گزارش مالی ال‌جی از سه‌ماهه دوم 2018 – تبلیغات گزاف برای پرچمدارها نتیجه نداد

نمایش خبر

تاریخ : 1397/5/7        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، ال جی LG

واحد خبر mobile.ir : کمپانی ال‌جی الکترونیکس در روز پنجشنبه 26 جولای 2018 (4 مرداد 1397) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه دوم سال 2018 منتشر نمود. طبق این گزارش، مجموع فروش ال‌جی در این فصل، 15.02 تریلیون وان کره (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 13.9 میلیارد دلار آمریکا) بوده که در مقایسه با فروش ال‌جی در مدت مشابه سال گذشته، 3.2 درصد افزایش داشته است. سود عملیاتی این کمپانی نیز طی این مدت با 16.1 درصد رشد نسبت به سه‌ماهه دوم سال 2017، به رقم 771 میلیارد وان (715.1 میلیون دلار) بالغ شد. سودآوری قدرتمند ال‌جی در فروش لوازم خانگی و محصولات بخش سرگرمی‌های خانگی، مجددا توانست زیان‌دهی‌ چندین باره بخش‌های ارتباطات موبایل و کسب‌وکار قطعات خودرو را خنثی نماید.

LG Q2 2018 Financial Results

در کنار نتایج مالی سه‌ماهه دوم، ال‌جی نتایج مربوط به نیمه نخست سال 2018 را هم در این گزارش منعکس کرده است. به گفته ال‌جی، میزان فروش و سود عملیاتی شرکت در نیمه نخست سال بی‌سابقه بوده است؛ درآمد نیم‌سال اول ال‌جی با 3.2 درصد رشد نسبت به نیمه نخست سال 2017، به 30.14 تریلیون وان (28 میلیارد دلار) رسیده و سود عملیاتی نیم‌سال اول 2018 نیز 1.88 تریلیون وان (1.7 میلیارد دلار) اعلام شده که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، 18.5 درصد افزایش داشته است. با توجه به ابهامات و نبود اطمینانی که در شرایط بازار، رقابت و عرصه تجارت جهانی دیده می‌شود، تمرکز ال‌جی در نیمه دوم سال، بر رقابت روی قیمت‌ها و رشد سودده خواهد بود.

در ادامه، نگاه جزئی‌تری خواهیم داشت به عملکرد تک‌تک بخش‌های کمپانی ال‌جی الکترونیکس:

• شرکت ارتباطات موبایل ال‌جی

شاید باور این موضوع کمی سخت باشد، ولی کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های ال‌جی طی 4 سال اخیر، حتی یک فصل هم سودآوری نداشته است. در اوایل سال 2018، ال‌جی از اتخاذ یک استراتژی جدید برای خروج کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های خود از بحران خبر داد؛ طبق این استراتژی، ال‌جی عرضه گوشی جدید طبق یک برنامه زمانی منظم را کنار گذاشته و تنها زمانی که نیاز به تولید یک گوشی هوشمند جدید را حس کند، اقدام به این کار خواهد کرد. اما گویا این استراتژی هم جوابگو نبوده و ال‌جی برای پنجمین فصل متوالی، در عرصه موبایل ناموفق عمل کرده است.

LG G7 ThinQ

LG G7 ThinQ

طبق گزارش اخیر، فروش شرکت ارتباطات موبایل ال‌جی در فصل اخیر 2.07 تریلیون وان (1.92 میلیارد دلار) بوده که نسبت به فروش مدت مشابه سال گذشته (2.70 تریلیون وان، معادل 2.39 میلیارد دلار) کاهش داشته است. ال‌جی کاهش فروش نسبت به سال قبل را به کندی رشد بازار جهانی گوشی‌های هوشمند و افت فروش این محصولات در رده‌های میانی و پایینی در منطقه آمریکای لاتین نسبت می‌دهد. اما به اعتقاد برخی کارشناسان، ناکامی ال‌جی در فروش گوشی‌های خود، تنها به یک منطقه محدود نمی‌شود.

این میزان از فروش، هیچ سودی را برای ال‌جی در پی نداشته و زیانی بالغ بر 185.4 میلیارد وان (171.95 میلیون دلار) را بر شرکت تحمیل کرده است. اگر نگاهی به آمارهای قبلی بیندازیم (زیان 117 میلیون دلاری در سه‌ماهه دوم 2017 و زیان نزدیک به 127 میلیون دلاری در سه‌ماهه اول 2018) متوجه می‌شویم که اوضاع بخش موبایل، وخیم‌تر شده است. به گفته ال‌جی، عواملی چون کاهش فروش‌های قراردادی و افزایش هزینه‌های بازاریابی برای عرضه پرچمدارهای ال‌جی، از مهم‌ترین دلایل زیان‌دهی بخش موبایل در سه‌ماهه اخیر بوده‌اند.

ال‌جی با معرفی اسمارت‌فون‌های LG G7 ThinQ و V35 ThinQ در ماه می، امیدوار بود که بتواند تحولی در کسب‌وکار موبایل خود ایجاد کند، اما ظاهرا این دو پرچمدار هنوز آن طور که باید و شاید، جای خود را در بین کاربران پیدا نکرده‌اند. تحلیلگران بر این باورند که به دلیل تقاضای ضعیف برای خرید موبایل در سراسر جهان، به احتمال زیاد سریال ناکامی‌های اسمارت‌فون‌های ال‌جی تا پایان سال جاری میلادی نیز ادامه خواهد داشت، به ویژه اینکه تنش در روابط تجاری چین و آمریکا نیز بر قیمت قطعات و مواد اولیه صنعت الکترونیک تأثیر گذاشته و مزید بر علت خواهد شد. البته ال‌جی مدعی شده که برای افزایش فروش این دو گوشی در سراسر جهان، در پی بهبود ساختار کسب‌وکار خود است.

• شرکت لوازم خانگی و سیستم‌های تهویه مطبوع ال‌جی

مثل همیشه کسب‌وکار لوازم خانگی ال‌جی بهترین عملکرد را در بین بخش‌های دیگر داشت و توانست 5.26 تریلیون وان (4.88 میلیارد دلار) را عاید شرکت کند که از این میزان، 457.2 میلیارد وان (424.04 میلیون دلار) سود عملیاتی این بخش بوده است. فروش فصلی قدرتمند سیستم‌های تهویه، در کنار افزایش عرضه دستگاه‌های مراقبت از لباس (موسوم به LG Styler) و دستگاه‌های تصفیه هوا (به ویژه در بازار داخلی کره)، موجب شد تا درآمد فصل اخیر این بخش، نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.3 درصد افزایش یابد. همچنین، ال‌جی موفق شد با اتکا بر مدیریت هزینه‌ها و فروش ماشین لباسشویی و یخچال‌های پیشرفته، عوامل نامطلوبی مثل قیمت بالای مواد اولیه و نرخ نامطلوب تبدیل ارز را بی‌اثر کرده و سود عملیاتی این بخش را 1.7 درصد نسبت به پارسال افزایش دهد.

LG Styler

LG Styler

ناگفته نماند، درآمد ال‌جی از راه فروش لوازم خانگی و سیستم‌های تهویه در نیمه نخست سال 2018 برای اولین بار از 10 تریلیون وان (9.47 میلیارد دلار) عبور کرده که در تاریخ این شرکت بی‌سابقه است. البته به گفته ال‌جی – که در زمینه لوازم خانگی با کمپانی آمریکایی Whirlpool در بازار ایالات متحده رقابت دارد – افزایش منازعات تجاری جهان در سه‌ماهه سوم سال جاری به کسب‌وکار لوازم خانگی نیز آسیب خواهد زد. به عنوان مثال، Whirlpool در هفته گذشته اعلام کرد که تعرفه‌هایی که آمریکا برای واردات مواد اولیه وضع کرده، قیمت‌ها را در نیمه دوم سال 2018 بالا خواهد برد.

• شرکت سرگرمی‌های خانگی ال‌جی

3.82 تریلیون وان (3.54 میلیارد دلار) رقم فروش محصولات این بخش در سه‌ماهه اخیر بوده که از این میزان، 407 میلیارد وان (377.48 میلیون دلار) سود عملیاتی عاید شرکت شده که نشان از حاشیه سود 10.6 درصدی دارد. به لطف فروش خوب محصولاتی از قبیل تلویزیون‌های OLED و SUPER UHD و دیگر محصولات پیشرفته، فروش این بخش در فصل اخیر 4.1 درصد رشد سالانه داشته است. نکته قابل توجه در اینجا آن است که شرکت سرگرمی‌های خانگی با دست‌یابی به رشد سالانه 44.1 درصدی در سود عملیاتی، موفق شد حاشیه سود دورقمی خود در سه‌ماهه نخست 2018 را بار دیگر تکرار کند.

LG OLED C8 TV

تلویزیون OLED ال‌جی مدل C8

درست است که ال‌جی دومین تولیدکننده تلویزیون در جهان محسوب می‌شود، اما با در نظر گرفتن رکود اقتصادی مناطقی چون آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا در نیمه دوم سال 2018، انتظار می‌رود بازار جهانی تلویزیون با افت تقاضا مواجه شود. لذا ال‌جی قصد دارد با گسترش فروش محصولات پیشرفته و بهبود رقابت در زمینه قیمت‌ها، استراتژی سوددهی خود در این کسب‌وکار را حفظ کند.

• شرکت تجهیزات خودروی ال‌جی

مثل فصل قبل، کسب‌وکار خودروی ال‌جی نتوانست انتظارها را برآورده کند. تولید انبوه قطعات خودرو با شروع پروژه‌های جدید، رقم فروش این بخش را با 3.9 درصد افزایش نسبت به زمان مشابه در سال قبل به 872.8 میلیارد وان (809.5 میلیون دلار) رساند، اما با این وجود باز هم زیانی معادل 32.5 میلیارد وان (30.14 میلیون دلار) را برای شرکت به بار آورد. ال‌جی افزایش قیمت مواد اولیه مثل تراشه‌های حافظه و نیاز به منابع اضافی برای پروژه‌های جدید را علت اصلی زیان‌دهی بخش خودرو می‌داند. ابهامات موجود در صنعت جهانی خودرو و سیاست تجاری آمریکا، کسب‌وکار خودروی ال‌جی را تا پایان سال جاری میلادی به چالش خواهد کشید، اما رشدی که برای خودروهای الکتریکی و متصل به اینترنت پیش‌بینی می‌شود، از نگاه ال‌جی در درازمدت آینده امیدوارکننده‌ای را برای بخش تجهیزات خودروی این شرکت در پی خواهد داشت.

• شرکت بیزنس به بیزنس ال‌جی

LG Q2 2018 Financial Results

میزان فروش و سود عملیاتی این بخش طی سه‌ماهه اخیر به ترتیب برابر با 588.5 میلیارد وان (545.82 میلیون دلار) و 39 میلیارد وان (36.17 میلیون دلار) گزارش شده است. فروش قدرتمند تابلوهای بزرگ اطلاع‌رسانی دیجیتال و ماژول‌های خورشیدی پربازده، درآمد این بخش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا 10.7 درصد افزایش داد. اما آنچه در اینجا جلب توجه می‌کند، رشد چشمگیر 73.3 درصدی در سود عملیاتی‌ست که به گفته ال‌جی در نتیجه افزایش فروش محصولات پیشرفته و وضع قیمت‌های رقابتی حاصل شده است. در نیمه دوم سال، پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای خرید تابلوهای اطلاع‌رسانی دیجیتال همچنان افزایش داشته باشد، اما به احتمال زیاد به دلیل شرایط متغیر تجارت بین‌المللی، کسب‌وکار ماژول‌های خورشیدی ال‌جی با رقابت و چالش بیشتری در بازار مواجه خواهد شد.  

منبع : LG


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا