گزارش مالی ال‌جی از سه‌ماهه دوم سال 2017 – آرزوهای برباد رفته G6

نمایش خبر

تاریخ : 1396/5/8        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، ال جی LG

واحد خبر mobile.ir : کمپانی ال‌جی الکترونیکس در روز پنجشنبه 27 جولای 2017 (5 مرداد 1396) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه دوم سال 2017 منتشر کرد. طبق این گزارش، ال‌جی در سه‌ماهه دوم، درآمدی معادل 14.55 تریلیون وان کره (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدودا 12.89 میلیارد دلار) داشته که در مقایسه با درآمد این شرکت در سه‌ماهه دوم سال 2016 (14 تریلیون وان)، تقریبا 4 درصد افزایش داشته است. ال‌جی این افزایش درآمد را به عملکرد مناسب بخش لوازم خانگی نسبت می‌دهد که فروش آن در سه‌ماهه اخیر با 12 درصد رشد سالانه همراه شده است. سود عملیاتی ال‌جی نیز در فصل اخیر 664.1 میلیارد وان (588.2 میلیون دلار) گزارش شده که علی‌رغم زیان‌دهی مجدد بخش موبایل، 13.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد داشته است.

LG Q2 2017 Financial Result

در ادامه، جزییات نتایج مالی مربوط به بخش‌های مختلف شرکت ال‌جی، به تفکیک ارائه می‌شود:

• شرکت ارتباطات موبایل ال‌جی

ال‌جی در بخش موبایل، سه‌ماهه چالش‌برانگیزی را پشت سر گذاشت. درآمد این بخش در سه‌ماهه اخیر 2.70 تریلیون وان (2.39 میلیارد دلار) اعلام شده که این درآمد نه تنها هیچ سودی برای ال‌جی به همراه نداشته، بلکه زیان عملیاتی معادل 132.4 میلیارد وان (117.27 میلیون دلار) را نیز برای این شرکت کره‌ای به بار آورده است (این نهمین زیان متوالی بخش موبایل ال‌جی محسوب می‌شود!). با این اوصاف، عملکرد بخش موبایل شرکت ال‌جی در این سه‌ماهه، نسبت به سه‌ماهه مشابه در سال گذشته، تقریبا بدون تغییر بوده است. ال‌جی، این وضعیت را به 2 عامل نسبت می‌دهد: فروش پایین‌تر از حد انتظار اسمارت‌فون‌های رده بالا و افزایش جهانی قیمت قطعات موبایل. البته ال‌جی به نوع قطعاتی که قیمت آن بالا رفته اشاره‌ای نکرده، ولی به احتمال زیاد منظور ال‌جی روند صعودی قیمت تراشه‌های حافظه NAND Flash بوده، که قبلا در گزارشی از TrendForce به این موضوع پرداخته‌ایم.

LG G6

زیان عملیاتی 117 میلیون دلاری بخش موبایل ال‌جی در این سه‌ماهه البته در مقایسه با زیان 132 میلیون دلاری (ناشی از عکس‌العمل سرد بازار به LG G5) در زمان مشابه سال گذشته رقم کمتری به حساب می‌آید و مقایسه آن با سه‌‌ماهه سوم و چهارم سال گذشته که به ترتیب به زیان 389 میلیون دلاری و 430 میلیون دلاری بخش موبایل ختم شد اوضاع بهتری را نشان می‌دهد اما در مقایسه با سه‌ماهه اول سال 2017 که زیان این مجموعه فقط 180 هزار دلار بود، بار دیگر اوضاع نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد.

اسمارت‌فون LG G6، پرچمدار عرضه‌شده ال‌جی در مارچ 2017، در بهار امسال فروش نسبتا خوبی داشت و انتظار می‌رفت که بتواند تحولی در فروش اسمارت‌فون‌های ال‌جی ایجاد کند. ولی این گوشی نیز نتوانست شتاب فروش اولیه خود را حفظ کند و با افت فروش مواجه شد، تا جایی که ال‌جی حتی آمار دقیق فروش این دیوایس را هم منتشر نکرد. البته ناگفته نماند فروش اسمارت‌فون‌های ال‌جی در بازار آمریکای شمالی با 13 درصد رشد سالانه همراه بود که ال‌جی آن را به عملکرد قدرتمند اسمارت‌فون های متنوع ال‌جی در تمام رده‌ها (mass-tier lineup که به معنای عملکرد مناسب گوشی‌های رده پایین و میانی است) نسبت می‌دهد.

در حال حاضر، ال‌جی امیدوار است که گوشی‌های میان‌رده سری Q و اسمارت‌فون Q8 (که نسخه کوچک‌تر V20 محسوب می‌شود) در ماه‌های آتی بتوانند فروش خوبی داشته باشند. اما حتی با فرض اینکه این اتفاق هم رخ دهد، فروش چند دیوایس میان‌رده با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه نمی‌تواند، فروش کم‌فروغ پرچمدار ال‌جی (LG G6) را جبران کند. گفتنی است فروش اسمارت‌فون‌های رده بالا و پرچمدار، در قیاس با گوشی‌های میان‌رده و مقرون‌به‌صرفه، حاشیه سود به مراتب چشمگیرتری را برای کمپانی‌ها در بر خواهد داشت.

LG Q6 Series

گوشی‌های جدید سری Q6 ال‌جی

ذکر این نکته ضروری است که ال‌جی قصد دارد در اواخر آگوست سال جاری میلادی از یکی از پرچمدارهای خود – که به احتمال زیاد LG V30 نام دارد – رونمایی کند. اما اینکه عرضه این پرچمدار تا چه حد می‌تواند کسب‌وکار موبایل ال‌جی را رونق ببخشد، هنوز مشخص نیست. جان پارک (John Park)، تحلیلگر مؤسسه Daishin Securities، می‌گوید: «ما معتقدیم که کسب‌وکار موبایل [ال‌جی] نیازمند تغییری بنیادین در استراتژی است. پیش‌بینی می‌شود مدل استراتژیک کمپانی [ال‌جی] در برابر آیفون 8 اپل و گلکسی نوت 8 سامسونگ در نیمه دوم سال 2017، انتظارات را برآورده نساخته و شرایط را برای رشد درآمد بخش موبایل دشوار کند.»

• شرکت لوازم خانگی و سیستم‌های تهویه مطبوع ال‌جی

همانطور که در ابتدای خبر هم گفته شد، لوازم خانگی سودآورترین بخش شرکت ال‌جی در سه‌ماهه دوم 2017 بوده است. این بخش با کسب درآمدی معادل 5.25 تریلیون وان (4.65 میلیارد دلار) و سود عملیاتی برابر با 465.7 میلیارد وان (412.5 میلیون دلار) بهترین عملکرد را در بین سایر بخش‌های شرکت ال‌جی در سه‌ماهه اخیر داشت. بد نیست بدانید در دومین فصل از سال 2017، فروش لوازم خانگی و سیستم‌های تهویه ال‌جی در کشور کره، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 43 درصد افزایش داشته است. مؤسسه آمریکایی J.D. Power، فعال در زمینه ارائه آمار و اطلاعات مربوط به رضایت مشتری از کیفیت کالا و رفتار خریدار، به‌تازگی اعلام کرد: «در حوزه لوازم آشپزخانه و لباس‌شویی، اکثر جوایز مربوط به رضایتمندی مشتریان در سال 2017، بیش از هر تولیدکننده دیگری به ال‌جی تعلق گرفت.» انتظار می‌رود تقاضا برای محصولات این بخش در بازارهای آمریکای شمالی، اروپا و آسیا بیشتر شود. در این میان، پیش‌بینی می‌شود لوازم خانگی پیشرفته ال‌جی، نظیر یخچال‌های InstaView و ماشین لباس‌شویی‌های TWINWash، حاشیه سود قابل‌توجهی را نصیب این شرکت نمایند.

LG TWINWash

• شرکت سرگرمی‌های خانگی ال‌جی

در سه‌ماهه دوم 2017، بخش سرگرمی‌های خانگی درآمدی معادل 4.23 تریلیون وان (3.75 میلیارد دلار) کسب کرد که 343 میلیارد وان (303.80 میلیون دلار) از این مبلغ، سود عملیاتی این بخش بوده است. علی‌رغم کاهش تقاضای جهانی در حوزه تلویزیون، درآمد بخش سرگرمی‌های خانگی در فصل اخیر، در قیاس با مدت مشابه سال قبل، 2 درصد رشد داشته است. به گفته ال‌جی، فروش قدرتمند تلویزیون‌های پیشرفته در سه‌ماهه دوم (مثل تلویزیون‌های OLED و SUPER UHD) در کنار مدیریت بهبودیافته هزینه‌ها، حاشیه سود عملیاتی 8.1 درصدی در این بخش را برای ال‌جی به ارمغان آورد. انتظار می‌رود فروش تلویزیون‌های پیشرفته ال‌جی، در سه‌ماهه سوم نیز به همین شکل با قدرت ادامه داشته باشد.

LG 4K OLED TV

تلویزیون OLED ال‌جی با وضوح 4K

• شرکت تجهیزات خودروی ال جی

کسب درآمدی برابر با 882.6 میلیارد وان (781.7 میلیون دلار) حاصل کار بخش تجهیزات خودروی ال‌جی در سه‌ماهه دوم سال 2017 بوده است. این درآمد، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 38 درصد رشد داشته است. به گفته ال‌جی عمده این رشد در نتیجه موفقیت کسب‌وکار تله‌ماتیک (telematics) و قطعات برای خودروی برقی تازه‌عرضه‌شده شورولت بولت در آمریکا حاصل شده است. گفتنی است، تله‌ماتیک، علمی چندرشته‌ای است که رشته‌هایی از جمله مخابرات، تکنولوژی‌های مربوط به خودرو، حمل‌ونقل جاده‌ای، ایمنی جاده، مهندسی برق و علوم کامپیوتر را شامل می‌شود.

Chevrolet Bolt EV Concept

خودروی الکتریکی مفهومی شورولت بولت

لازم به ذکر است که بخش تجهیزات خودروی ال‌جی هنوز ثمربخش نبوده و برای سوددهی به زمان بیشتری نیاز دارد. به گفته ال‌جی، سرمایه‌گذاری پیوسته در حوزه‌های جدید کسب‌وکار – مثل سیستم‌های پیشرفته دستیار راننده یا ADAS – در سه‌ماهه اخیر، زیان عملیاتی معادل 16.4 میلیارد وان (14.5 میلیون دلار) را به ال‌جی تحمیل کرد. البته این سرمایه‌گذاری‌ها کم‌کم به بار نشسته‌اند؛ ال‌جی اخیرا اعلام کرد که در زمینه دوربین‌های ADAS با یک خودروساز مطرح آلمانی، وارد همکاری شده است. در پایان گفتنی است، به دنبال گسترش حضور شورولت بولت در آمریکای شمالی و رشد دیگر خودروهای برقی در اروپا، انتظار می‌رود بازار قطعات خودروهای هوشمند در نیمه دوم سال جاری میلادی، رشد قدرتمندی را تجربه کند. 

منبع : LG


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا