معرفی رسمی Android 9 Pie: تجربه‌ای ساده‌تر و هوشمندانه‌تر

نمایش خبر

تاریخ : 1397/5/16        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سیستم عامل Operating System ، گوگل Google ، اندروید Android

واحد خبر mobile.ir : شرکت گوگل در روز دوشنبه 6 آگوست 2017 (15 مرداد 1397) نسخه نهائی اندروید 9 را ارائه کرد. این نسخه جدید که از این پس با نام Android Pie نامیده می‌شود در حقیقت چهاردهمین نسخه کلی و جدید این سیستم‌عامل به ترتیب پس از نسخه‌های کاپ‌کیک (نسخه 1.5)، دونات (نسخه 1.6)، اکلِر (نسخه 2)، فرویو (نسخه 2.2)، جینجربرِد (نسخه 2.3)، هانی‌کومب (نسخه 3)، آیس‌کریم سندویچ (نسخه 4)، جلی‌بین (نسخه 4.1)، کیت‌کت (نسخه 4.4)، لالی‌پاپ (نسخه 5)، مارشمالو (نسخه 6)، نوقا (نسخه 7) و بالاخره اندروید 8 یا Oreo به حساب می‌آید. پیش‌نمایش اندروید P در اواخر سال گذشته ارائه شد و در اواسط ماه مِی سال جاری نیز نسخه بتای این سیستم‌عامل در دسترس قرار گرفت.

Introducing Android 9 Pie

ارائه Android 9 Pie مثل روال چند سال گذشته پس از نزدیک به یک سال تحقیق و توسعه و رفع مشکلات احتمالی حاضر در نسخه‌های پیش‌نمایش و بتا صورت گرفته و نقطه قوت اصلی آن از نگاه گوگل بهره‌گیری از قدرت یادگیری ماشینی در جهت ساده‌تر و هوشمندتر ساختن هر چه بیشتر گوشی‌ هوشمند و هماهنگی آن با نیازهای کاربران است. هوش مصنوعی حضور پر رنگی در جای‌جای این سیستم‌عامل داشته و با شناسائی هوشمندانه نیازهای افراد، لحظه‌به‌لحظه تجربه متناسب‌تر و شخصی‌تری را ارائه می‌کند.

در ادامه با ویژگی‌های اصلی و کلیدی این سیستم‌عامل که پیش از این به برخی از آنها در معرفی نسخه بتای اندروید P اشاره شده بود بیشتر آشنا می‌شویم.

مزایای اندروید 9 برای کاربران

- یادگیری از شما، برای شما

نیازها و احتیاجات کاربران نه‌تنها فرد به فرد تفاوت می‌کند بلکه این احتیاجات بسته به زمان و جغرافیای کاربران نیز متفاوت بوده و به همین علت ساخت و طراحی نرم‌افزار و سیستم‌عامل هوشمندی که قابلیت‌های یکسان و متناسبی را برای تمامی افراد در هر زمان فراهم کند امر مشکل و حتی غیر ممکنی به نظر می‌رسد. راه‌کار پیشنهادی برای حل این مسئله که این روزها در اکثر سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و شبکه عصبی دیده می‌شود الگوبرداری از رفتار و نیازهای مختلف کاربران در لحظات مختلف و ساخت سیستمی خودآموز است که نظرات و پیشنهادی خود را به تدریج و در طی زمان متناسب با رفتار کاربر تصحیح می‌کند.

این الگو تقریبا به طور کامل در بسیاری از ویژگی‌های هوشمندانه اندروید 9 پیاده‌سازی شده که از آن جمله می‌توان به ویژگی Adaptive Battery اشاره کرد؛ این ویژگی پس از شناسائی پر استفاده‌ترین اپلیکیشن مورد استفاده کاربران، اقدام به اولویت‌بندی توان باتری برای این اپلیکیشن می‌نماید و به صورت معکس نیز شناسائی اپلیکیشن‌های کمتر مورد استفاده منجر به کاهش منابع سیستمی به سمت آنها شده و در نتیجه در مصرف انرژی صرفه‌جوئی خواهد شد.

Introducing Android 9 Pie

Adaptive Brightness دیگر گزینه قابل اشاره در این رابطه است که پس از کسب آگاهی در مورد روشنائی مد نظر افراد در شرایط و مکان‌های مختلف، اقدام به تنظیم خودکار نور صفحه‌نمایش طبق خواسته و نیاز شما می‌نماید.

- App Actions - پیش‌بینی حرکت بعدی شما

حدس زدن تنظیم مورد نظر در مواردی همچون روشنائی صفحه‌نمایش اقدام هوشمندانه جدیدی در اندروید 9 به حساب می‌آید اما هوشمندانه‌تر از آن، پیش‌بینی حرکت بعدی شما در مواجهه با شرایط مختلف است؛ این قابلیت که از آن با عنوان App Actions یاد می‌شود در زمان‌های مختلف در طی روز، تصمیم بعدی شما را حدس می‌زند و حرکت متناسب با آن را پیش از آنکه عملی از شما سربزند مستقیما در منوی اصلی در اختیارتان قرار می‌دهد. این قابلیت می‌تواند به عنوان نمونه به هنگام صبح، گزینه مسیریابی برای رفتن به سرکار را در اختیارتان قرار دهد و عصر موقع برگشت از سر کار به محض استفاده از هدفون گزینه‌هائی مثل تماس با خانواده یا پخش پلی‌لیست محبوب موسیقی را به شما پیشنهاد دهد.

Introducing Android 9 Pie

- Slices - تکه‌ای از اپلیکیشن‌ها

گزینه اسلایس که در پائیز سال جاری (احتمالا در قالب یک آپدیت جدید) در اختیار کاربران اندروید 9 قرار می‌گیرد همانطور که از نام آن می‌توان حدس زد، تکه‌ای از یک اپلیکیشن را با توجه به نیاز شما به صورت هوشمندانه در برنامه‌های دیگر به نمایش می‌گذارد. به عنوان نمونه تایپ کلمه Lyft (سرویس آنلاین سفارش تاکسی) در جست‌وجوی گوگل، جدا از نتایج عادی، یک اصطلاحا Slice یا تکه از اپلیکیشن‌ Lyft را نیز در کنار نتایج جست‌وجو به نمایش می‌گذارد که در آن هزینه سفر شما از محل فعلی مثلا تا خانه محاسبه شده و می‌توانید از همین طریق به سرعت سرویس تاکسی خود را سفارش دهید.

Introducing Android 9 Pie

- سیستم جدید حرکت، دکمه جدید home

یکی از موارد کمتر تغییر یافته در نسخه‌های اخیر اندروید، نحوه حرکت در بین منوها یا اصطلاحا System navigation است؛ این مورد اما بالاخره در اندروید 9 با تغییر کلی روبرو شده و برخلاف شیوه‌های معمول مبتنی بر سه‌دکمه برای حرکت در بین منوهای سیستم‌عامل، حالا از سیستم دکمه هوم تکی و یک دکمه back استفاده شده است؛ تصمیم برای استفاده از این شیوه که نمی‌توان از شباهت‌های آن به iOS به سادگی گذشت به گفته گوگل به دلیل بیشتر شدن ارتفاع صفحه‌نمایش گوشی‌های موبایل و دشواری استفاده از گوشی با یک دست اتخاذ شده است. در این حالت با یک بار کشیدن دست رو به بالا، به صفحه Overview‌ جدید که در آن برنامه‌های جدیدا استفاده شده به صورت تمام‌صفحه به نمایش گذاشته شده‌اند وارد می‌شویم.

Introducing Android 9 Pie

نکته جالب در این میان امکان تعامل و تبادل اطلاعات مابین اپلیکیشن‌های به نمایش در آمده در منوی Overview بدون نیاز به باز کردن کاملا آنها است. از جمله این موارد، قابلیت کپی کردن اطلاعات از یک برنامه و Paste کردن آن در برنامه دیگر بدون خارج شدن از حالت Overview با گزینه‌ای به نام Smart Text Selection است. جالب‌تر اینکه، ‌محتوای کپی شده در این حالت، دیگر برای سیستم یک تکه متن بدون معنی نبوده و با فهم محتوای مطلب، پیشنهادهای هوشمندانه‌ای بر پایه آن ارائه می‌شود.

منوی تغییر یافته تنظیمات سریع (Quick Settings) دیگر بخش جدید قابل اشاره در اندروید 9 است که راه بهتری را برای برداشت و ویرایش اسکرین‌شات‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد. کنترل‌های ساده شده صدا و ارائه روش آسان‌تری برای مدیریت اعلان برنامه‌ها از دیگر وظایف بخش تنظیمات سریع به حساب می‌آید.

- Digital Wellbeing - روش‌های هوشمندانه کاهش استفاده از موبایل

گوشی‌های موبایل با وجود تسهیل مشکلات ارتباطی و متحول ساختن سبک روزمره زندگی، خود به مشکلات جدیدی نیز دامن زده‌اند که استفاده بیش از اندازه و جدا شدن از فعالیت‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین و در عین حال نگران‌کننده‌ترین عوارض آنها به حساب می‌آید. به تازگی شرکت‌های مختلف در پی حل این مشکل با مدیریت زمان استفاده کاربران از گوشی موبایل بوده و قابلیت Screen Time در iOS 12 نیز رویکرد مشابه‌ای را در این زمینه دنبال می‌کند. گوگل در Android 9 Pie همانطور که در بررسی نسخه بتای این سیستم‌عامل نیز به آن اشاره شد با سه ابزار Dashboard برای نمایش وضعیت استفاده از گوشی و اپلیکیشن‌ها، App Timer برای تعیین محدودیت زمانی استفاده از هر برنامه و Wind Down برای فعال کردن Do Not Disturb و خاکستری کردن کل رابط کاربری سیستم‌عامل، در پی تغییر رفتار کاربران و استفاده کمتر از گوشی موبایل است.

Introducing Android 9 Pie

مزایای اندروید 9 برای توسعه‌دهندگان

به جز ویژگی‌های ظاهری قابل مشاهده در نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید، این پلتفرم برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری نیز با آپدیت‌های جدیدی روبرو شده که برخی از برجسته‌ترین موارد آن را در ادامه با هم مرور می‌کنیم.

- طبقه‌بندی متنی و لینک‌های هوشمندانه

در Android 9 Pie با استفاده از یادگیری ماشینی، هویت‌های مستقل حاضر در متن شناسائی شده و مواردی مثل قرارهای ملاقات، شماره‌های پرواز با API جدیدی به نام TextClassifier برجسته می‌شوند. دیگر گزینه قابل ذکر در این قسمت ویژگی جدیدی به نام لینک‌دهی هوشمندانه یا Smart Likify است که همچون Text Classifier با Linkify API در ارتباط بوده و پیشنهادهای مختلفی را با توجه به اقدامات کاربر به وی ارائه می‌کند. به گفته گوگل، دقت تشخیص و کارائی این بخش نسبت به نمونه‌های قبلی کاملا افزایش یافته است.

Introducing Android 9 Pie

- شبکه عصبی بهبود یافته

در اندروید 9 از نسخه آپدیت شده‌ای از API شبکه‌های عصبی استفاده شده که پشتیبانی سیستم از یادگیری ماشینی تسریع شده در خود دستگاه (accelerated on-device machine learning) را به میزان قابل توجه‌ای افزایش می‌دهد در Neural Networks 1.1 از 9 عملگر (ops) جدید پشتیبانی می‌شود و پیشنهاد گوگل برای برخورداری از مزایای این API، استفاده از TensorFlow Lite است.

Introducing Android 9 Pie

- پشتیبانی از notch و بریدگی بالای صفحه‌نمایش

یکی از مزایای جدید اندروید 9 برای توسعه‌دهندگان این سیستم‌عامل، پشتیبانی آن از صفحه‌نمایش‌های تمام‌صفحه اصطلاحا edge-to-edge با ناچ یا بریدگی بالای صفحه است. در اکثر اپلیکیشن‌ها پشتیبانی سیستم‌‌عامل از بریدگی بالای صفحه امری بی‌معنی‌ست چرا که اپلیکیشن به صورت خودکار مرز بالائی خود را،‌قسمت نوتیفیکیشن گوشی تعریف کرده و امکان اجرای تمام صفحه را ارائه نمی‌کند. توسعه‌دهنده‌گان اندروید 9 اما در صورت برخورداری از یک محتوای فراگیر تمام‌صفحه با استفاده از display cutout API امکان بررسی موقعیت و اندازه notch بالای صفحه را خواهند داشت و پس از آن، این محتوا امکان نمایش فول‌اسکرین را خواهد داشت.

Introducing Android 9 Pie

- نوتیفیکیشن‌ها و پیام‌های خودکار

بخش نوتیفیکیشن‌ها در اندروید 9، کارآمدتر و دقیق‌تر شده و به خصوص اپلیکیشن‌های پیام‌رسان با کمک MessagingStyle API امکان استفاده هرچه بهتر از این قسمت را خواهند داشت؛ به تصور کشیدن گفت‌وگوهای چت، نمایش تصاویر و حتی پیشنهاد پاسخ‌های هوشمندانه اصلی‌ترین قابلیت‌های در دسترس برای اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در منوی نوتیفیکیشن اندروید 9 به حساب می‌آیند.

Introducing Android 9 Pie

- بزرگ‌نمائی متنی

در اندروید 9 ویجیتی تحت عنوان Magnifier یا ذره‌بین در نظر گرفته شده که تجربه کاربران از پروسه select و انتخاب متن را بهبود می‌بخشد. ویجت ذره‌بین این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا نشانگر (cursor) و دستگیره‌های انتخاب متن را در یک حالت ذره‌بینی دقیقا در نقطه دلخواه متن قرار دهند. این ویژگی قابل انتقال به هر ویجت طراحی شده توسط توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری بوده و می‌توان از آن نه فقط برای متن بلکه برای ساخت نسخه زوم شده از هر محتوای دلخواهی استفاده نمود.

Introducing Android 9 Pie

Android 9 Pie از امروز در اختیار گوشی‌های پیکسل شرکت گوگل شامل Pixel و Pixel XL همراه با Pixel 2 و Pixel 2 XL قرار گرفته و Essential PH-1 نیز تنها اسمارت‌فون دیگری‌ست که از امروز به این آپدیت دسترسی دارد. سایر گوشی‌های حاضر در برنامه بتای این پلتفرم شامل شیائومی Mi Mix 2S، نوکیا 7 پلاس، سونی اکسپریا XZ2، اوپو R15 Pro، ویوو X21 و OnePlus 6 نیز ظاهرا تا پایان پائیز امسال نسخه نهائی این سیستم‌عامل را دریافت خواهند کرد.  

منبع : Google


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا