معرفی Exynos 8895 - نخستین تراشه 10 نانومتری سامسونگ

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/12/7        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اکسینوس Exynos ، پردازنده Processor ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ الکترونیکس در روز پنجشنبه 23 فوریه 2017 (5 اسفند) در وب‌سایت اصلی خود از تولید چیپ‌ستی جدید خبر داد. این تراشه Exynos 9 Series 8895 نام گرفته و به گفته سامسونگ، به لطف ساختار بهبودیافته ترانزیستور 3بعدی‌اش، نسبت به چیپ‌ست قبلی این شرکت، 27 درصد سریع‌تر است. Exynos 8895 اولین چیپ‌ستی است که سامسونگ آن را با استفاده از تکنولوژی 10 نانومتری FinFET ساخته و به همین دلیل به گغته شرکت سازنده نسبت به تراشه‌های 14 نانومتری، تا 40 درصد کمتر انرژی مصرف می‌کند. همچنین چیپ‌ست Exynos 8895 نخستین تراشه سامسونگ است که از تکنولوژی gigabit LTE پشتیبانی کرده و در نتیجه می‌تواند در شبکه‌هایی که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند، سرعت‌های بالاتری را ارائه کند. در ادامه بیشتر با این محصول آشنا می‌شویم.

introducing samsung exynos 9 series 8895 soc

همان‌طور که گفته شد یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای این چیپ‌ست، تولید آن با بهره‌گیری از فناوری 10 نانومتری FinFET است که باعث شده این تراشه بازدهی بیشتری نسبت به نسل‌های قبل Exynos داشته باشد. می‌توان این طور برداشت کرد که تصمیم سامسونگ برای گذار از فناوری 14 نانومتری به 10 نانومتری، به نوعی گام نهادن در همان مسیری است که کوالکام در پیش گرفت. اسنپدراگون 835، جدیدترین چیپ‌ست کوالکام، نیز با کمک سامسونگ و با فناوری 10 نانومتری تولید شده و طبق ادعای شرکت سازنده، نسبت به مدل قبل از خود تا 25 درصد کم‌مصرف‌تر است.

فعلا نمی‌توان بین تراشه 10 نانومتری کوالکام (اسنپدراگون 835) و تراشه 10 نانومتری سامسونگ (Exynos 8895) قضاوت کرده و یکی را بالاتر از دیگری دانست، اما با توجه به مشخصاتی که به‌تازگی از چیپ‌ست جدید سامسونگ منتشر شده، به احتمال زیاد هر دو پروسسور در یک سطح هستند. در کل، تراشه‌های پیشرفته هر دو کمپانی معمولا هم‌تراز بوده‌اند، جز اینکه در برخی زمینه‌ها -- مثل مصرف انرژی یا گرافیک -- با هم تفاوت دارند.

تراشه Exynos 8895، یک چیپ‌ست 8 هسته‌ای است. این پروسسور مشتمل بر 4 هسته پردازشی با طراحی سفارشی از نوع نسل دوم بوده که طراحی آن از سوی سامسونگ انجام شده، و طراحی 4 هسته دیگر، مبتنی بر معماری پردازنده‌های ARM Cortex-A53 صورت گرفته است. به گفته سامسونگ، این تراشه برای ایجاد انسجام حافظه cache، از تکنولوژی انحصاری SCI (اتصال درونی منسجم سامسونگ) بهره می‌برد تا با ارائه یک معماری ناهمگون، قادر به انجام محاسبات سریع‌تری بوده و از پس کارکردهایی چون هوش مصنوعی و یادگیری عمیق برآید.

واحد پردازش گرافیکی -- یا همان GPU -- در این تراشه Mali-G71 نام دارد. کُدک چند قالبی یا در اصطلاح MFC در این چیپ‌ست، قادر به ضبط و پخش ویدئو با حداکثر رزولوشن 4K UHD و با سرعت 120 فریم در ثانیه بوده و از جدیدترین کَدک‌های ویدئویی، از جمله HEVC (H.265) ،H.264 و همچنین استانداردهای VP9 فشرده‌سازی ویدئو، پشتیبانی می‌کند. گفتنی است عملکرد گرافیکی 3 بعدی Exynos 8895، میزان تأخیر در حین ضبط ویدئوی 4K UHD و هنگام بازی را به گفته سامسونگ به حداقل می‌رساند. به‌علاوه، این تراشه از دوربین‌هایی تا رزولوشن 28 مگاپیکسل و همچنین سیستم‌های 2 دوربینه پشتیبانی کرده و امکاناتی نظیر حالت پرتره (portrait mode) در آیفون 7 پلاس را فراهم می‌نماید.

mali g71 arm graphic

تراشه جدید سامسونگ از یک واحد پردازشی جداگانه نیز برخوردار بوده که به راه‌حل‌های امنیتی پیشرفته برای پرداخت‌های موبایلی اختصاص داشته که از اسکن اثر انگشت یا عنبیه استفاده می‌کند. در این قسمت، واحد دیگری نیز به نام VPU یا "واحد پردازش بینایی" تعبیه شده که می‌تواند اجسام و حرکات را تشخیص داده و آنها را تحلیل نماید.

در اصطلاح مخابراتی، carrier aggregation یا به طور خلاصه CA، به تجمیع چند اپراتور شبکه برای ارتقاء پهنای باند انتقال گفته می‌شود. از لحاظ امکانات ارتباطی، مودم gigabit LTE به کاررفته در Exynos 8895، قادر است به طور همزمان 5 اپراتور شبکه را تجمیع کند که از این ویژگی با عنوان 5CA یاد می‌شود. گفتنی است تراشه جدید سامسونگ با تجمیع 5 اپراتور شبکه (5CA)، می‌تواند سرعت دانلود را به حداکثر 1 گیگابیت بر ثانیه رسانده و در حالت آپلود، با تجمیع 2 اپراتور شبکه (2CA)، سرعت را به 150 مگابیت بر ثانیه برساند.

gigabit lte chart

به گفته بن هور (Ben Hur)، معاون بازاریابی بخش System LSI در شرکت سامسونگ، انتظار می‌رود این تراشه در نسل آینده اسمارت‌فون‌ها، هدست‌های واقعیت مجازی و دیوایس‌های جانبی مرتبط با خودرو، از جمله ابزارهای سرگرمی موسوم به infotainment، به کار رود. تراشه Exynos 8895 در حال حاضر در دست تولید انبوه قرار دارد.

سامسونگ هنوز درباره اینکه Exynos 8895 دقیقا درساخت چه دیوایس‌هایی استفاده خواهد شد، حرفی نزده اما برخی‌ کارشناسان احتمال می‌دهند که سامسونگ این تراشه را در ساخت پرچمدار بعدی خود Galaxy S8 -- که قرار است ماه آینده رونمایی شود -- به کار گیرد. ناگفته نماند سامسونگ در آن دسته از گوشی‌های گلکسی که قرار است روانه بازار آمریکا و اروپا شوند، معمولا از تراشه‌های اسنپدراگون استفاده می‌کند، ولی در ساخت گلکسی‌هایی که به بازار آسیا می‌فرستد، چیپ‌ست‌های Exynos را ترجیج می‌دهد. در هر حال، احتمالا شاهد به‌کارگیری Exynos 8895 در یکی از این دو مدل خواهیم بود.  

منبع : Samsung