پیش‌بینی IDC از بازار پوشیدنی‌ها تا سال 2021 – ساعت‌ها محبوب‌ترین دیوایس‌های پوشیدنی خواهند بود

نمایش خبر

تاریخ : 1396/6/26        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، پوشیدنی Wearable ، ساعت هوشمند Smartwatch ، آمار Statistics

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز پنجشنبه 14 سپتامبر 2017 (23 شهریور 1396)، تحلیل و پیش‌بینی خود از بازار محصولات پوشیدنی را در قالب گزارشی منتشر نمود. طبق این گزارش، انتظار می‌رود محبوبیت دیوایس‌های پوشیدنی مچی – شامل ساعت‌های هوشمند و دست‌ببند‌های سلامتی – نیروی محرکه‌ای باشد که این بازار را پیش می‌برد. در این میان، آن دسته از محصولات پوشیدنی که کمتر شاخته‌شده هستند (مثل لباس‌های هوشمند و پوشیدنی‌های مربوط به گوش یا گوش‌پوش‌ها) در سال‌های آتی رشد قابل‌توجهی را تجربه خواهند کرد. طبق پیش‌بینی IDC، فروشندگان در سال 2017، در مجموع 121.7 میلیون دیوایس پوشیدنی را به بازار عرضه می‌کنند که این میزان در مقایسه با 104.4 میلیون دیوایسی که در سال 2016 عرضه شده بود، از رشد 16.6 درصدی حکایت می‌کند.

IDC Wearable Products Report in 2017 and 2021

پیش‌بینی می‌شود، سرعت رشد بازار پوشیدنی‌ها به همین ترتیب ادامه داشته و عرضه این محصولات در سال 2021 به 229.5 میلیون دستگاه برسد که در این صورت نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) پنج‌ساله، بالغ بر 17.2 درصد خواهد بود. رامون یاماس (Ramon Llamas)، مدیر تحقیقاتی گروه پوشیدنی‌ها در مؤسسه IDC، آینده بازار پوشیدنی‌ها را این گونه توصیف می‌کند: «ما انتظار داریم که بیشترین نوآوری و توسعه در بازار پوشیدنی‌ها در [بخش دیوایس‌های] مچی اتفاق بیفتد. [مچ دست] محل ایده‌آلی برای گردآوری، مشاهده و تعامل با داده‌ها و اپلیکیشن‌ها و جای [مناسبی] برای اجرای کارهایی مثل پاسخ دادن به نوتیفیکیشن‌ها یا ارتباط برقرار کردن با سایر افراد یا دیوایس‌هاست. در کنار اینها، [مواردی چون] تنوع در سبک، طراحی، تقسیم‌بندی و مجموعه امکانات را هم اضافه کنید که باعث می‌شود پوشیدنی‌های مچی، یکه‌تاز این بازار باقی بمانند.»

طبق پیش‌بینی IDC، با ظهور امکانات جدید در پوشیدنی‌هایی از قبیل لباس‌های هوشمند و گوش‌پوش‌ها (که فعلا سهم کمی در این بازار دارند)، این محصولات هم به سرعت توسعه خواهند یافت. پوشیدنی‌های مربوط به گوش که دستیارهای شخصی در درون آنها تعبیه شده و یا لباس‌های هوشمندی که می‌توانند علائم حیاتی بدن را ردیابی و به پزشک ارسال کنند، راه‌کارهای بسیار قدرتمندی برای کاربران خاص به شمار می‌روند و واضح است که کاربردهای فراوانی پیدا خواهند کرد.

IDC Wearable Products Report in 2017 and 2021

جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، تحلیلگر ارشد بخش دیوایس‌های موبایلی IDC، معتقد است که تجهیز محصولات پوشیدنی به ارتباطات سیم‌کارتی و همچنین بهبود سنسورها و الگوریتم‌ها در این گجت‌ها، از دیگر عوامل مؤثر در رشد بازار پوشیدنی‌ها محسوب می‌شوند. به گفته وی، این تکنولوژی‌ها نه تنها دقت محصولات پوشیدنی را افزایش می‌دهند، بلکه این امکان را برای کمپانی‌ها فراهم می‌کنند تا بتوانند محصولات پوشیدنی را از طریق کانال‌های جدید به فروش برسانند، که در این میان، مشتریان جدید از اهمیت خاصی برخوردار خواهند بود.

IDC Wearable Products Report in 2017 and 2021

دستگاه‌های پوشیدنی براساس دسته‌بندی، حجم عرضه، سهم بازار و نرخ رشد مرکب 5 ساله (عرضه به میلیون عدد)

تقسیم‌بندی پوشیدنی‌های برتر

ساعت‌ها: طبق پیش‌بینی، ساعت‌های هوشمند و ساعت‌های ساده بخش عمده دیوایس‌های پوشیدنی را تشکیل داده و با نرخ رشد سالانه مرکب 23 درصد (از سال 2017 تا 2021) بیش از 67.3 درصد از بازار پوشیدنی‌ها در سال 2021 را به خود اختصاص خواهند داد. ساعت های هوشمند می‌توانند هر نوع اپلیکیشنی که با پلتفرم‌شان سازگار باشد را اجرا کنند، اما ساعت‌های ساده فقط قادر به اجرای اپلیکیشن‌های پیش‌فرض شرکت سازنده هستند. به گفته IDC، اپل‌واچ و ساعت‌های مجهز به اندروید ور، حرف اول این بازار را می‌زنند اما در کنار این دو، شاهد حضور ساعت‌هایی نیز خواهیم بود که شرکت‌های سازنده، سیستم‌عامل‌های مخصوص به خود را روی آنها پیاده می‌کنند، مثل سیستم‌عامل Ionic OS که بر پایه جاوا بوده و در ساعت‌های کمپانی فیت‌بیت استفاده خواهد شد و یا پلتفرم Connect IQ در ساعت‌های شرکت گارمین. پیش‌بینی می‌شود با افزودن تکنولوژی پوشیدنی به ساعت‌های ساده و معمولی ، تعداد این ساعت‌ها از اسمارت‌واچ‌ها پیشی بگیرد. در مجموع انتظار می‌رود تنوع ساعت‌ها و کاربردهای آنها بتواند کاربران تنوع‌طلب با سلایق مختلف را به خود جذب کرده و به گسترش بازار و رشد عرضه محصولات پوشیدنی در هر سال، کمک کند.

Fitbit Ionic

دستبندهای سلامتی: طبق پیش‌بینی IDC، این محصولات با نرخ رشد سالانه مرکب 1.9 درصد (از 2017 تا 2021)، رشد کندی را خواهند داشت چرا که بازار کم‌کم به سمت پیشتازان این عرصه پیش رفته و کمپانی‌های کوچک‌تر را به این وا می‌دارد که در استراتژی‌های خود تجدید نظر کنند . جدای از این فشار رقابتی، کاهش متوسط قیمت فروش، یکی از عواملی است که باعث کند شدن رشد این محصولات می‌شود. عامل دیگری که رشد دستبندهای سلامتی را با کندی مواجه می‌کند، آن است که تجربه کاربری این دستبندها نسبت به هم (و حتی نسبت به محصولات پیشتازان بازار) تفاوت چندانی نداشته و تقریبا مشابه‌اند. با تمام این اوصاف، ارزش و جایگاه دستبندهای سلامتی برای بیشتر کاربران قابل درک بوده و از آن استقبال می‌شود و لذا این محصولات همچنان بخشی از بازار پوشیدنی‌ها را به خود اختصاص خواهند داد. گفتنی است طبق برآوردها، 22.4 درصد از سهم بازار پوشیدنی‌ها در سال 2021، در اختیار دستبندهای سلامتی خواهد بود.

Samsung Gear Fit 2 Pro

سامسونگ Gear Fit 2 Pro

لباس‌های هوشمند: پیش‌بینی IDC حاکی از آن است که در سال 2021، لباس‌های هوشمند علی‌رغم در اختیار داشتن سهم تک رقمی (5.1 درصد) از بازار پوشیدنی‌ها، به نرخ رشد سالانه مرکب 42.8 درصد دست خواهند یافت. عمده محصولات این قسمت را، لباس‌هایی با محوریت تناسب اندام (مناسب ورزشکاران و تیم‌های حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای) تشکیل می‌دهند که از قابلیت‌های جالبی برخوردارند، از جمله توانایی ردیابی عملکرد کاربر در تناسب اندام و میزان ضعف و خستگی وی. البته علاقه کاربران به این دسته از محصولات کمتر از بقیه پوشیدنی‌ها خواهد بود، چرا که بیشتر امکانات لباس‌های هوشمند، در سایر دیوایس‌های پوشیدنی نیز یافت می‌شود.

Earwear (محصولات پوشیدنی مربوط به گوش یا در اصطلاح گوش‌پوش‌ها): سهم این دسته از محصولات هم در سال 2021 بیش از 4.6 درصد نخواهد بود، ولی طبق پیش‌بینی IDC، با نرخ رشد سالانه مرکب 54.4 درصد، سریع‌ترین رشد را در بین محصولات پوشیدنی خواهند داشت. گزاره ارزشی گوش‌پوش‌ها، در مقایسه با دیگر دیوایس‌ها، در این است که کاربران، داده‌ها را از طریق صدا به مصرف می‌رسانند. هرچند به نظر می‌رسد پخش موسیقی، موضوع غالب تمام گوش‌پوش‌ها باشد، اما کاربران می‌توانند منتظر ایده‌هایی چون ردیابی تناسب اندام و کوچینگ، ترجمه همزمان و مدولاسیون صوتی نیز باشند. توجه داشته باشید که هدست‌های بلوتوثی در این دسته‌بندی لحاظ نمی‌شوند.

IDC Wearable Products Report in 2017 and 2021

پیش‌بینی جهانی پوشیدنی‌ها در سه‌ماهه دوم سال 2017

سایر محصولات: جواهرات، دیوایس‌های گیره‌ای، عینک‌ها و هدست‌هایی که به تکنولوژی‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی مربوط نمی‌شوند و هر دیوایس دیگری که در دسته‌بندی‌های فوق قرار نمی‌گیرد، توسط IDC در دسته‌ای تحت عنوان سایر محصولات بررسی می‌شوند. این گونه محصولات برای کاربران خاصی تولید شده و فقط چند کمپانی معدود به تولید آنها می‌پردازند. لذا، طبق پیش‌بینی IDC، سهم بازار این دسته از پوشیدنی‌ها در سال 2021، تنها 0.1 درصد و در طی این 5 سال، کمتر از 2 درصد برآورد شده است. 

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا