سامسونگ نقص باتری را دلیل انفجار گلکسی نوت7 اعلام کرد

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/6/27        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : باتری Battery ، Samsung Galaxy Note7 ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : در روزهای گذشته و پس از معرفی گلکسی نوت7، خبرهایی از سراسر جهان به گوش می‌رسد مبنی بر این که پرچمدار جدید این شرکت دچار انفجار شده‌ است. سامسونگ در تاریخ 12 مرداد پرچمدار جدید فبلت‌های خود را معرفی و در تاریخ 29 مرداد آن را در برخی کشورها عرضه کرده بود. کمپانی سامسونگ الکترونیکس نقص جزئی در تولید باتری را عامل این امر دانست و پس از این اتفاقات فراخوانی جهانی برای جمع‌آوری گوشی‌های هوشمند گلکسی نوت7 ارائه کرد و در آن اعلام نمود که به زمان بیشتری برای بررسی دلیل این حادثه نیاز دارد؛ چراکه این اتفاق عمیق‌ترین بحران این کمپانی طی سالیان اخیر به شمار می‌رود.

samsung blames manufacturing battery error for exploding galaxy note7

این کمپانی کره‌ای یافته‌های اولیه خود را در قالب گزارشی به آژانس استانداردهای فناوری کره جنوبی ارائه کرده که پیش از این منتشر نشده بود. نتیجه‌گیری‌های اولیه خطایی در تولید را نشان می‌دهد که باعث فشار بر صفحه‌های موجود در سلول‌های باتری شده‌ است. این مسأله سبب شده که بین قطب‌های مثبت و منفی ارتباط برقرار شود و در نتیجه با داغ شدن باتری گوشی منفجر گردد. بلومبرگ در گزارشی به نقل از سازمان دولتی بررسی کیفی در چین با اشاره به باریک بودن جداکننده درون سلول‌های باتری آن را عامل گرمای مفرط و سوختن این گوشی هوشمند دانسته است. در واقع علت اصلی از دید این گزارش عایق نبودن مناسب الکترودها عنوان شده است.

البته سامسونگ بر این نکته تأکید کرده است که برای یافتن علت دقیق آسیب دیدن باتری باید تجزیه و تحلیل دقیق و کاملی صورت پذیرد و این نتیجه‌گیری صرفا از مراحل مقدماتی به دست آمده است.‌ به گفته یکی از سخنگویان سامسونگ این خطا در فرآیند تولید بسیار نادر است.

samsung blames manufacturing battery error for exploding galaxy note7

در حالی که مدیران اجرایی عموما خطای ناشی از بی‌دقتی را عامل این حادثه می‌دانند، گزارش سامسونگ جزئیات بیشتری را در خصوص نقایص بالقوه در طراحی باتری مطرح کرده است. سامسونگ تلاش می‌کند تا با بررسی بیش از 35 تا 70 مورد گزارش ‌شده درخصوص انفجار و سوختن گلکسی نوت7، از عواقب آن جلوگیری کند. مسئولان این کمپانی کره‌ای طی فراخوانی تصمیم گرفتند این گوشی‌ها را جمع‌آوری و فروش آن را متوقف کنند؛ اقدامی که شاید به معنی تسلیم در برابر جدیدترین آیفون محصول اپل باشد.

دولت آمریکا پس از این واقعه به طور رسمی به دارندگان گوشی گلکسی نوت7 توصیه کرده است گوشی خود را خاموش کنند و از شارژ کردن آن پرهیز نمایند. به علاوه اداره هوانوردی فدرال آمریکا نیز از صاحبان گلکسی نوت7 خواسته است در هواپیما و هنگام پرواز از این گوشی استفاده نکنند.

مسئولین سامسونگ در گزارش مورخ دوم سپتامبر خود به آژانس استانداردهای فناوری کره جنوبی -- که مرجعی نظارتی در این کشور است و به عنوان بخشی از وزارت تجارت، صنعت و انرژی خط مشی‌ها را تنظیم می‌کند-- اعلام کردند که «حتی پیش از آن که نتیجه نهایی بررسی‌ها مشخص شود، ما به دنبال ایجاد و انجام بهترین راه برای محافظت از مصرف‌کنندگان [محصولات]مان بوده‌ایم. در حال حاضر نیز به همراه تولیدکنندگان در حال بررسی مسأله باتری هستیم.»

ظاهرا Samsung SDI به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه سامسونگ تأمین‌کننده و سازنده اصلی باتری گلکسی نوت7 است و تحلیلگران بر این باورند که این شرکت بیشترِ باتری‌های معیوب را تولید کرده است. این شرکت تأمین‌کننده حدود 70 درصد از باتری‌های گلکسی نوت7 بوده است. مطابق گزارش‌های اخیر به نظر می‌رسد که سامسونگ تا اطلاع ثانوی باتری‌های گلکسی نوت7 را از کمپانی چینی ATL (Amperex Technology Limited) تهیه خواهد کرد. شرکتی که مطابق اعلام برخی منابع از جمله سایت ZDNet، تأمین‌کننده اصلی باتری‌های آیفون است. البته ATL تأمین‌کننده 30 درصد از باتری‌های گلکسی نوت7 بوده است (گوشی‌هایی که عمدتا در بازار چین عرضه شده است) و به همین دلیل کاربران چینی کمترین آسیب را از این گوشی دیده‌اند.

samsung sdi logo

به علاوه ارزش سهام سامسونگ از تاریخ 2 سپتامبر (12 شهریور) 10 درصد سقوط کرده است و پس از هشدار رگولاتورها، خطوط هوایی و خود سامسونگ در خصوص استفاده از گلکسی نوت7، ارزش بازار این کمپانی در طول دو روز 22 میلیارد دلار کاهش یافته است.

سامسونگ در فاز نخست عرضه گلکسی نوت7، حدود 2.5 میلیون از این اسمارت‌فون را وارد برخی بازارها کرده و اینک طبق گزارش‌های دریافت شده، این شرکت فراخوان جمع‌آوری همین میزان یعنی 2.5 میلیون گوشی را در 10 کشور مختلف در دست اقدام دارد. بر اساس اعلام سامسونگ، اسمارت‌فون‌های نوت7 با باتری‌های جدید و بهبود یافته بعد از 19 سپتامبر (29 شهریور) در دسترس خواهند بود.

یکی از مقامات رسمی در کمپانی مخابراتی کر‌ه‌ای KT در این زمینه اظهار می‌دارد که تعداد مشتریانی که تاکنون پول خود را برای خرید گوشی‌های نوت7 پس گرفته‌اند نسبتا کم بوده است.

در این میان سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند خسارت بلندمدتی را که در اثر این اتفاقات به برند سامسونگ وارد شده است ارزیابی کنند؛ برندی که سامسونگ طی سالیان طولانی میلیاردها دلار برای تثبیت آن هزینه کرده است.

اگر چه وجود این مشکل و فراخوان سامسونگ برای جمع‌آوری و تعویض گوشی‌های مسأله‌دار باعث هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد دلار برای این کمپانی کره‌ای شده است، اما تحلیلگران معتقدند که اقدام قاطع سامسونگ در این زمینه به بازسازی وجهه این کمپانی کمک خواهد کرد.

پیتر لی (Peter Lee) و جاستین چوی (Justin Choi) تحلیلگران NH Investment & Securities ضمن مقایسه وضعیت فعلی سامسونگ با مورد مشابهی که در دهه 80 میلادی برای کمپانی Johnson & Johnson روی داد، اعتقاد دارند که واکنش سریع و مسئولانه سامسونگ در نهایت اعتماد کاربران را به این برند در میان مدت و طولانی مدت بیشتر خواهد کرد.

samsung blames manufacturing battery error for exploding galaxy note7

سامسونگ راهکارهایی را برای شناسایی و تعویض اسمارت‌فون‌های معیوب گلکسی نوت7 در اختیار کاربران قرار داده است. البته مطابق اعلام سامسونگ تمام گوشی‌های گلکسی نوت7 در خارج از کشور چین دارای باتری معیوب هستند و بایستی تعویض شوند. یکی از راهکارهای مذکور، راه‌اندازی سیستمی برای چک کردن IMEI گوشی‌های دارای مشکل است. این فرآیند ابتدا در چین و هنگ‌کنگ انجام شده است. در حال حاضر نیز سامسونگ وب‌سایتی راه‌‌اندازی کرده است که با وارد کردن شماره IMEI گوشی گلکسی نوت7 می‌توان از سالم بودن گوشی اطمینان حاصل کرد. ساده‌ترین راه برای دسترسی به IMEI گوشی شماره‌گیری کد #06#* است. در غیر این صورت می‌توان از طریق گزینه Settings به آن دسترسی پیدا کرد.