اریکسون اعلام کرد: کاربران 5G طی 5 سال آینده، فراتر از 1 میلیارد نفر خواهند بود

نمایش خبر

تاریخ : 1397/3/26        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : شبکه تلفن همراه Mobile Network ، نسل پنجم 5G

واحد خبر mobile.ir : کمپانی مخابراتی اریکسون اخیرا جدیدترین گزارش خود از دنیای ارتباطات و موبایل را (تحت عنوان Ericsson Mobility Report) منتشر کرد. راه‌اندازی تجاری شبکه ارتباطی 5G و پیاده‌سازی اینترنت اشیاء سلولی (در مقیاسی بزرگ‌تر از آنچه قبلا پیش‌بینی شده بود) از مهم‌ترین سرفصل‌های این گزارش هستند. داده‌های گزارش حاکی از آنند که به لطف تلاش‌های کشورهایی چون آمریکا، کره جنوبی، ژاپن و چین، پیش‌بینی می‌شود تا سال 2023 – که بیش از 20 درصد از جمعیت جهان به تکنولوژی 5G دسترسی خواهند داشت – مشترکین شبکه ارتباطی 5G در سراسر دنیا به بیش از یک میلیارد نفر برسد. به گفته اریکسون، ترافیک داده‌های موبایل – از نوع ویدئویی – به رشد خود ادامه داده و تا پایان سال جاری میلادی، LTE تکنولوژی ارتباطی غالب خواهد بود.

Ericsson Mobility Report 5G Subscriptions by 2023

فدریک ججدلینگ (Fredrik Jejdling)، معاون اجرایی و مدیر بخش Business Area Networks در شرکت اریکسون، 2018 را سال تجاری شدن شبکه 5G و پیاده‌سازی اینترنت اشیاء سلولی در مقیاس بزرگ می‌داند. به گفته وی «این تکنولوژی‌ها نویدبخش قابلیت‌های جدیدی‌ست که زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده و صنایع را متحول خواهند کرد.» به اعتقاد ججدلینگ، این تغییر تنها در سایه تلاش مشترک از سوی بازیگران حوزه صنعت و مجریان مقررات رادیوئی محقق خواهد شد.

همانطور که در ابتدا گفته شد، برآورد می‌شود تا سال 2023 بیش از یک میلیارد نفر به شبکه 5G دسترسی داشته باشند. تمام اپراتورهای مهم آمریکا قرار است از اواخر سال 2018 تا اواسط سال 2019، عملیات گذار به شبکه 5G را اجرا کنند. طبق داده‌های گزارش اریکسون، ایالات متحده از لحاظ تجهیز به شبکه 5G پیشتاز بوده و تا سال 2023، حدود 50 درصد از کاربران آمریکا مشترکین 5G خواهند بود. پس از ایالات متحده، شمال شرق آسیا با 34 درصد و اروپای غربی با 21 درصد، بیشترین ضریب نفوذ شبکه 5G را خواهند داشت.

Ericsson Mobility Report 5G Subscriptions by 2023

مشترکان موبایل براساس فناوری مورد استفاده از 2013 تا 2023

طبق پیش‌بینی اریکسون، تا سال 2023، حدود 12 درصد از کل مشترکات موبایل از بستر 5G برخوردار خواهند شد. تا آن زمان، شبکه 4G LTE نیز با رشدی 12 درصدی، حدود 60 درصد از مشترکان ارتباطات را تشکیل می‌دهد (یعنی معادل 5.5 میلیارد مشترک). طبق برآوردها، تعداد کاربران mobile broadband (کاربرانی که به شکل وایرلس به اینترنت متصل می‌شوند) با رشدی 8 درصدی به 8.33 میلیارد نفر خواهد رسید، که از این تعداد، 7.17 میلیارد نفر کاربران اسمارت‌فون هستند. کاربران PCهای همراه، تبلت و روترهای همراه نیز با رشدی 4 درصدی به 320 میلیون نفر خواهد رسید. در مقابل، انتظار می‌رود تعداد کاربرانی که از طریق اتصال GSM/EDGE و WCDMA/HSP به اینترنت وصل می‌شوند به ترتیب 23 و 5 درصد کاهش داشته باشند.

Ericsson Mobility Report 5G Subscriptions by 2023

تعداد مشترکان موبایل از 2013 تا 2023

تا سال 2023، بیش از 20 درصد از ترافیک داده‌های موبایل در سراسر دنیا بر بستر 5G انجام خواهد شد. این حجم از ترافیک، 1.5 برابر مجموع حجم ترافیک داده‌های 3G ،4G و 2G در حال حاضر است. پیش‌بینی می‌شود ترافیک داده‌های موبایل طی 5 سال پیش رو به حدود 107 اگزابایت (EB) در ماه برسد. برای درک این حجم از ترافیک، تصور کنید هر مشترک موبایل در دنیا به مدت 10 ساعت از طریق اینترنت، ویدئوی فول HD تماشا کند. عمده ترافیک ویدئویی نیز در دست جوانان خواهد بود. کاربران بین 15 تا 24 سال، 2.5 برابر افراد بالای 45 سال به تماشای ویدئو از طریق اینترنت می‌پردازند. البته رزولوشن بالای نمایشگر اسمارت‌فون‌ها و ایجاد فرمت‌های جذاب – که گویی مخاطب را غرق در ویدئو می‌کند – تأثیر ویدئو بر ترافیک داده‌ای را تشدید می‌کند.

Ericsson Mobility Report 5G Subscriptions by 2023

ترافیک دیتای موبایل برحسب اسمارت‌فون‌های اکتیو (گیگابایت در ماه) در سمت چپ

ترافیک جهانی دیتای موبایل  (اگزابایت در هر ماه) در سمت راست

مثل تکنولوژی‌های قبلی ارتباطی، 5G نیز به احتمال زیاد ابتدا در مناطق متراکم شهری اجرا خواهد شد؛ جایی که اتصالات وایرلس – در دو نوع همراه و ثابت – نخستین موارد استفاده تجاری محسوب می‌شوند. سایر موارد استفاده عبارتند از صنایعی چون خودرو، تولید، خدمات شهری و سلامت.

پیش‌بینی اریکسون از گسترش ارتباطات اینترنت اشیاء سلولی، از نوامبر 2017 تاکنون، تقریبا 2 برابر شده است. به گفته اریکسون، با توجه به گسترش این نوع ارتباطات در مقیاس بزرگ در چین، انتظار می‌رود تعداد مشترکین آن تا سال 2023 به رقم 3.5 میلیارد برسد (طی 5 سال پیش رو، سالانه 30 درصد رشد). تکنولوژی‌های سلولی جدید اینترنت اشیا – مثل NB-IoT و Cat-M1 – به این رشد کمک کرده و به ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی و ارتباطی، این فرصت را می‌دهند تا بازدهی خود را تقویت کرده و ارزش مشتری را بالا ببرند. ناگفته نماند تا سال 2023، دیوایس‌های کوتاه‌بُرد اینترنت اشیا 17 درصد و دیوایس‌های سطوح گسترده 30 درصد رشد خواهند داشت.

Ericsson Mobility Report 5G Subscriptions by 2023

اتصالات اینترنت اشیاء در هر منطقه جغرافیائی به میلیارد عدد

با در نظر گرفتن توسعه سریع صنعت اینترنت اشیا در سال گذشته، این حجم از رشد جای تعجب ندارد، اما لازم به ذکر است که کشورهای شمال شرق آسیا و غرب اروپا، در استفاده از این تکنولوژی سرآمد خواهند بود. جالب است بدانید، طبق گزارش اریکسون، رشد گوشی‌های موبایل تا سال 2023، تنها 2 درصد تخمین زده شده است.

با استفاده از همین تکنولوژی‌ها و بر بستر همان شبکه LTE، اپراتورهای مخابراتی تاکنون بیش از 60 شبکه اینترنت اشیاء سلولی را راه‌اندازی نموده‌اند که از طیف متنوعی از کاربردها پشتیبانی می‌کند. این کاربردها در آمریکای شمالی به حوزه‌های لجستیک و مدیریت ناوگان و در چین به شهرهای هوشمند و کشاورزی هوشمند مربوط می‌شود.

توسعه 5G و اینترنت اشیا، طی 5 سال آینده به پیشرفت یکدیگر نیز کمک خواهند کرد، زیرا بسیاری از تکنولوژی‌های مرتبط با اینترنت اشیا – مثل اتومبیل‌های خودران – تا حدی به سرعت بالا و تأخیر پایین شبکه 5G وابسته‌اند. لذا تحلیل پیش‌گویانه اریکسون تا حد زیادی با پیش‌بینی سایر تحلیلگران در چند ماه اخیر، همخوانی دارد.

طبق پیش‌بینی اریکسون، آغاز پیاده‌سازی شبکه ارتباطی 5G، در مقطعی از سال 2018 تا اوایل سال 2019 اتفاق خواهد افتاد. در این بازه زمانی، دیوایس‌های بیشتری – مجهز به قطعاتی که دسترسی به باند فرکانس‌های مناسب را فراهم می‌کنند – عرضه خواهد شد. نسل اول دیوایس‌هایی که تنها از داده‌های 5G پشتیبانی می‌کنند، به احتمال زیاد از نیمه دوم سال 2018 وارد بازار خواهند شد. نخستین اسمارت‌فون‌های مجهز به شبکه 5G – در باندهای میانی – نیز از اوایل سال 2019 وارد بازار می‌شوند. احتمالا پشتیبانی از باندهای با طیف خیلی بالا در اسمارت‌فون‌ها، تا اواسط سال 2019 محقق می‌شود. اما اجرای جدی‌تر شبکه 5G در سال 2020 رقم خواهد خورد.  

منبع : Ericsson


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا