Harris Poll اعلام کرد: افت بی‌سابقه وجهه سامسونگ در آمریکا طی سال 2016

نمایش خبر

تاریخ : 1395/12/5        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : Samsung Galaxy Note7 ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : یکی از مؤسسات معتبر آماری در آمریکا به نام Harris Poll، در روز دوشنبه 20 فوریه 2017 (2 اسفند 1395) گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد سامسونگ تا حد زیادی اسم و رسم خود را در ایالات متحده از دست داده است. طبق نظرسنجی انجام‌شده توسط این مؤسسه، در لیست 100 شرکتی که توسط Harris Poll، مورد نظرسنجی قرار گرفتند، کمپانی سامسونگ -- از نظر وجهه و اعتبار -- رتبه‌ای بهتر از 49 کسب نکرده است. این در حالی است که در نظرسنجی مشابهی که توسط همین مؤسسه در سال 2015 انجام شده بود، سامسونگ در بین 100 شرکت، رتبه سوم (بالاتر از اپل و گوگل) را به دست آورده بود. همچنین در نظرسنجی سال 2016، سامسونگ حائز رتبه هفتم شده بود.

Samsungs reputation drops in the US according to harris poll survey

مؤسسه Harris Poll شاخصی به نام "میزان وجهه" یا "درجه اعتبار" (Reputation Quotient) یا RQ تعریف کرده و بر اساس این شاخص، هر ساله اعتبار و وجهه بارزترین کمپانی‌ها در آمریکا را -- از دیدگاه مردم -- بررسی و اندازه‌گیری می‌کند. طبق آخرین نظرسنجی این مؤسسه، کمپانی آمازون (یکی از غول‌های عرصه تجارت الکترونیک) در رتبه اول قرار داشته و بعد از آن فروشگاه‌های زنجیره‌ای خواروبار Wegmans در رتبه دوم و سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای Publix Super Markets در رتبه سوم قرار می‌گیرند.

Samsungs reputation drops in the US according to harris poll survey

نظرسنجی اخیر، اذهان عمومی را درباره 20 ویژگی عمده شرکت‌ها می‌سنجد که می‌توان این 20 ویژگی را در 6 بُعد اعتبار سازمانی طبقه‌بندی کرد: 1) مسئولیت اجتماعی 2) بینش و رهبری 3) عملکرد مالی 4) محیط کار 5) جاذبه عاطفی و احساسی 6) محصولات و خدمات.

سو یونگ-گو (Suh Yong-gu)، استاد بازاریابی در دانشگاه Sookmyung، بر این باور است که ناکامی سامسونگ در فروش گلکسی نوت7 در کنار دستگیری لی جی-یونگ (Lee Jae-yong)، وارث بلافصل این کمپانی به جرم دادن رشوه، دو مورد منفی درباره این شرکت محسوب می‌شوند. به اعتقاد این استاد دانشگاه، سامسونگ باید با عرضه یک محصول بهتر (نسبت به نوت7) اعتبار لکه‌دارشده خود را ترمیم کند. از طرفی، سامسونگ می‌تواند از دستگیری لی به عنوان فرصتی برای شفاف‌سازی بیشتر استفاده کرده و پیوندهای نیرنگ‌آلود بین کسب‌وکار و سیاست را از بین ببرد.

Samsungs reputation drops in the US according to harris poll survey

Lee Jae-yong معاون هیئت مدیره سامسونگ

در سال 2016، به دنبال انتشار خبرهای متعدد مبنی بر آتش گرفتن باتری‌های معیوب گلکسی نوت7، کمپانی سامسونگ در ابتدا دستور فراخوان میلیون‌ها دستگاه از این گوشی را صادر کرد و سپس در اکتبر سال گذشته تصمیم به توقف فروش و تولید این محصول گرفت.

همان دادستان‌هایی که مشغول کار روی پرونده رسوایی سیاسی پارک گیون-های (Park Geun-hye) -- رییس جمهور کره -- و دوست قدیمی‌اش چوی سون-سیل (Choi Soon-sil) بودند، هفته گذشته لی جی-یونگ، معاون هیئت مدیره سامسونگ، را به جرم اختلاس و پرداخت رشوه بازداشت کردند. گفتنی است، طی 79 سالی که از تأسیس کمپانی سامسونگ می‌گذرد، این نخستین بار است که یکی از رؤسای این شرکت در جریان یک پرونده کیفری روانه زندان می‌شود.

پاسخ‌های 85 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی Harris Poll بیانگر آن است که اقدامات غیرقانونی از سوی رؤسای شرکت‌ها، یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای وجهه آنها به شمار می‌رود. دروغ‌گویی یا ارائه حقایق نادرست درباره محصولات یا خدمات، دستکاری حساب‌ها و رخنه‌های امنیتی و اطلاعاتی نیز از دیگر تهدیدها محسوب می‌شوند.

در پاسخ به این پرسش که در سال گذشته، کدام شرکت بیش از همه اعتبار خود را خدشه‌دار کرده، اکثر شرکت‌کنندگان در نظرسنجی به بانک آمریکایی Wells Fargo اشاره کردند؛ جایی که کارمندانش بیش از 1.5 میلیون حساب بانکی جعلی ایجاد کرده بودند. پس از Wells Fargo، کمپانی آلمانی فولکس‌واگن بیش از بقیه وجهه خود را در بین آمریکایی‌ها از دست داد، چرا که در سال گذشته به دلیل انتشار نتایج ساختگی از آزمایش آلایندگی خودروهای خود، مجبور به فراخوان میلیون‌ها دستگاه خودرو از سراسر جهان شد. جالب است بدانید، پس از Wells Fargo و فولکس‌واگن، کمپانی سامسونگ بیشترین افت اعتبار را بین آمریکایی‌ها داشته است.

در پایان گفتنی است این نظرسنجی در بازه زمانی 29 نوامبر تا 16 دسامبر 2016 (9 تا 26 آذر 1395) به صورت آنلاین برگزار شد و حدود 2.3 میلیون نفر از مردم ایالات متحده در آن شرکت کردند.  

منبع : The Harris Poll


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا