمارت‌واچ بدان میزان نیست که بتوان آن را سری جدیدی از ساعت‌های هوشمند این کمپانی قلمداد کرد. از جمله نقاط قوت محصول جدید نسبت به اپل واچ سری 2 می‌توان به بهبود توان پردازشی، اضافه شدن گزینه ارتباطی LTE و همچنین ارتفاع‌سنج فشاری (barometric altimeter) داخلی اشاره کرد. از سوی دیگر، عدم افزایش ظرفیت باتری این ساعت نسبت به سری پیشین را می‌توان مهم‌ترین نقطه ضعف اسمارت‌واچ جدید دانست.

از نظر طراحی، میان نخستین سری از ساعت‌های هوشمند اپل تا جدیدترین نسخه آن‌ها تفاوت چندانی دیده نمی‌شود. هر سه سری از این ساعت‌ها دارای صفحه نمایش مربع‌شکل با نمایشگر OLED در اندازه 1.65 اینچی هستند که همچنان یکی از بهترین نمونه‌ها در بازار به شمار می‌رود. البته قابلیت «همواره روشن» که در برخی از اسمارت‌واچ‌های رده‌بالای موجود در بازار دیده می‌شود، هنوز در این ساعت هوشمند ارائه‌ نشده است.

Introducing Apple Watch Series 3

اپل واچ سری 3 همانند نسل اول و دوم در دو اندازه ارتفاع بدنه 38 و 42 میلی‌متری عرضه خواهد شد. صفحه‌نمایش، شکل ظاهری و اتصال بندهای ساعت دقیقا مشابه نسخه قبلی است که به خودی خود نکته جالب توجهی محسوب می‌شود؛ چرا که اپل با افزایش ضخامت در حد کسری از میلی‌متر نسبت به اپل واچ 2 توانسته است قابلیتی همچون اتصال LTE را برای اسمارت‌واچ جدید خود فراهم نماید. لازم به ذکر است که اپل برای تمایز نسخه LTE از نمونه‌ دیگر، دایره قرمز رنگی را در بالای دکمه چرخان (digital crown) آن در نظر گرفته است.

Introducing Apple Watch Series 3

البته ممکن است این عدم تغییر ظاهری نسبت به سری پیش برای برخی کاربران خوشایند نباشد، زیرا ممکن است آن‌ها تمایل داشته باشند با خرید این ساعت جدید خودنمایی کنند!

اپل برای سری جدید ساعت هوشمند خود علاوه بر رنگ‌های آشنای نقره‌ای و خاکستری (space gray) که در اپل واچ سری 2 شاهد آن بودیم، رنگ طلایی آلومینیومی را برای بدنه‌های آلومینیومی در کنار نقره‌ای و مشکی (space black) برای بدنه‌های استیل در نظر گرفته است. به علاوه، مدل رده‌بالای Edition نیز با بدنه سرامیکی به رنگ خاکستریِ تیره عرضه خواهد شد.

اپل به مانند سری‌های قبلی بندهای متنوعی برای هر دو بدنه در اختیار کاربران قرار داده است که بندهایی همچون Woven Nylon با طراحی جدید و بند بسیار سبک Sport Loop از آن جمله‌اند. همچنین اپل به همکاری خود با Hermès و Nike ادامه داده است و بندهای این دو شرکت برای این ساعت هوشمند در پاییز سال جاری عرضه خواهند شد.

پردازش در اپل واچ سری 3 از طریق پردازنده دو هسته‌ای S3 انجام می‌شود که به گفته اپل کارایی آن 70 درصد بیش از S2 است. به کمک این پردازنده برای نخستین بار می‌توان از طریق اسپیکر داخلی با دستیار دیجیتال Siri تعامل داشت، بدون آن که نیاز باشد کاربر به صفحه‌نمایش ساعت نگاه کند. به علاوه، اپل تراشه وایرلس جدیدی را با نام W2 طراحی کرده که برای اتصال بی‌سیم به کار می‌رود و مطابق اعلام این شرکت، کارایی وای-‌فای را تا 85 درصد و مصرف انرژی در وای‌فای و بلوتوث را تا 50 درصد بهبود می‌بخشد.

Introducing Apple Watch Series 3

در اپل واچ 2 اضافه شدن GPS به کاربران ساعت هوشمند امکان می داد که بدون نیاز به گوشی آیفون سرعت و مسافت حرکت خود را اندازه‌گیری نمایند. حال به کمک نسخه دارای GPS و قابلیت اتصال cellular اپل واچ سری 3 در صورت عدم دسترسی به گوشی آیفون، می‌توان به راحتی اقدام به برقراری تماس تلفنی نمود. به علاوه، تمام اطلاعات تماس ذخیره‌شده روی آیفون به راحتی در این اسمارت‌واچ قابل دسترسی است و هر دو نیز از یک شماره تلفن بهره می‌برند. البته برای فعال‌سازی این گزینه توسط اپراتور بایستی مبلغی به طور ماهیانه پرداخت شود.

گفتنی است که اپل در این اسمارت‌واچ، نوعی از آنتن را در نظر گرفته است که از صفحه‌نمایش ساعت به عنوان ابزار ارسال و دریافت داده LTE و UTMS استفاده می‌کند. به علاوه، اپل سیم‌کارت الکترونیکی (e-SIM) داخلی را نیز معرفی کرده است که با اندازه‌ای در حدود یک‌صدم سیم‌کارت‌های معمولی، بدون اشغال فضا، فعال‌سازی در آن انجام می‌شود.

ظرفیت باتری اپل واچ سری 3 ظاهرا نسبت به سری قبل تغییری نداشته و همانند اپل واچ سری 2 با یک بار شارژ می‌تواند تا 18 ساعت توان مورد نیاز ساعت را تأمین کند. البته لازم به ذکر است که این باتری تا 10 ساعت گوش دادن به موسیقی یا فعالیت ورزشی، تا 5 ساعت فعالیت ورزشی و استفاده از GPS، تا 4 ساعت فعالیت ورزشی با روشن بودن GPS و LTE و تا 3 ساعت برای تماس تلفنی از طریق بلوتوث (هنگام اتصال به آیفون) مناسب خواهد بود. به علاوه، اگر کاربر بخواهد از طریق ساعت هوشمند و با استفاده از قابلیت اتصال cellular مکالمه نماید، باطری در حدود 1 ساعت توانایی تامین انرژی مورد نیاز را خواهد داشت.

در سری جدید ساعت اپل ارتفاع‌سنجی فشاری افزوده شده است که می‌تواند اطلاعات مربوط به ارتفاع را برای ورزشکاران از جمله دوندگان، دوچرخه‌سواران و اسکی‌بازها ثبت نماید.

Introducing Apple Watch Series 3

این ساعت هوشمند با دارا بودن استاندارد مقاومت در برابر آب ISO 22810:2010 می‌تواند تا عمق 50 متری در آب‌های با عمق کم بدون مشکل به کار خود ادامه دهد. البته اپل تصریح کرده است که این ساعت برای غواصی و فعالیت‌ در آب‌های عمیق مناسب نیست.

البته افرادی که منتظر بودند اپل دوربین جلو یا Face Time خود را برای تماس ویدئویی در نسل جدید ساعت هوشمند تعبیه کند، همچنان باید منتظر باشند. زیرا به نظر می‌رسد طراحی این مدل جدید پیش از هر چیز معطوف به افزودن قابلیت LTE بوده است.

در سیستم‌عامل جدید watchOS 4 تمرکز بیشتری بر فعالیت‌های مرتبط با تناسب اندام، برقراری ارتباط با دیگر دستگاه‌ها از طریق بلوتوث و اضافه شدن واچ‌فیس‌های جدید صورت گرفته است. به طور مثال، واچ‌فیس Siri که به طور عمده نشان‌دهنده اطلاعاتی است که کاربر در طول روز با آن سروکار دارد. به علاوه اپ‌هایی برای کنترل ضربان قلب در حالت استراحت و انجام تمرینات نیز در این اسمارت‌واچ در نظر گرفته شده است. طراحی جدید در اپلیکیشن Workout و افزوده شدن الگوریتم‌های جدید حرکت و کنترل ضربان قلب در تمرین‌های استقامتی و تناوبی شدید (HIIT) از دیگر قابلیت‌های پلتفرم جدید محسوب می‌شود. از دیگر امکانات این ساعت هوشمند می‌توان به اپ GymKit اشاره کرد که به کمک آن کاربران می‌توانند از طریق NFC میان ساعت اپل و تجهیزات ورزشی باشگاه ( در صورت سازگار بودن با این ساعت) ارتباط برقرار کنند. همچنین در مدلی که با همکاری Nike تولید می‌شود، به‌روزرسانی‌هایی از قبیل افزوده شدن اپ‌های Audio Guided Runs و Cheers نیز در کلوب Nike Running انجام شده است.

Introducing Apple Watch Series 3

در جدیدترین نسخه از این سیستم‌عامل، طراحی جدیدی برای برنامه کاربردی Music در نظر گرفته شده است که در آن، فهرست پخش موسیقی در بخش‌های مختلف این اپ مانند New Music Mix و Favorites Mix به طور خودکار با آهنگ‌هایی که کاربر به طور عمده به آنها گوش می‌دهد همگام‌سازی می‌شود.

در اواخر پاییز سال جاری به کمک نسخه مجهز به LTE و GPS این ساعت هوشمند می‌توان به هر آهنگی از Apple Music دسترسی داشت. به علاوه، با وجود اپ Radio کاربر می‌تواند در صورت عدم دسترسی به گوشی آیفون یا وای-‌فای، با استفاده از قابلیت اتصال cellular ساعت هوشمند خود به طور زنده به Beats 1 یا دیگر ایستگاه‌های رادیویی اپل دسترسی داشته باشد.

اپل برای ساعت هوشمند با بدنه 38 میلی‌متری دارای GPS و بدون LTE، قیمت پایه 329 دلار و برای نسخه دارای LTE قیمت پایه 399 دلار را در نظر گرفته است. قیمتی که می‌توان آن را گران‌ترین نمونه در میان ساعت‌های اپل به شمار آ‌ورد. این در حالی است که این قیمت‌ها در مدل دارای بدنه 42 میلی‌متری 30 دلار بیشتر خواهد بود. به علاوه، اپل واچ 1 همچنان با قیمت کاهش یافته 249 دلار عرضه خواهد شد.

Introducing Apple Watch Series 3

پیش‌سفارش هر دو نسخه اپل واچ سری 3 از تاریخ 15 سپتامبر (24 شهریور) آغاز شده است. نسخه مجهز به GPS و ارتباطات cellular در 10 کشور و نسخه دارای GPS در 28 کشور قابل سفارش است و از روز جمعه 22 سپتامبر (31 شهریور) به طور رسمی به فروش خواهند رسید.

منبع : Apple