اسکنر عنبیه در Galaxy Note7 چگونه کار می‌کند؟

نمایش خبر

تاریخ : 1395/5/17        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اسکنر عنبیه ، اندروید Android ، Samsung Galaxy Note7 ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : در دنیایی که بیش از هر زمان دیگری همه چیز به شکل دیجیتالی با هم در ارتباط هستند، ایمن نگه داشتن داده‌های شخصی امری بسیار ضروری است. از این رو شرکت‌های سازنده اسمارت‌فون در تلاشند تا با به کارگیری جدیدترین تکنولوژی‌های روز به کاربران اطمینان دهند که می‌توانند با خیالی آسوده از گوشی خود استفاده کرده و نگران مسائل امنیتی نباشند. یکی از جدیدترین -- و در عین حال قدرتمندترین -- روش‌های احراز هویت افراد، اسکن عنبیه است، که گفته می‌شود مکانیسم آن دقیق‌تر از اسکن اثر انگشت است. به همین دلیل سامسونگ تصمیم گرفته جدیدترین اسمارت‌فون خود -- Galaxy Note7 -- را با چنین قابلیتی تولید کند.

Samsung Note7 iris scanner and security options detail

سامسونگ قبلا برای تضمین امنیت دیوایس و محافظت از داده‌ها (نظیر اطلاعات مربوط به پرداخت‌های موبایلی در سرویس‌هایی مانند Samsung Pay) به طور گسترده از تکنولوژی اسکن اثر انگشت استفاده کرده بود، اما این بار تصمیم گرفت برای تقویت هرچه بیشتر امنیت، شکل دیگری از احراز هویت را در قالب اسکن عنبیه به Galaxy Note7 بیفزاید. گفتنی است با این تکنولوژی نوآورانه و ایمن، کاربران به منظور تأیید هویت خود حتی نیاز به لمس گوشی نیز نداشته و تنها کافی‌ست به صفحه اسمارت‌فون نگاه کنند تا پروسه اسکن کامل شود.

اسکن عنبیه روش اتوماتیکی از احراز هویت به شیوه زیست‌سنجی (بیومتریک) است و بر مبنای تشخیص الگوی ریاضی تصویر عنبیه یک فرد کار می‌کند، که تصویر می‌تواند از عنبیه هر دو چشم باشد یا تنها عنبیه یک چشم. برای اینکه تصویر مورد نظر از عنبیه گرفته شود، ابتدا بایستی عنبیه توسط یک دیوایس احراز هویت اسکن شود. عنبیه به قسمت دایره شکل رنگی و نازک چشم گفته می‌شود که مانند شاتر دوربین، مردمک را باز و بسته کرده و به این ترتیب میزان نوری که به شبکیه می‌رسد را تنظیم می‌کند.

Samsung Note7 iris scanner and security options detail

الگوی عنبیه در هر چشم بسیار پیچیده بوده و در هر شخص منحصر‌به‌فرد است. این الگو در طفولیت تکامل یافته و تا پایان عمر فرد بدون تغییر به همان شکل باقی می‌ماند. همین مسأله، به همراه این واقعیت که شبیه‌سازی الگوی عنبیه تقریبا غیرممکن است، باعث شده تا اسکن عنبیه به عنوان یکی از امن‌ترین و مطمئن‌ترین تکنیک‌های زیست‌سنجی در دنیا شناخته شود.

در نتیجه از این روش به طور گسترده در اموری نظیر کنترل دسترسی در توزیع دارویی، کنترل مرزی و امنیت فرودگاه‌ها استفاده می‌شود. ناگفته نماند Galaxy Note7 نخستین دیوایس مجهز به این تکنولوژی نبوده و به عنوان نمونه سامسونگ قبلا در تولید Galaxy Tab Iris (دیوایسی که از لحاظ زیست‌سنجی بسیار امن بوده و برای استفاده در سازمان های اداری کشور هند طراحی شده بود) عملکرد موفق‌آمیزی داشته است.

مکانیسم تکنولوژی اسکن عنبیه به این شکل است که به محض اینکه اطلاعات مربوط به عنبیه کاربر در Galaxy Note7 ثبت می‌شود، این اطلاعات در قالب یک کد رمزنویسی‌شده ذخیره می‌گردد. زمانی که کاربر می‌خواهد به محتوایی، نظیر یک اپلیکیشن محافظت‌شده، دسترسی پیدا کند، ال‌ای‌دی مادون قرمز (IR LED) و دوربین عنبیه با هم وارد عمل شده و الگوی عنبیه آن شخص را برای احراز هویت ثبت می‌کنند. سپس این الگو را استخراج کرده و آن را به شکل دیجیتال در می‌آورند. در نهایت این الگوی دیجیتالی‌شده را با کد رمزنویسی‌شده‌ای که از قبل در سیستم ذخیره شده بود، مقایسه می‌کنند تا بتوانند به شخص اجازه دسترسی دهند.

Samsung Note7 iris scanner and security options detail

سامسونگ مدعی است با به کار بردن 2 مؤلفه جدید موفق شده بدون لطمه زدن به طراحی Galaxy Note7، این دیوایس را به فناوری اسکن عنبیه مجهز نماید. برای این منظور، Galaxy Note7 به یک دوربین عنبیه اختصاصی مجهز شده است. این دوربین برای دریافت و تشخیص تصاویر منعکس‌شده از عنبیه‌ها (توسط نور قرمز IR LED)، از یک فیلتر مخصوص بهره می‌برد.

این نور قرمز رنگ بهترین دامنه را برای اسکن عنبیه فراهم می‌کند. به‌علاوه، برخلاف تصاویر مرئی سنتی (یا در اصطلاح RGB) -- که ممکن است تحت تأثیر رنگ عنبیه یا نور محیط اطراف قرار بگیرند -- تصاویر مادون قرمز الگوهای واضحی را نشان داده و نور کمتری را منعکس می‌کنند. گفتنی است تکنولوژی انحصاری سامسونگ از نور ساطع‌شده از نمایشگر Galaxy Note7 نیز استفاده می‌کند، و بدین ترتیب اسکنر می‌تواند در محیط‌های کم‌نور نیز داده‌ها را دریافت کند.

Samsung Note7 iris scanner and security options detail

در مجموع، تمام این اجزا دست به دست هم داده تا به گفته سامسونگ عمل اسکن دقیق و سریع انجام شود. در واقع، اسکن عنبیه به تعداد دفعات کمتری ثبت آزمایشی نیاز داشته و در نتیجه در مقایسه با اسکن اثر انگشت کمتر دچار خطا در پذیرش می‌شود.

به گفته سامسونگ، چیزی که Galaxy Note7 را در زمینه امنیت متمایز می‌کند وجود پلتفرم Knox است؛ لذا همانطور که در گذشته داده‌های مربوط به اثر انگشت کاربر در این پلتفرم ذخیره می‌شد، اکنون نیز داده‌های مربوط به عنبیه شخص، رمزنویسی‌ شده و با امنیت کامل در Knox ذخیره می‌شود. نکته دیگر آن که طبق ادعای سامسونگ این سیستم به گونه‌ای در Note7 طراحی شده که فقط یک نفر می‌تواند اطلاعات مربوط به عنبیه خود را در آن ثبت کند. این بدان معناست که در صورتی که این اسمارت‌فون سرقت یا مفقود شده و کسی بتواند به آن دسترسی پیدا کند، خللی در اطلاعات مربوط به عنبیه صاحب اصلی گوشی وارد نخواهد شد.

Samsung Knox

سامسونگ مدعی شده که نور مادون قرمزی که از ال‌ای‌دی‌ تعبیه شده در Galaxy Note7 ساطع می‌شود، تأثیری بر سلامتی انسان نداشته و کاملا ایمن است. این تکنولوژی موفق به دریافت استاندارد شماره 62471 از کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک (IEC) نیز شده که این استاندارد گواهی است بر اینکه نور لامپ ال‌ای‌دی این سیستم بی‌خطر است. ناگفته نماند، اگر دستگاه تشخیص دهد که چشم انسان در فاصله بسیار کمی از ال‌ای‌دی قرار داشته و یا برای مدتی طولانی در معرض نور مادون قرمز آن بوده است، به طور خودکار خاموش خواهد شد.

سامسونگ به پشتوانه این فناوری اسکن عنبیه و به منظور افزایش لایه‌های امنیتی، سرویس‌های جدیدی را در اختیار کاربران Galaxy Note7 قرار داده است.

نخستین سرویس Secure Folder نام دارد. این سرویس در حقیقت یک فولدر جداگانه است که کاربر به وسیله آن می‌تواند اپلیکیشن‌ها و فایل‌های خصوصی را از طریق اثر انگشت، اسکن عنبیه، پتِرن و یا پین‌کد مدیریت نماید.

Samsung Secure Folder

کاربران از طریق این سرویس می‌توانند داده‌های خصوصی و شخصی، نظیر اطلاعات بانکی، را به صورت کاملا جداگانه در اسمارت‌فون خود نگه‌داری کنند. این سرویس برای والدینی که می‌خواهند مانع دسترسی فرزندان‌شان به برخی بازی‌ها و محتواها شوند، ابزار مناسبی خواهد بود. استفاده از این سرویس آسان است ولی برای ذخیره‌سازی محتوا یا به اشتراک‌گذاری اپلیکیشن روی دیوایس محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند.

سرویس جدید دیگری که در Galaxy Note7 شاهد آن هستیم، Samsung Pass نام گرفته است. کاربرانی که با استفاده از مرورگر Samsung Internet Browser قصد بازکردن وب‌سایت‌هایی را دارند که برای ورود به شناسه و رمز عبور نیاز دارند، با استفاده از این سرویس می‌توانند از طریق احراز هویت به روش زیست‌سنجی عمل log in را انجام داده و سریعا به وب‌سایت‌های مورد نظر وارد شوند. از آنجا که کاربران دیگر مجبور نیستند در هر بار ورود به این دست وب‌سایت‌ها وقت خود را برای وارد کردن شناسه و رمز عبور هدر دهند، می‌توان Samsung Pass را یکی از عناصر راحتی و سهولت به حساب آورد که به تازگی به رده محصولات Galaxy Note اضافه شده است.

علاوه بر ذخیره‌سازی امن و دسترسی سریع‌تر، سامسونگ قصد دارد با همکاری با مؤسسات مالی بزرگ، مانند Bank of America، Citibank و U.S. Bank یکپارچه‌سازی اسکنر عنبیه با اپلیکیشن‌های همراه بانک را نیز تجربه کند.

اما به گفته سامسونگ، بانکداری همراه تازه اول قصه است. توسعه‌دهندگان با استفاده از اسکنر عنبیه‌ای که به صورت onboard در این دیوایس وجود دارد، می‌توانند برنامه‌هایی بنویسند که تأیید تراکنش‌ها و دیگر فعالیت‌ها را نیز امکان‌پذیر کند، که در این صورت احتمال دارد تکنولوژی اسکن عنبیه سامسونگ به صنایع مختلفی گسترش یابد.  

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا