گزارش مالی ال‌جی از سه‌ماهه پایانی و مجموع سال 2017 – تغییر استراتژی برای برون‌رفت از بحران موبایل

نمایش خبر

تاریخ : 1396/11/8        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، LG V30 ، ال جی LG

واحد خبر mobile.ir : کمپانی ال‌جی الکترونیکس در روز پنجشنبه 25 ژانویه 2018 (5 بهمن 1396)، ضمن ارائه گزارش مالی خود از سه‌ماهه پایانی سال 2017، نتایج مالی مربوط به کل سال 2017 را نیز منتشر کرد. طبق این گزارش، مجموع درآمد ال‌جی در سال 2017 برابر با 61.4 تریلیون وان کره (با نرخ تبدیل کنونی ارز، تقریبا برابر با 55.4 میلیارد دلار) بوده که نسبت به درآمد سال 2016 حدود 10.9 درصد افزایش داشته و بالاترین درآمد سالانه در تاریخ کمپانی ال‌جی محسوب می‌شود. همچنین، 2.47 تریلیون وان (2.23 میلیارد دلار) رقم سود ال‌جی در سال 2017 اعلام شده که نسبت به سال 2016 با رشد چشمگیر 85 درصد همراه بوده و بالاترین سود ال‌جی از سال 2009 به بعد، محسوب می‌شود.

LG Q4 and Full Year 2017 Financial Results

ال‌جی این افزایش سود را به عملکرد قدرتمند بخش لوازم خانگی پیشرفته و تلویزیون‌ها نسبت داده است. حال، نگاهی داریم به نتایج مالی ال‌جی در سه‌ماهه پایانی سال 2017. طی این مدت، ال‌جی 16.96 تریلیون وان (15.3 میلیارد دلار) درآمد کسب کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 15 درصد رشد داشته است. گفتنی‌ست، 366.8 میلیارد وان (330.9 میلیون دلار) از این رقم، سود عملیاتی ال‌جی طی فصل اخیر بوده است. در حالی‌که همه چیز نشان از موفقیت ال‌جی دارد، بخش موبایل این شرکت تنها نکته منفی گزارش است که همچنان روی نوار زیان‌دهی‌ست. در ادامه، عملکرد بخش‌های مختلف شرکت ال‌جی را هم در سه‌ماهه پایانی و هم در کل سال 2017، مشاهده می‌کنید:

• شرکت ارتباطات موبایل ال‌جی

درآمد بخش موبایل ال‌جی طی سه‌ماهه چهارم، 3.07 تریلیون وان (2.77 میلیارد دلار) بوده که نسبت به رقم درآمد سه‌ماهه سوم (2.81 تریلیون وان، معادل 2.48 میلیارد دلار) افزایش داشته است. اما این افزایش برای به سود رساندن بخش موبایل کافی نبوده و کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های ال‌جی، مثل فصل‌های قبل، متحمل زیان شده، ولی این بار رقم زیان عملیاتی به 213.2 میلیارد وان (192.33 میلیون دلار) کاهش یافته است (مقایسه کنید با زیان 331.37 میلیون دلاری که ال‌جی در سه‌ماهه سوم متحمل شده بود). به گفته ال‌جی، فروش قدرتمند LG V30 و دیگر اسمارت‌فون‌های پیشرفته در کنار "ساختار کسب‌وکار بهبودیافته"، دو عاملی بودند که زیان‌دهی ال‌جی در سه‌ماهه چهارم را کاهش دادند.

LG V30

LG V30

بخش قابل‌توجهی از آنچه که ال‌جی از آن به عنوان "ساختار کسب‌وکار بهبودیافته" یاد می‌کند، به تصمیم غافلگیرکننده این کمپانی در اوایل ژانویه 2018 برمی‌گردد؛ اینکه از این به بعد ال‌جی اسمارت‌فون‌های خود را طبق یک برنامه زمانی سالانه و منظم، عرضه نمی‌کند. به گفته مقامات ال‌جی، از این پس به جای عرضه سالانه گوشی‌ها، شرکت اسمارت‌فون‌هایش را به شکل استراتژیک‌تری، ارتقا می‌دهد. به این ترتیب که به جای عرضه مدل‌های مختلف از روی یک جدول زمانی از پیش تعیین‌شده، ال‌جی تنها زمانی اقدام به عرضه گوشی جدید می‌کند که آن دیوایس کاملا و از هر جهت آماده بوده و نیاز به آن حس شود.

جنبه دیگر این استراتژی، استفاده بهتر از انواع مدل‌های کنونی‌ست تا بدین وسیله، سرمایه‌گذاری برای توسعه آنها، به حداکثر برسد. به احتمال زیاد، نمونه عملی این استراتژی جدید را چند هفته دیگر در کنگره جهانی موبایل (MWC 2018) با رونمایی از LG V30+ alpha مشاهده خواهیم کرد؛ اسمارت‌فونی که نسخه اصلاح‌شده V30 به شمار خواهد رفت، نه جایگزین آن.

وضع تعرفه‌ واردات برای لوازم خانگی غیرآمریکایی توسط دولت ترامپ به منظور افزایش حمایت از تولیدات داخلی آمریکا و رقابت شدید با سازندگان چینی، از دیگر عواملی‌ست که ال‌جی در توجیه ناکامی‌های کسب‌وکار اسمارت‌فون‌ها به آنها اشاره کرده است. البته لازم به ذکر است، ظاهرا تعداد گوشی‌های هوشمندی که در سه‌ماهه چهارم به فروش رفته‌، نسبت آنچه در سه‌ماهه سوم به فروش رسیده، 2 درصد افزایش داشته‌ که ال‌جی این اتفاق را به فروش بالای V30 و Pixel 2 XL (محصول مشترک ال‌جی و گوگل) نسبت می‌دهد.

LG Q6

LG Q6

به گفته ال‌جی، سه اسمارت‌فون Q6 ،V30 و X4، محصولات کلیدی شرکت در بخش موبایل به شمار می‌روند. شاید برای‌تان جالب باشد که ال‌جی، پرچمدارهای G6 و G6+ را – علی‌رغم اینکه هر دو در لیست سوبسید تبلیغاتی آمازون برای تلفن‌های همراه (موسوم به طرح Prime Exclusive) قرار دارند – جزو محصولات کلیدی خود حساب نکرده است. به اعتقاد برخی کارشناسان، نام‌گذاری اسمارت‌فون‌های پرچمدار ال‌جی تحت عنوان سری G، به احتمال زیاد به پایان رسیده و طبق بعضی گزارش‌ها، پرچمداری که قرار بود در MWC 2018 تحت عنوان LG G7 رونمایی شود، ممکن است با نامی متفاوت و در زمانی دیگر معرفی گردد.

طبق خبرگزاری Korea Herald، به دستور جو سئونگ-جین (Jo Seong-jin)، مدیر عامل ال‌جی، تیم طراح G7 بایستی کار طراحی این پرچمدار را از ابتدا شروع کرده و محصولی کاملا متفاوت از آنچه در ذهن داشته را پیاده‌سازی نماید. لذا شاید اسمارت‌فون جدید ال‌جی به این زودی‌ها به بازار عرضه نشود. هرچند که این خبر، بعدا توسط ال‌جی تکذیب شد و یکی از مقامات ال‌جی از آماده‌سازی مقدمات برای عرضه G7 در موعد مشخص، خبر داد.

اما سؤالی که خیلی از ذهن‌ها را به خود مشغول کرده، این است که چرا پس از چند سال زیان‌دهی، ال‌جی تولید اسمارت‌فون را متوقف نمی‌کند؟ به باور برخی کارشناسان، تا زمانی که سوددهی ال‌جی در بخش‌های دیگر جریان دارد، تولید اسمارت‌فون در این شرکت (حتی با زیان‌دهی متوسط) می‌تواند ادامه داشته باشد. توجیه این کار در آن است که، صرف باقی ماندن در کارزار صنعت اسمارت‌فون، به خودی خود یک ارزش محسوب شده و حداقل فایده آن برای شرکت در این است که مصرف‌کننده هنگام خرید دیگر اقلام الکترونیکی، نام برند ال‌جی را در ذهن خود دارد. ناگفته نماند، ال‌جی در سال 2017، تنها 11.67 تریلیون وان (10.52 میلیارد دلار) از راه فروش اسمارت‌فون، به دست آورد.

