پیش‌بینی سامسونگ از عملکرد مالی سه‌ماهه سوم سال 2016 - ادامه بحران نوت7

نمایش خبر

تاریخ : 1395/7/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، Samsung Galaxy Note7 ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : چندی است که پیامدهای منفی ناشی از انفجار باتری گلکسی نوت‌7 دامن‌گیر سامسونگ شده، اما این کمپانی کره‌ای، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نمایشگر و تراشه حافظه، نشان داده که کسب‌وکارش تنها به اسمارت‌فون‌ها وابسته نبوده و می‌تواند برای درآمدزایی خود روی دیگر سازندگان تلفن همراه و رایانه‌های شخصی نیز حساب باز کند. از زمانی که سامسونگ در ماه گذشته فراخوان سراسری خود برای تعویض گوشی‌های گلکسی نوت‌7 را اعلام کرد، این اتفاق به تیتر یک بسیاری از خبرگزاری‌ها تبدیل شد و سامسونگ در تلاش بوده تا ضمن کنترل عواقب این مسأله، کسب‌وکار قطعه‌سازی خود را مصون نگه دارد. 

Samsung Galaxy Note 7 content box

همین امر باعث شد تا به واسطه به‌کارگیری قطعات الکترونیکی سامسونگ در دیوایس‌های ساخت شرکت‌های رقیب، تقاضا در بخش قطعه‌سازی سامسونگ افزایش یافته و ضامن رشد شرکت باشد. سامسونگ، که به نظر می‌رسید بحران‌های اخیر را به‌خوبی مدیریت کرده، این هفته با چالشی جدید مواجه شد: پل الیوت سینگر (Paul Elliot Singer)، از سرمایه‌داران و میلیاردرهای بزرگ آمریکا، کمپینی را برای تجدید ساختار شرکت سامسونگ، که توسط یک خانواده کنترل می‌شود، به راه انداخت.

ایجاد این کمپین در کنار پیش‌بینی سامسونگ از عملکرد موفق مالی این شرکت در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی -- که در روز جمعه 7 اکتبر 2016 (16 مهر 1395) منتشر شد -- افزایشی بی‌سابقه در ارزش سهام این شرکت را در پی داشت، به طوری که تا ظهر روز جمعه، ارزش سهام سامسونگ با افزایشی نیم درصدی به 1.7 میلیون وان کره رسید. البته این شرایط با منتشر شدن گزارش جدید از آتش گرفتن یک Note7 ظاهرا تعویض شده چندان دیری نپایید.

samsung galaxy note7 catching fire

سامسونگ پیش‌بینی می‌کند سود عملیاتی این شرکت در بازه زمانی سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2016، با 5.5 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به حدود 7.8 تریلیون وان (با نرخ تبدیل فعلی ارز، حدود 7 میلیارد دلار) برسد. گفتنی است این رقم از 7.58 تریلیون وانی که تحلیل‌گران بلومبرگ پیش‌بینی کرده بودند بیشتر است. تحلیل‌گران مؤسسه Thomson Reuters نیز سود عملیاتی سامسونگ در سه‌ماهه اخیر را در حدود 7.4 تریلیون وان برآورد کرده بودند. همچنین طبق داده‌های مالی ارائه‌شده از سوی FactSet، درآمد عملیاتی سامسونگ در فصل اخیر در حدود 7.5 تریلیون وان تخمین زده شده بود.

چانگ چنگ وان (Chung Chang Won)، از تحلیل‌گران شرکت ژاپنی Nomura Holdings، معتقد است اگر هزینه‌های مربوط به فراخوان تعویض گلکسی نوت‌7 را در نظر نگیریم، انتظار می‌رفت که سامسونگ امسال عملکرد بهتری داشته باشد. وی افزود: «اگر بخش موبایل [سامسونگ] بیش از این دچار مشکل نشود، با توجه به عملکرد قدرتمند کسب‌وکار قطعه‌سازی، سهام سامسونگ حرکت رو به بالای خود را ادامه خواهد داد.»

samsung exynos 8 octa 8890

هنوز نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه مسأله انفجار باتری گلکسی نوت‌7 به این زودی‌ها از بین نخواهد رفت. به‌تازگی یک دستگاه گلکسی نوت‌7 در یکی از هواپیماهای مسافربری آمریکا آتش گرفت و تمام 75 سرنشین آن را مجبور کرد که قبل از بلند شدن هواپیما، آن را تخلیه کنند. در حال حاضر شرکت هواپیمایی Southwest Airlines و اداره هوانوردی فدرال -- که اختیار کنترل و سرپرستی همه امور هوانوردی غیرنظامی در آمریکا را به عهده دارد -- در حال بررسی این حادثه هستند ولی تا کنون اعلام نکرده‌اند که گوشی آتش گرفته، از گلکسی نوت7‌های اولیه بوده و یا از گوشی‌هایی است که سامسونگ در طرح فراخوان تعویض به کاربران نوت7 داده است. اگر تأیید شود که گوشی آتش گرفته، جزو گلکسی نوت7های تعویض شده بوده، ممکن است شرایط بسیار بحرانی‌تری گریبان‌‌گیر این شرکت شود با توجه به این خبر نه‌تنها اپراتورهای بزرگ دنیا ارائه نوت7 را متوقف کرده‌اند بلکه سامسونگ نیز با انتشار اطلاعیه‌ای رسمی فروش و حتی تولید این گوشی را به حالت تعلیق درآورده و هنوز معلوم نیست این توقف در تولید موقتی بوده یا اینکه منجر به خارج شدن نوت7 از چرخه تولید برای همیشه و اصطلاحا discontinue شدن این مدل می‌شود. امری که زیان بسیار بالاتری را به این مجموعه تحمیل می‌کند و بدین‌ترتیب باید منتظر نتایج این اتفاق مهم در نتایج مالی سه ماهه سوم سال جاری باشیم. برخی ناظران در صورت خارج شدن نوت7 به طور کامل از چرخه تولید میزان این ضرر را رقمی در حدود 17 میلیارد دلار تخمین می‌زنند که نه‌تنها در نتایج مالی فصل جاری بلکه در کل موجودیت این شرکت تاثیرگذار خواهد بود.

طبق آخرین خبرهای رسیده، سامسونگ از صاحبان نوت7 -- چه دیوایس‌های اولیه و چه دیوایس‌های تعویض‌شده -- خواسته که با خاموش کردن گوشی‌های خود، استفاده از آنها را متوقف کنند. سامسونگ برای جبران خسارات وارده به مشتریان، یا کل مبلغ را به آنها پرداخت کرده و یا نوت7 آنها را با Galaxy S7 یا دیگر گوشی‌های خانواده گلکسی تعویض می‌کند. سامسونگ هنوز درباره هزینه فراخوان تعویض 2.5 میلیون گلکسی نوت7 چیزی نگفته، اما تحلیل‌گران برآورد کرده‌اند که این طرح بین 1 تا 2 میلیارد دلار برای سامسونگ هزینه در بر داشته باشد.

طبق پیش‌بینی سامسونگ، مجموع فروش این شرکت در سه‌ماهه سوم سال 2016 در ابتدا حدود 49 تریلیون وان کره اعلام شد اما امروز این رقم به 47 میلیارد وان کاهش پیدا کرد. سود خالص و عملکرد هر بخش به طور مجزا در گزارش مالی سامسونگ در هفته‌های آتی اعلام خواهد شد. گفتنی است پس از انفجارهای اخیر باتری نوت7، رقم برآورد تحلیل‌گران از میزان فروش این دیوایس در سال جاری میلادی دست‌خوش تغییر شده و با 38 درصد کاهش به 8 میلیون دستگاه تنزل یافته است.

پیش‌بینی سامسونگ از میزان فروش و سود عملیاتی شرکت در سومین فصل از سال 2016 بر اساس اصول K-IFRS (استانداردهای گزارش مالی بین‌المللی کره) بیان شده‌اند. قوانین انتشار اطلاعات مالی شرکت‌ها (disclosure regulations) در کشور کره اجازه نمی‌دهند که برآوردهای مالی شرکت‌ها و مؤسسات در قالب یک محدوده بیان شوند. بنابراین، ارقام فوق نیز بر اساس متوسطی از بازه‌های زیر (پیش‌بینی‌شده توسط سامسونگ) بیان شده‌اند:

فروش: بین 48 تا 50 تریلیون وان کره

• سود عملیاتی: بین 7.7 تا 7.9 تریلیون وان کره

سامسونگ با توجه به مشکلات پیش آمده نتایج مالی خود را امروز کاملا نسبت به پیش‌بینی گذشته تقلیل داد و این اعداد را به ارقام زیر تبدیل کرد :

فروش: بین 46 تا 48 تریلیون وان کره

• سود عملیاتی: بین 5.1 تا 5.3 تریلیون وان کره

لی سونگ وو (Lee Seung-woo)، از تحلیل‌گران IBK Securities، قبل از انتشار پیش‌بینی سامسونگ از عملکرد مالی خود از سه‌ماهه سوم، با اذعان به تأثیرات منفی هزینه‌های بالای طرح فراخوان روی کسب‌وکار موبایل سامسونگ، به این نکته اشاره کرده بود که دیگر بخش‌های این شرکت، به ویژه بخش نیمه‌رساناها، در سه‌ماهه اخیر عملکردی فوق‌العاده داشته‌اند.

کیم یونگ وو (Kim Young Woo)، از تحلیل‌گران SK Securities، بر این باور است که درآمد سامسونگ در بخش‌های نمایشگر و تراشه حافظه در سه‌ماهه اخیر غافلگیرکننده خواهد بود. این ارقام نشان خواهند داد که هر دوی این بخش‌ها برای سامسونگ به منزله موتور رشد این شرکت هستند.

طبق برآوردهای کیم یونگ وو، تقریبا نیمی از درآمد سامسونگ در سه‌ماهه اخیر در نتیجه کسب‌وکار قطعه‌سازی این شرکت (شامل تولید نمایشگر، تراشه، حافظه و...) حاصل می‌شود. به گفته وی، سود کسب‌وکار بخش موبایل در سه‌ماهه سوم، در بین سه فصل اخیر، به پایین‌ترین حد خود سقوط کرد.

samsung nand flash ssd

همانطور که گفته شد پل الیوت سینگر، سرمایه‌دار بزرگ آمریکایی، به‌تازگی کمپینی را برای ایجاد تغییر در ساختار سامسونگ به راه انداخته است. وی معتقد است که کسب‌وکار سامسونگ هم‌اکنون در برهه‌ای از زمان قرار دارد که به نوسازی و تغییرات اساسی نیازمند است. سینگر به شدت معتقد است که جی وای. لی (Jay Y. Lee)، وارث بلافصل کمپانی سامسونگ الکترونیکس، اشتیاق فراوانی به مدرن کردن این امپراتوری خانوادگی (بدون از دست دادن کنترل روی آن) داشته و منابع آگاه می‌گویند این اشتیاق به حدی زیاد است که وی هر طرح پیچیده‌ای که ناظر به تقسیم‌بندی و تجزیه شرکت باشد را خواهد پذیرفت.

طرح‌های پیشنهادی سینگر عبارتند از: تقسیم سامسونگ به یک کمپانی عامل و یک شرکت مادر یا در اصطلاح هولدینگ، عرضه شرکت عامل در یکی از بورس‌های آمریکا (با ساختاری موسوم به DLC)، پرداخت سود سهامی ویژه (معادل 30 تریلیون وان کره) به سهامداران و انتصاب 3 عضو مستقل در هیئت مدیره. به گزارش وال‌استریت ژورنال، خواسته‌های سینگر به طور کلی با تغییراتی که جی وای لی در ذهن داشته، هم‌راستا هستند.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا