معرفی اولین ماژول‌ آنتن 5G مبتنی بر امواج میلی‌متری توسط کوالکام

نمایش خبر

تاریخ : 1397/5/2        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، نسل پنجم 5G ، گوشی هوشمند Smartphone ، امواج میلی‌متری mmWave

واحد خبر mobile.ir : با اینکه از معرفی مودم نسل پنجم Snapdragon X50 توسط کوالکام حالا نزدیک به دو سال می‌‌گذرد اما حضور و استفاده از این مودم در گوشی‌های موبایل به دلیل مشکلات و موانع فنی به تعویق افتاده و عمده این مشکلات تا به امروز به صورت حل نشده باقی مانده‌اند. شرکت کوالکام اما بالاخره در روز دوشنبه 23 جولای 2018 (1 تیر 1397) از جدیدترین دستاورد خود در این زمینه یعنی ماژول آنتن 5G مبتنی بر امواح میلی‌متری (mmWave) و خانواده ماژول‌های RF برای امواج زیر 6 گیگاهرتز پرده‌برداری کرد که با سایز و اندازه مناسب و فائق آمدن بر مشکلات این رده، راه را برای حضور فناوری 5G در گوشی‌های هوشمند آماده ساخته و احتمالا به زودی شاهد حضور گوشی‌های نسل پنجمی در بازار خواهیم بود.

Introducing Qualcomm 5G NR mmWave and Sub 6 GHz RF Module

محصولات سخت‌افزاری جدید کوالکام شامل ماژول آنتن QTM052 مبتنی بر فناوری mmWave و خانواده چهارگانه ماژول‌های آنتن QPM56xx برای کارکرد در فرکانس‌های رادیوئی زیر 6 گیگاهرتز می‌شود که هر دو برای قرار گرفتن در کنار مودم Snapdragon X50 طراحی شده‌اند. این دو محصول به سازندگان گوشی‌های هوشمند اجازه دسترسی به شبکه 5G از طریق طیف سریع‌تر (اما با برد کمتر) امواج میلی‌متری و یا از طریق شبکه قابل اعتمادتر (اما کندتر) امواج زیر 6 گیگاهرتزی را می‌دهد و اولین نتایج عملی آن در قالب محصولات جدید را احتمالا در نیمه اول سال 2019 شاهد خواهیم بود. حداکثر سرعت دانلود این مجموعه برای امواج میلی‌متری، روی کاغذ 5Gbps اعلام شده که البته این سرعت در دنیای واقعی احتمالا درحدود 1.4Gbps است. این نرخ تبادل دیتا از آنچه در حال حاضر در دنیای 4G با سرعت متوسطی در حدود 70Mbps برای اکثر کاربران در دسترس قرار دارد کاملا فراتر بوده و در مقایسه با سرعت 400 تا 500 مگابیت بر ثانیه طیف موج زیر 6 گیگاهرتز نیز رقم بسیار بالاتری به حساب می‌آید.

Introducing Qualcomm 5G NR mmWave and Sub 6 GHz RF Module

کریستیانو آمون (Cristiano Amon) ریاست کوالکام در این رابطه ضمن توصیف ماژول‌های جدید کوالکام به عنوان نقطه‌ عطفی برای صنعت گوشی‌های موبایل، این‌گونه می‌گوید: «سرمایه‌گذاری‌ اولیه [شرکت] Qualcomm Technologies در 5G به ماه اجازه ارائه کردن یک راه‌کار عملی از [فناوری] امواح میلی‌متری [برای] موبایل و همچنین یک راه‌کار کاملا مجتمع شده آنتن زیر 6 گیگاهرتز را داده است که پیش از این غیرقابل دسترس پنداشته می‌شد... با 5G کاربران می‌‌توانند انتظار سرعت‌های اینترنت در کلاس گیگابیتی را با [زمان] پاسخگوئی بی‌سابقه در کف دستان خود داشته باشند که تجربه موبایلی را متحول خواهد ساخت.»

امواج میلی‌متری یا mmWave تا به امروز به دلائل متعددی قابل به‌کارگیری برای ارتباطات بی‌سیم موبایلی نبوده‌اند که بسیاری از این مشکلات به موارد فنی و حتی طراحی دستگاه‌های همراه مرتبط می‌شود و از آن جمله می‌توان به جنس بدنه، شکل ظاهری، طراحی صنعتی، اتلاف حرارتی و الزامات رگولاتوری برای توان طیف موج انتقالی اشاره کرد. دامنه این مشکلات در این سال‌ها تا اندازه‌ای گسترش یافته‌ بود که بسیاری از آگاهان این صنعت، استفاده از امواج میلی‌متری در تجهیزات شبکه و گوشی‌های موبایل را غیر عملی ارزیابی کرده بودند. کوالکام اما با معرفی ماژول آنتن QTM052 از نوع mmWave که با قرار گرفتن در کنار Snapdragon X50 یک مجموعه کامل را تشکیل می‌دهد، چالش‌های اصلی پیش روی این فناوری را ظاهرا پشت سر گذاشته است. در این مجموعه از فناوری‌های متداول در این زمینه از جمله beam forming (تغییر شکل موج به زوایای دلخواه)، beam steering (تغییر جهت موج به سمت مقصد مورد نظر) و beam tracking (دنبال کردن مسیر یک موج تکی) پشتیبانی می‌کند که به شدت در بهبود برد، محدوده و قابلیت اطمینان سیگنال‌های mmWave موثر هستند.

Introducing Qualcomm 5G NR mmWave and Sub 6 GHz RF Module

ماژول QT052 کوالکام از قسمت‌های مختلفی از جمله فرستنده/گیرنده (transceiver) رادیوئی 5G NR، آی‌سی مدیریت توان، آنتن‌ آرایه فازی (phased antenna array) و اجزای موسوم به RF front-end می‌شود که همگی در مجموعه کاملا کوچکی در کنار هم قرار گرفته‌اند که برای استفاده در گوشی‌های موبایل ایده‌آل بوده و به گفته کوالکام می‌توان بدون تغییر در طراحی گوشی‌های امروزی تا 4 عدد آنها را در یک گوشی موبایل قرار دارد.

با وجود آنکه فناوری mmWave راه‌حل ایده‌آل برای پوشش 5G در مناطق شهری پر تراکم و محیط‌های داخلی پر جمعیت به حساب می‌اید اما پوشش فراگیر 5G NR (ایِر اینترفیس یا لینک ارتباطی مابین دستگاه موبایل و ایستگاه رادیوئی بر بستر 5G) در عمل در طیف فرکانسی کمتر از 6 گیگاهرتز رخ می‌دهد به همین منظور در این نوبت کوالکام علاوه بر QT052، از ماژول‌های RF سری QPM56xx نیز رونمائی کرده که در همکاری با مودم 5G اسنپ‌دراگون X50 امکان پشتیبانی از 5G NR در باندهای زیر 6 گیگاهرتز را برای گوشی‌های هوشمند فراهم می‌کنند. اعضای مختلف این خانواده شامل چهار ماژول QDM5650 ،QPM5651 ،QPM5650 و QDM5652 می‌شود که در سه محدوده فرکانسی شامل 3.3 تا 4.2 گیگاهرتزی، 3.3 تا 3.8 گیگاهرتزی و 4.4 تا 5 گیگاهرتزی فعال بوده و امکان ارائه فناوری 5G NR massive MIMO در گوشی‌های موبایل را فراهم می‌کنند.

Introducing Qualcomm 5G NR mmWave and Sub 6 GHz RF Module

ماژول‌های آنتن جدید شرکت کوالکام در حال حاضر در اختیار مشتریان این شرکت برای تست و بررسی قرار گرفته‌‌اند و طبق پیش‌بینی‌ها احتمالا در سال آینده میلادی دیوایس‌های مجهز به اتصال 5G در بازار حضور خواهند یافت. 

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا