گزارش گارتنر از فروش جهانی اسمارت‌فون‌ها در سه ماهه دوم 2015 - صدرنشینی سامسونگ و اندروید با وجود تضعیف

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1394/5/30        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گارتنر Gartner ، گوشی هوشمند Smartphone

واحد خبر mobile.ir :   مؤسسه تحقیقاتی گارتنر در روز پنج‌شنبه 20 آگوست 2015 (29 مرداد 1394) گزارش خود را از فروش گوشی‌های هوشمند در پایان سه ماهه دوم سال 2015 منتشر کرد. طبق این گزارش، فروش جهانی اسمارت‌فون‌ها در پایان فصل اخیر شاهد کندترین نرخ رشد از سال 2013 تاکنون بوده است. تعداد اسمارت‌فون‌های فروخته شده به مصرف‌کنندگان نهایی 330 میلیون دستگاه اعلام شده که در مقایسه با تعداد گوشی‌های هوشمند به فروش رفته در سه ماهه دوم سال 2014 (290 میلیون دستگاه) 13.5 درصد رشد را نشان می‌دهد.

آنشول گوپتا (Anshul Gupta)، مدیر تحقیقاتی مؤسسه گارتنر، در این رابطه می‌گوید: «درحالی‌که تقاضا برای اسمارت‌فون‌های ارزان قیمت مجهز به شبکه‌های 3G و 4G همچنان باعث رشد بازارهای نوظهور شناخته می‌شود، فروش کلی گوشی‌های هوشمند در سه ماهه دوم سال 2015 بسته به منطقه جغرافیایی متفاوت است.» بازار نوظهور آسیا-اقیانوسیه (به جز چین)، اروپای شرقی، خاورمیانه و آفریقا جزو مناطقی بودند که به لطف عملکرد خوب شرکت‌های چینی و تولیدکنندگان داخلی و محلی حائز سریع‌ترین رشد شدند. ولی در مقابل، فروش سالانه اسمارت‌فون‌ها در چین برای نخستین بار با کاهش مواجه شده و افت 4 درصدی را تجربه کرده است.

گوپتا در ادامه می‌گوید: «چین با در اختیار داشتن 30 درصد از کل فروش جهانی اسمارت‌فون‌ها در سه ماهه دوم سال 2015، بزرگترین کشور برای فروش گوشی‌های هوشمند به شمار می‌رود. البته عملکرد ضعیف چین، تأثیری منفی بر بازار موبایل در سه ماهه دوم داشت. بازار موبایل چین اشباع شده، زیرا عمده مبادلات گوشی در این کشور مربوط به افرادی است که قصد دارند گوشی فعلی خود را کنار گذاشته و گوشی جدیدی خریداری نمایند و در مقابل افرادی که برای اولین بار به خرید گوشی اقدام می‌کنند کمتر از دسته اول هستند. جدای از گوشی‌های رده پایین، شرکت‌های سازنده برای سوق دادن مصرف‌کننده‌گان به سمت ارتقای گوشی‌هایشان و هم‌چنین حفظ یا افزایش سهم خود در بازار چین، جاذبه گوشی‌های باکیفیت و رده بالا را از عوامل کلیدی در این مقوله می‌دانند.»

طبق این گزارش سامسونگ در فصل اخیر با فروش بیش از 72 میلیون دستگاه اسمارت‌فون 21.9 درصد از سهم بازار گوشی‌های هوشمند را در اختیار داشته و همچنان در رتبه نخست قرار دارد. ولی مقایسه این رقم، با 76 میلیون اسمارت‌فونی که سامسونگ در سه ماهه دوم سال 2014 فروخته بود، حاکی از آن است که این شرکت 4.3 درصد از سهم بازار را از دست داده و تعداد اسمارت‌فون‌های به فروش رفته توسط این شرکت نیز با افت 5.3 درصدی مواجه شده است.

با وجود ارائه مدل‌های جدید سری S6 (گلکسی اس6 و اس6 اج) توسط سامسونگ، این گوشی‌های رده بالا همچنان سایه سنگین آیفون‌های صفحه بزرگ اپل را بر سر خود حس می‌کنند. از نظر تعداد اسمارت‌فون‌های به فروش رسیده در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، اپل با فروش 48 میلیون دستگاه گوشی هوشمند، در رتبه دوم قرار می‌گیرد. ولی بر خلاف سامسونگ، اپل در فصل اخیر، نسبت به سه ماهه دوم سال 2014 -- که طی آن 35 میلیون گوشی هوشمند را به فروش رسانده بود -- موفق به فروش تعداد اسمارت‌فون‌های بیشتری شده و سهم خود را از بازار 2.4 درصد افزایش داده است. چه در بازارهای نوظهور و چه در بازارهای به تکامل رسیده، به ویژه چین، مردم گرایش زیادی به تعویض آیفون‌های قدیمی خود با مدل‌های جدید آیفون نشان دادند. به عنوان نمونه فروش آیفون در چین در سه ماهه اخیر با 68 درصد افزایش بالغ به 11.9 میلیون دستگاه رسید.

هواوی نیز به لطف فروش قدرتمند در خارج از چین و فروش اسمارت‌فون‌های مجهز به شبکه 4G در چین، موفق شد با رشد 46.3 درصدی، بالاترین نرخ رشد را به نام خود ثبت کرده و با فروش 25.8 میلیون دستگاه اسمارت‌فون در سه ماهه اخیر، در رتبه سوم جای گیرد. دو شرکت چینی لنوو و شیائومی نیز به ترتیب با فروش 16.4 و 16 میلیون دستگاه اسمارت‌فون در سه ماهه اخیر رقابت شدیدی داشته و در رتبه چهارم و پنجم قرار گرفتند. البته رقم فروش لنوو، هر دو برند لنوو و موتورولا را شامل می‌شود که اکتبر 2014 به قیمت 2.91 میلیارد دلار توسط لنوو خریداری شد. ولی این خرید هنوز نتیجه بخش نبوده، چرا که فروش گوشی‌های موتورولا در سه ماهه قبل با افت 31 درصدی مواجه شد. از این رو لنوو در روز پنج‌شنبه 13 آگوست 2015 (22 مرداد 1394) اعلام کرد که قصد دارد 3200 نفر از کل 60 هزار نفر نیروی خود را تعدیل نماید. مقایسه آمار لنوو در سه ماهه دوم سال 2015 با زمان مشابه در سال گذشته 1.6 درصد کاهش در سهم بازار را نشان می‌دهد؛ این در حالی ست که سهم بازار شیائومی در همین زمان 0.6 درصد افزایش داشته است.

Worldwide Smartphone Sales to End Users by Vendor in 2Q15

رشد 2 رقمی اپل در بخش اسمارت‌فون‌های رده بالا در فصل اخیر، باز هم فروش گوشی‌های باکیفیت شرکت‌های رقیب و حاشیه سود آنها را تحت‌الشعاع قرار داد. بسیاری از این شرکت‌ها برای باقی ماندن و ادامه رقابت در بازار گوشی‌های هوشمند میان رده و رده پایین مجبور به تجدیدنظر در محصولات تولیدی خود شدند. در نتیجه این اقدام شاهد رقابت شدید برای پایین آوردن قیمت‌ها و تخفیف‌های ویژه بودیم. به نظر می‌رسد هدف شرکت‌ها از این کار فروختن گوشی‌های موجود و خالی کردن انبار برای اسمارت‌فون‌های جدیدی باشد که در نیمه دوم سال 2015 به تولید می‌رسند.

بازار سیستم عامل گوشی‌های هوشمند در سه ماهه دوم سال 2015 نیز دستخوش تحولاتی به نفع اپل و به ضرر گوگل بوده است. در نتیجه کاهش فروش گوشی‌های اندرویدی در چین و هم‌چنین عملکرد قدرتمند اپل در این کشور در فصل اخیر، سهم جهانی اندروید از این بازار 82.2 درصد اعلام شد که در مقایسه با سهم این سیستم عامل در سه ماهه دوم سال 2014 (83.8 درصد) اندکی کاهش یافته است. ناگفته نماند که این سومین فصل متوالی است که طی آن اپل موجب کاهش سهم اندروید در بازار سیستم عامل‌ها می‌شود. گوپتا در این زمینه می‌گوید: «اندروید در سه ماهه دوم سال 2015 با در اختیار داشتن 82.2 درصد از سهم بازار سیستم عامل‌ها به رشد سالانه 11 درصدی دست یافت که پایین‌ترین نرخ رشد سالانه برای اندروید محسوب می‌شود.» مایکروسافت نیز در تلاش بود تا تقاضا برای گوشی‌های ویندوزی خود -- حتی گوشی‌های رده پایین -- را افزایش دهد. گوپتا در رابطه با مایکروسافت افزود: «با در نظر گرفتن تعدیل نیرو در کسب‌وکار سخت‌افزاری گوشی‌های مایکروسافت، باید منتظر بمانیم تا نشانه‌های تعهد درازمدت این شرکت در بازار اسمارت‌فون‌ها خود را نمایان کند.»

Worldwide Smartphone Sales to End Users by Operating System in 2Q15

آنشول گوپتا در ادامه افزود: «سهولت در ورود به عرصه تولید اسمارت‌فون‌های مجهز به اندروید [در مقایسه با پلتفرم‌های iOS و ویندوزفون] منجر به ترغیب بازیگران جدیدی می‌شود که به اختلالاتی که از جانب تولیدکنندگان چینی و فروشندگان اینترنتی دارای مدل کسب و کار غیر متکی بر سخت‌افزار ایجاد شده است بازهم می‌افزاید..»

در سه ماهه دوم سال 2015، در مجموع 446 میلیون دستگاه گوشی موبایل (اعم از هوشمند و غیر هوشمند) در سراسر دنیا به فروش رفت که می‌توان گفت در مقایسه با مجموع گوشی‌های فروخته شده در سه ماهه دوم سال 2014 (444 میلیون دستگاه) رشد چندانی نداشته و تنها 0.4 درصد افزایش یافته است. تولیدکنندگانی نظیر هواوی، مایکرومکس، ZTE و TCL Communication، که بازار‌های نوظهور را هدف قرار داده‌اند، از تقاضای بالا در این بازار‌ها به خوبی منتفع شدند، در حالی که برند‌های جهانی نظیر سونی، سامسونگ و HTC برای دستیابی به رشد در عرضه گوشی‌های رده بالا با کشمکش فراوانی روبرو بودند.

Worldwide Mobile Phone Sales to End Users by Vendor in 2Q15