درخواست پتنت مایکروسافت برای شیوه نوینی از اسکن عنبیه

نمایش خبر

تاریخ : 1396/2/1        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، اسکنر عنبیه ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : وب‌سایت Patently Mobile در روز شنبه 15 آوریل 2017 (26 فروردین 1396) خبری را درج کرد که نشان می‌دهد "اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا" (USPTO) به‌تازگی درخواست پتنتی را از سوی مایکروسافت با موضوع سیستم شناسایی اسکن عنبیه منتشر نموده است. در این درخواست، شیوه جدیدی از تشخیص عنبیه چشم معرفی می‌شود، که ممکن است در اسمارت‌فون‌ها، تبلت‌ها و نوت‌بوک‌های نسل آینده Surface به کار رود. سازوکار این روش احتمالا به این شکل است که فریم‌های تصویری متعدد – برداشت‌شده از چشم سالمی که یک عنبیه و یک مردمک دارد – داده‌های تصویری مورد نیاز را برای تشخیص هویت فراهم می‌کنند. البته برداشت فریم‌ها باید در شرایطی صورت گیرد که نور از زوایای مختلف به چشم مورد نظر تابیده شود.

microsoft iris id system patent application

در نتیجه این کار، داده‌های مقایسه‌ای به دست می‌آیند که به شباهت‌های موجود در بخش‌هایی از داده‌های تصویری وابسته‌اند. گفتنی است، حداقل دو مورد از فریم‌های تصویری دیجیتال گرفته‌شده از چشم، بایستی با هم مشابه بوده و با قسمت مشخصی از چشم مورد نظر، متناظر باشد. در نهایت، بر اساس داده‌های مقایسه‌ای، می‌توان به‌طور خودکار معین کرد که آیا ویژگی بارزی که بتوان بر مبنای آن احراز هویت نمود، در چشم مورد نظر وجود دارد یا خیر. در صورت وجود، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که چشم مذکور، واقعی است.

بر اساس روش جدید مایکروسافت، می‌توان مشخص کرد که آیا عنبیه یک شخص زنده اسکن شده و یا اینکه فقط عکس یک عنبیه مورد اسکن قرار گرفته است. این سیستم ابتدا یک تصویر از عنبیه کاربر را در خود ذخیره کرده و سپس برای تحلیل و مقایسه، ممکن است دو یا سه عکس را از چشم شخص برداشت کند.

در شکل شماره 6، که همراه با این درخواست پتنت منتشر شده، یک دستگاه اسمارت‌فون Surface فرضی (شماره 600) به تصویر کشیده شده که می‌تواند همزمان با تابیده شدن نور از دو یا سه جهت، چندین عکس را از چشم مورد نظر برداشت کند. هر عکسی که در حال نوردهی از یکی از این جهات گرفته می‌شود، می‌تواند برای تشخیص ویژگی – یا ویژگی‌های – متمایزکننده موجود در عنبیه چشم مذکور، مورد استفاده قرار گیرد. به همین شکل، داده‌های تصویری حاصل از تمام آن 3 فریم‌ تصویری دیجیتال، نیز ممکن است برای تشخیص وجود ویژگی یا ویژگی‌های متمایزکننده در چشم مذکور، به کار گرفته شوند.

microsoft iris id system patent application

بنا بر آنچه که مایکروسافت در این درخواست ذکر کرده، چشم انسان ساختاری سه‌بُعدی دارد که تا حدی شفاف است. به عنوان مثال، نور می‌تواند از میان مردمک عبور کرده و به شبکیه چشم برسد. از طرفی، می‌دانیم تفاوت‌های به‌خصوصی در نوردهی بین دو فریم تصویری دیجیتال وجود دارد. حال با توجه به این نکته، ماهیت سه‌بعدی چشم، در کنار شفافیت نسبی آن، باعث می‌شود که نواحی یا نقاطی با یک یا چند ویژگی در چشم انسان باشند که در داده‌های تصویری به دست آمده از دو فریم تصویری دیجیتال، تفاوت‌هایی را ایجاد کنند. چنین تفاوت‌هایی که در داده‌های تصویری مشاهده می‌شوند، ممکن است از وجود یک چشم واقعی حکایت کنند. اگر بین داده‌های تصویری حاصل از دو فریم تصویری دیجیتال – گرفته‌شده از چنین ناحیه یا نقطه‌ای – تفاوت قابل‌ملاحظه‌ای وجود نداشته باشد، می‌توان این گونه برداشت کرد که چشم مورد نظر، یک چشم واقعی نبوده و به عنوان مثال شاید تنها عکسی از یک چشم باشد.

مایکروسافت در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که منظور از "یک ویژگی متمایزکننده" در عنبیه، هر ویژگی قابل‌تشخیصی است که بتوان از آن برای شناسایی عنبیه استفاده نمود (یعنی اینکه بتوان تعیین کرد که عنبیه موردنظر، متعلق به فردی خاص است). "حداقل یک ویژگی متمایزکننده" می‌تواند مجموعه‌ای از ویژگی‌های متمایزکننده را در بر داشته باشد، که می‌تواند درجه اعتبار پروسه شناسایی و احراز هویت را بالا ببرد. ممکن است چنین مجموعه‌ای از ویژگی‌های متمایزکننده، در طول محیط عنبیه حلقوی، شناسایی شده و به عنوان مثال در قالب یک نگاشت دو‌ بعدی از ویژگی‌ها (نظیر یک بارکد و یا یک کد QR) کدگذاری شوند. در یکی از حالات متصور برای ایده مایکروسافت – که در شکل شماره 2 به تصویر کشیده شده – تعداد فراوانی از ویژگی‌های متمایزکننده (شماره 207) کدگذاری شده و یک چارت دوبعدی را تشکیل داده‌اند.

microsoft iris id system patent application

مایکروسافت خاطر نشان کرده که این سیستم – موسوم به Iris ID – ممکن است در بسیاری از دیوایس‌هایی که این شرکت در آینده تولید می‌کند (از جمله اسمارت‌فون، تبلت، Xbox ،HoloLens و Surface Book) مورد استفاده قرار گیرد. البته این سیستم را می‌توان در دستگاه‌هایی چون عابربانک‌ها و انواع متنوعی از پایانه‌های پرداخت الکترونیکی نیز به کار گرفت.

در پایان گفتنی است مایکروسافت درخواست این پتنت را در سه‌ماهه چهارم سال 2015 به USPTO ارائه کرده بود. با توجه به اینکه ایده مذکور، تنها یک درخواست پتنت است، نمی‌توان گفت که این سیستم – در صورت به کارگیری در یک دیوایس – چه زمانی تجاری می‌شود.  

منبع : Patently Mobile


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا