نشانه‌های تقویت سهام سامسونگ در بازارهای مالی

نمایش خبر

تاریخ : 1395/9/12        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : سهام Stock ، آمار Statistics ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ در ماه آگوست سال جاری میلادی، حدود دو هفته پس از معرفی گلکسی نوت7، از افزایش ارزش سهام خود و رسیدن به رقم 1480 دلار به ازای هر سهم خبر داده بود. این رقم برای این کمپانی کره‌ای تا آن زمان یک رکورد محسوب می‌شد. اما پس از مشکلاتی که در زمینه نوت7 پیش آمد، سهامداران با فروش سهام خود به بحران موجود در این کمپانی دامن زدند.

سامسونگ الکترونیکس، به عنوان یکی از سازندگان برتر جهان در زمینه تولید گوشی‌های هوشمند، چیپ‌های حافظه و تلویزیون، در ماه‌های اخیر دچار مشکلات جدی بوده است.

samsung shares surges to record high

اما با وجود از دست رفتن درآمد بالقوه 5 میلیارد دلاری از فروش گلکسی نوت7، منابع خبری در تاریخ 29 نوامبر 2016 (9 آذر 1395) از افزایش ارزش سهام این کمپانی معادل 9 میلیارد دلار خبر دادند که بیشترین میزان افزایش تاکنون به شمار می‌رود. یکی از دلایل این افزایش، خبر جدیدی است که مطابق آن، این کمپانی کره‌ای قصد دارد 50 درصد از جریان نقدی آزاد (free cash flow) خود را در سال 2016 و 2017 با استفاده از افزایش سود سهام و بازخرید هر سهم بازگرداند. به علاوه سود کل نقدی سهام سال 2016 نیز رشدی 36 درصدی را تجربه کرده است. جریان نقدی آزاد نشان‌دهنده وجه نقدی است که شرکت پس از انجام مخارج لازم براي نگهداري يا توسعه دارايي‌ها، در اختيار دارد

سامسونگ این اقدامات را بر اثر فشارهای صندوق پوشش ریسک (hedge fund) الیوت (Elliott Management) انجام داده است. دو ماه پیش پل الیوت سینگر، موسس این صندوق، کمپینی به منظور ایجاد تغییرات در ساختار سامسونگ به راه انداخته بود. او در این کمپین به سامسونگ --که ساختار مدیریت آن خانوادگی است-- پیشنهاد داده بود که به یک شرکت مادر (Holding company) با یک واحد عملیاتی تقسیم شود. سپس سهام شرکت عامل را در یکی از بورس‌های آمریکا (با ساختار DLC) عرضه نماید. به علاوه، در این کمپین پیشنهاد شده بود که 3 عضو مستقل در هیأت مدیره سامسونگ منصوب شوند و پرداخت سود نقدی ویژه (special dividend) معادل 30 تریلیون وان کره برای سهامداران در نظر گرفته شود.

samsung shares surges to record high

صندوق Elliott Management، برابر 0.6 درصد از سهام کمپانی سامسونگ را در اختیار دارد و پیش از این از سامسونگ خواسته بود که 75 درصد از جریان نقدی آزاد را بازگرداند. در پاسخ به چنین درخواست‌هایی سامسونگ اعلام کرد که 50 درصد جریان نقدی آزاد را باز می‌گرداند؛ ضمن آن که تأیید کرد که در حال بررسی ایجاد ساختار مذکور و تبدیل کمپانی خود به یک شرکت هلدینگ است. به این ترتیب در فرآیند تغییر ساختار، شرکتی مرکزی به وجود می‌‌آید که سهام عمده دیگر شرکت‌های گروه را در اختیار خواهد داشت. یکی از نمونه‌ها با ساختاری مشابه این ترکیب، گروه تاتا در کشور هندوستان است که شرکت‌‌های تابعه و زیرمجموعه‌های زیادی دارد. با آن که سامسونگ همه پیشنهادات صندوق الیوت را اجرایی نکرده است، اما تحلیلگران و سرمایه‌گذاران، موضع جدید سامسونگ را در راستای انتظارات و در مسیری درست ارزیابی کرده‌اند.

سامسونگ همچنین اعلام کرد که فرایند بازخرید (buyback) سهم خود را پس از تکمیل دور فعلی این خریدها گسترش خواهد داد که مطابق اعلام منابع خبری به 11.4 میلیارد وان کره (معادل 9.8 میلیارد دلار) می‌رسد.

بازنگری در ساختار سامسونگ الکترونیکس به طور بالقوه می‌تواند به تحکیم قدرت خانواده لی—به عنوان موسسین این کمپانی کره‌ای—و افزایش کنترل آنها بر گروه سامسونگ منجر شود، به خصوص اگر آنها قسمتی از سهام شرکت عامل را با سهام شرکت مادر مبادله کنند. سرمایه‌گذاران معتقدند که در این صورت سامسونگ الکترونیکس سرمایه بیشتری را به سهامداران باز خواهد گرداند و همچنین باعث افزایش درآمد وارثان لی کان-هی 74 ساله خواهد شد. این وضعیت به طور طبیعی پس از مرگ او مالیات بر ارث قابل توجهی را بر عهده وارثان خواهد گذاشت.

lee kun hee

Lee Kun-hee ریاست گروه سامسونگ

کیم هیون سو (Kim Hyun-su)، مدیر صندوق مدیریت دارایی بانک صنعتی کره بر این باور است که سود نقدی هر سهم سامسونگ تا زمانی که کمپانی قادر به حفظ سطوح سالم جریان نقدی باشد و به سوی بازخرید و لغو سهام بیشتر پیش ‌رود، افزایش خواهد یافت. او در ادامه اشاره می‌کند که در این مقطع نمی‌توان با اطمینان از رشد ارزش بازار سخن گفت، اما چشم‌انداز پرداخت سود روشن و مثبت است.

با وجود اعلام سامسونگ مبنی بر بی‌طرفی در زمینه بازنگری در ساختار بالقوه کمپانی، سرمایه‌گذاران معتقدند که تقسیم سامسونگ به دو شرکت مادر و عامل بخشی از مجموعه پیچیده اقدامات وارثان خانواده لی برای حفظ کنترل بر این غول فن‌آوری کره‌ای است.

الیوت اقداماتی که سامسونگ در این راستا انجام داده است را «گام‌های سازنده اولیه» خوانده و در عین حال به این نکته اشاره کرده است که این تمام خواسته‌اش نیست. به این ترتیب، سامسونگ همچنان از سوی صندوق الیوت تحت فشار خواهد بود.

به نظر می‌رسد بعد از بحران‌هایی که در زمینه فبلت‌ نوت7 و مسایل مربوط به ماشین لباسشویی برای سامسونگ پیش آمد، نشانه‌هایی از بازگشت روزهای خوش برای این کمپانی کره‌ای ظاهر شده است. سهام شرکت سامسونگ در روز چهارشنبه 30 نوامبر (10 آذر 1395) با ارزشی معادل 1496 دلار و افزایش 4.2 درصدی بسته شد. این کمپانی اکنون ارزشی معادل 224 میلیارد دلار دارد.  

منبع : Reuters


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا