پیش‌بینی گارتنر از بازار دیوایس‌ها - افت میزان عرضه برای دومین سال متوالی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/7/18        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گارتنر Gartner ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی گارتنر در روز پنجشنبه 6 اکتبر 2016 (15 مهر 1395) پیش‌بینی خود از عرضه دیوایس‌های الکترونیکی در سال 2016 و سال بعد از آن را اعلام کرد. طبق این پیش‌بینی، انتظار می‌رود عرضه جهانی دیوایس‌های الکترونیکی (شامل رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها، فراموبایل‌ها و تلفن‌های همراه) در سال 2016 حدود 3 درصد افت کند. با این حساب، این دومین سال متوالی است که بازار دیوایس‌ها با رشد منفی مواجه می‌شود، چرا که در سال 2015 نیز افت 0.75 درصدی را تجربه کرده بود. فراموبایل‌های یا Ultramobiles دسته‌بندی جدیدی در گزار‌ش‌های گارتنر به شمار می‌روند که به دیوایس‌های پردازشی سبک‌وزن با اندازه متوسط اطلاق می‌شوند که طیف آنها از تبلت‌ها تا PCهای باریک و سبک و دستگاه‌های تبدیل‌شونده گسترده شده است.

رانجیت اتوال (Ranjit Atwal)، از مدیران تحقیقاتی مؤسسه گارتنر، وضعیت بازار را این‌گونه توصیف می‌کند: «بازار جهانی دیوایس‌ها به این زودی‌ها در مسیر بازگشت به رشد تک-رقمی قرار نمی‌گیرد.» برآورد می‌شود رشد بازار در 5 سال آینده راکد باقی بماند. طبق پیش‌بینی گارتنر، به جز فراموبایل‌های پیشرفته و گوشی‌های سطح پایین -- که انتظار می‌رود در سال جاری میلادی به رشد تک رقمی برسند -- بقیه بخش‌ها در سال 2016 با افت مواجه خواهند شد.

به گفته اتوال، پیش‌بینی می‌شود فراموبایل‌های پیشرفته از عملکرد به هم پیوسته و یکپارچه‌شدن پلتفرم سی‌پی‌یو اینتل و ویندوز 10 بهره‌مند گردند.

gartner worldwide devices shipments in 2016 and 2017 forecasts

میزان عرضه جهانی دیوایس‌ها برحسب نوع دستگاه از سال 2015 تا سال 2018 بر حسب میلیون عدد

فراموبایل‌های دسته Premium شامل دسته‌ای از محصولات همچون MacBook Air (محصول اپل) و کلیه محصولات مجهز به ویندوز 10 و دارای پردازنده‌های منطبق بر معماری Intel x86 می‌شوند.

فراموبایل‌های دسته Basic and Utility Tablets عبارتند از دیوایس‌هایی نظیر خانواده iPad و آی‌پد مینی، Galaxy Tab S2 ،Amazon Fire HD ،Lenovo Yoga Tab 3 و Acer Iconica One.

پیش‌بینی می‌شود بازار رایانه‌های شخصی در سال 2016 با افتی 8 درصدی مواجه شود؛ سالی که در آن تعداد PCهای فعال به حداقل تعداد خود خواهد رسید و چرخه تعویض قطعات توسط کاربران نیز متوقف می‌شود. اتوال معتقد است تأثیر کاهش ارزش ارز بر بازار روز به روز کمتر می‌شود. به گفته وی «از سه‌ماهه دوم سال 2015 که کمترین تأثیر را از کاهش ارزش ارز پذیرفته بود، سه‌ماهه دوم سال 2016 اولین [سه‌ماهه در این زمینه] بوده است.» مناطقی نظیر اروپای غربی، که در سال 2015 شاهد کاهش چشمگیر ارزش یورو و افزایش قیمت PC بود، سرانجام در سه‌ماهه دوم سال 2016 به سطح رشد راکد -0.9 رسید که قبل از آن نیز چهار سال افت متوالی را تجربه کرده بود.

اگر همین شرایط حاکم باشد، بدان معناست که فروش رایانه‌های شخصی در سال 2016 به کمترین میزان خود خواهد رسید. البته به دنبال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بازار PC در اروپای غربی همچنان شرایط دشواری را تجربه خواهد کرد. اتوال بر این باور است که سازندگان دیوایس‌های الکترونیکی تأثیر کاهش ارزش پوند بر بازار را به دو روش تعدیل می‌کنند. در روش اول، آنها از احتمال افت تک رقمی در هزینه قطعات PC در سال 2016 استفاده می‌کنند. اما در روش دوم برای اینکه قیمت‌هایشان را پایین نگه دارند، به ناچار از کیفیت PCهایی که تولید می‌کنند می‌کاهند. مؤسسه گارتنر، با در نظر گرفتن این تغییرات، پیش‌بینی می‌کند که قیمت رایانه‌های شخصی در انگلستان در سال 2017، کمتر از 10 درصد افزایش یابد.

gartner worldwide devices shipments in 2016 and 2017 forecasts

برای اینکه بازار PC در سال 2017 با افت مواجه نشده و به رشد صفر برسد، نیازمند شکوفایی در هزینه‌های کسب‌وکارها است. اتوال در ادامه گفت: «موجودی رایانه‌های شخصی مجهز به ویندوز 8 بایستی ترخیص شده و کسب‌وکارهای بزرگ در بازارهای توسعه‌یافته در پی آن هستند که تا سال 2018 به ویندوز 10 روی آورند.» به علاوه، سخت‌افزارهای مقرون‌به‌صرفه‌تر و محتوای واقعیت مجازی (نظیر بازی‌ها، داستان‌ها و دیگر اشکال سرگرمی) -- که به‌طور فزاینده‌ای در دسترس هستند -- خریداران PC در بخش مصرفی را قادر می‌سازد تا به منظور تجربه پیشنهادهای فراگیر، اقدام به ارتقای رایانه‌های خود کنند.

بنا بر پیش‌بینی گارتنر، مجموع عرضه تلفن همراه در سال 2016، حدود 1.6 درصد افت خواهد کرد. اگر این پیش‌بینی درست باشد، 2016 دومین سال متوالی خواهد بود که در آن عرضه تلفن‌های همراه با رشد منفی مواجه می‌گردد. در این میان، بخش گوشی‌های هوشمند، هرچند کندتر از سال‌های قبل، به رشد خود ادامه داده و انتظار می‌رود میزان عرضه اسمارت‌فون در سال 2016 به 1.5 میلیارد دستگاه برسد. روبرتا کوتزا (Roberta Cozza)، از دیگر مدیران تحقیقاتی مؤسسه گارتنر، با اشاره به اینکه این امر جای تعجب ندارد می‌گوید بازار اسمارت‌فون در حال تکامل یافتن بوده و گوشی‌هایی که روز به روز قابلیت‌های بیشتری پیدا کرده و بادوام‌تر می‌شوند، در حال اشباع کردن این بازار هستند. گفتنی است طبق پیش‌بینی گارتنر، عرضه جهانی تلفن‌های همراه در سال 2017 مجددا با رشد مثبت همراه خواهد شد. طبق این برآورد، عرضه گوشی‌های موبایل با 1.2 درصد رشد، از 1.887 میلیارد دستگاه در سال جاری میلادی به 1.910 میلیارد دستگاه در سال 2017 افزایش خواهد یافت. همچنین با پیش‌بینی عرضه 1.933 میلیارد دستگاه تلفن همراه در سال 2018، رشد میزان عرضه جهانی موبایل در این سال برابر با 1.2 درصد خواهد بود.

huawei honor 8

هواوی آنر 8

سازندگان چینی با تولید بیشتر گوشی‌های پیشرفته در قیمت‌های مناسب موجب می‌شوند که بازار اندروید در سال 2016 همچنان به قدرتمند شدن خود ادامه دهد. علی‌رغم عرضه آیفون 7، گارتنر پیش‌بینی می‌کند عملکرد اپل در سال 2016 از لحاظ تعداد دستگاه‌های عرضه‌شده در این سال، نسبت به سال قبل از آن ضعیف‌تر باشد، چرا که پس از عرضه قدرتمند آیفون در سال 2015، میزان عرضه این دیوایس در سال جاری میلادی به ثبات رسیده است. در نتیجه طبق برآورد گارتنر بازار اسمارت‌فون در سال 2016 تنها 4.5 درصد رشد خواهد داشت که در این میان بازار گوشی‌های هوشمند پیشرفته با افت 1.1 درصدی همراه خواهد بود.

به گفته کوتزا، با شروع چرخه‌های قوی‌ترِ جایگزینی و انتظار برای ورود یک آیفون جدید در سال آینده پیش‌بینی می‌شود بازار اسمارت‌فون‌های پیشرفته در سال 2017 به رشد 3.5 درصدی بازگردد. انتظار می‌رود آیفون بعدی اپل از طراحی و ویژگی‌های جدیدی برخوردار بوده و این امر به اندازه‌ای جذاب باشد تا کاربرانی که قصد تعویض گوشی دارند را متقاعد به خرید کند.

طبق پیش‌بینی گارتنر، عرضه جهانی تبلت در سال 2016 همچنان با افت همراه خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود میزان عرضه تبلت با افت 9.7 درصدی از 196 میلیون دستگاه در سال 2015 به 177 میلیون دستگاه در سال جاری میلادی کاهش یابد. در سال 2017 میزان این افت کمتر بوده و با عرضه 173 میلیون دستگاه تبلت، به 2.3 درصد خواهد رسید. طبق برآورد گارتنر، در سال 2018 میزان افت در این بخش به صفر رسیده و می‌تواند حاکی از بازگشت به رشد در سال 2019 باشد. 

منبع : Gartner


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا