گزارش مالی ال‌جی از سه‌ماهه پایانی سال 2015 - کاهش زیان‌ها در سایه فروش لوازم خانگی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1394/11/7        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، ال جی LG

واحد خبر mobile.ir :  کمپانی ال‌جی الکترونیکس در روز سه‌شنبه 26 ژانویه 2016 (6 بهمن 1394) گزارش مالی خود را از سه ماهه آخر سال 2015 منتشر کرد. از نکات بارز این گزارش آن است که ال‌جی موفق شد زیان خالص شرکت را در سه ماهه اخیر کاهش دهد ولی بخش اسمارت‌فون‌ها همچنان روی نوار ناکامی است.

ال‌جی مدعی شده که زیان خالص شرکت در سه ماهه اخیر 140.4 میلیارد وان (117 میلیون دلار) بوده که مقایسه این رقم با زیان شرکت در سه ماهه چهارم سال 2014 (205.6 میلیارد وان) نشان از کاهش زیاندهی ال‌جی در سه ماهه منتهی به دسامبر دارد.

lg logo

طبق گزارش اخیر مجموع فروش تمام بخش‌های ال‌جی در این سه ماهه بالغ بر 14.56 تریلیون وان کره (12.57 میلیارد دلار) بوده که این رقم نسبت به فروش ال‌جی در سه ماهه سوم 3.8 درصد افزایش داشته، اما شرایط رقابتی حاکم بر بازار و تأثیر نوسانات ارز موجب شد تا درآمد ال‌جی در سه ماهه اخیر در مقایسه با مدت مشابه در سال 2014 حدود 4.7 درصد افت داشته باشد. هم‌چنین سود عملیاتی ال‌جی در فصل چهارم سال 2015 در حدود 349 میلیارد وان (301.38 میلیون دلار) عنوان شده که در قیاس با سود این کمپانی در مدت مشابه سال 2014، شاهد رشد 27 درصدی بوده که این رشد تا حد زیادی به سودآوری در بخش‌های لوازم منزل و سرگرمی‌های خانگی نسبت داده شده است.

اگرچه معرفی محصولات پیشرو در بخش‌های کلیدی، نقاط مثبت متعددی را در کارنامه ال‌جی ثبت می‌کند، ولی سال 2015 برای ال‌جی در مجموع سال چالش‌برانگیزی بود. مجموع درآمد خالص عملیاتی ال‌جی در این سال بالغ بر 1.19 تریلیون وان (1.03 میلیارد دلار) گزارش شده که نسبت به درآمد خالص عملیاتی این کمپانی در سال 2014 (1.83 تریلیون وان، معادل 1.58 میلیارد دلار) کاهش قابل توجهی داشته است. روند کُند تقاضا برای تلویزیون در بازارهای جهانی از یک سو و رشد آرام‌ترِ بازار اسمارت‌فون در سال 2015 از سوی دیگر، درآمد سالانه ال‌جی را از 59.04 تریلیون وان (50.98 میلیارد دلار) در سال 2014 به 56.51 تریلیون وان (48.8 میلیارد دلار) در سال 2015 کاهش داده است.

lg g4

LG G4

شرکت ارتباطات موبایل ال‌جی در سه ماهه اخیر 15.3 میلیون دستگاه اسمارت‌فون -- که 10.8 میلیون دستگاه آن از اسمارت‌فون‌های رده بالای مجهز به شبکه LTE تشکیل شده بود -- را به بازار عرضه نمود. فروش اسمارت‌فون‌های یاد شده در سه ماهه اخیر معادل 3.78 تریلیون وان (3.26 میلیارد دلار) بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تغییری نداشته ولی نسبت به سه ماهه سوم سال 2015، با حدود 12 درصد افزایش همراه بوده که این امر تا حدی از فروش خوب اسمارت‌فون‌های ال‌جی -- به ویژه V10 -- در آمریکای شمالی نشأت می‌گیرد. LG V10 مطمئنا دیوایس پیشرفته‌ای در سطح بالای بازار است -- به طوری که در عرض 45 روز 450 هزار دستگاه از آن در آمریکای شمالی به فروش رفت -- اما هزینه‌ای که برای مهندسی پیشرفته آن صرف گشته هنوز منجر به سودآوری نشده است.

lg v10

LG V10

گفتنی است از سال 2010 که ال‌جی رسما به صنعت اسمارت‌فون ورود کرد، این بیشترین میزان عرضه اسمارت‌فون توسط ال‌جی به شمار می‌رود. اما با وجود این افزایش عرضه به بازار، بخش ارتباطات موبایل همچنان روی نوار ناکامی قرار دارد، به طوری که زیان‌دهی این بخش در سه ماهه سوم سال 2015 در حدود 77.6 میلیارد وان و در سه ماهه چهارم 43.8 میلیارد وان عنوان شده است.

در سال 2015 کمپانی ال‌جی موفق شد آمار ورود به بازار اسمارت‌فون‌های خود را به رقم 59.7 میلیون دستگاه برساند که با اندکی اغماض می‌توان آن را معادل 59.1 میلیون دستگاه اسمارت‌فونی دانست که این کمپانی کره‌ای در سال 2014 به بازار عرضه کرد. با توجه به روی آوردن صنعت اسمارت‌فون به تولید دیوایس‌های ارزان قیمت، به نظر می‌رسد ال‌جی نیز از این قاعده مستثنی نباشد. البته ال‌جی در سال آینده، به ویژه در بخش تولید اسمارت‌فون‌های مقرون به صرفه، سال دشواری را در پی خواهد داشت. این کمپانی قصد دارد با تولید مدل‌های جدید رده پایین با قیمت رقابتی و هم‌چنین ارتقاء گوشی‌های پرچمدار، فروش اسمارت‌فون‌های خود را در سال 2016 بهبود ببخشد. به گفته ال‌جی، در سال جاری میلادی دو پرچمدار جدید به محصولات ال‌جی اضافه می‌شوند، یکی گوشی G5 (که به زودی عرضه خواهد شد) و دیگری اسمارت‌فونی که به احتمال زیاد مدل بعدی V10 خواهد بود. ال‌جی جزییات بیشتری را درباره این دو گوشی فاش نکرده است.

شرکت سرگرمی‌های خانگی ال‌جی موفق شد در سه ماهه چهارم سال 2015 به درآمد خالص عملیاتی معادل 109.2 میلیارد وان (94.3 میلیون دلار) دست یابد. در گزارش مالی ال‌جی، درآمد حاصل از این بخش در سه ماهه اخیر 4.74 تریلیون وان (4.09 میلیارد دلار) ذکر شده که در مقایسه با سه ماهه قبل از آن، 11 درصد رشد داشته است. به گفته ال‌جی این رشد در نتیجه بهبود فروش تلویزیون‌های OLED و UHD حاصل شده است. البته ناگفته نماند درآمد ال‌جی در این بخش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت داشته که می‌توان این افت را به کم‌رونقی بازار جهانی تلویزیون و تغییرات نامطلوب نرخ ارز نسبت داد.

lg 4k oled tv

تلویزیون OLED 4K ال‌جی

با توجه به استقبالی که از محصولات جدید ال‌جی در نمایشگاه CES 2016 صورت گرفت، این کمپانی بر این باور است که سال جاری فرصت خوبی برای عرضه تلویزیون‌های جدید OLED و Super 4K Ultra HD خواهد بود. ناگفته نماند ال‌جی مشغول کار کردن در حوزه بازاریابی برای تلویزیون‌های خود بوده که به عنوان نمونه می‌توان به اولین تبلیغات این شرکت در مسابقات Super Bowl اشاره کرد که توسط کمپانی تولیدی رایدلی اسکات (Ridley Scott) موسوم به RSA Films تولید شده و توسط پسرش جیک اسکات (Jake Scott) کارگردانی می‌شود.

شرکت لوازم خانگی و سیستم‌های تهویه مطبوع ال‌جی در سه ماهه اخیر به فروشی معادل 3.88 تریلیون وان (3.31 میلیارد دلار) دست یافت که نسبت به مدت مشابه سال 2014 کمی افزایش داشته است. البته در کشور کره جنوبی -- به لطف محبوبیت ماشین‌های لباسشویی جدید ال‌جی با نام Twin Wash یا شستشوی دوقلو و یخچال‌های پیشرفته و با کیفیت این شرکت -- درآمد این بخش با رشد 13 درصدی همراه بوده است. گفتنی است فروش قدرتمند لوازم خانگی و سیستم‌های تهویه‌ ال‌جی در بازار کشورهای توسعه‌یافته‌ آمریکای شمالی و اروپا، توانست فروش ضعیف این محصولات در آمریکای جنوبی، خاورمیانه و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) را جبران نماید؛ جایی‌که به دلیل کاهش قیمت نفت و نوسانات ارز، تقاضا ضعیف شده و به تبع آن فروش افت کرده است. گفتنی است سود عملیاتی بخش لوازم خانگی و سیستم‌های تهویه در سه ماهه اخیر 214.8 میلیارد وان (185.49 میلیون دلار) و در کل سال 2015 در حدود 981.7 میلیارد وان (847.75 میلیون دلار) اعلام شده است. انتظار می‌رود معرفی و عرضه سری محصولات جدید ال‌جی با نام تجاری LG SIGNATURE (شامل تلویزیون‌های OLED، یخچال، ماشین لباسشویی Twin Wash و دستگاه تصفیه هوا) -- که در سطح بسیار پیشرفته‌ای قرار دارند -- در سال 2016 بتواند برند ال‌جی را در بسیاری از بازارهای رقابتی لوازم خانگی بیش از پیش مطرح کند. ال‌جی از قصد جدی شرکت برای رساندن بخش لوازم خانگی به سوددهی پایدار خبر داد ولی در عین حال یادآور شد که ناآرامی‌های سیاسی در خاورمیانه و رشد کند اقتصاد چین از جمله خطرات احتمالی پیش رو خواهند بود.

lg twin wash washing machine

ماشین شست‌و‌شوی Twin Wash ال‌جی

شرکت تجهیزات خودروی ال‌جی موفق شد با فروشی به ارزش 520.4 میلیارد وان (449.4 میلیون دلار)، فروش این بخش را نسبت به سه ماهه سوم سال 2015 حدود 9 درصد افزایش دهد. گفته می‌شود عمده این افزایش درآمد درنتیجه کسب‌ و‌ کار رو به رشدِ دیوایس‌های جانبی مرتبط با خودرو (از جمله ابزارهای سرگرمی، محصولات مرتبط با ایمنی و راه‌کارهای خودروهای الکتریکی) یا در اصطلاح infotainment به دست آمده است. باتوجه به اینکه در سال 2015، درآمد بخش تجهیزات خودرو فصل به فصل افزایش می‌یافت، ال‌جی توانست سال 2015 را با فروشی به ارزش 1.83 تریلیون وان (1.58 میلیارد دلار) در این بخش به پایان برساند. کمپانی ال‌جی امیدوار است کسب‌وکار تولید تجهیزات خودروی الکتریکی و خودروی هوشمند با رشدی قابل‌توجه در سال 2016 همراه شود، به ویژه اینکه این شرکت کره‌ای با همکاری شرکت آمریکایی جنرال موتورز اقدام به توسعه مشترک خودروی الکتریکی شورولت بولت (Chevrolet Bolt) نموده و می‌خواهد این اقدام را پشتوانه‌ای برای دیگر همکاری‌‌های مشابه قرار دهد. البته ال‌جی متذکر شد که برای رسیدن بخش تجهیزات خودرو به سوددهی پایدار، هنوز دو تا سه سال زمان نیاز است.

chevrolet bolt interior

تجهیزات داخلی ال‌جی برای خودروی شورولت Bolt 

در پایان گفتنی است که نتایج مالی حسابرسی‌نشده شرکت ال‌جی الکترونیکس -- که در گزارش مالی این شرکت از سه ماهه چهارم سال 2015 آمده‌اند -- همگی بر اساس استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی یا IFRS محاسبه و اعلام شده‌اند. 

منبع : LG