توافق‌‌نامه 1.1 میلیاردی گوگل برای خرید بخشی از کمپانی اچ‌تی‌سی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/7/1        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گوگل Google ، حق اختراع Patent ، اچ تی سی HTC

واحد خبر mobile.ir : گوگل و اچ‌تی‌سی در روز پنج‌شنبه 21 سپتامبر 2017 (30 شهریور 1396) از امضای توافق‌نامه‌ای خبر دادند که بر اساس آن بخش‌هایی از اچ‌تی‌سی به مبلغ 1.1 میلیارد دلار به گوگل واگذار خواهد شد. مطابق این قرارداد نزدیک به 2 هزار نفر از کارکنان اچ‌تی‌سی به گوگل خواهند پیوست و همچنین گوگل به مجوزی غیر انحصاری برای دست‌یابی به دارایی‌های معنوی و مالکیت فکری از جمله پتنت‌های اچ‌تی‌سی دست خواهد یافت. ظاهرا پیش از اعلام رسمی این قرارداد، معاملات مربوط به سهام اچ‌تی‌سی در بورس تایوان متوقف شده است. گوگل این کار را برای تقویت کسب‌وکار سخت‌افزار خود انجام داده است و به نظر می‌رسد این توافق‌نامه پس از تأیید رگولاتوری و انجام مراحل قانونی تا اوایل سال 2018 نهایی شود.

Google Acquires HTC Mobile Hardware Division

همکاری گوگل و اچ‌تی‌سی سابقه‌ای طولانی دارد. گوشی HTC Dream به عنوان نخستین اسمارت‌فون اندرویدی که در سال 2009 عرضه شد، Nexus One در سال 2010، تبلت Nexux 9 در سال 2014 و تولید گوشی‌های Pixel و Pixel XL در سال گذشته، مواردی از همکاری‌ موفق میان این دو شرکت به شمار می‌رود.

مدیران گوگل و اچ‌تی‌سی از امضای این توافق‌نامه اظهار خرسندی کرده‌اند و آن را به سود هر دو شرکت می‌دانند. خانم چر وانگ (Cher Wang)، مدیر عامل و رئیس هیأت مدیره اچ‌تی‌سی، این توافق را گام درخشان دیگری در همکاری طولانی‌مدت میان دو شرکت خوانده است. از دید او، گوگل می‌تواند با تکیه بر امکانات جدید، کسب‌وکار سخت‌افزار خود را تقویت کند و همچنین این قرارداد سطح بالاتری از نوآوری مستمر و تضمین‌شده‌ را در کسب‌وکار واقعیت مجازی Vive و اسمارت‌فون‌های اچ‌تی‌سی ایجاد می‌نماید.

Cher Wang HTC CEO

چر وانگ مدیرعامل HTC

از سوی دیگر ریک اوسترلو (Rick Osterloh)، معاون ارشد سخت‌افزار گوگل، طی پستی در بلاگ گوگل از این توافق‌نامه خبر داده است. او اچ‌تی‌سی را شریک قدیمی گوگل می‌داند که برخی از زیباترین دستگاه‌های رده‌بالای بازار را تولید کرده است. اوسترلو ضمن ابراز شادمانی از پیوستن تعدادی از کارکنان اچ‌تی‌سی به گوگل، این انتقال را باعث نوآور‌ی‌های تازه و توسعه محصولات آتی توصیف می‌کند. شایان ذکر است که بسیاری از این کارکنان پیش از این و در خط تولید اسمارت‌فون‌های پیکسل نیز با گوگل همکاری داشته‌اند.

البته این نخستین بار نیست که گوگل با شرکت‌های تولیدکننده گوشی هوشمند توافق‌نامه امضا می‌کند. این شرکت در سال 2012 موتورولا موبیلیتی را به مبلغ 12.5 میلیارد دلار خریداری کرد؛ هرچند دو سال بعد این شرکت را به مبلغ 2.91 میلیارد دلار به لنوو واگذار کرد. در آن زمان گوگل نتیجه این خرید و فروش را در مجموع موفقیت‌آمیز خوانده بود؛ چرا که ارزشمندترین بخش موتورولا یعنی سبد پتنت‌های این شرکت همچنان در اختیار گوگل قرار دارد.

جالب آن که اوسترلو پیش از این مدیر عامل موتورولا موبیلیتی بوده و حدود یک سال و نیم پیش به گوگل پیوسته است. برخی کارشناسان با بررسی سیاست‌های گوگل در چند سال اخیر، به تشابه استراتژی اپل با رویکرد گوگل در زمینه محصولات اشاره کرده‌اند. به عقیده آنها برنامه گوگل بهبود مستمر و همه‌جانبه نرم‌افزار، سرویس‌ها و سخت‌افزار است. آنها استخدام اوسترلو، تشکیل گروه سخت‌افزار و مدیریتِ او در این تیم سخت‌افزاری را نیز در همین راستا ارزیابی می‌کنند. چند ماه پس از تشکیل این تیم، نخستین گوشی‌های گوگل با نام تجاری این شرکت یعنی Pixel و Pixel XL و همچنین هدست‌های واقعیت مجازی Daydream View به بازار معرفی و عرضه شده‌اند. به علاوه، در اواخر سال 2016 نیز اسپیکر هوشمند Google Home به بازار ارائه شده است. هنگامی که اولین دسته از محصولات موسوم به ساخته‌شده توسط گوگل (Made By Google) معرفی شدند، اوسترلو اظهار داشت که سخت‌افزار جزئی مهم از کسب‌وکار این غول فناوری است و این شرکت در بلند مدت به حضور خود در این عرصه ادامه خواهد داد. حال به نظر می‌رسد که خرید اچ‌تی‌سی نیز در همین راستا صورت گرفته است.‌

Google Pixel

محصولات ساخته‌شده توسط گوگل که پاییز گذشته معرفی شدند، اسمارت‌فون‌های پیکسل، اسپیکر Google Home، مسیریاب Google Wifi، هدست واقعیت مجازی Daydream View و دانگل Chromecast Ultra را در بر می‌گیرند. مطابق اعلام گوگل، این کمپانی قصد دارد از نسل دوم این محصولات در رویداد 4 اکتبر سال جاری رونمایی کند. به علاوه، برخی منابع از معرفی کروم‌بوکی با نشان تجاری Pixel در همین رویداد خبر داده‌اند.

اخیرا شایعاتی نیز درباره علاقه گوگل به تولید تراشه به گوش می‌رسد. این اقدام احتمالی به گوگل کمک خواهد کرد تا به راحتی و بدون تکیه بر امکانات تولیدکنندگانی همچون کوالکام با شرکت‌هایی مانند اپل رقابت کند.

بر اساس گزارش اخیر موسسه پژوهشی IDC، اچ‌تی‌سی پنجمین عرضه‌کننده هدست‌های واقعیت مجازی در سه‌ماهه اخیر در جهان محسوب می‌شود. اگر چه گزارش‌های مالی این شرکت نشان‌دهنده کاهش‌های متوالی درآمد آن است، با این حال به نظر می‌رسد جایگاه تثبیت‌شده این شرکت در زمینه VR یکی از دلایلی است که باعث این تصمیم گوگل شده است. به علاوه جایگاه ویژه اچ‌تی‌سی از نظر توسعه‌دهندگان اپ‌های اندرویدی، به گوگل برای رقابت با شرکت‌هایی مانند سامسونگ، سونی و فیس‌بوک در عرصه واقعیت مجازی کمک خواهد کرد.

HTC Vive

اچ‌تی‌سی سال گذشته برای تولید گوشی‌های Pixel به عنوان تولیدکننده پشت پرده عمل کرده است. علاوه بر این پیش‌تر گزارشاتی در مورد مشارکت این شرکت برای تولید Pixel 2 هم منتشر شده بود. اگر چه این گزارشات به همکاری ال‌جی برای تولید نسخه بزرگ‌تر گوشی‌های پیکسل یعنی Pixel 2 XL نیز اشاره داشتند.

اچ‌تی‌سی ظاهرا همچنان به تولید گوشی‌های هوشمند با نشان تجاری خود ادامه خواهد داد؛ چنان که با استقبال بازار از اسمارت‌فون U11، از تولید پرچمدار بعدی خود خبر داده است هرچند مشخص نیست پس از نهایی شدن این قرارداد در سال 2018 چه تغییری در بخش سخت‌افزاری تولید گوشی‌های هوشمند این شرکت ایجاد می‌شود. این شرکت همچنین به سیاست‌های خود برای گسترش اکوسیستم واقعیت مجازی و کسب‌وکار VIVE اشاره کرده است. به علاوه، سرمایه‌گذاری در زمینه فناوری‌های نسل جدید از جمله اینترنت اشیا، واقعیت افزوده و هوش مصنوعی نیز از دیگر برنامه‌های آینده اچ‌تی‌سی اعلام شده است.  

منبع : Google