معرفی Exynos Modem 5100 – نخستین مودم 5G سامسونگ

نمایش خبر

تاریخ : 1397/5/28        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : شبکه تلفن همراه Mobile Network ، نسل پنجم 5G ، اکسینوس Exynos ، مودم modem ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ الکترونیکس در روز چهارشنبه 15 آگوست 2018 (24 مرداد 1397) با معرفی تراشه Exynos Modem 5100، مدعی شد که نخستین مودم 5G در صنعت موبایل را طراحی نموده است. طی ماه‌ها و سال‌های اخیر، خبرهای فراوانی در رابطه با مودم‌های 5G از فروشندگان صاحب‌نام شنیده می‌شود (به ویژه مودم 5G کوالکام با نام X50). اما سامسونگ معمولا از این گونه سروصداهای رسانه‌ای اجتناب کرده و خبرهای مربوطه را در نزدیکی‌های عرضه محصولات خود مخابره می‌کند. البته سامسونگ در نمایشگاه CES 2018 به صورت آزمایشی از این مودم در دیوایس‌های موبایل استفاده کرده بود، اما در آن مقطع مشخص نکرد که این محصول چه زمانی وارد بازار می‌شود.

Introducing Samsung Exynos 5100 5G Modem

به گفته سامسونگ، Exynos Modem 5100 کاملا با استانداردهای 3GPP (ورژن 15) – که به‌روزترین مشخصه استاندارد برای 5G NR محسوب می‌شود – سازگار است. انتظار می‌رود تکنولوژی 5G در ابتدا روی زیرساخت‌‌های شبکه‌ای موجود اجرا شود. با توجه به این موضوع، پیاده‌سازی تجاری این تکنولوژی از طراحی تک‌تراشه‌ای مودم 5100 سود خواهد برد، زیرا این نوع طراحی، بازدهی انتقال داده‌ها و اعتبار بین دیگر شبکه‌های ارتباطی را به حداکثر می‌رساند.

این تراشه با لیتوگرافی کم‌مصرف 10 نانومتری ساخته شده و از تکنولوژی‌های رادیویی قدیمی نیز پشتیبانی می‌کند. به گفته سامسونگ، این مودم جدید با هر دو طیف زیر 6 گیگاهرتز و امواج میلی‌متری (mmWave) سازگار بوده و از شبکه‌های قدیمی‌تر مثل HSPA ،TD SCDMA ،3G WCDMA ،2G GSM/CDMA و 4G LTE نیز پشتیبانی می‌کند. از این جهت، مودم جدید سامسونگ با مودم X50 کوالکام متفاوت است، زیرا در X50 برای بهره‌مندی از عملکرد چند حالته پلتفرم، بایستی ابتدا گزینه اتصالات قدیمی فراهم گردد. برتری واضح سامسونگ، یکپارچه شدن با محصولاتی‌ست که در ابتدا هیچ اتصالی را پیاده‌سازی نمی‌کنند و بدون این مودم هیچ گزینه ارتباطی در آنها وجود ندارد.

بنا بر آنچه در وب‌سایت خبری سامسونگ آمده، این کمپانی کره‌ای توانست تست تماس شبکه‌ای 5G-NR را تحت محیط بی‌سیم و با استفاده از یک آنتن بی‌تی‌اس 5G و تجهیزات پیش‌نمونه مجهز به Exynos Modem 5100 با موفقیت انجام دهد. از آنجا که در این تست، شرایط شبکه سلولی در دنیای واقعی شبیه‌سازی شده بود، پروسه توسعه و تجاری‌سازی دیوایس‌های موبایل 5G که از این مودم بهره‌مند می‌شوند، با سرعت بیشتری صورت خواهد گرفت. در همین راستا، سامسونگ با تعدادی از اپراتورهای جهانی و دیگر شرکا، همکاری نزدیکی داشته تا ارتباطات 5G هرچه سریع‌تر وارد بازار شود.

از لحاظ مشخصات، باید بگوییم مودم 5100، در هر دو شبکه 5G NR و LTE، می‌تواند تا 8 اپراتور شبکه را برای ارتقای پهنای باند تجمیع کند. سرعت دانلود این مودم در شبکه 5G با طیف زیر 6 گیگاهرتز برابر با 2 گیگابیت در ثانیه و در شبکه 5G با طیف امواج میلی‌متری برابر با 6 گیگابیت در ثانیه خواهد بود. با این اوصاف، سرعت‌های مذکور به‌ترتیب 1.7 برابر و 5 برابر سرعت‌های انتقال داده در نسل قبلی مودم‌ سامسونگ خواهند بود. همچنین، حداکثر سرعت دانلود مودم 5100 در شبکه‌های 4G برابر با 1.6 گیگابیت در ثانیه عنوان شده است.

Introducing Samsung Exynos 5100 5G Modem

انتظار می‌رود توانایی شبکه 5G در انتقال داده‌های با ظرفیت بالا و برقراری ارتباط بی‌درنگ با تأخیر پایین، تجربه‌های کاربری جدیدی را در عرصه موبایل ایجاد کند. البته به گفته سامسونگ، این تجربه‌های کاربری جدید به عرصه موبایل محدود نبوده و حوزه‌های دیگری را نیز در بر می‌گیرد، از جمله اینترنت اشیا، ویدئوهای با رزولوشن بالا، هولوگرام‌ها، هوش مصنوعی و اتومبیل‌های خودران.

از دیگر داشته‌های مودم 5100 می‌توان به آی‌سی فرکانس رادیویی (RFIC)، ردیابی پوشش (Envelope Tracking) و آی‌سی مدیریت انرژی (PMIC) اشاره کرد. گفتنی‌ست مودم جدید سامسونگ تا پایان سال 2018 وارد بازار خواهد شد. به گفته این‌یاپ کانگ (Inyup Kang)، رییس کسب‌وکار تراشه‌های منطقی سامسونگ، فناوری ارتباطی 5G زمینه‌ساز فرصت‌هایی غیرقابل تصور بوده و سامسونگ نمی‌تواند از این فرصت‌ها چشم‌پوشی کند. شاید فکر کنید با توجه به آنچه تا به اینجا گفته شد، پرچمدار بعدی سامسونگ یعنی گلکسی اس10 در سال آینده با مودم 5100 عرضه شود، اما دی‌جی کو (DJ Koh)، مدیر کسب‌وکار موبایل سامسونگ، این امر را منتفی دانست و گفت گلکسی اس10 نخستین گوشی 5G سامسونگ نخواهد بود.

در پایان ذکر این نکته ضروری‌ست که کمپانی کوالکام حدود 2 سال پیش از طراحی یک مودم 5G با نام Snapdragon X50 خبر داده و حدود 2 ماه قبل، ماژول آنتن 5G مبتنی بر امواج میلی‌متری را نیز معرفی کرده بود. به گفته این شرکت آمریکایی، نخستین محصولات تجاری مجهز به این مودم، از اوایل سال 2019 وارد بازار خواهند شد. حال، اینکه سامسونگ بر چه مبنایی Exynos 5100 را نخستین مودم 5G در جهان نامیده، مشخص نیست.  

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا