گزارش مالی سامسونگ از سه ماهه سوم سال 2015 - بازگشت به سوددهی پس از هفت فصل

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1394/8/14        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir :  کمپانی سامسونگ الکترونیکس در روز پنجشنبه 29 اکتبر سال 2015 (7 آبان 1394) گزارش مالی خود را از سه ماهه سوم سال 2015 منتشر کرد. همان‌طور که سامسونگ در اوایل اکتبر نیز پیش‌بینی کرده بود، شرکت پس از پشت سر گذاشتن هفت فصل، سرانجام در سه ماهه اخیر موفق شد به رشد در سود عملیاتی دست یابد. به گفته سامسونگ سود عملیاتی در فصل اخیر 7.39 تریلیون وان (6.42 میلیارد دلار) گزارش شده که در مقایسه با سود عملیاتی ناامیدکننده این شرکت در سه ماهه سوم سال قبل (4.1 تریلیون وان، معادل 3.6 میلیارد دلار) به طور چشمگیری افزایش یافته و 82 درصد رشد داشته است.

Samsung q3 2015 financial result

درآمد سامسونگ نیز در فصل اخیر در حدود 51.68 تریلیون وان (45.6 میلیارد دلار) اعلام شده که نسبت به درآمد شرکت در مدت مشابه سال گذشته (47.45 تریلیون وان، معادل 41.7 میلیارد دلار) افزایش قابل‌توجهی داشته است. ناگفته نماند که درآمد فصل اخیر در مقایسه با درآمد سه ماهه دوم (48.54 تریلیون وان) نیز افزایش داشته و با رشدی 6 درصدی همراه بوده است.

Samsung q3 2015 financial result

این کمپانی کره‌ای رشد 6 درصدی درآمد نسبت به سه ماهه دوم را نتیجه عملکرد مثبت بخش‌ نیم‌رساناها و بخش تولید پنل‌های نمایشی می‌داند. هم‌چنین به علت نرخ ضعیف تبدیل وان کره به واحد‌های پولی مهم دنیا، سود عملیاتی سامسونگ در مقایسه با سه ماهه دوم، 500 میلیارد وان (440 میلیون دلار) افزایش یافت. البته گفتنی است با وجود اینکه سود عملیاتی سامسونگ در قیاس با سه ماهه دوم بیشتر شده، سود خالص این شرکت پایین‌ آمده و کمتر از 5.7 تریلیون وان (5.06 میلیارد دلار) اعلام شده است.

بخش موبایل سامسونگ عملکرد کم‌فروغ‌تری داشته، ولی به نظر می‌رسد این بخش نیز، پس از اینکه از سال 2014 در رقابت با آیفون‌های اپل جایگاه اولیه خود را از دست داده بود، هم‌اکنون در آستانه تحول و بازگشت به سوددهی قرار داشته باشد. سود عملیاتی این بخش در سه ماهه اخیر 2.4 تریلیون وان (2.1 میلیارد دلار) اعلام شده که در مقایسه با سود عملیاتی شرکت در مدت مشابه سال گذشته (1.75 تریلیون وان، معادل 1.54 میلیارد دلار) افزایش خوبی داشته ولی نسبت به سود عملیاتی سامسونگ در فصل قبل (2.76 تریلیون وان، برابر با 2.4 میلیارد دلار) نشان از افت 13 درصدی دارد. سامسونگ مدعی است که ارائه به بازارگوشی‌های                              Galaxy Note5 و Galaxy S6 Edge+ در کنار دو سری Galaxy A و Galaxy J در سه ماهه اخیر افزایش چشمگیری داشته ولی با وجود آنکه شرکت در این مدت اسمارت‌فون‌های رده میانی رو به پایین بیشتری را به بازار عرضه کرده بود، پایین آوردن قیمت پرچمدارهای Galaxy S6 و Galaxy S6 edge از سوی سامسونگ موجب افزایش درآمد و کاهش سود در بخش موبایل نسبت به فصل گذشته شد.

Samsung Galaxy Note5

سامسونگ Galaxy Note5

این پایین آوردن قیمت، که چندی پیش توسط سامسونگ اعمال شد، به این دلیل بود که این کمپانی قصد داشت کاربران آیفون را به سمت خود جذب کند، تا جایی که حاضر شد 120 دلار از مبلغ خرید آن دسته از مشتریان آمریکایی را -- که به صورت اقساطی گوشی‌ها را از اپراتورها خریداری می‌کردند -- به آنها بازگرداند. گفتنی است تصمیم سامسونگ برای عرضه Note5 در آگوست 2015 (یک ماه زودتر از موعد مقرر) نیز ظاهرا تأثیر چندانی بر سودآوری بخش موبایل این شرکت نداشته است.

بنابر آنچه در این گزارش آمده، سامسونگ سه ماهه چهارم سال جاری میلادی را فصل موفق‌آمیزتری برای اسمارت‌فون‌های این شرکت پیش‌بینی می‌کند، اما در عین حال متذکر می‌شود که رقابت دیوایس‌های این شرکت با آیفون‌های اپل و گوشی‌های جدیدتر و ارزان‌تر چینی سخت‌تر خواهد شد؛ افزون بر اینکه به گفته سامسونگ در سال 2016 شرایط دشوارتری پیش روی بازار اسمارت‌فون‌ها قرار داشته و انتظار می‌رود نرخ رشد بازار به طور مداوم کند شود. با توجه به پیش‌بینی صورت گرفته سامسونگ در پی تقویت محصولات پیشرفته و پرچمدار این برند و ایجاد هماهنگی در تولیدات خود برای افزایش فروش و دستیابی به کسب و کاری مستحکم خواهد بود.

سامسونگ همچنین قصد دارد برای پاسخ به نیازهای بازار، سامانه پرداختی خود -- با نام Samsung Pay -- را گسترش داده و بر تقویت جنبه رقابتی محصولات پوشیدنی متمرکز شود. ناگفته نماند سامسونگ وضعیت فروش تبلت‌های خود را نیز رضایت‌بخش و همراه با رشد (هرچند کم) توصیف کرده است.

Samsung Pay

باوجود اینکه افزایش سود عملیاتی به همراه رشد سود خالص سالانه، از سه ماهه‌ای موفق (پس از حدود دو سال ناکامی) برای سامسونگ حکایت می‌کند، طبق برآوردهای این کمپانی کره‌ای، عایدی شرکت در سه ماهه چهارم با افت مواجه خواهد شد که این امر تا حدی به نرخ نامطلوب تبدیل ارز نسبت داده شده است.

بخش اقلام مصرفی (شامل نمایشگرهای تصویری، لوازم خانگی دیجیتال، چاپگرها و تجهیزات پزشکی و سلامتی) در سه ماهه اخیر تنها 0.36 تریلیون وان (315 میلیون دلار) سود عملیاتی را نصیب سامسونگ کرد. این درحالی است که بخش نیم‌رساناها با کسب سود عملیاتی 3.66 تریلیون وان (3.21 میلیارد دلار) برای پنجمین فصل پیاپی بهترین عملکرد را داشته و پس از آن بخش پنل‌های نمایشی با کسب سود عملیاتی 0.93 تریلیون وان (816 میلیون دلار) رتبه دوم سودآوری را از آن خود کرده است.

Samsung laser printer

نتایج فصل اخیر امیدوارکننده بوده و حاکی از آن است که سامسونگ مجددا در مسیر سودآوری قرار گرفته، اما با این وجود سرمایه‌گذاران شرکت هنوز هم از توانایی سامسونگ برای بازگشت به دوران طلایی این کمپانی در سال 2013 مطمئن نیستند. علی‌رغم بهبود اساسی در سری محصولات سامسونگ، مؤسسه تحقیقاتی TrendForce پیش‌بینی کرده که سامسونگ تا پایان سال جاری میلادی، برای اولین بار در تاریخ این شرکت شاهد افت سالانه در میزان عرضه اسمارت‌فون به بازار باشد. علت این امر رقابت شدید سامسونگ با آیفون‌های اپل در سطح بالای بازار و گوشی‌های چینی در سطح پایین بازار عنوان شده است.

کمپانی سامسونگ در تلاش برای جلب رضایت سهامداران، طرح بازخرید سهام به ارزش 11.3 تریلیون وان (9.9 میلیارد دلار) را کلید زده است. به موجب این طرح -- که بزرگ‌ترین بازخرید سهام سامسونگ به شمار می‌رود -- این شرکت تمام سهم‌های خریداری شده از طریق بازخرید را کنسل کرده و بین 30 تا 50 درصد از جریان نقدی آزاد (Free cash flow)خود را، عمدتا از راه پرداخت سود سهام، در سه سال آینده به سهامداران باز می‌گرداند.

پروسه بازخرید -- که طی چند مرحله و در مدت زمان یک سال به طول می‌انجامد -- برای آن دسته از سرمایه‌گذارانی که انتظار پرداخت‌های بیشتری را از سامسونگ داشته‌اند، خبر خوشایندی است. چانگ سان ساپ (Chung Sun-sup)، رییس شرکت تحلیلی Chaebul.com، در این باره می‌گوید: «هسته کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های سامسونگ در حال کشمکش ]با رقبا[ بوده و این بدان معناست که احتمال دارد ارزش سهام این شرکت سقوط کند. اما طرح بازخرید باعث خواهد شد تا ارزش سهام این کمپانی حفظ شود.»