گزارش مالی ال‌جی از سه‌ماهه سوم 2017 – اسمارت‌فون‌ها، کوره پول‌سوزی ال‌جی هستند!

نمایش خبر

تاریخ : 1396/8/7        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، ال جی LG

واحد خبر mobile.ir :  کمپانی ال‌جی الکترونیکس در روز پنجشنبه 26 اکتبر 2017 (4 آبان 1396) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه سوم سال 2017 منتشر کرد. طبق این گزارش، درآمد ال‌جی طی فصل اخیر، 15.22 تریلیون وان کره (با نرخ تبدیل کنونی ارز، حدودا برابر با 13.44 میلیارد دلار) اعلام شده که نسبت به درآمد این کمپانی در سه‌ماهه سوم سال 2016، بیش از 15 درصد افزایش داشته است. درآمد هر 4 بخش کسب‌وکار ال‌جی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد همراه بوده است. سود عملیاتی ال‌جی طی فصل اخیر برابر با 516.1 میلیارد وان کره (455.7 میلیون دلار) بوده که تقریبا از سال 2017 دو برابر شده است. ال‌جی این موفقیت را مدیون سودآوری قدرتمند در بخش سرگرمی‌های و لوازم خانگی می‌داند.

LG Q3 2017 Financial Results

در ادامه، جزییات نتایج مالی مربوط به بخش‌های مختلف شرکت ال‌جی به تفکیک ارائه می‌شود:

• شرکت ارتباطات موبایل ال‌جی

درآمد بخش موبایل طی سه‌ماهه سوم 2.81 تریلیون وان (2.48 میلیارد دلار) بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 8 درصد و نسبت به سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، 4 درصد رشد داشته و ال‌جی عمده این افزایش درآمد را به فروش پرچمدارش G6 و همچنین مدل‌های رده پایین و میانی مثل سری‌های Q و K نسبت می‌دهد. اما به رغم این افزایش درآمد، بخش موبایل ال‌جی در این فصل هم – مثل فصل قبل – عملکرد خوبی نداشت و متحمل زیان عملیاتی برابر با 375.3 میلیارد وان (331.37 میلیون دلار) شد که هرچند نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد بهبود یافته، اما در قیاس با زیان این بخش در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی (132.4 تریلیون وان، معادل 117.27 میلیون دلار) به مراتب وخیم‌تر است.

LG G6

LG G6

کمپانی ال‌جی مدت‌هاست که در بخش موبایل دچار مشکل شده و به تعبیر برخی کارشناسان، بخش موبایل ال‌جی به کوره‌ای شباهت دارد که برای روشن نگه داشتنش پول به درون آن می‌ریزند. به بیان دقیق‌تر، طی دو سال اخیر، این بخش تنها یک فصل سوددهی داشته و آن هم بر می‌گردد به 6 ماه قبل؛ زمانی که ال‌جی برای نخستین بار پرچمدارش G6 را به بازار عرضه نمود و توانست در آن سه‌ماهه، بخش موبایل را به سود 3.2 میلیون دلاری برساند.

جالب است بدانید ناکامی بخش موبایل ال‌جی طی سه‌ماهه اخیر، در حالی رقم خورده که این کمپانی در این بازه زمانی 13.7 میلیون دستگاه اسمارت‌فون را به بازار عرضه کرده و طبق گزارش ال‌جی، نسبت به سه‌ماهه دوم، تعداد اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده در بازار داخلی کره 44 درصد و در بازار آمریکای شمالی 9 درصد افزایش داشته‌اند.

LG G6 – یکی از بهترین پرچمدارهای ال‌جی – از نسبت تصویر 2:1 بهره برده و نخستین اسمارت‌فون ال‌جی به شمار می‌رود که به رده اسمارت‌فون‌های صفحه بلند، متمایل شده است. اما به گفته ال‌جی، G6 نتوانست آنطور که انتظار می‌رفت به فروش برسد. باید قبول کرد که رقابت بین گوشی‌های پیشرفته، دشوار است. البته ال‌جی همواره در زمینه اسمارت‌فون‌های میان‌رده سابقه خوبی داشته و گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای را به بازار عرضه کرده، اما از وقتی شرکت‌های چینی بازار آسیا و فراتر از آن را به تسخیر خود درآوردند، ال جی هم مثل سایر سازندگان دیوایس‌های اندرویدی، از قافله عقب مانده است.

LG V30

LG V30

به نظر می‌رسد اسمارت‌فون‌های چینی، بسیاری از کمپانی‌های صاحب‌نام را با مشکل مواجه کرده‌اند؛ سونی برای جلوگیری از زیان‌دهی بیشتر، مجبور شد بخش اسمارت‌فون‌های خود را کوچک‌تر کند؛ HTC – که زمانی بر دنیای گوشی‌های هوشمند حکمرانی می‌کرد – برای فرار از بحران دست به دامان گوگل شد و طی توافقی که در 21 سپتامبر (30 شهریور) منعقد شد، در ازای دریافت 1.1 میلیارد دلار از گوگل، ضمن اعطای مجوزی غیرانحصاری از مالکیت معنوی خود به گوگل، حدود دو هزار نفر از کارکنانش را نیز به این شرکت منتقل نمود. البته محصولات شرکت ال‌جی – بر خلاف HTC – به چند مورد معدود خلاصه نشده و این کمپانی کره‌ای می‌تواند زیان‌دهی بخش موبایل را با عملکرد موفق در سایر بخش‌ها جبران کند. استراتژی ‌ال‌جی برای سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی بر ارائه مدل V30 و بهبود در زمینه رقابت قیمتی متمرکز شده که به خصوص این دومی را می‌توان به احتمال کاهش قیمت برای رقابت با دیگر برندها تعبیر کرد.

• شرکت لوازم خانگی و سیستم‌های تهویه مطبوع ال‌جی

بیشترین درآمد ال‌جی در سه‌ماهه سوم سال 2017 در همین بخش رقم خورده است؛ جایی که درآمدی معادل 4.98 تریلیون وان (4.4 میلیارد دلار) را برای ال‌جی به ارمغان آورده که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 16 درصد افزایش داشته است. به گفته ال‌جی، این درآمد به دنبال فروش قدرتمند در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا (به ویژه بازار داخلی کره) حاصل شده است. سود عملیاتی بخش لوازم خانگی نیز طی سه‌ماهه اخیر 424.9 میلیارد وان (375.16 میلیون دلار) اعلام شده که از رشد سالانه 26 درصدی حکایت می‌کند. انتظار می‌رود تقاضا برای لوازم خانگی پیشرفته طی سه‌ماهه پایانی در مناطقی چون اروپا، آمریکای لاتین و آسیا (به ویژه کره) همچنان به قوت خود باقی بماند.

LG Q3 2017 Financial Results

• شرکت سرگرمی‌های خانگی ال‌جی

طی سه‌ماهه سوم 2017، فروش بخش سرگرمی‌های خانگی – با رشدی 12 درصدی نسبت به سه‌ماهه سوم 2016 – به 4.64 تریلیون وان (4.09 میلیارد دلار) بالغ شد. بد نیست بدانید سود عملیاتی این بخش در فصل اخیر 458 میلیارد وان (404.39 میلیون دلار) گزارش شده که بالاترین سود عملیاتی ال‌جی در بخش سرگرمی‌های خانگی به شمار می‌رود. گفتنی است به لطف تقاضای بالا برای خرید تلویزیون‌های پیشرفته در مناطقی چون آمریکای شمالی، آمریکای لاتین و آسیا، حاشیه سود این فصل به رقم بی‌سابقه 9.9 درصد رسید. ال‌جی تصمیم گرفت با تمرکز بر تولید انبوه تلویزیون‌های OLED و Ultra HD، کسب‌وکار تلویزیون‌های خود را گسترش داده و با این استراتژی بتواند با حجم تولید تلویزیون از سوی سایر شرکت‌ها، رقابت کند. ظاهرا این استراتژی موفق بوده است. ناگفته نماند، میزان فروش تلویزیون‌های OLED تا پایان سه‌ماهه سوم 2017، معادل مجموع تلویزیون‌های OLED به‌فروش‌رسیده در سال 2016 و بیش از 2 برابر تلویزیون‌های OLED فروخته‌شده در سال 2015 بوده است.

LG Q3 2017 Financial Results

• شرکت تجهیزات خودروی ال‌جی

ال‌جی در فصل اخیر موفق شد فروش بخش خودرو را 29 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داده و آن را به 873.4 میلیارد وان (771.2 میلیون دلار) برساند. البته لازم به ذکر است که این بخش هنوز به سوددهی نرسیده و علی‌رغم رشد درآمد، فصل اخیر را با زیانی عملیاتی برابر با 29 میلیارد وان (25 میلیون دلار) پشت سر گذاشت. ال‌جی این امر را به ادامه سرمایه‌گذاری در بخش R&D (تحقیق و توسعه) نسبت می‌دهد.

LG Display Audio Infotainment System

سیستم سرگرمی خودرویی Display Audio شرکت ال‌جی

ال‌جی مدعی شده که طی فصل اخیر، قطعات خودروهای الکتریکی و محصولات infotainment (از جمله ابزارهای سرگرمی، محصولات مرتبط با ایمنی و راه‌کارهای خودروهای الکتریکی) فروش مناسبی داشته ولی روند کند فروش خودرو در جهان، رشد بخش خودروی این شرکت را تحت تأثیر قرار داده است. انتظار می‌رود افزایش تولید خودروهای الکتریکی از سوی خودروسازان بزرگ، به رشد بیشترِ بخش تجهیزات خودروی ال‌جی کمک کند.

منبع : LG


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا