گزارش مالی ال‌جی از سه‌ماهه اول 2018 – بهترین سه‌ماهه نخست در تاریخ کمپانی ال‌جی

نمایش خبر

تاریخ : 1397/2/10        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، ال جی LG

واحد خبر mobile.ir : کمپانی ال‌جی الکترونیکس معمولا در سایه رقیب جهانی و منطقه‌ای خود، سامسونگ، حرکت کرده، اما طی چند فصل اخیر، هر دوی این شرکت‌ها در قوی‌ترین حوزه‌های فعالیت خود بسیار موفق بوده و رکوردها را یکی پس از دیگری جابجا کرده‌اند. این روزها سامسونگ عمده درآمد خود را از راه فروش تراشه‌های حافظه، پروسسورهای موبایلی و اسمارت‌فون به دست می‌آورد، اما کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های ال‌جی حال و روز خوبی نداشته و به جای آن محبوبیت و سودآوری روزافزون محصولاتی چون ماشین لباسشویی، سیستم‌ تهویه، خشک‌کن، دستگاه تصفیه هوا و مهم‌تر از همه تلویزیون‌های این شرکت است که عملکرد ضعیف بخش موبایل را جبران می‌کند. ظاهرا سریال ناکامی‌های کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های ال‌جی به پایان نرسیده و در سال 2018 هم ادامه دارد.

LG Q1 2017 Financial Results

کمپانی ال‌جی در روز پنجشنبه 26 آوریل 2018 (6 اردیبهشت 1397) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه نخست سال 2018 منتشر کرد. طبق این گزارش، مجموع درآمد ال‌جی طی این فصل برابر با 15.12 تریلیون وان کره (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 14.1 میلیارد دلار آمریکا) بوده که از این مقدار، 1.11 تریلیون وان (1.03 میلیارد دلار) سود عملیاتی ال‌جی اعلام شده است. مقایسه این ارقام با آمار سال گذشته نشان می‌دهد که میزان فروش ال‌جی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.2 درصد افزایش داشته و سود عملیاتی بیش از 20 درصد نسبت به فصل اول سال 2017 رشد داشته است. لذا می‌توان گفت از لحاظ درآمد و سود، فصل اخیر در بین تمام سه‌ماهه‌های نخست تاریخ ال‌جی، بهترین محسوب می‌شود. همچنین از سه‌ماهه دوم سال 2009 تاکنون، این میزان از سودآوری در یک فصل سابقه نداشته است.

شرکت لوازم خانگی و سیستم‌های تهویه مطبوع، در کنار کسب‌وکار سرگرمی‌های خانگی ال‌جی، طی فصل اخیر بیشترین سود عملیاتی خود در یک فصل را گزارش کرده و هر دو به حاشیه سود دو رقمی دست یافتند. این نخستین بار در تاریخ کمپانی ال‌جی‌ست که مجموع سود این دو بزرگ‌ترین کسب‌وکار LG در یک فصل، از 1 تریلیون وان فراتر می‌رود. فعالیت‌های ال‌جی در زمینه بیزنس به بیزنس (مثل فروش قطعات به سایر کمپانی‌ها) نیز در این فصل با سودآوری خوبی همراه بوده و تنها، کسب‌وکارهای موبایل و خودرو زیان‌ده بوده‌اند.

در ادامه عملکرد بخش‌های مختلف کمپانی ال‌جی را به تفکیک بررسی می‌کنیم:

• شرکت ارتباطات موبایل ال‌جی

علی‌رغم کسب درآمدی معادل 2.16 تریلیون وان (2.01 میلیارد دلار)، کسب‌وکار موبایل طی فصل اخیر، زیانی به ارزش 136.1 میلیارد وان (126.85 میلیون دلار) را به ال‌جی تحمیل کرد (مقایسه کنید با ضرر 200 میلیون وان در فصل اول سال 2017 که با نرخ کنونی تبدیل ارز، به 185 هزار دلار بالغ می‌شود). تغییری که شرکت در استراتژی خود برای عرضه اسمارت‌فون اعمال کرد، موجب شد تا میزان فروش این بخش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یابد. اما به‌رغم افزایش قیمت قطعات، ال‌جی موفق شد با ادامه روند بهبود ساختار کسب‌وکارش، کسری عملیاتی خود را کاهش دهد.

LG V30S ThinQ

LG V30S ThinQ

برای نخستین بار، چو سانگ-جین (Cho Sung-jin)، مدیر عامل ال‌جی، در جریان نمایشگاه CES 2018 استراتژی جدید ال‌جی را فاش و تأکید کرد که این کمپانی تنها زمانی دست به عرضه اسمارت‌فون جدید می‌زند، که نیاز به آن حس شود. در کنار این مطلب، وی از تولید مدل‌های بیشتری از سری اسمارت‌فون‌های پرچمدار G و V خبر داده بود. این وعده در MWC 2018 عملی شد و در این رویداد، ال‌جی از اسمارت‌فونی با نام V30S ThinQ رونمایی کرد. این پرچمدار، در مقایسه با V30 برتری‌هایی داشت، از جمله RAM و فضای ذخیره‌سازی بیشتر و امکانات بهبودیافته دوربین با بهره‌گیری از هوش مصنوعی.

در حال حاضر، در شرایطی که کارشناسان، رشدی راکد و رقابتی شدید را برای بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم پیش‌بینی کرده‌اند، ال‌جی امیدوار است تا در فصل پیش رو، نتایج مثبتی را در بخش موبایل شاهد باشد. چشم امید ال‌جی در این زمینه به 2 مورد است: افتتاح مرکز ارتقای نرم‌افزار یا Software Upgrade Center برای ارائه پشتیبانی بهتر به مشتریان و عرضه پرچمداری با نام G7 ThinQ. این اسمارت‌فون رسما ظاهرا در 2 می (12 اردیبهشت) معرفی خواهد شد. شنیده‌ها حاکی از آنند که این اسمارت‌فون از یک صفحه نمایش ال‌سی‌دی بسیار باکیفیت (به همراه یک بریدگی در بالای آن) و یک دکمه اختصاصی برای هوش مصنوعی، برخوردار است. تراشه اسنپ‌دراگون 845 و دوربین دوگانه 16 مگاپیکسلی از دیگر مشخصات احتمالی G7 ThinQ برشمرده شده‌اند.

با نگاهی به گزارش مالی ال‌جی از سه‌ماهه دوم 2017، در می‌یابیم که فروش پایین‌تر از حد انتظار G6 و دیگر گوشی‌های پیشرفته ال‌جی در آن مقطع، زیانی برابر با 132.4 میلیارد وان (117.2 میلیون دلار) را برای شرکت به بار آورده بود. لذا اگر هدف ال‌جی ایجاد تحول در بخش موبایل است، G7 بایستی یک سر و گردن بالاتر از مدل‌های قبلی باشد.

• شرکت لوازم خانگی و سیستم‌های تهویه مطبوع ال‌جی

4.92 تریلیون وان (4.59 میلیارد دلار) رقم درآمد و 553.1 میلیارد وان (515.51 میلیون دلار) میزان سود عملیاتی ال‌جی از این بخش در سه‌ماهه اخیر اعلام شده است. طی این مدت، فروش محصولاتی چون سیستم‌های تهویه، ماشین لباسشویی‌های پیشرفته، مدل‌های جدیدی از خشک‌کن، دستگاه‌های تصفیه هوا و دستگاه‌های مراقبت از لباس – با نام تجاری LG Styler – در بازار کره جنوبی افزایش یافت.

LG Styler

LG Styler

همچنین فروش این محصولات در بازارهای اروپا، آسیا و آمریکای لاتین نیز با رشد سالانه 9.3 درصد همراه شد. فروش بیشتر محصولات پیشرفته و هزینه‌های کمتر (ناشی از بازدهی‌های عملیاتی)، سود عملیاتی این بخش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 8.2 درصد افزایش داد. با توجه به اینکه در نیمکره شمالی، دومین فصل از سال، گرم‌ترین دوره زمانی به شمار می‌رود، انتظار می‌رود طی سه‌ماهه دوم، فروش سیستم‌های تهویه و یخچال‌ها به اوج خود برسد.

• شرکت سرگرمی‌های خانگی ال‌جی

این بخش هم با کسب درآمدی معادل 4.12 تریلیون وان (3.84 میلیارد دلار) و سود عملیاتی 577.3 میلیارد وان (538.07 میلیون دلار)، عملکرد قدرتمندی را به نمایش گذاشت. فروش محصولات پیشرفته‌ای چون تلویزیون‌های OLED و SUPER UHD در فصل اخیر به قوت خود ادامه داشت و رشد سالانه 7.4 درصدی را در درآمد این بخش رقم زد.

LG Super UHD TV

نکته قابل توجه آن است که به لطف محبوبیت بالای تلویزیون‌های پیشرفته ال‌جی و ساختار بهبودیافته هزینه‌های این شرکت، سود عملیاتی این بخش نسبت به مدت مشابه سال گذشته 76.5 درصد رشد داشته و موجب شد تا این بخش برای نخستین بار در تاریخ ال‌جی، به حاشیه سود دورقمی (14 درصد) در یک فصل دست یابد. با توجه به در پیش بودن رویدادهای مهم ورزشی (از جمله جام جهانی فوتبال) در سه‌ماهه دوم، ال‌جی پیش‌بینی می‌کند که بازار جهانی تلویزیون از این رویدادها سود خواهد برد.

• شرکت تجهیزات خودروی ال‌جی

درآمدی معادل 840 میلیارد وان (782.9 میلیون دلار) و زیان عملیاتی برابر با 17 میلیارد وان (15.84 میلیون دلار) حاصل کار شرکت تجهیزات خودروی ال‌جی در سه‌ماهه نخست بوده است. کند شدن روند فروش خودرو در فصل اخیر، موجب شد تا فروش محصولات مربوط به کسب‌وکار دیوایس‌های جانبی مولتی‌مدیای مرتبط با خودرو (infotainment) نسبت به مدت مشابه سال قبل، 1 درصد افت کند. با توجه به تمرکز روزافزون صنعت خودرو روی اتومبیل‌های الکتریکی و خودران در آمریکای شمالی و اروپا، ال‌جی چشم‌انداز روشنی را در درازمدت برای خود ترسیم کرده است. ال‌جی از طریق همکاری استراتژیک با مشتریان کلیدی خود و همچنین همکاری بیشتر با سایر بخش‌های شرکت، تقویت کسب‌وکار قطعات خودرو را ادامه خواهد داد.

• شرکت بیزنس به بیزنس ال‌جی

طی سه‌ماهه اول، کسب‌وکار بیزنس به بیزنس ال‌جی 642.7 میلیارد وان (599 میلیون دلار) درآمد کسب کرد که 78.8 میلیارد وان (73.45 میلیون دلار) از این رقم، سود عملیاتی این بخش اعلام شده است. فروش بیشتر نمایشگرهای بزرگ مورد استفاده در تابلوهای اطلاع‌رسانی دیجیتال و همچنین فروش ماژول‌های خورشیدی با عملکرد بالا، درآمد فصل اخیر را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا 24 درصد افزایش داد. ال‌جی مدعی شده که سود عملیاتی این فصل نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با رشد خیره‌کننده 192 درصدی همراه شده است. ال‌جی این موفقیت را به محبوبیت روزافزون محصولات تبلیغاتی پیشرفته مثل تابلوهای اطلاع‌رسانی دیجیتال LG OLED و رقابت شدید بر سر پایین آوردن قیمت‌ها، نسبت می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود که همین روند در سه‌ماهه دوم نیز ادامه داشته باشد. 

منبع : LG


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا