معرفی YotaPhone 3 – اسمارت‌فون روس، یک روی خاکستری هم دارد

نمایش خبر

تاریخ : 1396/6/6        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، YotaPhone ، YotaPhone 3 ، اندروید Android

واحد خبر mobile.ir : شاید معرفی یک اسمارت‌فون جدید همزمان با معرفی نوت8 سامسونگ کار عاقلانه‌ای نباشد، اما کمپانی روسی یوتا بدون توجه به این امر، اخیرا از جدیدترین اسمارت‌فون خود رونمایی کرد. اگر تا به حال نام اسمارت‌فون‌های قبلی این کمپانی –YotaPhone و YotaPhone 2 – به گوش‌تان نخورده، باید بگوییم آنچه که این دو گوشی را از سایر دیوایس‌ها متمایز می‌کرد، وجود یک نمایشگر ثانویه در پشت دستگاه بود. این نمایشگرها، صفحه‌نمایش‌های سیاه‌وسفیدی بودند که با فناوری جوهر الکترونیک (e-ink) ساخته شده‌اند (همان نمایشگرهایی که در کتابخوان‌های الکترونیک شاهد آن هستیم). این بار نیز شرکت یوتا به تولید اسمارت‌فونی مشابه، البته با مشخصات بالاتری، اقدام نموده که طبق انتظار YotaPhone 3 نام گرفته است. در ادامه بیشتر با این گوشی روسی آشنا می‌شویم.

Introducing YotaPhone 3

در جلوی دستگاه یک نمایشگر ال‌سی‌دی 5.5 اینچی با وضوح 1080p (فول اچ‌دی) دیده می‌شود که با فناوری Super AMOLED و توسط شرکت سامسونگ ساخته شده است. همانطور که گفته شد، شرکت یوتا – مثل دو مدل قبل – در پشت این دیوایس هم از یک نمایشگر e-ink استفاده کرده است. علی‌رغم وجود دو نمایشگر، YotaPhone 3 شباهت زیادی به آیفون دارد. حضور دکمه Home با ظاهری قرصی شکل (pill-shaped) در جلوی دستگاه نیز، این موضوع را تأیید می‌کند. ناگفته نماند اسکنر اثر انگشت روی همین دکمه تعبیه شده است.

Introducing YotaPhone 3

مطمئنا شاخصه بارز YotaPhone 3، نمایشگر ثانویه آن در پشت دستگاه است. قطر این نمایشگر 5.2 اینچ بوده و از پنلی موسوم به Carta، با رزولوشنی در حد HD تشکیل شده است. البته یوتا تنها شرکتی نیست که اقدام به تولید اسمارت‌فون با نمایشگر ثانویه نموده است. اسمارت‌فون‌های V10 و V20 (محصول ال‌جی) و Meizu Pro 7 و Pro 7 Plus (محصول کمپانی چینی Meizu) قبلا به اشکال متنوعی، نمایشگر ثانویه را در دیوایس‌های خود لحاظ کرده بودند، اما کارکرد آن نمایشگرها با آنچه در YotaPhone 3 شاهد آن هستیم بسیار متفاوت است، چرا که یوتا با تعبیه نمایشگر سیاه‌وسفید در پشت گوشی، سعی در جذب مخاطبان خاص (قشر اهل مطالعه) داشته، اما از طریق نمایشگر ثانویه در دیگر گوشی‌های یادشده، کارهایی چون نمایش نوتیفیکیشن‌ها، گرفتن سلفی با دوربین اصلی و کنترل پخش موسیقی را می‌توان انجام داد. گفته می‌شود YotaPhone 3 (حداقل در کشور چین) به طور پیش‌فرض به همراه اپلیکیشن‌های خواندن ebook و مجموعه‌ای از کتاب‌های الکترونیکی عرضه خواهد شد.

Introducing YotaPhone 3

چیپ‌ست گوشی، از اسنپ‌دراگون 801 در YotaPhone 2 به اسنپ‌دراگون 625 ارتقا یافته و خبر از یک دیوایس میان‌رده می‌دهد. این تراشه شامل دو دسته 4 هسته‌ای (مجموعا 8 هسته، منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex A53) با حداکثر سرعت کلاک 2 گیگاهرتز است که با پروسه لیتوگرافی 14 نانومتری FinFET ساخته شده و از Adreno 506 به عنوان واحد پردازش گرافیکی بهره می‌برد. از لحاظ RAM و حافظه داخلی نیز، پیشرفت قابل‌توجهی در گوشی جدید یوتا به چشم می‌خورد. این کمپانی 4 گیگابایت RAM را برای YotaPhone 3 در نظر گرفته، و برای حافظه داخلی، دو مدل 64 و 128 گیگابایتی را در اختیار مشتریان قرار خواهد داد. درباره پشتیبانی دیوایس از کارت حافظه، هنوز اطلاعی در دست نیست.

دوربین اصلی وضوحی معادل 13 مگاپیکسل داشته و از یک فلاش ال‌ای‌دی با توناژ رنگی متفاوت بهره می‌برد. رزولوشن دوربین سلفی هم 12 مگاپیکسل عنوان شده است. دوربین‌های گوشی جدید یوتا روی کاغذ قابل‌قبول بوده و در مورد دوربین جلو، حتی از حد یک دیوایس میان‌رده نیز فراتر رفته است.

Introducing YotaPhone 3

YotaPhone 3 به نسخه 7.1.1 اندروید نوقا مجهز شده که البته پوسته اختصاصی یوتا (Yota OS 3.0) ظاهر و امکانات آن را تا حدی تغییر خواهد داد. ظرفیت باتری این گوشی 3,300 میلی‌آمپر ساعت اعلام شده، اما میزان مقاومت آن در برابر آب، فعلا مشخص نیست.

از لحاظ ارتباطی، YotaPhone 3 اسمارت‌فونی دوسیم‌کارته (از نوع نانو) است. این گوشی از شبکه ارتباطی LTE برخوردار بوده و با بهره‌مندی از مودم کوالکام X9، امکان دانلود با سرعت 300 مگابیت بر ثانیه را فراهم می‌کند. مجهز بودن به وای-فای a/b/g/n/ac، بلوتوث نسخه 4.1 و درگاه USB Type-C از دیگر امکانات این اسمارت‌فون به شمار می‌روند.

به جز چیپ‌ست دستگاه – که در حال حاضر یک تراشه قدیمی به شمار می‌رود – سایر مشخصات YotaPhone 3 امیدوارکننده بوده و به نظر می‌رسد یوتا با ارائه این دیوایس جدید، در صدد رفع نقاط ضعف YotaPhone 2 بوده است. اما دلیل خرید این گوشی توسط شما، مشخصات قابل‌ قبول آن نیست. شما این گوشی را به خاطر داشتن دو نمایشگر در دو طرف دستگاه می‌خرید. شاید هم علت خرید شما آن باشد که به دنبال یک کتابخوان الکترونیکی (e-reader) هستید و دوست ندارید دو دیوایس مختلف را با هم حمل کنید. اما به احتمال زیاد، انگیزه شما از خرید این گوشی آن است که به این باور رسیده‌اید که به غیر از فلز، پلاستیک یا شیشه، می‌توان گزینه جالب دیگری را برای پشت اسمارت‌فون در نظر گرفت.

البته کلمه "شما" در جملات فوق، فعلا کمی محدود است! به گفته کمپانی سازنده، این گوشی پس از عرضه در کشور چین در ماه سپتامبر، در «روسیه و دیگر بازارها» نیز عرضه خواهد شد. اینکه منظور از دیگر بازارها دقیقا چیست، جای سؤال دارد. قبلا هم تلاش‌هایی برای عرضه YotaPhone 2 در ایالات متحده صورت گرفته بود، اما به دلیل مشکلات تولید، این دیوایس هیچ‌گاه به آمریکا راه نیافت.

Introducing YotaPhone 3

ظاهرا YotaPhone 3 فقط در رنگ مشکی به تولید می‌رسد. ثبت پیش‌سفارش برای این گوشی از 5 سپتامبر در وب‌سایت JD.com شروع و از 18 سپتامبر رسما در چین (با نام YOTA3) عرضه خواهد شد. قیمت گوشی جدید یوتا در مدل 64 گیگابایتی 350 دلار و در مدل 128 گیگابایتی 435 دلار اعلام شده است. البته برخی منابع، قیمت مدل 128 گیگابایتی را تا 450 و حتی 600 دلار نیز ذکر کرده‌اند.  



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا