متضرر شدن Samsung SDI از بحران گوشی‌های نوت7

نمایش خبر

تاریخ : 1395/9/9        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : Samsung SDI ، باتری Battery ، Samsung Galaxy Note7 ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : بدون شک انفجار باتری گلکسی نوت7 در ابتدا تأثیر بسیار نامطلوبی بر وجهه سامسونگ داشت، به طوری که طبق یکی از نظرسنجی‌هایی که بلافاصله پس از تصمیم سامسونگ برای توقف کامل تولید این گوشی انجام شد، حدود 40 درصد از افرادی که از گوشی‌های سامسونگ استفاده می‌کردند گفتند که هرگز گوشی‌های ساخت این کمپانی را خریداری نخواهند کرد.

به‌تازگی مؤسسه تحقیقاتی صاحب‌نام Ipsos با همکاری خبرگزاری رویترز اقدام به انجام یک نظرسنجی جدید در این زمینه در ایالات متحده نموده‌اند. داده‌های این نظرسنجی -- که بین 26 اکتبر تا 9 نوامبر 2016 (5 تا 19 آبان 1395) جمع‌آوری شده‌ -- چیز دیگری را نشان می‌دهد.

samsung sdi struggles to gain new customers after galaxy note7 fiasco

گویا با گذشت زمان و کم‌رنگ‌تر شدن هیاهوی رسانه‌ای مربوط به انفجارهای نوت7، نظر کاربران نیز تغییر کرده، چرا که نتایج نظرسنجی اخیر حاکی از آن است که مشتریان سامسونگ همچنان به این شرکت کره‌ای وفادارند . اما در این میان تنها شرکتی که بیش از بقیه متضرر شده Samsung SDI است؛ همان شرکت تولیدکننده باتری‌های نوت7.
کمپانی Samsung SDI یکی از شرکت‌های وابسته به سامسونگ بوده که در زمینه تولید باتری برای کمپانی‌های بزرگ سازنده سخت‌افزار فعالیت می‌کند. گفتنی است بیش از 70 درصد از باتری‌هایی که در اسمارت‌فون‌های گلکسی نوت7 به کار رفته بود، ساخت این شرکت است. اما با وجود اینکه باتری‌های تولید‌شده توسط کمپانی‌های دیگر نیز درون بعضی از گوشی‌های نوت7 آتش گرفته بود، گویا تمام تقصیرها به پای Samsung SDI نوشته شده و این شرکت هم‌اکنون در حال دست و پنجه نرم کردن با عواقب این مسأله است.
کمپانی Samsung SDI در سال 1970 در نتیجه سرمایه‌گذاری مشترک با کمپانی ژاپنی NEC و به منظور تولید لامپ‌های خلأ تأسیس شد. صفحات تلویزیون و اسمارت‌فون و همچنین باتری‌های تولیدشده توسط این کمپانی، نقش به‌سزایی در رشد سریع سامسونگ داشته است. اما در مقطع کنونی -- که Samsung SDI قصد گسترش کسب‌وکار خود در زمینه تولید باتری خودروهای الکتریکی و سیستم‌های ذخیره انرژی‌های تجدیدپذیر را دارد -- با چالش‌های جدیدی مواجه شده است. Samsung SDI، که با کمپانی‌های متعددی مثل اپل همکاری می‌کند، سعی دارد آنها را متقاعد کند که باتری‌های تولیدشده توسط این شرکت بی‌خطرند، اما چالش اصلی Samsung SDI پیدا کردن مشتریان جدید برای محصولاتش است .

samsung sdi struggles to gain new customers after galaxy note7 fiasco

کمپانی سامسونگ الکترونیکس، بزر‌گ‌ترین تولیدکننده اسمارت‌فون در دنیا، پس از رسانه‌ای شدن گزارش‌های متعدد از آتش گرفتن گوشی‌های نوت7، بلافاصله باتری این دیوایس‌ها را عامل اصلی انفجارها دانست و در نتیجه انگشت اتهام به سمت Samsung SDI نشانه رفت. اما پس از طرح فراخوان و تعویض گوشی‌های نوت7، خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه آن دسته از نوت7‌های تعویض‌شده، که به باتری‌های ساخت شرکت چینی Amperex Technology مجهز بوده‌اند، نیز دچار آتش‌سوزی شده‌اند؛ و این خود دلیلی است برای رفع اتهام از Samsung SDI. اما به گفته تحلیل‌گران برای رفع اتهام از این کمپانی کمی دیر شده، چون عواقب این مسأله از قبل گریبانگیر این شرکت شده و خسارت خود را به آن وارد کرده است .
از زمان مطرح شدن مشکل انفجار نوت7 تاکنون، کمپانی Samsung SDI حدود یک پنجم از ارزش بازار خود را از دست داده و زیان عملیاتی این شرکت در پایان سومین فصل از سال 2016، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیش از 2 برابر گزارش شده است. اما در مقابل، سهام شرکت سامسونگ طی همین مدت، تغییر زیادی نداشته و همانطور که گفته شد نظرسنجی اخیر حاکی از آن است که طرح فراخوان گوشی‌های گلکسی نوت7، نتوانسته تأثیر چندانی بر تمایل کاربران آمریکایی برای خرید گوشی‌های سامسونگ داشته باشد.
یکی از مسئولین شرکت Samsung SDI، که در جریان تولید باتری‌های نوت7 بوده است، در این باره می‌گوید: «از زمان نخستین فراخوان [برای تعویض گوشی‌های گلکسی نوت7] استعلام‌های بسیاری از مشتریان خود، از جمله اپل، داشته‌ایم که از ما پرسیده می‌شد آیا باتری‌های به‌کار رفته در محصولات‌شان بی‌خطر هستند.» وی که خواست نامش فاش نشود، در ادامه افزود: «ما از خودمان هم این سؤال را می‌پرسیم که آیا باید در تولید باتری نوت7 به این شیوه عمل می‌کردیم، یا آیا می‌توانست راه‌های دیگری وجود داشته باشد؟»

samsung sdi struggles to gain new customers after galaxy note7 fiasco

به گفته مقامات Samsung SDI، مسأله انفجار باتری‌ها تنها به گوشی نوت7 محدود شده و این کمپانی برای اینکه مشخص شود محصولاتش تا چه حدی قابل اطمینان هستند، آنها را برای مشتریان خود مورد بازبینی قرار داده و طی این بازبینی‌ها هیچ مشکلی دیده نشده است. این شرکت برای ارتقای امنیت محصولاتش تیم‌هایی تشکیل داده و به مشتریانش اجازه داده تا باتری‌ها را بررسی کنند و همین امر برای تعدادی از مشتریان موجب تأخیر موقت در ارسال محصول شده است.
کیم هانگ-گیونگ (Kim Hong-gyeong)، مدیر ارشد مالی Samsung SDI، در جریان کنفرانس تلفنی با تحلیل‌گران گفت: «ما اولویت نخست خود را روی قابل اعتماد بودنِ باتری‌ گذاشته و از این فرصت برای افزایش هر چه بیشتر اطمینان مشتری، استفاده خواهیم کرد.» اما به اعتقاد برخی تحلیل‌گران، آسیب وارد شده به SDI ممکن است ادامه داشته باشد. اس.آر. کئون (S.R. Kwon)، تحلیل‌گر مؤسسه Dongbu Securities، در این زمینه می‌گوید: «SDI می‌تواند به مشتریان کنونی‌اش اطمینان خاطر دهد ... ولی زمانی که SDI سعی در جذب مشتریان جدید داشته باشد، این می‌تواند یک عامل منفی برایش محسوب شود.»
یک مقام رسمی یکی ازدر زمره مشتریان SDI در حوزه خودرو می‌گوید: «باتری نوت 7 که تحت تأثیر [انفجارهای اخیر] قرار گرفته، با محصولی که ما استفاده می‌کنیم کاملا متفاوت بوده و لذا این مسأله تأثیری بر ما نمی‌گذارد.» این شخص از اظهار نظر درباره اینکه آیا مسائل پیش‌آمده برای SDI روابط آنها با این شرکت را تغییر خواهد داد یا خیر، امتناع و به این جمله بسنده کرد: «ولی ما [از وضعیت کنونی] خوشحال نیستیم.»
روابط نزدیک با کمپانی سامسونگ الکترونیکس، زمینه رشد و اعتبار SDI را فراهم کرده و موجب شد کمپانی‌های صاحب‌نامی همچون اپل، مشتری SDI شوند. گفتنی است حدود یک سوم از درآمد SDI در نیمه نخست سال جاری میلادی، از دیگر شرکت‌های سامسونگ حاصل شده است .
داشتن شرکت‌های تأمین‌کننده داخلی یکی از عوامل برتری سامسونگ بر رقبا در زمینه فناوری‌های نوین بوده است؛ از نمایشگرهای خمیده گرفته تا تراشه‌های پرسرعت‌تر و باتری‌های قوی‌تر. اما بحران گوشی‌های نوت7 تردیدهایی ایجاد کرده مبنی بر اینکه آیا زنجیره تأمین داخلی می‌تواند جوابگوی تقاضای فزاینده در زمینه ظرفیت باتری‌ها باشد، چرا که سامسونگ دیگر دنباله‌روی شرکت‌های صاحب‌نام نبوده و هم‌اکنون به خودی خود یک رواج‌دهنده یا در اصطلاح trend-setter محسوب می‌شود؛ به این معنی که نوآوری‌های این شرکت می‌تواند آغازگر یک جریان جدید در دنیای فناوری باشد.
یکی دیگر از مقامات کمپانی SDI ضمن شرم‌آور خواندن قضیه نوت7 می‌گوید: «صحبت سر توانایی ماست ... ما فکر می‌کردیم [بر تمام جنبه‌های] تولید کنترل داریم، اما معلوم شد که جنبه‌هایی بوده که ما توانایی اداره آنها را نداشته‌ایم.» این فرد به این نکته اشاره کرد که SDI می‌بایست تکنولوژی و مواد جدیدی را به کار می‌گرفت تا بتواند درخواست سامسونگ برای ظرفیت بیشتر باتری در نوت7 را عملی کند؛ ظرفیتی که نسبت به مدل قبلی نوت، باید حدود 17 درصد افزایش می‌یافت.
به گفته مهندسی که در تولید باتری نوت7 نقش داشته، تیم طراح باتری تمام تمرکز خود را روی افزایش ظرفیت گذاشته بود، اما این امر می‌توانست اطمینان از امنیت و عملکرد مناسب باتری را پایین بیاورد.  

 

منبع : Reuters


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا