معرفی Pocophone F1 – ارزان‌ترین اسمارت‌فون مجهز به اسنپ‌دراگون 845

نمایش خبر

تاریخ : 1397/6/2        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، Xiaomi Pocophone F1 ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : بیش از یک ماه است که شایعاتی مبنی بر ساخت اسمارت‌فونی مقرون‌به‌صرفه از سوی شیائومی و عرضه آن در بازار هند شنیده می‌شود. سرانجام این کمپانی چینی، طی رویدادی که در روز چهارشنبه 22 آگوست 2018 (31 مرداد 1397) در دهلی برگزار شد، از جدیدترین اسمارت‌فون خود با نام Pocophone F1 رونمایی کرد که البته در هند با نام POCO F1 عرضه می‌شود. در واقع Poco یک زیربرند جدید شیائومی بوده و این کمپانی برای رقابت با Asus ZenFone 5Z و وان‌پلاس 6 در هند، دست به تولید این گوشی جدید زده است. شیائومی امیدوار است که سری جدید Poco، سبد اسمارت‌فون‌های شرکت را متنوع‌تر کرده و گوشی‌های ارزشمندتر با قیمت‌های مناسبی را در اختیار کاربران قرار دهد.

Introducing Xiaomi Pocophone F1

اسمارت‌فون Pocophone F1 در ابعاد 8.8×75.2×155.5 میلی‌متر طراحی شده و 182 گرم وزن خواهد داشت. نمایشگر ال‌سی‌دی 6.18 اینچی آن با تکنولوژی IPS ساخته شده و نسبت تصویر آن 18.7:9 است. رزولوشن صفحه، فول اچ‌دی پلاس (به طور دقیق‌تر 1,080×2,246 پیکسل) بوده و با تراکم پیکسلی 403ppi مواجه هستیم. این نمایشگر با پوششی از گوریلا گلس محافظت می‌شود، ولی ورژن آن هنوز از سوی شیائومی اعلام نشده است.

مثل بسیاری از اسمارت‌فون‌های روز بازار، در بالای صفحه نمایش Pocophone F1 هم یک بریدگی (یا در اصطلاح notch) به چشم می‌خورد. این بریدگی نسبتا بزرگ بوده و مواردی مثل دوربین جلو، فرستنده نور مادون قرمز و دوربین آن، خروجی صدای گوشی و حسگر مجاورتی را در خود جا داده است.

Introducing Xiaomi Pocophone F1

شیائومی در ساخت Pociphone F1 از قدرتمندترین چیپ‌ست حال حاضر صنعت اسمارت‌فون، یعنی اسنپ‌دراگون 845 استفاده کرده است. این تراشه با لیتوگرافی 10 نانومتری ساخته شده و مشتمل بر 8 هسته پردازشی (با حداکثر سرعت کلاک 2.8 گیگاهرتز) است. پردازش گرافیکی این چیپ‌ست بر عهده Adreno 630 است که عملکرد آن در مقایسه با نسل قبلی خود (Adreno 540) تا 30 درصد بهبود یافته است. همچنین، عملکرد DSP اسنپ‌دراگون 845 نسبت به اسنپ‌دراگون 835 تا 300 درصد بهتر شده است.

طبق ادعای شیائومی، حرارت ساطع شده از چیپ‌ست، با استفاده از تکنولوژی LiquidCool خنثی می‌شود. به این ترتیب بازی‌های سنگین نیز بدون مشکل خاصی اجرا شده و دیگر از کند شدن و فریز شدن نمایشگر، خبری نخواهد بود. شاید به همین دلیل باشد که شیائومی در توصیف این گوشی از عبارت Master of Speed (استاد سرعت) استفاده کرده است. بد نیست بدانید طبق ادعای شیائومی، Pocophone F1 در بنچمارک Antutu امتیاز 290 هزار را کسب کرده است.

Introducing Xiaomi Pocophone F1

از لحاظ رم و فضای ذخیره‌سازی، Pocophone F1 در سه پیکربندی مختلف به تولید می‌رسد؛ مدل پایه به 6 گیگابایت RAM و 64 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی مجهز شده است. در مدل بعدی با ثابت نگه داشتن RAM، حافظه داخلی به 128 گیگابایت افزایش یافته است. اما در مدل پیشرفته، پیکربندی 8 گیگابایت RAM و 256 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی را شاهد هستیم. حافظه داخلی در این گوشی از نوع UFS 2.1 بوده و اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها را به سرعت بالا می‌آورد. جدا از این حافظه، با پشتیبانی Pocophone F1 از میکرو اس‌دی، می‌توان حافظه آن را ظاهرا تا 256 گیگابایت دیگر نیز افزایش داد.

دوربین معمولا نخستین بخشی‌ست که در گوشی‌های ارزان‌قیمت قربانی می‌شود. در اینجا نیز با توجه به پایین بودن قیمت Pocophone F1 نسبت به اسمارت‌فون‌های هم‌رده‌، ظاهرا با چنین پدیده‌ای مواجهیم. دوربین دوگانه این گوشی (متشکل از دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی ظاهرا با سنسور IMX363 سونی در کنار یک دوربین 5 مگاپیکسلی، محصول احتمالی سامسونگ) حقیقتا روی کاغذ با دوربین دوگانه Mi 8 (مشتمل بر 2 دوربین 12 مگاپیکسلی) قابل مقایسه نیست. البته اندازه بزرگ پیکسل‌ها (1.4 میکرون) در سنسور اصلی، در کنار فوکوس خودکار دوپیکسلی از جمله ویژگی‌هایی هستند که می‌توانند ضمن افزایش روشنایی، وضوح و کیفیت عکس، سرعت فوکوس خودکار را – مخصوصا در هنگام حرکت یا در محیط‌های کم‌نور – افزایش دهند. لرزه‌گیر الکترونیکی (EIS)، تصویربرداری HDR و فیلم‌برداری 4K از دیگر امکانات دوربین برشمرده شده‌اند. دوربین جلوی این گوشی جدید هم (مثل دوربین سلفی Mi 8) وضوحی برابر با 20 مگاپیکسل دارد.

Introducing Xiaomi Pocophone F1

در حال حاضر مقوله هوش مصنوعی در پرچمدارهای بازار از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و دوربین دوگانه Pocophone F1 نیز از این قضیه بی‌نصیب نمانده است. این دوربین به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که می‌تواند تا 206 منظره را در 25 طبقه‌بندی مختلف تشخیص داده و به منظور بهینه‌سازی هرچه بیشتر عکس، کمیت‌هایی مثل نوردهی و درجه اشباع را به طور خودکار تنظیم کند. تعداد این منظره‌ها در دوربین جلو به 10 عدد کاهش یافته است. اما در حالت پرتره، با استفاده از AI Beautify (نسخه 4.0) و افزودن افکت بوکه می‌توانید سلفی‌های زیباتری داشته باشید.

4,000 میلی‌آمپر ساعت ظرفیت باتری Pocophone F1 است که در نوع خود کافی بوده و طبق گفته شرکت سازنده، با شارژ کامل، تا 30 ساعت مکالمه، 8 ساعت بازی، 5 ساعت و 44 دقیقه پخش ویدئوی فول اچ‌دی و یا 146 ساعت پخش صوت را جوابگو خواهد بود. پشتیبانی از نسخه 3.0 تکنولوژی شارژ سریع (یا Quick Charge) از دیگر قابلیت‌های این باتری محسوب می‌شود (البته آخرین نسخه این تکنولوژی Quick Charge 4.0 است، ولی شیائومی در اینجا به نسخه 3 اکتفا کرده است).

Introducing Xiaomi Pocophone F1

تجهیز یا عدم تجهیز پرچمدارهای امروزی به جک 3.5 میلی‌متری هدفون، منطق خاصی نداشته و بیشتر شبیه شیر یا خط انداختن است! کمپانی شیائومی نیز از اسمارت‌فون Xiaomi Mi 6 به بعد، از قرار دادن جک 3.5 میلی‌متری هدفون در گوشی‌ها خودداری کرده بود، اما در Pocophone F1 علاوه بر پورت USB Type-C شاهد تعبیه جک هدفون نیز هستیم. شاید بعضی‌ها احساس کنند که گوش دادن به صوت از طریق هدفون‌های بلوتوثی کافی باشد، اما برای بسیاری از کاربران کار کردن با جک هدفون راحت‌تر است. همچنین، پشتیبانی از فرمت صدای Dirac HD تضمینی‌ست بر کیفیت صوتی Pocophone F1.

Introducing Xiaomi Pocophone F1

Pocophone F1 یک گوشی دوسیم‌کارته (از نوع هیبریدی) بوده و با توجه به پشتیبانی از وای-فای a/b/g/n/ac عملا قابلیت اتصال به تمام شبکه‌های وای-فای را خواهد داشت. از دیگر امکانات ارتباطی آن می‌توان شبکه 4G و بلوتوث نسخه 5 را نام برد. شیائومی در معرفی Pocophone F1 اشاره‌ای به NFC نکرده است. اگر این مطلب صحت داشته و گوشی جدید فاقد NFC باشد، بسیار نا امیدکننده خواهد بود.

همانطور که قبلا هم گفته شد، در قسمت notch این گوشی، یک فرستنده مادون قرمز به همراه دوربین آن گنجانده شده که به گفته شیائومی امکان تشخیص چهره را (حتی در تاریکی مطلق) فراهم نموده و می‌تواند دیوایس را در کمتر از 0.4 ثانیه قفل‌گشایی کند. این برای اولین بار نیست که شیائومی چنین قابلیتی را در گوشی‌های خود لحاظ می‌کند (Mi 8 به این فناوری مجهز بود)، اما تجهیز یک گوشی ارزان‌قیمت‌تر به فناوری تشخیص چهره، قابل تحسین است. البته در کنار این ویژگی، یک سنسور اثر انگشت نیز در پشت دستگاه به چشم می‌خورد.

Introducing Xiaomi Pocophone F1

سیستم عامل Pocophone F1 نسخه 8.1 اندروید اوریو است که شیائومی پوسته MIUI 9.6 را روی آن سوار کرده است (آپدیت به اندروید Pie در سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت). اما طبق ادعای شیائومی، این رابط کاربری با اعمال برخی تغییرات، سبک‌تر، سریع‌تر و روان‌تر شده است. به عنوان مثال، رابط کاربری در این گوشی از یک لانچر اختصاصی با ویژگی‌های جدید بهره می‌برد؛ از جمله اینکه منوی اصلی به شما اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن‌ها را به طور خودکار و هدفمند گروه‌بندی کنید. همچنین، نوار سرچ اپلیکیشن – به جای اینکه در بالا قرار بگیرد – به پایین منوی اصلی منتقل شده است.

Introducing Xiaomi Pocophone F1

تغییرات صورت گرفته در رابط کاربری شیائومی به قدری زیاد بوده که شرکت آن را MIUI for Poco نامیده است. البته به اعتقاد برخی کارشناسان، لانچر این رابط کاربری تا حدی به لانچر Nova (و حتی اندروید خالص) شباهت دارد. گفتنی‌ست، نسخه بتای این لانچر از 29 آگوست (7 شهریور) در Play Store قرار خواهد گرفت و همه کاربران اندروید می‌توانند آن را روی دیوایس خود نصب کنند. شایان ذکر است، به گفته شیائومی، کاربران Pocophone F1 آپدیت‌های امنیتی را هر چهار ماه یک ‌بار دریافت خواهند کرد، که به اعتقاد کارشناسان، یک بازه زمانی طولانی محسوب می‌شود.

اسمارت‌فون Pocophone F1 در رنگ‌های مشکی، آبی و قرمز به تولید رسیده و از 29 آگوست (7 شهریور) از طریق وب‌سایت رسمی شیائومی و همچنین وب‌سایت Flipkart در هند به فروش گذاشته خواهد شد. قیمت این گوشی در پیکربندی‌های 6GB/64GB و 6GB/128GB به ترتیب برابر است با 20,999 و 23,999 روپیه که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا معادل 300 و 343 دلار خواهد بود. مدل پیشرفته نیز با 8 گیگابایت RAM و 256 گیگابایت حافظه داخلی، 28,999 روپیه (415 دلار) قیمت‌گذاری شده است. در حال حاضر خرید این گوشی فقط به شیوه آنلاین امکان‌پذیر است، ولی انتظار می‌رود بعدها پای آن به فروشگاه‌ها نیز باز شود.

Introducing Xiaomi Pocophone F1

جالب است بدانید اسمارت‌فون Pocophone F1 در یک ورژن ویژه با نام Armoured Edition نیز به تولید خواهد رسید. پیکربندی این گوشی، همان پیکربندی مدل پیشرفته (8GB/256GB) است، با این تفاوت که در قاب پشتی آن، نوعی الیاف خاص به نام آرامید (با نام تجاری DuPont Kevlar) به کار رفته است. آرامید، ماده‌ای بسیار سخت و مقاوم در برابر حرارت است که در صنایع هوایی و نظامی به طور گسترده از آن استفاده می‌شود. بافت زیبا و پیچیده آرامید در پشت Pocophone F1 ظاهری جذاب به آن بخشیده و این گوشی را از سایر محصولات معمولی، متمایز می‌کند. علاوه بر زیبایی، این بافت مانع از سر خوردن گوشی در دست شده و مقاومت بیشتری در برابر خط و خش خواهد داشت. قیمت ورژن Armoured برابر با 29,999 روپیه (429 دلار) اعلام شده است.

اگر فکر می‌کنید Pocophone F1 به طور انحصاری برای بازار هند ساخته شده، در اشتباهید زیرا طبق گفته شرکت سازنده این گوشی در بیش از 50 کشور دنیا عرضه خواهد شد و در 27 آگوست (5 شهریور) طی رویدادهای مشابهی در فرانسه، اندونزی و هنگ‌کنگ، از این محصول رونمایی خواهد شد.

در پایان لازم به ذکر است، شیائومی با تولید گوشی تحت یک زیربرند جدید با نام Pocophone، دنباله‌روی کمپانی‌های BBK و هواوی بوده است. تاکنون زیربرندهای BBK و هواوی منجر به کاهش رشد برند اصلی نشده‌اند؛ حال باید منتظر ماند و دید که آیا شیائومی و زیربرند Pocophone می‌توانند در کنار هم به حیات خود ادامه دهند یا خیر. 

Introducing Xiaomi Pocophone F1

منبع : Xiaomi


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا