سامسونگ اعلام کرد: نسل دوم پروسه 10 نانومتری (10LPP) آماده تولید است

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/2/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : پردازنده Processor ، اکسینوس Exynos ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای بهبود عملکرد یک تراشه، تولید آن با پروسه تکنولوژی کوچک‌تر است. به همین دلیل است که شاهد آن هستیم که روند پروسه‌های تولید از 28 نانومتری به 14 نانومتری و اخیرا به سمت 10 نانومتری رفته است. در نتیجه این روند، عملکرد بهتر و مصرف انرژی کمتر می‌شود، که به ویژه برای تراشه‌های موبایل از اهمیت خاصی برخوردار است. در همین راستا، کمپانی سامسونگ الکترونیکس – که حدود یک ماه قبل، از برنامه شرکت برای افزایش تولید چیپ‌ست‌های 10 نانومتری خبر داده بود – در روز چهارشنبه 19 آوریل 2017 (30 فروردین 1396) در وب‌سایت خبری خود اعلام کرد که نسل دوم پروسه 10 نانومتری FinFET (موسوم به 10LPP) در حال حاضر شرایط لازم را احراز کرده و آماده تولید است.

samsung 2nd generation 10nm process technology is ready for production

به گفته سامسونگ، ساختار سه‌بعدی نسل دوم پروسه 10 نانومتری FinFET (موسوم به 10LPP) بهبود یافته و در نتیجه تراشه ساخته شده با این پروسه، نسبت به نسل اول (10LPE) از نظر عملکرد تا 10 درصد بالاتر بوده و از نظر مصرف انرژی تا 15 درصد کم‌مصرف‌تر است. البته این میزان از بهبود عملکرد را نمی‌توان خیلی زیاد تلقی کرد، ولی با توجه به کند شدن قانون مور در این اواخر، 10 درصد بهبود عملکرد نسبت به سال قبل، چندان هم بد نیست. گفتنی است، طبق قانون مور (Moore’s Law) – که برای نخستین بار در سال 1965 توسط گوردون مور از بنیان‌گذاران شرکت اینتل بیان شد – تعداد ترانزیستورهای روی یک تراشه با مساحت ثابت، هر دو سال به طور تقریبی دو برابر می‌شود.

سامسونگ نخستین شرکتی بود که در اکتبر سال 2016، تولید انبوه تراشه‌های 10 نانومتری نسل اول (10LPE) را آغاز کرد و اسمارت‌فون‌های Galaxy S8 و S8+ نیز به همین تراشه‌ها مجهزند. از جمله چیپ‌ست‌هایی که تاکنون با پروسه 10LPE به تولید رسیده‌اند می‌توان به اسنپ‌دراگون 835 و Centriq 2400 (محصولات کوالکام) و Exynos 8895 (محصول خود سامسونگ) اشاره کرد.

samsung 2nd generation 10nm process technology is ready for production

به منظور پاسخگویی به تقاضای طیف وسیعی از مشتریان برای پروسه 10 نانومتری، سامسونگ به‌تازگی نصب تجهیزات تولید را در جدیدترین خط تولید خود به نام S3 واقع در شهر هواسئونگ کره آغاز کرده است. انتظار می‌رود این خط، تا سه ماهه چهارم سال جاری میلادی آماده تولید شود.

رایان لی (Ryan Lee)، معاون بخش "Foundry Marketing" (بازاریابی نیمه‌رساناها) در شرکت سامسونگ، می‌گوید: «به پشتوانه تجربه موفقیت‌آمیزمان در تولید 10LPE، برای حفظ یکه‌تازی خود در بازار نیمه‌رساناهای پیشرفته، تولید 10LPP را آغاز کرده‌ایم. 10LPP یکی از پروسه‌های کلیدی ما در زمینه کاربردهای موبایل، پردازش و شبکه – در سطح عملکرد بالا – بوده و سامسونگ همچنان به ارائه پیشرفته‌ترین تکنولوژی پروسه منطقی ادامه خواهد داد.»

پس از پروسه 10LPP، سامسونگ به نسل سوم تکنولوژی 10 نانومتری – موسوم به 10LPU – روی خواهد آورد. سامسونگ این موضوع را همزمان با اعلام راه‌اندازی نسل چهارم پروسه 14 نانومتری (14LPU) بیان کرده بود. اما، علی‌رغم تشابه اسمی، 10LPU (مانند 14LPC) پروسه‌ایست در جهت بهینه‌سازی ریزساختار (die shrink) و کاهش هزینه‌ها، در حالی که 14LPU پروسه‌ای با عملکرد بالا به شمار می‌رود. اینکه آیا به موازات پروسه 7 نانومتری سامسونگ، نسل دیگری از پروسه 10 نانومتری پس از 10LPU ارائه خواهد شد یا خیر، هنوز مشخص نیست.

samsung 2nd generation 10nm process technology is ready for production

در پایان بد نیست به این مورد اشاره کنیم که سامسونگ هنوز قصد دارد برای پروسه 7 نانومتری خود از لیتوگرافی به وسیله اشعه ماورای بنفش حد بالایی – یا در اصطلاح EUV – استفاده کند. این اقدام – در صورت تحقق – برای نخستین بار در صنعت رخ داده و پیشرفت چشمگیری محسوب می‌شود چرا که با این کار، سامسونگ و سایر سازندگان تراشه قادر خواهند بود تا تراشه‌های 7 نانومتری و کوچک‌تر از آن را، راحت‌تر تولید کنند. از دهه 90 تاکنون، تکنولوژی لیتوگرافی EUV همواره مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته، اما سرانجام سازندگان چیپ‌ست به این نتیجه رسیده‌اند که این تکنولوژی بایستی در چند سال آینده به کار گرفته شود. 

منبع : Samsung