• شرکت لوازم خانگی و سیستم‌های تهویه مطبوع ال‌جی

طی سه‌ماهه اخیر، درآمد این بخش از شرکت ال‌جی با 7 درصد رشد سالانه به 4.33 تریلیون وان (3.91 میلیارد دلار) رسیده و به گفته ال‌جی، فروش محصولات این بخش در کشور کره تا 27 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. البته عواملی چون هزینه‌های بالای بازاریابی برای لوازم خانگی سری LG SIGNATURE، سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی در آمریکای شمالی و هزینه‌های تحقیق و توسعه مربوط به لوازم خانگی مجهز به هوش مصنوعی و ربات‌ها، باعث شد تا سود عملیاتی این بخش در فصل اخیر، به 80.7 میلیارد وان (72.8 میلیون دلار) کاهش یابد.

LG Twinwash

لازم به ذکر است که شرکت لوازم خانگی و سیستم‌های تهویه مطبوع، طی سال 2017 به درآمدی معادل 19.23 تریلیون وان (17.34 میلیارد دلار) دست یافت که در قیاس با سال قبل 11 درصد افزایش داشته است. به گفته ال‌جی، تقاضای قدرتمند برای محصولات پیشرفته – از قبیل ماشین لباسشویی‌های TWINWash، یخچال‌های InstaView و لوازم خانگی کم‌مصرف – این رشد را رقم زده‌اند. البته ناگفته نماند، طرح حمایت از تولید داخلی در آمریکا، در این قسمت نیز گریبان‌گیر ال‌جی بوده و علاوه بر وضع مالیات 20 درصدی برای سری اولِ 1.2 میلیون ماشین لباسشویی واردشده به آمریکا، بقیه ماشین لباسشویی‌های وارداتی شامل 50 درصد عوارض خواهند شد. حال باید دید اعمال این سیاست، طی ماه‌های آتی چه تأثیری بر کسب‌وکار ال‌جی خواهد داشت.

• شرکت سرگرمی‌های خانگی ال‌جی

ال‌جی مدعی‌ست که به لطف تقاضای فزاینده برای تلویزیون‌های پیشرفته این کمپانی، درآمد بخش سرگرمی‌های خانگی در سه‌ماهه چهارم 2017، با رشد سالانه 14 درصد، بالغ بر 5.48 تریلیون وان (4.94 میلیارد دلار) شده است. سود عملیاتی این فصل نیز با افزایش خیره‌کننده 134 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به 383.5 میلیارد وان (345.96 میلیون دلار) افزایش یافت. اما در رابطه با مجموع درآمد این بخش در سال 2017، باید بگوییم 18.67 تریلیون وان (16.85 میلیارد دلار) رقم درآمد شرکت سرگرمی‌های خانگی ال‌جی اعلام شده که در مقایسه با سال 2016، با 7 درصد رشد همراه شده است. سود عملیاتی این بخش نیز در سال 2017 برابر با 1.57 تریلیون وان (1.41 میلیارد دلار) ذکر شده که نشان از رشد مستمر تقاضا برای تلویزیون‌های LG OLED و UHD TV دارد.

LG Signature OLED TV W8

• شرکت تجهیزات خودروی ال‌جی

رقم فروش شرکت تجهیزات خودروی ال‌جی در فصل چهارم سال 2017، چیزی حدود 856.7 میلیارد وان (772.8 میلیون دلار) اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، کمی پایین‌تر است. کاهش موقتی در فروش محصولات مربوط به کسب‌وکار دیوایس‌های جانبی مولتی‌مدیای مرتبط با خودرو (infotainment) از یک سو و سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای جدید از سوی دیگر، سوددهی بخش خودروی ال‌جی در سال 2017 را کاهش داده است. انتظار می‌رود، رشد بازار جهانی خودروهای الکتریکی، تقاضای بیشتری را برای قطعات خودروی ساخت ال‌جی در سال 2018 به همراه داشته باشد. ناگفته نماند، فروش صنعت خودروسازی ال‌جی در سال 2017، با حدود 26 درصد رشد سالانه در سال 2017، به 3.49 تریلیون وان (3.15 میلیارد دلار) بالغ شد.  

منبع : LG


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا